Kruhový objazd dopravu komplikuje. Ako ho zrušia, čo bude?

Odborník odporučil mestu urobiť zásadné zmeny na hlavnom prejazde mestom. Pribudnúť by mali svetelné križovatky aj jednosmerné ulice.

Radnica by ho rada spojila obchvat mesta s priemyselnou zónou vzadu. Radnica by ho rada spojila obchvat mesta s priemyselnou zónou vzadu. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. „Mesto si musí určiť priority,“ povedal na stretnutí so zástupcami samosprávy Vladimír Majcher, generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií ministerstva dopravy. Situáciu v Dolnom Kubíne pozná veľmi dobre, pretože je rodákom z Klina a domov sa vracia často. „Ale prvou úpravou, bez ktorej sa veci nepohnú, je zlepšenie prejazd-nosti popod železničný most. Musí umožniť prejazd vyšším kamiónom, ktoré teraz využívajú kruhovú križovatku pri pošte.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvoradý je most

Popod železničný most neprej-dú autá vyššie ako 3,9 metra. Veľa kamiónov zásobujúcich priemyselnú zónu a odvážajúcich odtiaľ tovar je vyšších. Vodiči, ktorí nerešpektujú dopravnú značku, sa tam občas zaseknú. Úpravu podjazdu mosta už prisľúbila žilinská župa, ktorá je majiteľom cesty.
Ostávajú ďalšie tri miesta v centre mesta na ceste I/70, kde sa pravidelne vytvárajú kolóny, prichádza ku kolíziám medzi autami a chodcami. Z niektorých smerov je takmer nemožné dostať sa na hlavnú cestu.
„Musíte ich vyriešiť naraz a komplexne tak, aby ste sa k nim nemuseli vracať o päť rokov,“ povedal Vladimír Majcher. „Krátkodobé riešenia sú zbytočne vyhodené peniaze.“

SkryťVypnúť reklamu

Potreby Záskalia

Prvým kritickým bodom je križovatka pred cestným mostom na Bysterci v smere od Kraľovian. Mesto už niekoľko rokov hľadá riešenie spolu so Slovenskou správou ciest a Žilinským samosprávnym krajom. Miroslav Kosmeľ, vedúci odboru dopravy mestského úradu, ukázal Vladimírovi Majcherovi dva nákresy kruhových križovatiek, ktoré by na tom mieste mohli stáť.
„Toto miesto je atypické,“ povedal zástupca ministerstva. „Križovatka je vyosená, sklony vozovky sú veľké a je tu autobusová zastávka.“ Upozornil, že na ceste I. triedy musí mať kruhová križovatka priemer minimálne 40 metrov.
„Tu potrebujem vyriešiť hlavne výjazd áut zo Záskalia,“ povedal poslanec mestského zastupiteľstva Ján Briestenský. „V určitých dobách je takmer nemožné odbočiť doľava na most.“
Vladimír Majcher odporučil namiesto kruhovej križovatky svetelnú. „Je to lacnejšie, rýchlejšie a semaformi dokážeme veľmi dobre zregulovať dopravu a uvoľniť všetky smery aj v čase dopravnej špičky. Otázkou ostáva, či svetelnú križovatku neurobiť už pri vstupe do mesta od Kraľovian, pri čerpacej stanici. Autá by sa ku mostu dostávali v intervaloch, čo by umožnilo výjazd vozidiel zo Záskalia.“

