Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Radnica žiada státisíce eur na nový cyklochodník po nábreží Oravy

V Dolnom Kubíne chcú postaviť 1542 metrov dlhú cyklotrasu. Podľa projektu by náklady na výstavbu a propagáciu mali dosiahnuť približne 700-tisíc eur.

Posledný úsek cyklotrasy by mal viesť po nábreží Oravy od kolonádového po cestný most. Posledný úsek cyklotrasy by mal viesť po nábreží Oravy od kolonádového po cestný most. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Cyklotrasa z Trstenej do Suchej Hory meria 14,3 kilometra. Náklady na jej výstavbu dosiahli 1 226 045 eur. Kilometer stál necelých 86-tisíc eur. V Dolnom Kubíne by mal kilometer stáť 454-tisíc eur. Túto cenu pravdepodobne zníži verejné obstarávanie. Čo všetko bude na trase?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri trase budú zaujímavé doplnky

Dolnokubínska cyklotrasa po nábreží Oravy bude tvoriť nedeliteľnú súčasť cyklistickej infraštruktúry v meste, širšom okolí a dokonca až v Poľsku. Do projektu s názvom Na bicykli za kultúrnym a prírodným dedičstvom pohraničného regiónu je zapojených ďalších päť partnerov zo Slovenska a štyria z Poľska. Súčasťou je aj vylepšenie spomínanej cyklotrasy z Trstenej do poľského Nového Targu, ktorá slúži cyklistom od minulého roku.
Dolnokubínska časť meria 1542 metrov, široká bude približne tri metre. Začínať bude pri železničnej zastávke na Bysterci. Odtiaľ povedie po hlavnej ceste ku lavici na Gäceľ, kde bude pokračovať po nábreží Oravy ku kolonádovému mostu. Tam na cyklistov čaká krátky prejazd po ceste popred most a opäť sa dostanú na nábrežie. Posledný 245-metrový úsek skončí pri cestnom moste ponad Oravu.
„Súčasťou cyklotrasy budú aj cykloboxy, kruhové fitnes ihrisko, ihrisko pre najmenších cyklistov s detskými prvkami, oddychové miesta s lavičkami, osvetlenie a dopravné značenie,“ povedala Beáta Valeková, projektová manažérka mestského úradu. Popri trase budú informačné tabule s mapami, z ktorých sa cyklisti dozvedia o zaujímavých prírodných, historických a kultúrnych miestach v okolí.

SkryťVypnúť reklamu

Je cena primeraná?

Cenu cyklotrasy výrazne navýšili doplnky popri nej. Výpočet projektanta sa zastavil na sume 165-tisíc eur. Cyklobox pre 15 bicyklov, ktorý umiestnia pri železničnej zastávke na Bysterci, by mal vrátane osadenia a montáže stáť 34-tisíc eur. „Je to niečo ako skrinka, do ktorej schováte celý bicykel,“ hovorí Beáta Valeková. „Využívať ho môžu turisti, ktorí prídu do Dolného Kubína na bicykli, odložia si ho tam a vlakom sa presunú na zaujímavé miesta Oravy, napríklad hrad alebo drevenice v Podbieli. Potom sa vrátia späť.“
Rovnaký cyklobox by mal byť aj v Trstenej. Železnica bude spojnicou týchto dvoch miest. Na 1,5-kilometrovej trase budú dve odpočívadlá s lavičkami a pumpami na fúkanie kolies.
Malých cyklistov, ale aj obyvateľov mesta poteší detské ihrisko s netradičným povrchom a hracími prvkami, napríklad trampolínou zabudovanou v zemi. Projektant vypočítal cenu na 70-tisíc eur. Športovo naladení cyklisti si budú môcť zacvičiť na kruhovom fitnes, cena 47-tisíc eur. Využitie potme zabezpečí osvetlenie s 30 svetelnými telesami v sume 95-tisíc eur. V stavebnej časti projektu sa uvádza suma 370-tisíc eur.
Fitnes pod holým nebom a 1,4 kilometra dlhú cyklotrasu postavil Daniel Škerda na Gäceli pri Dolnom Kubíne. Cenu cyklochodníka povedať nevedel, lebo pritom využil vlastných ľudí a stroje. Cenu štyroch strojov, ktoré slúžia športovcom už takmer tri roky, vedel presne. „Za všetky štyri stroje som dohromady zaplatil päťtisíc eur. Spĺňajú všetky predpísané normy a nemali sme s nimi problémy.“
Propagácia kultúrneho a prírodného dedičstva nášho regiónu prostredníctvom novín, smeroviek, informačných tabúľ, turistických máp umiestnených od Kubína až po Zakopané bude stáť približne 70-tisíc eur.
„Tiež zorganizujeme podujatie pre Poliakov,“ hovorí Beáta Valeková. „Rátame s približne dvesto ľuďmi, ktorým zabezpečíme celodennú stravu, autobusovú prepravu, vstupy, darčekové propagačné materiály pre účastníkov a ďalšie veci, ktoré sú podmienkou predloženého projektu.“ Táto suma nie je súčasťou spomínaných 630-tisíc eur, ale ju ešte navyšuje.

