Streda, 24. október, 2018 | Meniny má Kvetoslava

Kruhový objazd dopravu komplikuje. Ako ho zrušia, čo bude?

Odborník odporučil mestu urobiť zásadné zmeny na hlavnom prejazde mestom. Pribudnúť by mali svetelné križovatky aj jednosmerné ulice.

Radnica by ho rada spojila obchvat mesta s priemyselnou zónou vzadu. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. „Mesto si musí určiť priority,“ povedal na stretnutí so zástupcami samosprávy Vladimír Majcher, generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií ministerstva dopravy. Situáciu v Dolnom Kubíne pozná veľmi dobre, pretože je rodákom z Klina a domov sa vracia často. „Ale prvou úpravou, bez ktorej sa veci nepohnú, je zlepšenie prejazd-nosti popod železničný most. Musí umožniť prejazd vyšším kamiónom, ktoré teraz využívajú kruhovú križovatku pri pošte.“

Prvoradý je most

Popod železničný most neprej-dú autá vyššie ako 3,9 metra. Veľa kamiónov zásobujúcich priemyselnú zónu a odvážajúcich odtiaľ tovar je vyšších. Vodiči, ktorí nerešpektujú dopravnú značku, sa tam občas zaseknú. Úpravu podjazdu mosta už prisľúbila žilinská župa, ktorá je majiteľom cesty.
Ostávajú ďalšie tri miesta v centre mesta na ceste I/70, kde sa pravidelne vytvárajú kolóny, prichádza ku kolíziám medzi autami a chodcami. Z niektorých smerov je takmer nemožné dostať sa na hlavnú cestu.
„Musíte ich vyriešiť naraz a komplexne tak, aby ste sa k nim nemuseli vracať o päť rokov,“ povedal Vladimír Majcher. „Krátkodobé riešenia sú zbytočne vyhodené peniaze.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Potreby Záskalia

Prvým kritickým bodom je križovatka pred cestným mostom na Bysterci v smere od Kraľovian. Mesto už niekoľko rokov hľadá riešenie spolu so Slovenskou správou ciest a Žilinským samosprávnym krajom. Miroslav Kosmeľ, vedúci odboru dopravy mestského úradu, ukázal Vladimírovi Majcherovi dva nákresy kruhových križovatiek, ktoré by na tom mieste mohli stáť.
„Toto miesto je atypické,“ povedal zástupca ministerstva. „Križovatka je vyosená, sklony vozovky sú veľké a je tu autobusová zastávka.“ Upozornil, že na ceste I. triedy musí mať kruhová križovatka priemer minimálne 40 metrov.
„Tu potrebujem vyriešiť hlavne výjazd áut zo Záskalia,“ povedal poslanec mestského zastupiteľstva Ján Briestenský. „V určitých dobách je takmer nemožné odbočiť doľava na most.“
Vladimír Majcher odporučil namiesto kruhovej križovatky svetelnú. „Je to lacnejšie, rýchlejšie a semaformi dokážeme veľmi dobre zregulovať dopravu a uvoľniť všetky smery aj v čase dopravnej špičky. Otázkou ostáva, či svetelnú križovatku neurobiť už pri vstupe do mesta od Kraľovian, pri čerpacej stanici. Autá by sa ku mostu dostávali v intervaloch, čo by umožnilo výjazd vozidiel zo Záskalia.“

Navrhol zrušiť kruhovú križovatku

Jediná križovatka so svetelnou signalizáciou na Orave je za cestným mostom v Dolnom Kubíne. Roky je nefunkčná. Dôvodom bol aj most a jeho nosnosť. V prípade červenej smerom od Kraľovian by na ňom mohli ostať stáť až tri ťažké kamióny. Keby z opačnej strany na zelenú vyšli na most ďalšie tri, hrozilo preťaženie. „V súčasnosti by semafory a hmotnosť áut už nemali spôsobovať problémy, pretože most je ako jeden z mála na Orave zrekonštruovaný,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Národnej rady a člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja, ktorý stretnutie odborníka so samosprávou organizoval.
Potom nasleduje najkritickejšie miesto, kruhová križovatka pri pošte. V čase dopravných špičiek sa pred ňou vytvárajú dlhé kolóny áut.
„Kruhová križovatka plní svoj účel tam, kde je doprava plynulá a nie nárazová,“ povedal Vladimír Majcher. „Máloktoré mesto má tak nešťastne riešenú obchodnú zónu v centre ako Dolný Kubín. Je tu nielen veľa áut, ale aj chodcov, ktorí neustále prechádzajú cez vozovku, čím dopravu veľmi brzdia.“ Upozornil, že priechody pre chodcov sú veľmi blízko pri križovatke. „Kvôli jednému chodcovi na priechode dlhý kamión zablokuje polovicu križovatky.“
Viceprimátor Jozef Šimek sa opýtal, či by nepomohol podchod, nadchod či semafory pre chodcov. „Vždy, keď budete niečo robiť, zamyslite sa nad tým, či by ste to využívali,“ odpovedal Majcher. „Poznám podchody a nadchody, ktoré zívajú prázdnotou. Vedľa nich je zábradlie, no chodci ho aj tak prelezú a cez cestu prebiehajú.“
Podľa neho semafory pre chodcov tiež nič neriešia. „Jednoznačne treba zregulovať chodcov aj autá naraz, ináč akákoľvek úprava nemá význam. V tomto prípade sa to dá dosiahnuť jedine svetelnou križovatkou. Chodci budú chodiť po skupinkách.“ Nastavením rôznych časových intervalov pre autá by sa prejazdnosť zlepšila aj zo strán, kde sa vytvárajú kolóny.

