Pondelok, 10. december, 2018 | Meniny má Radúz

Časť vesmíru padla vtedy Oravcom priamo do náruče

Železné kamene ľudia vo veľkom zbierali, tavili, vyrábali si z nich motyky a krompáče. Až po pár rokoch vedci zistili, že nešlo o obyčajné kamene. Boli to časti meteoritu.

Privítanie na náučnom chodníku Po stopách meteoritu vo Vavrečke.(Zdroj: Miro Jagnešák)

VAVREČKA. Prasiatka zmätene behali v chlievoch, kravy nervózne bučali, psy stále štekali a utekali sa schovať domov so zježenými chlpmi. V noci nastalo úplné ticho. Niekedy medzi polnocou a svitaním začali silné otrasy sprevádzané hukotom a lomozom, ktoré vystrašili dedinčanov vybiehajúcich zo svojich domovov. Pískajúce zvuky sa ozývali zo severného svahu Magury a nedali sa porovnať s ničím podobným, čo poznali. Na Magure lietali žiarivo blikajúce svetlá. Takto opísali pád meteoritického dažďa na hornú Oravu v dobovom časopise zo začiatku 19. storočia.

Po stopách meteoritu

Slovenská laická verejnosť o vzácnom dopade z vesmíru veľa nevie. Vavrečania, ktorí majú k náleziskám kúskov meteoritu najbližšie, sú na tom najlepšie. Zrejme aj preto práve v tejto dedine urobilo občianske združenie Misia mladých už pred piatimi rokmi dvojkilometrový minichodník Po stopách meteoritu.

Prvá náučná tabuľa je pri obecnom úrade, druhá pri kaplnke za dedinou, tretia pod vrcholom Magura, ktorý dnes poznáme vďaka televíznemu vysielaču, štvrtú osadili pri obecnom altánku. Ďalšie dve sú na Slanickom ostrove.

„Bol to najväčší nález dopadnutého meteoritu na zem na Slovensku,“ hovorí vedúci združenia Anton Michalica. „Pre astronómov je vždy vzácnosť, ak nejaký dopadne. Vieme predsa, aké bolo náročné vyslať expedície, ktoré priniesli na Zem kúsok kameňa z Mesiaca. A tu nám časť vesmíru padne priamo do náruče.“

Písali o ňom svetové médiá

Presne datovať rok, kedy meteorit dopadol na územie Oravy, pravdepodobne na lokalitu od niekdajšej Slanice po úbočie Magury až niekde k Vavrečke, nie je možné. O meteorite Magura z Oravy však už v polovici devätnásteho storočia písali svetové médiá, dostal sa aj do vedeckých časopisov. Spomenutý je napríklad v knihe z roku 1849 American journal of science and arts. Autori v ňom rozoberajú zloženie „oravského“ meteoritu. Opísaný je aj v nemeckých novinách Allgemeine Preußische Zeitung z roku 1844 v článku Meteor-Eisen in Ungarn, teda niečo ako železný meteor v Maďarsku.

V článku zo začiatku 19. storočia sa okrem iného píše: „Neskôr pastieri na svahu Magury nachádzali zvláštne diery a útvary. Lesní robotníci po desaťročia nachádzali na Oravskej Magure až 40-kilogramové kusy železa z meteoritu, ktoré odvážali do hút na roztavenie, čím sa stratilo najmenej jeden a pol tony tohto vzácneho mimozemského materiálu.“

Nebol to obyčajný kameň

Plocha dopadu bola pravdepodobne preto taká rozsiahla, že sa meteorit v atmosfére rozpadol na viac menších kusov a na zem dopadol vo forme meteoritického dažďa. Vedci to predpokladajú aj z toho dôvodu, že sa nikde nenašiel kráter, ktorý by svedčil o dopade obrovského telesa. Aj keď si niektorí ľudia z Vavrečky spomínajú na legendy o kráteri na Magure. V minulosti sa spomínal aj kráter na dne Oravskej priehrady. Oficiálne však nikdy nebol takýto nález potvrdený.

Kamene bohaté na železo tavili ľudia až dovtedy, kým na hornú Oravu nezavítal v roku 1844 vedec Haidinger. „Určil, že pôvod nálezu nie je zemský, ale mimozemský,“ povedal Anton Michalica. „Na tú dobu to bol obrovský nález. Kúsky meteoritu putovali po celom svete, skúmali ich na rôznych miestach, okrem Európy aj v Amerike.“

Vzácne zloženie

Magura je najvýznamnejší slovenský meteorit, ktorý vo vtedajšej dobe významne dopomohol rozvoju rodiacej sa meteoritiky. „Mnohí súčasní odborníci hovoria, že pre vtedajší meteoritický výskum bol taký významný, ako nález meteoritov z okolia známeho krátera Canyon Diablo v Arizone – Barringerov kráter – pre americkú meteoritiku 20. storočia,“ uviedol astronóm a vedec Vladimír Porubčan.

