Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Cestári opravujú ďalší zosuv svahu na Príslope

Na oravských cestách pribudli ďalšie semafory obmedzujúce plynulý prejazd. Po Nižnej a Dolnom Kubíne vodičov zastaví červená aj smerom do Námestovského okresu.

Dopravu riadia semafory.Dopravu riadia semafory. (Zdroj: Martin Pavelek)

HRUŠTÍN. Začala sa v poradí štvrtá oprava cesty cez Príslop. Na rad sa dostal stometrový úsek medzi dvoma prudkými zákrutami v hornej časti horského priechodu. Vodiči ho poznali veľmi dobre. Cesta sa tam zosúva dlhú dobu. Prehlbujúcu sa jamu registrovali cestujúci aj autá. Oprava vždy spočívala v zaplnení nerovnosti asfaltom. „Už ho tam musia byť dva metre,“ povedal jeden z vodičov, ktorý chodí týmto úsekom pravidelne.

Gravitáciu neoklameš

„Za dva týždne, čo sme tu, sa jama prehĺbila o približne dva centimetre,“ povedal stavbyvedúci Tomáš Serdel.
Jednou z príčin, prečo sa svah hýbe, je voda. Zanedbané odvodnenie vozovky a jej okolia spôsobilo podmočenie pôdy. Gravitácii to stačí. Zem ťahá do doliny. Oprava preto začne nad cestou.
„Urobíme trinásť drenážnych rebier. Naplníme ich kamením, aby odviedli vodu z lesa do hĺbkovej drenáže popri ceste a následne popod ňu na druhú stranu.“
Potom sa stavbári pustia do druhej etapy. Železné zvodidlá dočasne nahradia betónovými, odstránia vozovku, odťažia zem na 108 metrovom úseku. Na rad prídu osem metrov dlhé mikropiloty, ktoré svah zastabilizujú.

Skryť Vypnúť reklamu


„Piloty sú navrhnuté kolmé aj šikmé v celkovej dĺžke 1 719 metrov,“ povedala Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC), ktorej cesta patrí. Na ne sa napojí železobetónový veniec, na ktorom bude stáť trojmetrový oporný múr z gabiónových košov s kamením. Na záver položia nový asfaltový koberec dlhý až dvesto metrov a nové zvodidlá. Náklady na opravu dosiahnu takmer 1,2 milióna eur.

Na Slovensku je to tak

Minulý rok stavbári upravili zosuv nad zákrutou, približne päťdesiat metrov od terajšieho úseku. Nové rigoly položili až na 400 metroch, časť nad zosuvom, ktorý v súčasnosti opravujú. Stavbári teraz ničia to, čo ich kolegovia urobili pred trištvrte rokom.
Nad postupom prác sa pozastavujú aj vodiči na sociálnych sieťach. „Je to super, len zároveň nelogické pre nás šoférov. Urobiť časť cesty na dvakrát lebo nie sú financie, dvakrát obmedzenia a riskovanie zhoršenia stavu neopraveného. Hold, stále to nejde sedliackym rozumom.“
Na Príslop sa prišiel pozrieť Igor Janckulík, splnomocnenec vlády pre rýchlostné komunikácie. „Táto cesta je životne dôležitá pre obyvateľov Bielej Oravy a autodopravcov.“ Zaujímal sa, prečo oprava začala až v apríli, keď havarijný stav na tomto úseku vyhlásili v septembri.
Odpoveď poskytla hovorkyňa SSC. „Oprava začala až po geologickom prieskume, vyhotovení projektovej dokumentácie, vydaní stavebného povolenia a ostatných náležitostí potrebných k začatiu prác.“

Skryť Vypnúť reklamu

Komplikovaná doprava

Doprava je presmerovaná do jedného jazdného pruhu. Riadia ju semafory. Situácia je zložitá, pretože výhľad na ne znemožňuje prudká zákruta. Počas našej návštevy sa do kolízie s nákladným autom skoro dostala sanitka so zapnutými majákmi a sirénou. Na úsek sa dostala v čase, keď sa na druhej strane objavila zelená. Prvý kamión v kolóne sa pohol rovno oproti nej. Vodič sanitku nevidel ani nepočul sirénu, pretože bola za zákrutou. Zastal až na krik pracovníkov.
„Nie je dobré, že semafory sú na Príslope aj v Nižnej,“ povedal Igor Janckulík. „Pri nepredvídaných udalostiach na cestách, napríklad dopravnej nehode, keď bude niektorá cesta uzatvorená a presmerovaná na obchádzkovú trasu, vznikne dopravný kolaps.“
Oprava zosuvu by mala byť ukončená najneskôr 31. júla. Ale na Príslope ešte ostanú minimálne dva úseky, ktoré treba kvôli zosuvom dať do poriadku. Termín, kedy sa pracovné stroje vrátia piatykrát, je neznámy, rovnako ako financovanie ich opráv.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 234
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 492
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 255
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 199
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 628
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 546
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 445
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 749
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 440
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 812
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

5 h
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan
Novinka v Oravskej Lesnej pomáha v orientácii.

Orientáciu v dedine zlepšili informačné tabule.

18 h
Mimoriadny projekt siete regionálnych týždenníkov MY.

V oboch pracovných zošitoch je veľa logických a zábavných úloh pre deti.

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragédiu vyšetruje polícia.

20. jan

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

24 h

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan

Už ste čítali?