Chystá sa rekonštrukcia cesty

Vladimír Majcher odporučil vytvoriť z ulice Aleja slobody od kruhovej križovatky ku Tescu jednosmernú ulicu. Také isté riešenie by malo pomôcť doprave aj pri ceste popod železničný most. Odbočujúce kamióny by mali dostatok priestoru a neprechádzali by pritom do protismeru. Odporučil zástupcom mesta, aby si dali vypracovať štúdiu Žilinskej univerzite a potom urobiť projekty. „Treba mať veci nachystané v zásuvke. Ak sa niekedy nájdu peniaze, dostane ich ten, kto bude pripravený ich čerpať.“
Posledným miestom, ktoré môže zlepšiť plynulosť dopravy v Dolnom Kubíne, je začiatok obchvatu mesta v smere od Oravského Podzámku. Niektorí vodiči vychádzajúci z priemyselnej zóny si cestu skracujú cez lúky a vychádzajú na obchvat popri Kocmáli. Radnica by po postavení cesty a napojenia na obchvat tadiaľ posielala aj kamióny z priemyselnej zóny.
„Tu môže byť z bezpečnostných dôvodov jedine mimo-úrovňová križovatka,“ povedal Vladimír Majcher. „Ale tá by stála 15 možno 20 miliónov a tie vám nik nedá.“
Riešením by bolo zahrnúť ju do pripravovanej rekonštrukcie cesty I/70 od začiatku obchvatu až po Oravský Podzámok. V súčasnosti prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Keďže výstavba rýchlostnej cesty R3 v tomto úseku je v nedohľadne, vodičov určite poteší aspoň zrekonštruovaná súčasná cesta.
Zástupcom mesta sa odporúčania páčili. „Musíme všetko pripraviť a poslancom vysvetliť tak, aby pochopili, že tieto zmeny sú dôležité a na prospech všetkých,“ povedal viceprimátor Jozef Šimek. Potvrdil, že prvé kroky samosprávy budú viesť do Žiliny na stretnutie s ďalšími odborníkmi na dopravu z vysokej školy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  4. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  5. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  6. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  10. Dva rekordy na druhý pokus
  1. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  2. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  3. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  4. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  5. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  6. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  7. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  9. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  10. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 183
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 28 970
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 020
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 419
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 443
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 400
  9. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 240
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 124

Hlavné správy z MY Orava

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Základné školy dostali certifikát bezbariérovosti

Väčšina zdravých ľudí si neuvedomuje potreby telesne postihnutých spoluobčanov.

Mútne prekonalo trojtisícovú hranicu

Za ostatných päť rokov počet obyvateľov dediny pod Piľskom narástol o dvesto.

Slovensko bude opäť spievať koledy

Regionálne týždenníky MY pripravujú pokračovanie úspešnej vianočnej kampane Slovensko spieva koledy 2018.

Turistku zachraňovala horská služba i vrtuľník

Výlet na vrch Šíp zdramatizovala náhla nevoľnosť mladej ženy.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Príčiny smrteľnej nehody známe. Vodička (†78) prešla do protismeru

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Bojnická nemocnica bola v hodnotení najhoršia na Slovensku. Prečo?

Zdravotnícke zariadenia porovnávali v piatich hlavných oblastiach.

Naozaj si musia pacienti do martinskej nemocnice nosiť už aj svoj teplomer?

​​​​​​​Tepličan musel stráviť pár dní na lôžku v martinskej nemocnici, no pred prijatím ho zarazil zoznam vecí, ktoré si má so sebou priniesť. Zdalo sa mu absurdné, že od neho žiadajú aj vlastný digitálny teplomer.

Vybrali SME

Už ste čítali?