Významný bol najmä pre svoje zloženie. „Na základe neho boli vtedy prvýkrát popísané dovtedy neznáme minerály,“ hovorí Anton Michalica. „Išlo o schreibersit a cohenit. Vznikajú za veľmi špecifických podmienok. Schreibersit vzniká aj na zemskom povrchu, keď sa na uhoľný sloj vyleje horúca láva. Časti minerálu boli v 20. storočí objavené v Grónsku, ale v čase, keď sa objavili v meteorite Magura, o nich nikto nevedel. Boli v ňom aj drobné zrnká diamantu.“

Vymenili ho pred pár rokmi

Kúsky meteoritu sú vo významných múzeách v rôznych častiach sveta. Najväčší zachovalý úlomok má 45 a pol kilogramu a je v zbierke univerzity v Tübingene. Prírodovedné múzeum vo Viedni má štyri kúsky s celkovou hmotnosťou 19,8 kila. V Maďarskom národnom múzeu v Budapešti je 18,1-kilogramový úlomok, v Berlíne viac ako desaťkilový, v Londýne deväťkilový a kúsok meteoritu uložený v pražskom múzeu má 2,1 kilogramu.

Do Slovenského národného múzea v Bratislave sa 180-gramový plátok Magury dostal pred šestnástimi rokmi. „V roku 2001 sa nám podarilo s Národným múzeom v Prahe vymeniť úlomok Magury za podobný úlomok meteoritu Rumanová, ktorý sa našiel v roku 1994,“ povedal profesor Porubčan.

Na nerozoznanie od kameňa

Pred Misiou mladých sa zbieraniu informácií o oravskom meteorite vo veľkom venoval amatérsky nadšenec astronómie Juraj Klam z Námestova. Vytvoril dokonca mapku, kde mohli vzniknúť krátery po dopade meteoritu. Je to však už niekoľko rokov, odkedy zomrel. Jeho vášeň po jeho smrti aspoň čiastočne oživilo občianske združenie.

Dobrovoľníci sa rozhodli vytvoriť náučný chodník, aby sa o tejto zaujímavosti dozvedelo čo najviac ľudí.

„Je to veľmi dobrá vzdelávacia téma pre deti,“ hovorí Anton Michalica. „Ide o zaujímavé veci, aj všeobecne, nielen priamo o tomto meteorite. Ľudia sa môžu dozvedieť, čo sú meteory, meteority, čo sa deje vo vesmíre, ako nás to ovplyvňuje.“

Nedá sa vylúčiť, že by ešte aj dnes niekto našiel kúsok meteoritu. Najmä pri rôznych výkopoch, či už rodinných domov alebo inžinierskych sietí. Určite sa pred takmer dvesto rokmi nepodarilo vyzbierať všetky úlomky. „Je však otázne, či nálezca rozozná, že ide o meteorit. Nie je žiarivý ako zlato či striebro. Obalený hlinou vyzerá ako obyčajný kameň."

Inzercia - Tlačové správy

1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  3. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  4. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 6 003
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 097
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 4 848

Hlavné správy z MY Orava

Uhynutého psa za domom len tak zakopať nemôžete

Živočíšny odpad musí skončiť v kafilérii. Nielen uhynuté hospodárske zvieratá či zvyšky z domácich zabíjačiek, ale aj domáci miláčikovia.

Deti si vyskúšali záchranu života a išlo im to fajn

Štvrtáci z lieseckej základnej školy uspeli s projektom, vďaka ktorému sa od odborníkov dozvedeli viac o prvej pomoci.

Brána do play off sa zatvára

Hokejisti Dolného Kubína pokazili poslednú tretinu.

Miroslav Šatan: Andrej si zaslúži ďalšiu šancu

Craig Ramsay nominoval na Švajčiarsky pohár.

Piate hracie kolo sa muselo páčiť

Starekovci stále nestratili ani bod. Tuniakové rožky ich však poriadne potrápili.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Sneženie komplikuje dopravnú situáciu na Kysuciach

Kolóny hlásia najmä na tradične problémovom úseku Čadca - Svrčinovec.

Auto vošlo priamo pod prichádzajúci vlak

Rušňovodič nestihol pre krátku vzdialenosť zrážke zabrániť. Vlak tlačil auto desiatky metrov. Vo vnútri sedeli dve ženy.

Tragický koniec pátracej akcie v Turzovke

Včerajšia pátracia akcia po nezvestnom 51-ročnom mužovi z Turzovky – Turkova mala smutný koniec. Našli ho mŕtveho.

Vybrali SME