Sobota, 22. júl, 2017 | Meniny má Magdaléna
Pridajte si svoje mesto

Oravský maratónec bežal okolo slávneho Kolosea

Ak chcete ísť bežať do hlavného mesta Talianska, čaká vás zložitá byrokracia. Organizátori vyžadujú rôzne potvrdenia.

Ján Raclavský (vpravo) si urobil v Ríme osobný rekord.(Zdroj: Archív bežca)

RÍM. So zaťatými zubami a veľkou túžbou po prekonaní trojhodinovej hranice sa blížil Ján Raclavský z Dolného Kubína do cieľa maratónu v talianskom Ríme. Prvýkrát mal na dosah pokorenie bájneho limitu pre amatérska bežca.

Oravský maratónec si v roku 2014 zaumienil, že odbehne maratón vo všetkých hlavných mestách Európskej únie. Celkovo ich je 28. „Spojím prí-jemné s užitočným. Spoznám život v členských štátoch Únie a neustále sa popri tom hýbem, udržujem zdravotný životný štýl.“ Možno trošku bláznivý nápad naberá čoraz jasnejšie kontúry. Ján Raclavský si urobil v zozname deviatu kvačku.

Odporúčania

Pred pretekmi v hlavnom meste Talianska podstúpil Dolnokubínčan nie veľmi radostné veci. Potreboval aj poriadnu dávku trpezlivosti. Každý účastník musí pri samotnej registrácii doložiť dva doklady – bežeckú kartu a špecializované potvrdenie od športového lekára. „Významu bežeckej karty som veľmi neporozumel. Jej vydanie stálo 12 eur a vpísal som jedine číslo do registračného formulára. Cena pri potvrdení od lekára sa pohybuje v stovkách eur. Upozorňujem na dostatočný časový predstih. Lekár vás musí objednať na rôzne vyšetrenia, nie je možné všetky absolvovať počas jedného dňa. Mne to trvalo pol roka.“

Nie najlepšie bola zvládnutá aj registrácia v samotnom dejisku. Štartovací balíček odovzdávali organizátori 8 kilometrov od štartu maratónu, ktorý bol v blízkosti Kolosea. „Keď som vystúpil z metra, neboli tam žiadne navádzacie tabule,“ hovorí Ján. „Musel som sa teda spoľahnúť na mobil alebo skupinu ľudí, že aj oni idú tam. Aj samotná registrácia prebiehala chaoticky a neplynulo. S nemeckým systémom sa to nedá porovnať.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Po prvotných obavách prišla obrovská radosť

Bežci zvládli mačacie hlavy aj dva lejaky

Ján Raclavský sa v štartovom poli zaradil hneď do prvého koridoru za profesionálnymi bežcami. Organizátori púšťali účastníkov po 5-minútových intervaloch. Rozdelili sa tak do troch vĺn. „Prvých 10 kilometrov bolo výrazne členitých. Problém predstavoval aj povrch, ktorý tvorili mačacie hlavy osadené v historickej časti Ríma.“ Aby toho nebolo málo, maratóncov na trati chytili dva lejaky. Prvý na 15. kilometri a druhý o desať kilometrov ďalej. „Prvý mi dodal poriadnu dávku energie. Milujem behať v daždivom počasí, no počas pretekov je to odlišné. Premočené oblečenie je ťažšie a každé kilo navyše si vás počká v záverečných kilometroch. Našťastie to nebol môj prípad.“ Dolnokubínčan bez problémov zvládol aj obávaný 35. kilometer, kde už bežci začínajú cítiť nohy. Udržiaval si stále tempo 4 minúty a 13 sekúnd na jeden kilometer. Chcel po prvýkrát pokoriť hranicu troch hodín, čo sa mu aj nakoniec podarilo. Výsledný čas mal hodnotu 2:58:04 hod. „Musím byť viac ako spokojný.“

Jubilejným desiatym maratónom v poradí bude hlavné mesto Luxemburska Luxemburg. Beží sa 27. mája. „Špecifikom tohto behu je štart o 20.00 h,“ hovorí oravský vytrvalec. „Celý maratón bude pod umelým osvetlením.“


