Štvrtok, 18. apríl, 2019 | Meniny má Valér

Časť vesmíru padla vtedy Oravcom priamo do náruče

Železné kamene ľudia vo veľkom zbierali, tavili, vyrábali si z nich motyky a krompáče. Až po pár rokoch vedci zistili, že nešlo o obyčajné kamene. Boli to časti meteoritu.

Privítanie na náučnom chodníku Po stopách meteoritu vo Vavrečke.Privítanie na náučnom chodníku Po stopách meteoritu vo Vavrečke.(Zdroj: Miro Jagnešák)

VAVREČKA. Prasiatka zmätene behali v chlievoch, kravy nervózne bučali, psy stále štekali a utekali sa schovať domov so zježenými chlpmi. V noci nastalo úplné ticho. Niekedy medzi polnocou a svitaním začali silné otrasy sprevádzané hukotom a lomozom, ktoré vystrašili dedinčanov vybiehajúcich zo svojich domovov. Pískajúce zvuky sa ozývali zo severného svahu Magury a nedali sa porovnať s ničím podobným, čo poznali. Na Magure lietali žiarivo blikajúce svetlá. Takto opísali pád meteoritického dažďa na hornú Oravu v dobovom časopise zo začiatku 19. storočia.

Po stopách meteoritu

Slovenská laická verejnosť o vzácnom dopade z vesmíru veľa nevie. Vavrečania, ktorí majú k náleziskám kúskov meteoritu najbližšie, sú na tom najlepšie. Zrejme aj preto práve v tejto dedine urobilo občianske združenie Misia mladých už pred piatimi rokmi dvojkilometrový minichodník Po stopách meteoritu.

Prvá náučná tabuľa je pri obecnom úrade, druhá pri kaplnke za dedinou, tretia pod vrcholom Magura, ktorý dnes poznáme vďaka televíznemu vysielaču, štvrtú osadili pri obecnom altánku. Ďalšie dve sú na Slanickom ostrove.

„Bol to najväčší nález dopadnutého meteoritu na zem na Slovensku,“ hovorí vedúci združenia Anton Michalica. „Pre astronómov je vždy vzácnosť, ak nejaký dopadne. Vieme predsa, aké bolo náročné vyslať expedície, ktoré priniesli na Zem kúsok kameňa z Mesiaca. A tu nám časť vesmíru padne priamo do náruče.“

Písali o ňom svetové médiá

Presne datovať rok, kedy meteorit dopadol na územie Oravy, pravdepodobne na lokalitu od niekdajšej Slanice po úbočie Magury až niekde k Vavrečke, nie je možné. O meteorite Magura z Oravy však už v polovici devätnásteho storočia písali svetové médiá, dostal sa aj do vedeckých časopisov. Spomenutý je napríklad v knihe z roku 1849 American journal of science and arts. Autori v ňom rozoberajú zloženie „oravského“ meteoritu. Opísaný je aj v nemeckých novinách Allgemeine Preußische Zeitung z roku 1844 v článku Meteor-Eisen in Ungarn, teda niečo ako železný meteor v Maďarsku.

V článku zo začiatku 19. storočia sa okrem iného píše: „Neskôr pastieri na svahu Magury nachádzali zvláštne diery a útvary. Lesní robotníci po desaťročia nachádzali na Oravskej Magure až 40-kilogramové kusy železa z meteoritu, ktoré odvážali do hút na roztavenie, čím sa stratilo najmenej jeden a pol tony tohto vzácneho mimozemského materiálu.“

Nebol to obyčajný kameň

Plocha dopadu bola pravdepodobne preto taká rozsiahla, že sa meteorit v atmosfére rozpadol na viac menších kusov a na zem dopadol vo forme meteoritického dažďa. Vedci to predpokladajú aj z toho dôvodu, že sa nikde nenašiel kráter, ktorý by svedčil o dopade obrovského telesa. Aj keď si niektorí ľudia z Vavrečky spomínajú na legendy o kráteri na Magure. V minulosti sa spomínal aj kráter na dne Oravskej priehrady. Oficiálne však nikdy nebol takýto nález potvrdený.

Kamene bohaté na železo tavili ľudia až dovtedy, kým na hornú Oravu nezavítal v roku 1844 vedec Haidinger. „Určil, že pôvod nálezu nie je zemský, ale mimozemský,“ povedal Anton Michalica. „Na tú dobu to bol obrovský nález. Kúsky meteoritu putovali po celom svete, skúmali ich na rôznych miestach, okrem Európy aj v Amerike.“

Vzácne zloženie

Magura je najvýznamnejší slovenský meteorit, ktorý vo vtedajšej dobe významne dopomohol rozvoju rodiacej sa meteoritiky. „Mnohí súčasní odborníci hovoria, že pre vtedajší meteoritický výskum bol taký významný, ako nález meteoritov z okolia známeho krátera Canyon Diablo v Arizone – Barringerov kráter – pre americkú meteoritiku 20. storočia,“ uviedol astronóm a vedec Vladimír Porubčan.