SkryťVypnúť reklamu

Porovnanie s inými cyklotrasami

Cyklotrasa z Trstenej do Nového Targu meria 37 kilometrov, z toho 14,3 kilometra vedie po slovenskej strane. Náklady na výstavbu dosiahli 1 226 045 eur, čo vychádza necelých 86-tisíc eur na kilometer. V tejto sume sú započítané všetky náklady spojené s jej výstavbou a doplnkami.
Liesek dal na 5,7 kilometra dlhý úsek 434-tisíc eur. „V tom je započítané zábradlie, odpočinkové miesto s altánkom, stĺpiky a stavba najväčšieho mostu na trase,“ povedal starosta Martin Dreveňák.
Marián Brnušák je starostom Hladovky. Stará sa o 3334 metrov trasy. „Celkovo to s dvoma altánkami, zábradlím a mostom stálo 374-tisíc eur.“
Trstená zaplatila za 3,5-kilometrový úsek 292-tisíc eur.
Suchá Hora má najkratší úsek, ale náklady boli v prepočte na kilometer najvyššie. Za 1857 metrov spolu s novým mostom zaplatili 181-tisíc eur.
„Cyklotrasa vedie po násype starej železnice, z ktorej štrk a kameň u nás úplne rozkradli,“ povedal starosta Miloš Šustek. „Boli tam hlboké a dlhé jamy. Niekde sme museli sypať kameň až do výšky 70 centimetrov, aby sme to zrovnali.“
K vyšším nákladom prispela aj doprava. „Ku niektorým miestam museli nákladné autá cúvať viac ako kilometer, pretože sa na trase nemohli otočiť.“ Posťažoval sa, že projektanti neboli ani na jednom kontrolnom dni. „To je zvláštne,“ odpovedal starosta na otázku, čo si myslí o sume 630-tisíc eur, ktorú chcú z eurofondov získať v Dolnom Kubíne. Všetky spomínané dediny a mesto sa zapojili aj do nového projektu, v ktorom je Dolný Kubín. Hladovka žiada 24-tisíc, Liesek 32-tisíc, Suchá Hora 13-tisíc, Trstená necelých 112-tisíc eur. Poslúžiť majú na dopravné značenie, v Trstenej aj na jeden cyklobox na železničnej stanici.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Školáci chodia na umenie čoraz menej. Ako zareagovala galéria? Čítajte 


„Vedenie mesta hľadá všetky možnosti, ako z Dolného Kubína urobiť miesto čo najpríjemnejšie pre život jeho obyvateľov a čo najlákavejšie pre jeho návštevníkov,“ píše sa v stanovisku dolnokubínskej radnice. „Navrhovaná cyklotrasa by po dlhých rokoch vhodne doplnila oddychovú a športovo-relaxačnú zónu, postupne budovanú na obidvoch brehoch rieky Orava. Uvedomujeme si, že predpokladaná cena plánovanej cyklotrasy, 630-tisíc eur, je vysoká, na čom nič nemení ani fakt, že mesto by v prípade schválenia projektu zaplatilo len päť percent z konečnej ceny diela.“
Hlavný podiel na cene majú naprojektované doplnky, ktoré by podľa projektanta mali spĺňať tie najprísnejšie kritériá životnosti a estetiky. „Veríme, že verejné obstarávanie ich cenu výrazne zníži. Každá investícia v meste je prísne posudzovaná aj z finančného hľadiska. Aj vďaka tomu sa v posledných rokoch stabilizovala finančná situácia a v roku 2015 bol Dolný Kubín vyhodnotený ako piate najúspešnejšie mesto na Slovensku v ukazovateli medziročného zlepšenia svojho hospodárenia.“

Kedy sa budeme bicyklovať?

Vyhodnotenie projektov by malo byť známe v priebehu februára. Ak Dolný Kubín uspeje, bude si musieť vziať úver, ktorý neskôr postupne splatí z eurofondov. Tie zafinancujú až 85 percent sumy. Desiatimi percentami prispeje štát, z mestskej kasy bude treba priložiť päť percent.
Presný termín výstavby zatiaľ nie je známy. Zástupcovia mesta povedali, že ak pôjde všetko dobre, s výstavbou by sa mohlo začať v septembri tohto roku, prví cyklisti by sa mohli po nábreží Oravy previezť v roku 2018.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  2. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  4. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  2. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  3. Statute of limitations in consumer relations
  4. As prices rise, purchasing the right office is essential
  5. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  6. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  7. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 707
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 263
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 859
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 321
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 686
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 413
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 823

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  4. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  5. Anna Miľanová: Sen...
  6. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  7. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 15 631
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 369
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 090
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 997
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 227
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 976
  7. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 3 853
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 817
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Mikulášska družina na Oravskom hrade.

Nájdite si čas na voľný čas. Prehľad podujatí na najbližšie obdobie.


30m

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


6 h
Ilustračné foto z minulých ročníkov.

Bez prehry stále ostáva Krivá, i keď v uplynulom kole prehrávala už o dva góly.


Jozef Babinský 4 h
Brankár Dávid Poburíni najprv vychytal víťazstvo Drakom a potom prvé aj pre Oravský Podzámok.

K najľahším dvom bodom prišli v uplynulom kole hokejisti Liesku.


8 h

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  4. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  5. Anna Miľanová: Sen...
  6. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  7. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 15 631
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 369
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 090
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 997
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 227
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 976
  7. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 3 853
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 817
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu