ORAVSKÉ VESELÉ. Opraviť lampu verejného osvetlenia, urobiť časovú schránku, zozbierať a vydať knihu tradičných receptov, opraviť zastávku, skrášliť kontajnery na separovaný odpad, vyznačiť cyklotrasu či prepojiť dva rigoly. To je len časť žiadostí, s ktorými sa deviataci z miestnej základnej školy obrátili na samosprávu. A starosta s poslancami väčšinu z ich požiadaviek akceptujú, niektoré už stihli aj uskutočniť.
Beseda so starostom
Do programu finančnej gramotnosti Viac ako peniaze sa škola zapojila na začiatku školského roka. V rámci neho boli na špeciálnych školeniach tri učiteľky. Jednou z nich je aj Zuzana Krúpová, ktorá je triednou 9. B.
„Mali sme viacero odporúčaných aktivít, ktorým sa s deťmi môžeme venovať,“ hovorí. „Jednou z nich bol rozpočet. Zavolali sme teda starostu, ktorý deťom porozprával, čo je rozpočet obce, ako a z čoho sa tvorí. Žiaci sa ho veľa pýtali, diskutovali.“
V závere stretnutie starosta vyzval deviatakov, aby prišli na obecný úrad s nápadmi, ako by si predstavovali skrášlenie obce, zlepšenie života v nej. A deti sa výzvy chopili naplno. S pomocou učiteľky slovenčiny pripravili oficiálne žiadosti, čo by chceli v dedine zmeniť. „Nápady mali skvelé,“ hovorí.
Reálne návrhy
Patrik Šefčík požiadal starostu a zastupiteľstvo, aby riešili vodu pred ich rodinným domom. Hoci sú tam dva rigoly, nie sú prepojené. Voda stekajúca zo záhonov tak končí na asfaltke. „Mal perfektné argumenty,“ hovorí triedna učiteľka. „Starosta mu prisľúbil, že sa tam pôjde pozrieť a problém vyrieši.“
Spoločne deviataci navrhli vytvorenie Knihy receptov starej matere. „Je to skvelý nápad, pretože deti zapájajú aj starých rodičov,“ povedala riaditeľka Margita Maslaňáková. Recepty už majú zozbierané, teraz prechádzajú jazykovou korektúrou.
Eliáš Kurek a Martin Hajdučík žiadali, aby im obec prispela na jej vydanie. Starosta pomoc prisľúbil. „Chlapci pripravia grafiku, dievčatá ilustrácie. Na augustových dňoch obce by sme ju chceli predstaviť,“ povedala Zuzana Krúpová.
Žofia Bedleková navrhla obnovenie kina. Túto požiadavku starosta zamietol, bolo by to priveľmi nákladné. „Dal mu však alternatívu, v práve rekonštruovanom katolíckom dome si môže v budúcnosti mládež premietať filmy na plátne.“
Richard Svajčík žiadal vytvorenie tržnice, kde by miestni výrobcovia predávali svoje doma robené výrobky, med, syr, korbáčiky či klobásky. Ďalším bolo vytvorenie spomienkových predmetov s logom obce či vytvorenie cyklotrasy smerom do Mútneho. „Obec navrhla cyklochodník okolo cesty smerom do Sihelného, ktorú ide rekonštruovať,“ hovorí riaditeľka.
Všetko sa spája s peniazmi
Žiaci dostali odpovede od vedenia obce do mesiaca. Zväčša kladné, pri tých, ktoré obec nemôže uskutočniť, starosta navrhol náhradné riešenie.
„Pre deti je to perfektná skúsenosť,“ hovorí riaditeľka. „Naučia sa vnímať, čo sa deje okolo nich, a že sa môžu aj sami pričiniť o to, aby sa v dedine niečo zmenilo. Tiež zistili, že nie všetky žiadosti obec vybaví okamžite a kladne. Na niektoré si musia počkať, niektoré sa pre nedostatok peňazí urobiť nedajú. Deťom to dalo veľa, boli hrdé, keď videli, že niektoré ich požiadavky už vedenie obce uskutočnilo.“
Minulý týždeň sa škola zapojila do týždňa podpory finančnej gramotnosti. Každá trieda robí rôzne aktivity. Spoločnou pre všetky je takzvaná Pôstna krabička, do ktorej môžu deti prispieť 50 centov na pomoc chudobným rodinám a deťom z Afriky.
„U nás je to malý peniaz, v Afrike však za to má 40 detí pitnú vodu na celý týždeň,“ hovorí Zuzana Krúpová. „Takto to učiteľka slovenčiny prezentuje deťom. Ak sa však rozhodnú prispieť, musia sa niečoho v tej hodnote zriecť, napríklad sladkostí. Nestačí zájsť za mamou a vypýtať si od nej 50 centov.“
V aktivitách, ktoré deti aspoň čiastočne pripravia na reálny život, chce škola pokračovať. Začína u najmenších, prvákov, a pokračuje až po najstarších.