SkryťVypnúť reklamu

Navrhol zrušiť kruhovú križovatku

Jediná križovatka so svetelnou signalizáciou na Orave je za cestným mostom v Dolnom Kubíne. Roky je nefunkčná. Dôvodom bol aj most a jeho nosnosť. V prípade červenej smerom od Kraľovian by na ňom mohli ostať stáť až tri ťažké kamióny. Keby z opačnej strany na zelenú vyšli na most ďalšie tri, hrozilo preťaženie. „V súčasnosti by semafory a hmotnosť áut už nemali spôsobovať problémy, pretože most je ako jeden z mála na Orave zrekonštruovaný,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Národnej rady a člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja, ktorý stretnutie odborníka so samosprávou organizoval.
Potom nasleduje najkritickejšie miesto, kruhová križovatka pri pošte. V čase dopravných špičiek sa pred ňou vytvárajú dlhé kolóny áut.
„Kruhová križovatka plní svoj účel tam, kde je doprava plynulá a nie nárazová,“ povedal Vladimír Majcher. „Máloktoré mesto má tak nešťastne riešenú obchodnú zónu v centre ako Dolný Kubín. Je tu nielen veľa áut, ale aj chodcov, ktorí neustále prechádzajú cez vozovku, čím dopravu veľmi brzdia.“ Upozornil, že priechody pre chodcov sú veľmi blízko pri križovatke. „Kvôli jednému chodcovi na priechode dlhý kamión zablokuje polovicu križovatky.“
Viceprimátor Jozef Šimek sa opýtal, či by nepomohol podchod, nadchod či semafory pre chodcov. „Vždy, keď budete niečo robiť, zamyslite sa nad tým, či by ste to využívali,“ odpovedal Majcher. „Poznám podchody a nadchody, ktoré zívajú prázdnotou. Vedľa nich je zábradlie, no chodci ho aj tak prelezú a cez cestu prebiehajú.“
Podľa neho semafory pre chodcov tiež nič neriešia. „Jednoznačne treba zregulovať chodcov aj autá naraz, ináč akákoľvek úprava nemá význam. V tomto prípade sa to dá dosiahnuť jedine svetelnou križovatkou. Chodci budú chodiť po skupinkách.“ Nastavením rôznych časových intervalov pre autá by sa prejazdnosť zlepšila aj zo strán, kde sa vytvárajú kolóny.

SkryťVypnúť reklamu

Chystá sa rekonštrukcia cesty

Vladimír Majcher odporučil vytvoriť z ulice Aleja slobody od kruhovej križovatky ku Tescu jednosmernú ulicu. Také isté riešenie by malo pomôcť doprave aj pri ceste popod železničný most. Odbočujúce kamióny by mali dostatok priestoru a neprechádzali by pritom do protismeru. Odporučil zástupcom mesta, aby si dali vypracovať štúdiu Žilinskej univerzite a potom urobiť projekty. „Treba mať veci nachystané v zásuvke. Ak sa niekedy nájdu peniaze, dostane ich ten, kto bude pripravený ich čerpať.“
Posledným miestom, ktoré môže zlepšiť plynulosť dopravy v Dolnom Kubíne, je začiatok obchvatu mesta v smere od Oravského Podzámku. Niektorí vodiči vychádzajúci z priemyselnej zóny si cestu skracujú cez lúky a vychádzajú na obchvat popri Kocmáli. Radnica by po postavení cesty a napojenia na obchvat tadiaľ posielala aj kamióny z priemyselnej zóny.
„Tu môže byť z bezpečnostných dôvodov jedine mimo-úrovňová križovatka,“ povedal Vladimír Majcher. „Ale tá by stála 15 možno 20 miliónov a tie vám nik nedá.“
Riešením by bolo zahrnúť ju do pripravovanej rekonštrukcie cesty I/70 od začiatku obchvatu až po Oravský Podzámok. V súčasnosti prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Keďže výstavba rýchlostnej cesty R3 v tomto úseku je v nedohľadne, vodičov určite poteší aspoň zrekonštruovaná súčasná cesta.
Zástupcom mesta sa odporúčania páčili. „Musíme všetko pripraviť a poslancom vysvetliť tak, aby pochopili, že tieto zmeny sú dôležité a na prospech všetkých,“ povedal viceprimátor Jozef Šimek. Potvrdil, že prvé kroky samosprávy budú viesť do Žiliny na stretnutie s ďalšími odborníkmi na dopravu z vysokej školy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 296
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 695
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 813
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 054
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 688
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 622
  7. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 2 006
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 754
  1. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  2. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  3. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  4. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  5. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  6. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  7. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  8. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 580
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 710
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 851
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 165
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 5 348
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 670
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 370
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 038
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  2. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  3. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  4. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  5. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  6. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  7. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  8. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 580
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 710
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 851
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 165
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 5 348
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 670
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 370
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 038
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu