Utorok, 23. január, 2018 | Meniny má Miloš
Pridajte si svoje mesto

Kruhový objazd dopravu komplikuje. Ako ho zrušia, čo bude?

Odborník odporučil mestu urobiť zásadné zmeny na hlavnom prejazde mestom. Pribudnúť by mali svetelné križovatky aj jednosmerné ulice.

Radnica by ho rada spojila obchvat mesta s priemyselnou zónou vzadu. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. „Mesto si musí určiť priority,“ povedal na stretnutí so zástupcami samosprávy Vladimír Majcher, generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií ministerstva dopravy. Situáciu v Dolnom Kubíne pozná veľmi dobre, pretože je rodákom z Klina a domov sa vracia často. „Ale prvou úpravou, bez ktorej sa veci nepohnú, je zlepšenie prejazd-nosti popod železničný most. Musí umožniť prejazd vyšším kamiónom, ktoré teraz využívajú kruhovú križovatku pri pošte.“

Prvoradý je most

Popod železničný most neprej-dú autá vyššie ako 3,9 metra. Veľa kamiónov zásobujúcich priemyselnú zónu a odvážajúcich odtiaľ tovar je vyšších. Vodiči, ktorí nerešpektujú dopravnú značku, sa tam občas zaseknú. Úpravu podjazdu mosta už prisľúbila žilinská župa, ktorá je majiteľom cesty.
Ostávajú ďalšie tri miesta v centre mesta na ceste I/70, kde sa pravidelne vytvárajú kolóny, prichádza ku kolíziám medzi autami a chodcami. Z niektorých smerov je takmer nemožné dostať sa na hlavnú cestu.
„Musíte ich vyriešiť naraz a komplexne tak, aby ste sa k nim nemuseli vracať o päť rokov,“ povedal Vladimír Majcher. „Krátkodobé riešenia sú zbytočne vyhodené peniaze.“

Potreby Záskalia

Prvým kritickým bodom je križovatka pred cestným mostom na Bysterci v smere od Kraľovian. Mesto už niekoľko rokov hľadá riešenie spolu so Slovenskou správou ciest a Žilinským samosprávnym krajom. Miroslav Kosmeľ, vedúci odboru dopravy mestského úradu, ukázal Vladimírovi Majcherovi dva nákresy kruhových križovatiek, ktoré by na tom mieste mohli stáť.
„Toto miesto je atypické,“ povedal zástupca ministerstva. „Križovatka je vyosená, sklony vozovky sú veľké a je tu autobusová zastávka.“ Upozornil, že na ceste I. triedy musí mať kruhová križovatka priemer minimálne 40 metrov.
„Tu potrebujem vyriešiť hlavne výjazd áut zo Záskalia,“ povedal poslanec mestského zastupiteľstva Ján Briestenský. „V určitých dobách je takmer nemožné odbočiť doľava na most.“
Vladimír Majcher odporučil namiesto kruhovej križovatky svetelnú. „Je to lacnejšie, rýchlejšie a semaformi dokážeme veľmi dobre zregulovať dopravu a uvoľniť všetky smery aj v čase dopravnej špičky. Otázkou ostáva, či svetelnú križovatku neurobiť už pri vstupe do mesta od Kraľovian, pri čerpacej stanici. Autá by sa ku mostu dostávali v intervaloch, čo by umožnilo výjazd vozidiel zo Záskalia.“

