Sobota, 20. január, 2018 | Meniny má Dalibor
Pridajte si svoje mesto

Ľudia stavajú živelne, mesto nestíha s infraštruktúrou

V Námestove sú stavebné pozemky drahé. Ľudia ich však kupujú a stavajú. No mesto nemá peniaze na to, aby v každej lokalite robilo cesty a zavádzalo ďalšie inžinierske siete.

Postaviť si rodinný dom v Námestove je nákladné a spája sa s tým viacero problémov.(Zdroj: Naďa Kališová)

NÁMESTOVO. Samospráva navrhla pravidlá na výstavbu inžinierskych sietí v nových stavebných lokalitách. Jednou z možností je, aby sa aj stavebníci podieľali na nákladoch. Druhou je vykupovanie pozemkov developerskym spôsobom.

Poslanci na prvom tohtoročnom zasadnutí návrh radnice neschválili. Stretli sa na pracovnom stretnutí. Problémom sa budú znovu zaoberať na ďalšom zastupiteľstve.

Správcovia chcú záruky

Je celkom bežné, že ľudia, ktorí chcú stavať v metropole Bielej Oravy, zaplatia za meter štvorcový pozemku 60 a viac eur. Platia v podstate za lúku, bez cesty, elektriny, vody. To by nebolo až také zarážajúce, keďže vo väčšine oravských obcí a miest je to tak isto. Zarážajúca je však práve cena. Tá je podľa primátora Jána Kaderu veľmi vysoká. „Za toľko sú v iných mestách pozemky vrátane sietí,“ hovorí. „My ceny nezmeníme, závisia od ponuky a dopytu. Musíme však začať uvažovať, či a ako ideme budovať siete na rozostavaných a plánovaných lokalitách. Musíme určiť pravidlá.“

Primátor poukázal na to, že mesto nemôže každému stavebníkovi hneď zaručiť cestu, elektrinu, vodu či plyn. „Každý správca inžinierskych sietí si dáva podmienku – návratnosť a napojiteľnosť. Každý chce, aby sa mu investícia do niekoľkých rokov vrátila. Na Čerchľoch sme urobili asfaltovú cestu. Nie je tam obsaditeľnosť, ako by sme si želali. Máme ďalšiu ulicu, kde je asfaltka a domy okolo nej nestoja. Treba sa preto vážne zamyslieť, či ideme robiť kompletne všetko, alebo iba hlavné trasy.“

Z návrhov samosprávy vyplýva, že ak by sa vlastníci pozemkov v jednotlivých lokalitách vedeli dohodnúť, spoločne by prispeli na inžinierske siete. Iným návrhom je, že by mesto skupovalo pozemky za znaleckú cenu, urobilo by siete a následne by ich opäť predávalo, samozrejme, drahšie o náklady na úpravy, ktoré tam robilo.

Spoločné riešenie verzus individuálne

Návrh vyvolal v poslaneckom pléne, ale aj medzi prítomnými Námestovčanmi, búrlivú debatu. „Treba nájsť riešenie, kto by akým podielom prispel na vytvorenie sietí a ciest,“ povedal poslanec Eduard Dunčič. „Mesto nemá na to, aby začalo robiť siete všade tam, kde chcú ľudia stavať. Podmienky by mali byť dané pre všetkých rovnako, aby niekto nepovedal, že bol iný zvýhodnený, aby nedochádzalo ku klientelizmu.“

Poslanec Marián Grígeľ navrhol prijatie súboru návrhov a opatrení, individuálne pre jednotlivé lokality a ulice. „Rozdiel je medzi ulicami, kde už ľudia bývajú a tými, kde ešte nie.“

Zástupca primátora Anton Ťapák je zase za jednotné riešenie pre všetky stavebné lokality. „Aby sa ľudia nehádali, že niekto je vo výhode a iný v nevýhode. Jedine Brezovú ulicu treba riešiť inak, pretože tá je špecifická.“

Prednosta Milan Rentka upozornil, že nie je reálne spustiť výstavbu ciest vo všetkých rozostavaných častiach mesta či pripravených na zástavbu. „Máme rozbité existujúce cesty, ktoré musíme priebežne opravovať. Nie sme schopní finančne utiahnuť aj výstavbu nových.“

Chodia po blate

Ľudia z dotknutých ulíc, ktorí prišli na zasadnutie zastupiteľstva, dali najavo nespokojnosť a rozhorčenie nad súčasným stavom.