Významný bol najmä pre svoje zloženie. „Na základe neho boli vtedy prvýkrát popísané dovtedy neznáme minerály,“ hovorí Anton Michalica. „Išlo o schreibersit a cohenit. Vznikajú za veľmi špecifických podmienok. Schreibersit vzniká aj na zemskom povrchu, keď sa na uhoľný sloj vyleje horúca láva. Časti minerálu boli v 20. storočí objavené v Grónsku, ale v čase, keď sa objavili v meteorite Magura, o nich nikto nevedel. Boli v ňom aj drobné zrnká diamantu.“

Vymenili ho pred pár rokmi

Kúsky meteoritu sú vo významných múzeách v rôznych častiach sveta. Najväčší zachovalý úlomok má 45 a pol kilogramu a je v zbierke univerzity v Tübingene. Prírodovedné múzeum vo Viedni má štyri kúsky s celkovou hmotnosťou 19,8 kila. V Maďarskom národnom múzeu v Budapešti je 18,1-kilogramový úlomok, v Berlíne viac ako desaťkilový, v Londýne deväťkilový a kúsok meteoritu uložený v pražskom múzeu má 2,1 kilogramu.

Do Slovenského národného múzea v Bratislave sa 180-gramový plátok Magury dostal pred šestnástimi rokmi. „V roku 2001 sa nám podarilo s Národným múzeom v Prahe vymeniť úlomok Magury za podobný úlomok meteoritu Rumanová, ktorý sa našiel v roku 1994,“ povedal profesor Porubčan.

Na nerozoznanie od kameňa

Pred Misiou mladých sa zbieraniu informácií o oravskom meteorite vo veľkom venoval amatérsky nadšenec astronómie Juraj Klam z Námestova. Vytvoril dokonca mapku, kde mohli vzniknúť krátery po dopade meteoritu. Je to však už niekoľko rokov, odkedy zomrel. Jeho vášeň po jeho smrti aspoň čiastočne oživilo občianske združenie.

Dobrovoľníci sa rozhodli vytvoriť náučný chodník, aby sa o tejto zaujímavosti dozvedelo čo najviac ľudí.

„Je to veľmi dobrá vzdelávacia téma pre deti,“ hovorí Anton Michalica. „Ide o zaujímavé veci, aj všeobecne, nielen priamo o tomto meteorite. Ľudia sa môžu dozvedieť, čo sú meteory, meteority, čo sa deje vo vesmíre, ako nás to ovplyvňuje.“

Nedá sa vylúčiť, že by ešte aj dnes niekto našiel kúsok meteoritu. Najmä pri rôznych výkopoch, či už rodinných domov alebo inžinierskych sietí. Určite sa pred takmer dvesto rokmi nepodarilo vyzbierať všetky úlomky. „Je však otázne, či nálezca rozozná, že ide o meteorit. Nie je žiarivý ako zlato či striebro. Obalený hlinou vyzerá ako obyčajný kameň."

Inzercia - Tlačové správy

1. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  2. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  5. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  8. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  1. Bim Challenge 2019
  2. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  3. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  4. Grilovacia sezóna je zahájená!
  5. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 4 056
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 3 865
  10. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 691

Hlavné správy z MY Orava

To teda bola robota. Cesta nevydržala ani rok, rozpadá sa

Oravskolesňania sa s obavami pozerajú na diery v ceste, ktorú opravili v apríli minulého roku. Obávajú sa ďalšieho tankodrómu.

Cesta v Oravskej Lesnej po roku od položenia novej vozovky.

Pomáhať je jednoduché, stačí si kúpiť chlieb

Chlieb je na Slovensku základnou potravinou, ktorú v domácnosti kupujeme najčastejšie. Ako ukázal nedávny prieskum pre sieť supermarketov BILLA, čerstvý chlieb a pečivo konzumuje viackrát denne viac ako polovica Slovákov.

Spoločnosť BILLA sa zaviazala pravidelne podporovať rodiny v núdzi.
LEN TAK

Veľký týždeň. Smrť na kríži nie je púťová atrakcia

Pred pár rokmi hľadali americkí vedci top celosvetovú osobnosť histórie. Nebola to anketa, ale vyhodnocovali rôzne informácie na internete. Viete, kto kraľuje tomuto rebríčku?

Ukrižovaní Filipínci na sviatok Veľkého piatku.

Ďalší cestný pirát takmer spôsobil tragédiu

Približne sto metrov od miesta, kde pri dopravnej nehode s Poliakom zahynul Štefan z Oravského Podzámku, nedávno riskoval ďalší pretekár. Ohrozil štvorčlennú rodinu.

Predbieha na plnej čiare.

Poslednú večeru môžete vidieť tak, ako vyzerala pred 500 rokmi

Kto by sa na najslávnejšie dielo Leonarda da Vinciho aspoň nepozrel?

Oravská galéria vystavuje rekonštruovaný obraz Poslednej večere Stana Lajdu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Jaguari bombu nenašli, hľadali ju hodiny

Výrobu museli prerušiť, ľudia čakali vonku alebo v autobusoch.

Archeológovia našli pri výskume v Leviciach aj kuriozitu

V jamách ležala zmeska predmetov - nálezy siahajúce do obdobia 5-tisíc rokov pred naším letopočtom a minulého storočia.

Poslednú večeru môžete vidieť tak, ako vyzerala pred 500 rokmi

Kto by sa na najslávnejšie dielo Leonarda da Vinciho aspoň nepozrel?

Ďalší cestný pirát takmer spôsobil tragédiu