Piatok, 22. september, 2017 | Meniny má Móric
Pridajte si svoje mesto

Ľudia stavajú živelne, mesto nestíha s infraštruktúrou

V Námestove sú stavebné pozemky drahé. Ľudia ich však kupujú a stavajú. No mesto nemá peniaze na to, aby v každej lokalite robilo cesty a zavádzalo ďalšie inžinierske siete.

Postaviť si rodinný dom v Námestove je nákladné a spája sa s tým viacero problémov.(Zdroj: Naďa Kališová)

NÁMESTOVO. Samospráva navrhla pravidlá na výstavbu inžinierskych sietí v nových stavebných lokalitách. Jednou z možností je, aby sa aj stavebníci podieľali na nákladoch. Druhou je vykupovanie pozemkov developerskym spôsobom.

Poslanci na prvom tohtoročnom zasadnutí návrh radnice neschválili. Stretli sa na pracovnom stretnutí. Problémom sa budú znovu zaoberať na ďalšom zastupiteľstve.

Správcovia chcú záruky

Je celkom bežné, že ľudia, ktorí chcú stavať v metropole Bielej Oravy, zaplatia za meter štvorcový pozemku 60 a viac eur. Platia v podstate za lúku, bez cesty, elektriny, vody. To by nebolo až také zarážajúce, keďže vo väčšine oravských obcí a miest je to tak isto. Zarážajúca je však práve cena. Tá je podľa primátora Jána Kaderu veľmi vysoká. „Za toľko sú v iných mestách pozemky vrátane sietí,“ hovorí. „My ceny nezmeníme, závisia od ponuky a dopytu. Musíme však začať uvažovať, či a ako ideme budovať siete na rozostavaných a plánovaných lokalitách. Musíme určiť pravidlá.“

Primátor poukázal na to, že mesto nemôže každému stavebníkovi hneď zaručiť cestu, elektrinu, vodu či plyn. „Každý správca inžinierskych sietí si dáva podmienku – návratnosť a napojiteľnosť. Každý chce, aby sa mu investícia do niekoľkých rokov vrátila. Na Čerchľoch sme urobili asfaltovú cestu. Nie je tam obsaditeľnosť, ako by sme si želali. Máme ďalšiu ulicu, kde je asfaltka a domy okolo nej nestoja. Treba sa preto vážne zamyslieť, či ideme robiť kompletne všetko, alebo iba hlavné trasy.“

Z návrhov samosprávy vyplýva, že ak by sa vlastníci pozemkov v jednotlivých lokalitách vedeli dohodnúť, spoločne by prispeli na inžinierske siete. Iným návrhom je, že by mesto skupovalo pozemky za znaleckú cenu, urobilo by siete a následne by ich opäť predávalo, samozrejme, drahšie o náklady na úpravy, ktoré tam robilo.

Spoločné riešenie verzus individuálne

Návrh vyvolal v poslaneckom pléne, ale aj medzi prítomnými Námestovčanmi, búrlivú debatu. „Treba nájsť riešenie, kto by akým podielom prispel na vytvorenie sietí a ciest,“ povedal poslanec Eduard Dunčič. „Mesto nemá na to, aby začalo robiť siete všade tam, kde chcú ľudia stavať. Podmienky by mali byť dané pre všetkých rovnako, aby niekto nepovedal, že bol iný zvýhodnený, aby nedochádzalo ku klientelizmu.“

Poslanec Marián Grígeľ navrhol prijatie súboru návrhov a opatrení, individuálne pre jednotlivé lokality a ulice. „Rozdiel je medzi ulicami, kde už ľudia bývajú a tými, kde ešte nie.“

Zástupca primátora Anton Ťapák je zase za jednotné riešenie pre všetky stavebné lokality. „Aby sa ľudia nehádali, že niekto je vo výhode a iný v nevýhode. Jedine Brezovú ulicu treba riešiť inak, pretože tá je špecifická.“

Prednosta Milan Rentka upozornil, že nie je reálne spustiť výstavbu ciest vo všetkých rozostavaných častiach mesta či pripravených na zástavbu. „Máme rozbité existujúce cesty, ktoré musíme priebežne opravovať. Nie sme schopní finančne utiahnuť aj výstavbu nových.“

Chodia po blate

Ľudia z dotknutých ulíc, ktorí prišli na zasadnutie zastupiteľstva, dali najavo nespokojnosť a rozhorčenie nad súčasným stavom.

Jeden z prítomných upozornil, že pravidlá by mali byť, ale konkrétne a obšírne, aby ľudia vedeli aj to, koľko stojí meter cesty, chodníka, meter kanála, vodovodu. „Nemôže dať toľko isto ten, ktorý bude mať pred domom cestu širokú šesť metrov, ako ten, ktorý bude mať jedenásťmetrovú,“ povedal.