  1. V Párnici na Orave sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu Foto 2 260
  2. Hľadajú nezvestnú poľskú pútničku 1 694
  3. Padajúce skaly a zem ohrozovali vodičov 405
  4. Poslanci vraj na rizikový priestor upozorňovali 322
  5. Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili 275
  6. Oravci odkazujú Kysučanom: Aj my dokážeme zablokovať cestu Foto 241
  7. Oravamanu kraľuje naďalej španielsky triatlonista Foto 227
  8. Oknami uniká teplo. A s ním aj peniaze 183
  9. Kanalizačné poklopy na ceste sú nakrivo. Kto to opraví? 150
  10. Vítame medzi nami ďalších malinkých Oravcov 141

Najčítanejšie správy

Orava

V Párnici na Orave sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu

Dolnokubínski policajti nepustia smerom na Terchovú žiadny kamión. Ich žilinskí kolegovia sú k zákazu prejazdu nákladných áut nad 7,5 tony benevolentnejší. Čo to spôsobuje?

Hľadajú nezvestnú poľskú pútničku

Polícia pátra po 39-ročnej Poľke, ktorá je nezvestná od štvrtka 13. júla. Naposledy ju videli v tento deň v Oravskom Podzámku.

Padajúce skaly a zem ohrozovali vodičov

Na cestách pribudli nové betónové zábrany.

Poslanci vraj na rizikový priestor upozorňovali

Vážna nehoda chlapca vyvolala diskusiu. Mestskí poslanci, škola, vodiči a obyvatelia Kňažej žiadali mesto, aby zlepšilo bezpečnosť detí pred základnou školou. Radnica tvrdí, že ich požiadavka nie je dlhodobá a nie je v programovom vyhlásení mesta.

Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili

Podnikatelia Dolných Kysúc podporili Oravcov, nesúhlasia s krokmi niektorých kysuckých politikov.

Blízke regióny

Opustený hotel má po rokoch nového majiteľa

V príjemnom lesnom prostredí medzi Kráľovou Lehotou a Hybami pustne kedysi vychýrený hotel. Nedávno ho kúpila súkromná firma.

Obyvatelia viacerých kysuckých obcí zostanú bez elektriny

Vo viacerých kysuckých obciach sa musia v týchto dňoch obyvatelia zaobísť bez elektriny. Plánovaných odstávok bude v najbližšej dobe viac. Je za tým rekonštrukcia vedenia aj bežná údržba.

Vodiči pozor- panelovku medzi Diviakmi a Mošovcami úplne zatvoria

​​​​​​​Analýzy vzoriek starého betónu z panelovky ukázali, že podložie pod cestou musia stavbári ešte viac prehĺbiť. To bude mať za následok úplnú uzáveru trasy medzi dvomi obcami.

Tri dni bez prúdu. Niektoré obce pri Bytči nebudú mať elektrinu

Energetici chystajú rekonštrukciu dvoch veľmi významných liniek 110-kilovoltového vedenia, ktoré prepája elektrárne.

K. Kaliský: „Ničenie lesov národného parku pokračuje šialenou rýchlosťou.“

Karol Kaliský, ekológ, lesník, úspešný filmár a fotograf prírody, po ukončení štúdia lesníctva vo Zvolene dva roky pôsobil ako účastník projektu na záchranu tatranského kamzíka, ďalších päť rokov robil na Správe TANAP-u.

Všetky správy

Riaditeľ Stella centra: Nedobré zvyky vodičov akoby pribúdali (rozhovor)

Situáciu na diaľnici D1 komplikujú viac vodiči ako stavbári, hovorí Viliam Brtáň.

Odhalili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším. Vedci zistili, ako to je možné.

Zemetrasenie na gréckom Kose zabilo dvoch turistov, v oblasti sú aj Slováci

Z oblasti hlásia aj viac ako dvesto zranených, otrasy poškodili dovolenkové rezorty.

Benningtonove trápenia nevyšli nazmar. Dôkazom je Hybrid Theory

Správe o smrti speváka Linkin Park sa nedá uveriť.

Devätnástu etapu vyhral Boasson Hagen, pelotón finišoval s veľkou stratou

Z triumfu sa radoval jazdec z úniku. Pelotón prišiel do cieľa s viac ako 12-minútovou stratou.

Kam vyraziť