Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Cestári opravujú ďalší zosuv svahu na Príslope

Na oravských cestách pribudli ďalšie semafory obmedzujúce plynulý prejazd. Po Nižnej a Dolnom Kubíne vodičov zastaví červená aj smerom do Námestovského okresu.

Dopravu riadia semafory.Dopravu riadia semafory. (Zdroj: Martin Pavelek)

HRUŠTÍN. Začala sa v poradí štvrtá oprava cesty cez Príslop. Na rad sa dostal stometrový úsek medzi dvoma prudkými zákrutami v hornej časti horského priechodu. Vodiči ho poznali veľmi dobre. Cesta sa tam zosúva dlhú dobu. Prehlbujúcu sa jamu registrovali cestujúci aj autá. Oprava vždy spočívala v zaplnení nerovnosti asfaltom. „Už ho tam musia byť dva metre,“ povedal jeden z vodičov, ktorý chodí týmto úsekom pravidelne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Gravitáciu neoklameš

„Za dva týždne, čo sme tu, sa jama prehĺbila o približne dva centimetre,“ povedal stavbyvedúci Tomáš Serdel.
Jednou z príčin, prečo sa svah hýbe, je voda. Zanedbané odvodnenie vozovky a jej okolia spôsobilo podmočenie pôdy. Gravitácii to stačí. Zem ťahá do doliny. Oprava preto začne nad cestou.
„Urobíme trinásť drenážnych rebier. Naplníme ich kamením, aby odviedli vodu z lesa do hĺbkovej drenáže popri ceste a následne popod ňu na druhú stranu.“
Potom sa stavbári pustia do druhej etapy. Železné zvodidlá dočasne nahradia betónovými, odstránia vozovku, odťažia zem na 108 metrovom úseku. Na rad prídu osem metrov dlhé mikropiloty, ktoré svah zastabilizujú.

SkryťVypnúť reklamu


„Piloty sú navrhnuté kolmé aj šikmé v celkovej dĺžke 1 719 metrov,“ povedala Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC), ktorej cesta patrí. Na ne sa napojí železobetónový veniec, na ktorom bude stáť trojmetrový oporný múr z gabiónových košov s kamením. Na záver položia nový asfaltový koberec dlhý až dvesto metrov a nové zvodidlá. Náklady na opravu dosiahnu takmer 1,2 milióna eur.

Na Slovensku je to tak

Minulý rok stavbári upravili zosuv nad zákrutou, približne päťdesiat metrov od terajšieho úseku. Nové rigoly položili až na 400 metroch, časť nad zosuvom, ktorý v súčasnosti opravujú. Stavbári teraz ničia to, čo ich kolegovia urobili pred trištvrte rokom.
Nad postupom prác sa pozastavujú aj vodiči na sociálnych sieťach. „Je to super, len zároveň nelogické pre nás šoférov. Urobiť časť cesty na dvakrát lebo nie sú financie, dvakrát obmedzenia a riskovanie zhoršenia stavu neopraveného. Hold, stále to nejde sedliackym rozumom.“
Na Príslop sa prišiel pozrieť Igor Janckulík, splnomocnenec vlády pre rýchlostné komunikácie. „Táto cesta je životne dôležitá pre obyvateľov Bielej Oravy a autodopravcov.“ Zaujímal sa, prečo oprava začala až v apríli, keď havarijný stav na tomto úseku vyhlásili v septembri.
Odpoveď poskytla hovorkyňa SSC. „Oprava začala až po geologickom prieskume, vyhotovení projektovej dokumentácie, vydaní stavebného povolenia a ostatných náležitostí potrebných k začatiu prác.“

SkryťVypnúť reklamu

Komplikovaná doprava

Doprava je presmerovaná do jedného jazdného pruhu. Riadia ju semafory. Situácia je zložitá, pretože výhľad na ne znemožňuje prudká zákruta. Počas našej návštevy sa do kolízie s nákladným autom skoro dostala sanitka so zapnutými majákmi a sirénou. Na úsek sa dostala v čase, keď sa na druhej strane objavila zelená. Prvý kamión v kolóne sa pohol rovno oproti nej. Vodič sanitku nevidel ani nepočul sirénu, pretože bola za zákrutou. Zastal až na krik pracovníkov.
„Nie je dobré, že semafory sú na Príslope aj v Nižnej,“ povedal Igor Janckulík. „Pri nepredvídaných udalostiach na cestách, napríklad dopravnej nehode, keď bude niektorá cesta uzatvorená a presmerovaná na obchádzkovú trasu, vznikne dopravný kolaps.“
Oprava zosuvu by mala byť ukončená najneskôr 31. júla. Ale na Príslope ešte ostanú minimálne dva úseky, ktoré treba kvôli zosuvom dať do poriadku. Termín, kedy sa pracovné stroje vrátia piatykrát, je neznámy, rovnako ako financovanie ich opráv.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť
  2. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 225
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 221
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 164
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 042
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 505
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 164

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 389
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 812
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 478
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Basketbalisti Dolného Kubína sa vytrápili doma s poslednou Rožňavou.

Oravskí basketbalisti si pripísali štvrtú výhru v sezóne.


1 h
Horiaca hospodárska budova vo Veličnej

S plameňmi bojovali desiatky hasičov a dobrovoľníkov.


1 h
Cintorín v Námestove.

Strata je znesiteľnejšia s nádejou, že raz sa stretneme znova.


4 h

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


20 h

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


29. nov

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


18 h

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


23 h

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 389
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 812
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 478
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu