Streda, 18. september, 2019 | Meniny má Eugénia

Ľudia stavajú živelne, mesto nestíha s infraštruktúrou

V Námestove sú stavebné pozemky drahé. Ľudia ich však kupujú a stavajú. No mesto nemá peniaze na to, aby v každej lokalite robilo cesty a zavádzalo ďalšie inžinierske siete.

Postaviť si rodinný dom v Námestove je nákladné a spája sa s tým viacero problémov.Postaviť si rodinný dom v Námestove je nákladné a spája sa s tým viacero problémov.(Zdroj: Naďa Kališová)

NÁMESTOVO. Samospráva navrhla pravidlá na výstavbu inžinierskych sietí v nových stavebných lokalitách. Jednou z možností je, aby sa aj stavebníci podieľali na nákladoch. Druhou je vykupovanie pozemkov developerskym spôsobom.

Poslanci na prvom tohtoročnom zasadnutí návrh radnice neschválili. Stretli sa na pracovnom stretnutí. Problémom sa budú znovu zaoberať na ďalšom zastupiteľstve.

Správcovia chcú záruky

Je celkom bežné, že ľudia, ktorí chcú stavať v metropole Bielej Oravy, zaplatia za meter štvorcový pozemku 60 a viac eur. Platia v podstate za lúku, bez cesty, elektriny, vody. To by nebolo až také zarážajúce, keďže vo väčšine oravských obcí a miest je to tak isto. Zarážajúca je však práve cena. Tá je podľa primátora Jána Kaderu veľmi vysoká. „Za toľko sú v iných mestách pozemky vrátane sietí,“ hovorí. „My ceny nezmeníme, závisia od ponuky a dopytu. Musíme však začať uvažovať, či a ako ideme budovať siete na rozostavaných a plánovaných lokalitách. Musíme určiť pravidlá.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Primátor poukázal na to, že mesto nemôže každému stavebníkovi hneď zaručiť cestu, elektrinu, vodu či plyn. „Každý správca inžinierskych sietí si dáva podmienku – návratnosť a napojiteľnosť. Každý chce, aby sa mu investícia do niekoľkých rokov vrátila. Na Čerchľoch sme urobili asfaltovú cestu. Nie je tam obsaditeľnosť, ako by sme si želali. Máme ďalšiu ulicu, kde je asfaltka a domy okolo nej nestoja. Treba sa preto vážne zamyslieť, či ideme robiť kompletne všetko, alebo iba hlavné trasy.“

Z návrhov samosprávy vyplýva, že ak by sa vlastníci pozemkov v jednotlivých lokalitách vedeli dohodnúť, spoločne by prispeli na inžinierske siete. Iným návrhom je, že by mesto skupovalo pozemky za znaleckú cenu, urobilo by siete a následne by ich opäť predávalo, samozrejme, drahšie o náklady na úpravy, ktoré tam robilo.

Spoločné riešenie verzus individuálne

Návrh vyvolal v poslaneckom pléne, ale aj medzi prítomnými Námestovčanmi, búrlivú debatu. „Treba nájsť riešenie, kto by akým podielom prispel na vytvorenie sietí a ciest,“ povedal poslanec Eduard Dunčič. „Mesto nemá na to, aby začalo robiť siete všade tam, kde chcú ľudia stavať. Podmienky by mali byť dané pre všetkých rovnako, aby niekto nepovedal, že bol iný zvýhodnený, aby nedochádzalo ku klientelizmu.“

Poslanec Marián Grígeľ navrhol prijatie súboru návrhov a opatrení, individuálne pre jednotlivé lokality a ulice. „Rozdiel je medzi ulicami, kde už ľudia bývajú a tými, kde ešte nie.“

Zástupca primátora Anton Ťapák je zase za jednotné riešenie pre všetky stavebné lokality. „Aby sa ľudia nehádali, že niekto je vo výhode a iný v nevýhode. Jedine Brezovú ulicu treba riešiť inak, pretože tá je špecifická.“

Prednosta Milan Rentka upozornil, že nie je reálne spustiť výstavbu ciest vo všetkých rozostavaných častiach mesta či pripravených na zástavbu. „Máme rozbité existujúce cesty, ktoré musíme priebežne opravovať. Nie sme schopní finančne utiahnuť aj výstavbu nových.“

Chodia po blate

Ľudia z dotknutých ulíc, ktorí prišli na zasadnutie zastupiteľstva, dali najavo nespokojnosť a rozhorčenie nad súčasným stavom.

Jeden z prítomných upozornil, že pravidlá by mali byť, ale konkrétne a obšírne, aby ľudia vedeli aj to, koľko stojí meter cesty, chodníka, meter kanála, vodovodu. „Nemôže dať toľko isto ten, ktorý bude mať pred domom cestu širokú šesť metrov, ako ten, ktorý bude mať jedenásťmetrovú,“ povedal.

Zúfalo sa na vedenie radnice obracali obyvatelia už spomínanej Brezovej ulice. „Žijeme tam roky a stále nemáme cestu, povedzte nám, čo s ňou,“ pýtali sa.

Podľa informácií boli v rozpočte na túto cestu vyčlenené peniaze už v minulosti. Dodnes však nie je. Dôvodom sú nevysporiadané pozemky. Hoci viacerí prítomní povedali, že mestu pod cestu predali, stále sú vlastníci, ktorí tak neurobili.

Dôvodom je zrejme nízka cena – euro za meter štvorcový. „Tak to vyvlastnite, nech sa konečne niekam pohneme,“ navrhol jeden z tamojších obyvateľov. „Alebo odsúhlaste vyššiu cenu, desať alebo pätnásť eur, myslím, že predá každý.“

Schválenie takéhoto návrhu by zrejme narobilo v meste viac škody ako osohu. Bolo by totiž minimálne z etického hľadiska nespravodlivé voči vlastníkom, ktorí predávali pozemky pod cesty za podstatne nižšiu cenu.

„Siedmy rok chodíme cez susedov dvor,“ odznelo od ďalšieho z prítomných ľudí. „V lete sa chce sťahovať do nového domu. Ako sa potom dostanem do vlastného domu? Problém sa stále len alibisticky odsúva a nič sa nerieši.“

Poslanci sa na konkrétnom riešení problému inžinierskych sietí nedohodli. Stanovili si termín pracovného stretnutia. Jeho výstupmi sa zrejme budú opätovne zaoberať na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  2. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  3. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  4. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  7. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  8. Atos sa stal členom IDSA
  9. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  10. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 12 447
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 7 930
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 452
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 7 005
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 933
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 956
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 5 621
  8. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 070
  9. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 547
  10. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 071

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Florbal je späť. Pozrite sa, ako sa darilo oravským klubom

Cez uplynulý víkend zasiahli do hry Nižná, Mútne a Dolný Kubín.

Nižná nastúpila v 1. kole proti vicemajstrovi Slovenska.

Hruštín sa konečne prebral

Na druhé miesto tabuľky sa vyhuplo Istebné.

Leštiny (v tmavozelenom) sa museli skloniť pred silou Istebného.

Primátor Námestova vymenil svojho zástupcu

Lekár Rastislav Zanovit nahradil architektku Danicu Hollú.

Nový zástupca primátora Rastislav Zanovit (vpravo).

Zrepasovaná hasičská tatrovka pôjde do nového

Aktuálne je v zbore zhruba 70 dobrovoľných hasičov.

Existujúcu zbrojnicu chcú Sihelčania pristaviť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ: Adam neprišiel do školy, polícia po ňom vyhlásila pátranie

O školákovi od včera rodina nemala žiadne informácie. Našli ho dnes popoludní.

FOTO: Nehoda pri Trenčianskej Turnej. Vodič skončil v nemocnici

Na mieste zasahovali štyria príslušníci Hasičského a záchranného zboru.

Zosuv zahatal lesnú cestu medzi Oravskou Lesnou a Zázrivou

Cesta medzi Oravskou Lesnou a Zázrivou patrí Lesom Slovenskej republiky.

Vybrali SME

Už ste čítali?