Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Aby nedošlo k tragédii, zasadol krízový štáb

Pri poškodenom moste v Nižnej už montujú semafory. Na ňom a v jeho okolí je vyhlásená mimoriadna situácia.

Mosty na Orave sú v hroznom stave. Už druhý, po Podbieli teraz v Nižnej, je v havarijnom stave a hrozí, že spadne. Mosty na Orave sú v hroznom stave. Už druhý, po Podbieli teraz v Nižnej, je v havarijnom stave a hrozí, že spadne. (Zdroj: Lýdia Vojtaššáková)

NIŽNÁ. „Ešte môj otec ho staval,“ povedal 68-ročný Nižňan, ktorý žije neďaleko poškodeného mosta cez rieku Oravu na medzinárodnej ceste. „Mal som osem, keď som mu sem nosil jedlo v kanvičke. Už je to šesťdesiat rokov. Na moste sa odvtedy veľa nezmenilo.“

Teraz sa bude musieť. Stavba je v dezolátnom stave. Obec zvolala minulý pondelok krízový štáb, ktorý tam vyhlásil mimoriadnu situáciu.

Konať treba okamžite

Ešte v roku 2012 sa malo začať s rekonštrukciou nižnianskeho mosta cez rieku Oravu. Nezačalo sa dodnes. Jeho stav sa za štyri roky posunul z piateho na siedmy, havarijný. Medzitým musel byť uzavretý most v Podbieli, ktorý bol v podobnom stave, no peniaze na jeho opravu sa v štátnom rozpočte našli až po tom, čo sa už po ňom jazdiť nedalo. Zo dňa na deň ho správca musel zavrieť. Nie je vylúčené, že sa podobný scenár zopakuje aj v Nižnej. Aby nedošlo k tragédii, zasadal v Nižnej krízový štáb.

SkryťVypnúť reklamu

„Každý jeden človek, ktorý bol na zasadnutí krízového štábu, sa vyjadril, že situácia je neúnosná a treba okamžite konať,“ povedal Jaroslav Rosina, predseda krízového štábu a starosta Nižnej. „Nikto z nás si nezoberie na triko, keď sa tam niečo stane.“

Kov zhrdzavel

Na stavbu z 50. rokov minulého storočia je z roka na rok kladená väčšia záťaž. Podľa sčítania dopravy z roku 2015 po ňom denne prejde viac ako 9780 vozidiel. V deň sčítavania dobrovoľníci v Nižnej narátali až 1930 nákladiakov, 7785 osobných áut a 72 motocyklov.

Vlaňajšia diagnostika potvrdila, že prakticky všetky základné posúdenia podmienok spoľahlivosti vyšli ako nevyhovujúce. Podľa statických výpočtov môže na moste dôjsť k vážnym porušeniam náhle a pri súčasnom stave nosníkov a záťaži ich nie je možné vylúčiť, ale ani predpokladať, kedy k nim dôjde. Výsledky analýzy potvrdili rovnaký zdroj a rovnaké príčiny porúch ako v roku 2015 na moste v Podbieli.

SkryťVypnúť reklamu

Odborníci robili aj vrty do mosta, do častí, kde sú uložené kovové prúty. Tie tam už nie sú, sú zhrdzavené. „Zostal tam len betón a ten môže puknúť zo dňa na deň,“ dodal Jaroslav Rosina.

Nič nie je pripravené

Mimoriadnu situáciu vyhlásil krízový štáb z dôvodu vážneho poškodenia mosta s možnosťou jeho nekontrolovateľného zrútenia. Správca stavby, Investičná výstavba a správa ciest Žilina, dostal niekoľko úloh.

Má bezodkladne urobiť nevyhnutné stavebnotechnické opatrenia na eliminovanie zrútenia sa mostného objektu, zabezpečiť osadenie dočasných značiek, obmedziť premávku do jedného jazdného pruhu prostredníctvom semaforov. Správca má tiež zintenzívniť monitorovanie stavu mosta, minimálne raz do týždňa. „Má zabezpečiť náhradné provizórne premostenie a následne rekonštrukciu mostného objektu a tiež preveriť možnosť odklonu tranzitnej dopravy cez Oravu,“ povedal Jaroslav Rosina.

SkryťVypnúť reklamu

V prvom rade bude správca riešiť osadenie semaforov a presmerovanie premávky do jedného pruhu. „Na osadenie svetelnej signalizácie a značenia bude potrebný súhlas dopravnej polície a okresný úrad musí na značenie vydať určenie,“ hovorí Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest. „Ďalej podľa úloh preverujeme možné obchádzkové trasy, ktoré si musíme nechať schváliť podobne ako dopravné značenie. Tieto trasy budú vyznačené dopravným značením počas výstavby mostného objektu.“

S okamžitou výstavbou náhradného premostenia začať nemôže. Projekt na nový most a súčasne aj na náhradný bude hotový až koncom marca. Nie je vybratý ani dodávateľ stavby. „Až z verejného obstarávania napokon vzíde aj dĺžka a spôsob rekonštrukcie, celková hodnota, dopravné značenie i obchádzkové trasy,“ povedala Zuzana Hromcová. Zostáva len dúfať, že sa všetky byrokratické kroky podarí ukončiť skôr, ako bude neskoro.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  6. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  8. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 217
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 934
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 860
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 583
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 873
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 759
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 538
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 494

Blogy SME

  1. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  2. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  3. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  4. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  5. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  6. Štefan Vidlár: Hmm...
  7. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  8. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 821
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 741
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 6 647
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 5 698
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 665
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 847
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 410
  8. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 2 882
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

MY | TOP správy z regiónov

Prinášame výber TOP správ z regiónov.


7 h

Prečítajte si výber TOP športových správ z regiónov.


14 h
Polovicu štartového poľa v Zákamennom tvorili deti.

V roku 2022 mali bežci na výber až z 15 podujatí v rámci ligy.


16 h
Pohľad na skládky. Modrá stará patriaca štátu, červená nová, patriaca spoločnosti ESI. Kvapka vody je na mieste čistiarne odpadových vôd.

Správkyňa konkurznej podstaty priradila skládku odpadu mestu.


19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  2. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  3. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  4. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  5. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  6. Štefan Vidlár: Hmm...
  7. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  8. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 821
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 741
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 6 647
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 5 698
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 665
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 847
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 410
  8. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 2 882
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu