Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Ľudia stavajú živelne, mesto nestíha s infraštruktúrou

V Námestove sú stavebné pozemky drahé. Ľudia ich však kupujú a stavajú. No mesto nemá peniaze na to, aby v každej lokalite robilo cesty a zavádzalo ďalšie inžinierske siete.

Postaviť si rodinný dom v Námestove je nákladné a spája sa s tým viacero problémov.Postaviť si rodinný dom v Námestove je nákladné a spája sa s tým viacero problémov. (Zdroj: Naďa Kališová)

NÁMESTOVO. Samospráva navrhla pravidlá na výstavbu inžinierskych sietí v nových stavebných lokalitách. Jednou z možností je, aby sa aj stavebníci podieľali na nákladoch. Druhou je vykupovanie pozemkov developerskym spôsobom.

Poslanci na prvom tohtoročnom zasadnutí návrh radnice neschválili. Stretli sa na pracovnom stretnutí. Problémom sa budú znovu zaoberať na ďalšom zastupiteľstve.

Správcovia chcú záruky

Je celkom bežné, že ľudia, ktorí chcú stavať v metropole Bielej Oravy, zaplatia za meter štvorcový pozemku 60 a viac eur. Platia v podstate za lúku, bez cesty, elektriny, vody. To by nebolo až také zarážajúce, keďže vo väčšine oravských obcí a miest je to tak isto. Zarážajúca je však práve cena. Tá je podľa primátora Jána Kaderu veľmi vysoká. „Za toľko sú v iných mestách pozemky vrátane sietí,“ hovorí. „My ceny nezmeníme, závisia od ponuky a dopytu. Musíme však začať uvažovať, či a ako ideme budovať siete na rozostavaných a plánovaných lokalitách. Musíme určiť pravidlá.“

Skryť Vypnúť reklamu

Primátor poukázal na to, že mesto nemôže každému stavebníkovi hneď zaručiť cestu, elektrinu, vodu či plyn. „Každý správca inžinierskych sietí si dáva podmienku – návratnosť a napojiteľnosť. Každý chce, aby sa mu investícia do niekoľkých rokov vrátila. Na Čerchľoch sme urobili asfaltovú cestu. Nie je tam obsaditeľnosť, ako by sme si želali. Máme ďalšiu ulicu, kde je asfaltka a domy okolo nej nestoja. Treba sa preto vážne zamyslieť, či ideme robiť kompletne všetko, alebo iba hlavné trasy.“

Z návrhov samosprávy vyplýva, že ak by sa vlastníci pozemkov v jednotlivých lokalitách vedeli dohodnúť, spoločne by prispeli na inžinierske siete. Iným návrhom je, že by mesto skupovalo pozemky za znaleckú cenu, urobilo by siete a následne by ich opäť predávalo, samozrejme, drahšie o náklady na úpravy, ktoré tam robilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Spoločné riešenie verzus individuálne

Návrh vyvolal v poslaneckom pléne, ale aj medzi prítomnými Námestovčanmi, búrlivú debatu. „Treba nájsť riešenie, kto by akým podielom prispel na vytvorenie sietí a ciest,“ povedal poslanec Eduard Dunčič. „Mesto nemá na to, aby začalo robiť siete všade tam, kde chcú ľudia stavať. Podmienky by mali byť dané pre všetkých rovnako, aby niekto nepovedal, že bol iný zvýhodnený, aby nedochádzalo ku klientelizmu.“

Poslanec Marián Grígeľ navrhol prijatie súboru návrhov a opatrení, individuálne pre jednotlivé lokality a ulice. „Rozdiel je medzi ulicami, kde už ľudia bývajú a tými, kde ešte nie.“

Zástupca primátora Anton Ťapák je zase za jednotné riešenie pre všetky stavebné lokality. „Aby sa ľudia nehádali, že niekto je vo výhode a iný v nevýhode. Jedine Brezovú ulicu treba riešiť inak, pretože tá je špecifická.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prednosta Milan Rentka upozornil, že nie je reálne spustiť výstavbu ciest vo všetkých rozostavaných častiach mesta či pripravených na zástavbu. „Máme rozbité existujúce cesty, ktoré musíme priebežne opravovať. Nie sme schopní finančne utiahnuť aj výstavbu nových.“

Chodia po blate

Ľudia z dotknutých ulíc, ktorí prišli na zasadnutie zastupiteľstva, dali najavo nespokojnosť a rozhorčenie nad súčasným stavom.