Jeden z prítomných upozornil, že pravidlá by mali byť, ale konkrétne a obšírne, aby ľudia vedeli aj to, koľko stojí meter cesty, chodníka, meter kanála, vodovodu. „Nemôže dať toľko isto ten, ktorý bude mať pred domom cestu širokú šesť metrov, ako ten, ktorý bude mať jedenásťmetrovú,“ povedal.

Zúfalo sa na vedenie radnice obracali obyvatelia už spomínanej Brezovej ulice. „Žijeme tam roky a stále nemáme cestu, povedzte nám, čo s ňou,“ pýtali sa.

Podľa informácií boli v rozpočte na túto cestu vyčlenené peniaze už v minulosti. Dodnes však nie je. Dôvodom sú nevysporiadané pozemky. Hoci viacerí prítomní povedali, že mestu pod cestu predali, stále sú vlastníci, ktorí tak neurobili.

Dôvodom je zrejme nízka cena – euro za meter štvorcový. „Tak to vyvlastnite, nech sa konečne niekam pohneme,“ navrhol jeden z tamojších obyvateľov. „Alebo odsúhlaste vyššiu cenu, desať alebo pätnásť eur, myslím, že predá každý.“

Schválenie takéhoto návrhu by zrejme narobilo v meste viac škody ako osohu. Bolo by totiž minimálne z etického hľadiska nespravodlivé voči vlastníkom, ktorí predávali pozemky pod cesty za podstatne nižšiu cenu.

„Siedmy rok chodíme cez susedov dvor,“ odznelo od ďalšieho z prítomných ľudí. „V lete sa chce sťahovať do nového domu. Ako sa potom dostanem do vlastného domu? Problém sa stále len alibisticky odsúva a nič sa nerieši.“

Poslanci sa na konkrétnom riešení problému inžinierskych sietí nedohodli. Stanovili si termín pracovného stretnutia. Jeho výstupmi sa zrejme budú opätovne zaoberať na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva.


  1. Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa 765
  2. Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič 279
  3. Služby na cintoríne bude zabezpečovať opäť mesto 244
  4. Turnaj v Kňazej ukázal, aký nevyspytateľný môže byť futbal Foto 235
  5. Vieme, kto a koľko nových kamier nainštaluje v regióne 233
  6. Ocenený Pavol Bača: Z lavičky ma to priam ťahá na ihrisko 153
  7. Pri schvaľovaní rozpočtu riešili už prvú zmenu. Vieme, akú 146
  8. Krivskou dolinou prešla viac ako tisícka turistov Foto 108
  9. Vitajte medzi nami, malinkí Oravci Foto 84
  10. Tipnite si, koľko ľudí prišlo na verejný hovor v meste 69

Najčítanejšie správy

Orava

Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa

Dominanta Oravy, s prvkami gotiky, renesancie a romantizmu, sa týči na strmom vápencovom brale vo výške 112 metrov nad hladinou rieky Oravy. Čo viete o Oravskom hrade?

Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič

Úrad pre verejné obstarávanie akceptoval pripomienky vylúčeného súťažiaceho. Zákazku na opravu mosta v Nižnej tak stále nikto nezískal.

Služby na cintoríne bude zabezpečovať opäť mesto

Pohrebné aj cintorínske služby doteraz v meste zabezpečoval súkromník. Od nového roka jedny z nich prechádzajú pod samosprávu.

Turnaj v Kňazej ukázal, aký nevyspytateľný môže byť futbal

Na piatom ročníku sa stretli znova kamaráti, ktorí si majú stále čo povedať.

Vieme, kto a koľko nových kamier nainštaluje v regióne

Šesťdesiattisíc eur z rezortu vnútra by malo pomôcť znížiť kriminalitu. Z oravských žiadateľov uspeli tri dediny, jedno mesto a tri organizácie.

Blízke regióny

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo 
krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí

Sedem dní pred štartom druhej hokejovej ligy mal Martin na súpiske dvoch hráčov. Klub sa poďakoval hráčom, ktorí ho v ťažkých časoch nenechali v štichu.

Všetky správy

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Spravili krok k včasnému odhaleniu rakoviny, krvný test má veľkú úspešnosť

Test dokázal určiť aj päť typov rakoviny, na ktoré doteraz neexistuje skríning.

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.