Zúfalo sa na vedenie radnice obracali obyvatelia už spomínanej Brezovej ulice. „Žijeme tam roky a stále nemáme cestu, povedzte nám, čo s ňou,“ pýtali sa.

Podľa informácií boli v rozpočte na túto cestu vyčlenené peniaze už v minulosti. Dodnes však nie je. Dôvodom sú nevysporiadané pozemky. Hoci viacerí prítomní povedali, že mestu pod cestu predali, stále sú vlastníci, ktorí tak neurobili.

Dôvodom je zrejme nízka cena – euro za meter štvorcový. „Tak to vyvlastnite, nech sa konečne niekam pohneme,“ navrhol jeden z tamojších obyvateľov. „Alebo odsúhlaste vyššiu cenu, desať alebo pätnásť eur, myslím, že predá každý.“

Schválenie takéhoto návrhu by zrejme narobilo v meste viac škody ako osohu. Bolo by totiž minimálne z etického hľadiska nespravodlivé voči vlastníkom, ktorí predávali pozemky pod cesty za podstatne nižšiu cenu.

„Siedmy rok chodíme cez susedov dvor,“ odznelo od ďalšieho z prítomných ľudí. „V lete sa chce sťahovať do nového domu. Ako sa potom dostanem do vlastného domu? Problém sa stále len alibisticky odsúva a nič sa nerieši.“

Poslanci sa na konkrétnom riešení problému inžinierskych sietí nedohodli. Stanovili si termín pracovného stretnutia. Jeho výstupmi sa zrejme budú opätovne zaoberať na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva.


  1. Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát 3 278
  2. Toto sú kandidáti na žilinského župana a poslancov za Oravu 743
  3. Voľby do VÚC 2017 Námestovo: Zoznam kandidátov na poslancov 453
  4. To je sila. Do boja s boľševníkom obrovským nasadia bagre 439
  5. Ako sa zmení križovatka je jasné, správca nevie, kedy 438
  6. Voľby do VÚC 2017 Tvrdošín: Zoznam kandidátov na poslancov 413
  7. Voľby do VÚC 2017 Dolný Kubín: Zoznam kandidátov na poslancov 399
  8. Víchrica zvalila strom na autobus s ľuďmi 391
  9. Na čo? Pre koho? Pýtali sa vtedy ľudia. A čo dnes? 246
  10. Privítajme ďalších malinkých Oravcov Foto 215

Najčítanejšie správy

Orava

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Toto sú kandidáti na žilinského župana a poslancov za Oravu

V župných voľbách si vyberieme vyberieme na post predsedu Žilinského samosprávneho kraja spomedzi deviatich kandidátov.

Voľby do VÚC 2017 Námestovo: Zoznam kandidátov na poslancov

Vo volebnom obvode Námestovo sa o post poslancov Zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja bude uchádzať 25 kandidátov.

To je sila. Do boja s boľševníkom obrovským nasadia bagre

Za minulého režimu prišli ľudia nedobrovoľne o svoje pozemky. Desiatky rokov tam potom dedinčania nosili odpad. Na čiernej skládke sa potom zapáčilo nebezpečnej rastline aj líškam.

Ako sa zmení križovatka je jasné, správca nevie, kedy

Chvíľu potrvá, kým si domáci vodiči zvyknú na zmenu prednosti v jazde. Odmietajú ju hlavne obyvatelia Dolnej a Hornej Lehoty.

Blízke regióny

Cestu cez Považský Chlmec na deväť dní úplne uzavrú

Investor stavby Severoslovenské vodárne a kanalizácie uvažuje s dvoma termínmi.

Kysučan sa zrejme zastrelil podomácky vyrobenou zbraňou

Včera otriasla kysuckou obcou Nesluša tragická správa. V rodinnom dome našli 47-ročného muža, ktorý si pravdepodobne siahol na život.

Dôchodkyňa, ktorú dnes ráno zrazilo v centre mesta auto, zomrela

Dnes ráne neďaleko Stop Shop-u auto zrazilo dôchodkyňu. Tá zraneniam podľahla.

Voľby do VÚC 2017 ŽILINA: Zoznam kandidátov na poslancov

V župných voľbách kandiduje 89 záujemcov o kreslo poslanca z okresu Žilina. Voliči vyberú trinástich.

Cestári zrušili po dvadsiatich rokoch cyklopruh. Potichu

Mikulášania prišli o vyše trojkilometorvý cyklopruh zo sídliska do mesta. Štátni cestári ho jednoducho pretreli na bielo.

Všetky správy

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny čoskoro zmizne.

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre. Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú

V Banskobystrickom kraji kandidáti zisťujú preferencie pravidelne, v Nitre je zatiaľ ticho.

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Kam vyraziť