Jeden z prítomných upozornil, že pravidlá by mali byť, ale konkrétne a obšírne, aby ľudia vedeli aj to, koľko stojí meter cesty, chodníka, meter kanála, vodovodu. „Nemôže dať toľko isto ten, ktorý bude mať pred domom cestu širokú šesť metrov, ako ten, ktorý bude mať jedenásťmetrovú,“ povedal.

Zúfalo sa na vedenie radnice obracali obyvatelia už spomínanej Brezovej ulice. „Žijeme tam roky a stále nemáme cestu, povedzte nám, čo s ňou,“ pýtali sa.

Podľa informácií boli v rozpočte na túto cestu vyčlenené peniaze už v minulosti. Dodnes však nie je. Dôvodom sú nevysporiadané pozemky. Hoci viacerí prítomní povedali, že mestu pod cestu predali, stále sú vlastníci, ktorí tak neurobili.

Dôvodom je zrejme nízka cena – euro za meter štvorcový. „Tak to vyvlastnite, nech sa konečne niekam pohneme,“ navrhol jeden z tamojších obyvateľov. „Alebo odsúhlaste vyššiu cenu, desať alebo pätnásť eur, myslím, že predá každý.“

Schválenie takéhoto návrhu by zrejme narobilo v meste viac škody ako osohu. Bolo by totiž minimálne z etického hľadiska nespravodlivé voči vlastníkom, ktorí predávali pozemky pod cesty za podstatne nižšiu cenu.

„Siedmy rok chodíme cez susedov dvor,“ odznelo od ďalšieho z prítomných ľudí. „V lete sa chce sťahovať do nového domu. Ako sa potom dostanem do vlastného domu? Problém sa stále len alibisticky odsúva a nič sa nerieši.“

Poslanci sa na konkrétnom riešení problému inžinierskych sietí nedohodli. Stanovili si termín pracovného stretnutia. Jeho výstupmi sa zrejme budú opätovne zaoberať na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  4. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  5. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Na konci tohto bezplatného IT kurzu môžete získať dobrú prácu
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 979
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 337
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 581
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 11 089
  5. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 10 565
  6. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 333
  7. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 7 592
  8. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 115
  9. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 038
  10. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 981
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Po povodni v Medzibrodí nad Oravou.

Valiacu sa vodu žľaby a pripeuste nestíhali odviesť do polí a potoka.

2 h
Vladislav so svojimi záchrancami.

Muž jazdil po republike vlakom, keď sa mu minuli peniaze, túlal sa hladný po okolí Dolného Kubína.

10 h
Deti sa vrátili do tréningu s veľkou radosťou.

MHK Dolný Kubín pripravil program, ktorý spojí vzdelanie so športom.

10 h
Do ciest a chodníkov v Dolnom Kubíne investujú tento rok státisíce eur.

Tento rok bude v Dolnom Kubíne rozvoniavať asfalt oveľa viac ako po iné roky.

13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľudia berú zdravie na ľahkú váhu a sú málo informovaní o možných rizikách, tvrdí Oleksandr Olashyn.

4. máj

Mercedes vyletel zo zákruty. Na mieste, kde sa stala nehoda, osadili bicykel duchov.

2. máj

Zraneného chlapca letecky transportovali do banskobystrickej nemocnice.

5. máj

Muž jazdil po republike vlakom, keď sa mu minuli peniaze, túlal sa hladný po okolí Dolného Kubína.

10 h

Už ste čítali?