Navrhol zrušiť kruhovú križovatku

Jediná križovatka so svetelnou signalizáciou na Orave je za cestným mostom v Dolnom Kubíne. Roky je nefunkčná. Dôvodom bol aj most a jeho nosnosť. V prípade červenej smerom od Kraľovian by na ňom mohli ostať stáť až tri ťažké kamióny. Keby z opačnej strany na zelenú vyšli na most ďalšie tri, hrozilo preťaženie. „V súčasnosti by semafory a hmotnosť áut už nemali spôsobovať problémy, pretože most je ako jeden z mála na Orave zrekonštruovaný,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Národnej rady a člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja, ktorý stretnutie odborníka so samosprávou organizoval.
Potom nasleduje najkritickejšie miesto, kruhová križovatka pri pošte. V čase dopravných špičiek sa pred ňou vytvárajú dlhé kolóny áut.
„Kruhová križovatka plní svoj účel tam, kde je doprava plynulá a nie nárazová,“ povedal Vladimír Majcher. „Máloktoré mesto má tak nešťastne riešenú obchodnú zónu v centre ako Dolný Kubín. Je tu nielen veľa áut, ale aj chodcov, ktorí neustále prechádzajú cez vozovku, čím dopravu veľmi brzdia.“ Upozornil, že priechody pre chodcov sú veľmi blízko pri križovatke. „Kvôli jednému chodcovi na priechode dlhý kamión zablokuje polovicu križovatky.“
Viceprimátor Jozef Šimek sa opýtal, či by nepomohol podchod, nadchod či semafory pre chodcov. „Vždy, keď budete niečo robiť, zamyslite sa nad tým, či by ste to využívali,“ odpovedal Majcher. „Poznám podchody a nadchody, ktoré zívajú prázdnotou. Vedľa nich je zábradlie, no chodci ho aj tak prelezú a cez cestu prebiehajú.“
Podľa neho semafory pre chodcov tiež nič neriešia. „Jednoznačne treba zregulovať chodcov aj autá naraz, ináč akákoľvek úprava nemá význam. V tomto prípade sa to dá dosiahnuť jedine svetelnou križovatkou. Chodci budú chodiť po skupinkách.“ Nastavením rôznych časových intervalov pre autá by sa prejazdnosť zlepšila aj zo strán, kde sa vytvárajú kolóny.

Chystá sa rekonštrukcia cesty

Vladimír Majcher odporučil vytvoriť z ulice Aleja slobody od kruhovej križovatky ku Tescu jednosmernú ulicu. Také isté riešenie by malo pomôcť doprave aj pri ceste popod železničný most. Odbočujúce kamióny by mali dostatok priestoru a neprechádzali by pritom do protismeru. Odporučil zástupcom mesta, aby si dali vypracovať štúdiu Žilinskej univerzite a potom urobiť projekty. „Treba mať veci nachystané v zásuvke. Ak sa niekedy nájdu peniaze, dostane ich ten, kto bude pripravený ich čerpať.“
Posledným miestom, ktoré môže zlepšiť plynulosť dopravy v Dolnom Kubíne, je začiatok obchvatu mesta v smere od Oravského Podzámku. Niektorí vodiči vychádzajúci z priemyselnej zóny si cestu skracujú cez lúky a vychádzajú na obchvat popri Kocmáli. Radnica by po postavení cesty a napojenia na obchvat tadiaľ posielala aj kamióny z priemyselnej zóny.
„Tu môže byť z bezpečnostných dôvodov jedine mimo-úrovňová križovatka,“ povedal Vladimír Majcher. „Ale tá by stála 15 možno 20 miliónov a tie vám nik nedá.“
Riešením by bolo zahrnúť ju do pripravovanej rekonštrukcie cesty I/70 od začiatku obchvatu až po Oravský Podzámok. V súčasnosti prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Keďže výstavba rýchlostnej cesty R3 v tomto úseku je v nedohľadne, vodičov určite poteší aspoň zrekonštruovaná súčasná cesta.
Zástupcom mesta sa odporúčania páčili. „Musíme všetko pripraviť a poslancom vysvetliť tak, aby pochopili, že tieto zmeny sú dôležité a na prospech všetkých,“ povedal viceprimátor Jozef Šimek. Potvrdil, že prvé kroky samosprávy budú viesť do Žiliny na stretnutie s ďalšími odborníkmi na dopravu z vysokej školy.


  1. Ťažká cisterna zlomila most. Pozrite, ako zareagovala obec 4 165
  2. Rozdiel medzi januárom vlani a teraz je až 46 stupňov Celzia 411
  3. V potoku našiel hrdzavý kus železa. Vykľula sa z neho praveká sekerka 334
  4. Do čoho kopli, to skončilo gólom Foto 258
  5. Pietne miesto zmení vzhľad. Čo pribudne? 177
  6. Peter Tatarka: Kulturista sa omylom napije a je po dobrom výsledku 160
  7. Martin Ťapák o rodisku na Orave: Mne sa veľmi dobre žilo na tej dedine 142
  8. Príprava festivalu je v plnom prúde. Čo prinesie? 127
  9. Mlčiaca väčšina je horšia ako hlasná menšina 119
  10. Pri schvaľovaní rozpočtu riešili už prvú zmenu. Vieme, akú 106

Najčítanejšie správy

Orava

Ťažká cisterna zlomila most. Pozrite, ako zareagovala obec

Jasenovčania vyriešili havarijnú situáciu rýchlo. Nový most postavili za dva dni.

Rozdiel medzi januárom vlani a teraz je až 46 stupňov Celzia

Pre rokom prišla na Slovensko arktická zima, pričom v Oravskej Lesnej namerali 8. januára až 37-stupňový mráz. Tento rok teplomer ukázal na Troch kráľov plus deväť stupňov Celzia.

V potoku našiel hrdzavý kus železa. Vykľula sa z neho praveká sekerka

Archeológovia nekopú dinosaury, v praveku nebola Orava vyľudnená a pokrytá ľadom a nie je pravda, že by sa pravekí ľudia od nás celkom líšili. Pravda však je, že nelegálni kopáči a detektoristi stále pripravujú ľudstvo o krehké známky histórie. Dedičstvo ukryté pod zemou potrebuje našu ochranu.

Do čoho kopli, to skončilo gólom

Námestovskí futbalisti naskočili na kolotoč prípravných zápasov.

Pietne miesto zmení vzhľad. Čo pribudne?

Dom smútku má novú strechu, čoskoro sa zmení aj jeho okolie, pribudne zeleň a zmizne oplotenie.

Blízke regióny

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Prezident Andrej Kiska: Panelovka je hanba

Prezident republiky navštívil Turčianske Teplice. Po rokovaní s primátorom Igorom Husom sa stretol aj so študentami Spojenej školy - Gymnázia Mikuláša Galandu.

Ako dobre poznáte Liptov?

Otestujte svoje vedomosti o Liptove. Pripravili sme pre vás prvý zo štvorice testov. Odpovedzte na zaujímavé otázky z histórie, geografie, športu, ale aj rekordoch a spoznajte liptovské naj.

Varovanie SHMÚ: Pre emisie z vykurovania oddnes v Martine dýchame viac smogu

​​​​​​​Precitlivenosť na zhoršené ovzdušie sa od dnešného dňa môže v Marine a okolí prejaviť najmä u starých ľudí, alergikov, astmatikov či malých detí a tehotných žien. Varovanie na zvýšené množstvo smogu platí do odvolania. Dôvodom sú emisie z vykurovania.

Parkoval na cudzom mieste, pokutu však nedostal

Obyvateľ sídliska Kyčerka volal mestskú políciu, tá však vinníkovi pokutu nedala. Dôvodom bolo nesprávne označenie vyhradeného parkovacieho miesta.

Všetky správy

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky, ktoré majú len osem rokov. Za sexuálne služby si pýtajú iba päť eur.

Urazili ste môjho priateľa, pán premiér

Viem, nemenovali ste ho. Ale označili ste ho jeho náboženským vyznaním. A to je nesmierne citlivá vec.

Valach: So stratou manželky sa nevyrovnáte. Treba sa s tým naučiť žiť

Hokej je jediné, čo viem. Musím ním uživiť svoje deti, tvrdí slovenský hokejista.

Vlhová spravila chybu, v obrovskom slalome o pódium nebojovala

Víťazkou obrovského slalomu sa stala Nemka Viktoria Rebensburgová.

Ide o všetko, ale Drahoš vynecháva diskusie. Prehrá mu to voľby?

Kým prezident dostáva v televízii ľahké otázky, jeho súper chodí po regiónoch.