Pondelok, 23. apríl, 2018 | Meniny má Vojtech
Pridajte si svoje mesto

Radnica žiada státisíce eur na nový cyklochodník po nábreží Oravy

V Dolnom Kubíne chcú postaviť 1542 metrov dlhú cyklotrasu. Podľa projektu by náklady na výstavbu a propagáciu mali dosiahnuť približne 700-tisíc eur.

Posledný úsek cyklotrasy by mal viesť po nábreží Oravy od kolonádového po cestný most. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Cyklotrasa z Trstenej do Suchej Hory meria 14,3 kilometra. Náklady na jej výstavbu dosiahli 1 226 045 eur. Kilometer stál necelých 86-tisíc eur. V Dolnom Kubíne by mal kilometer stáť 454-tisíc eur. Túto cenu pravdepodobne zníži verejné obstarávanie. Čo všetko bude na trase?

Pri trase budú zaujímavé doplnky

Dolnokubínska cyklotrasa po nábreží Oravy bude tvoriť nedeliteľnú súčasť cyklistickej infraštruktúry v meste, širšom okolí a dokonca až v Poľsku. Do projektu s názvom Na bicykli za kultúrnym a prírodným dedičstvom pohraničného regiónu je zapojených ďalších päť partnerov zo Slovenska a štyria z Poľska. Súčasťou je aj vylepšenie spomínanej cyklotrasy z Trstenej do poľského Nového Targu, ktorá slúži cyklistom od minulého roku.
Dolnokubínska časť meria 1542 metrov, široká bude približne tri metre. Začínať bude pri železničnej zastávke na Bysterci. Odtiaľ povedie po hlavnej ceste ku lavici na Gäceľ, kde bude pokračovať po nábreží Oravy ku kolonádovému mostu. Tam na cyklistov čaká krátky prejazd po ceste popred most a opäť sa dostanú na nábrežie. Posledný 245-metrový úsek skončí pri cestnom moste ponad Oravu.
„Súčasťou cyklotrasy budú aj cykloboxy, kruhové fitnes ihrisko, ihrisko pre najmenších cyklistov s detskými prvkami, oddychové miesta s lavičkami, osvetlenie a dopravné značenie,“ povedala Beáta Valeková, projektová manažérka mestského úradu. Popri trase budú informačné tabule s mapami, z ktorých sa cyklisti dozvedia o zaujímavých prírodných, historických a kultúrnych miestach v okolí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Je cena primeraná?

Cenu cyklotrasy výrazne navýšili doplnky popri nej. Výpočet projektanta sa zastavil na sume 165-tisíc eur. Cyklobox pre 15 bicyklov, ktorý umiestnia pri železničnej zastávke na Bysterci, by mal vrátane osadenia a montáže stáť 34-tisíc eur. „Je to niečo ako skrinka, do ktorej schováte celý bicykel,“ hovorí Beáta Valeková. „Využívať ho môžu turisti, ktorí prídu do Dolného Kubína na bicykli, odložia si ho tam a vlakom sa presunú na zaujímavé miesta Oravy, napríklad hrad alebo drevenice v Podbieli. Potom sa vrátia späť.“
Rovnaký cyklobox by mal byť aj v Trstenej. Železnica bude spojnicou týchto dvoch miest. Na 1,5-kilometrovej trase budú dve odpočívadlá s lavičkami a pumpami na fúkanie kolies.
Malých cyklistov, ale aj obyvateľov mesta poteší detské ihrisko s netradičným povrchom a hracími prvkami, napríklad trampolínou zabudovanou v zemi. Projektant vypočítal cenu na 70-tisíc eur. Športovo naladení cyklisti si budú môcť zacvičiť na kruhovom fitnes, cena 47-tisíc eur. Využitie potme zabezpečí osvetlenie s 30 svetelnými telesami v sume 95-tisíc eur. V stavebnej časti projektu sa uvádza suma 370-tisíc eur.
Fitnes pod holým nebom a 1,4 kilometra dlhú cyklotrasu postavil Daniel Škerda na Gäceli pri Dolnom Kubíne. Cenu cyklochodníka povedať nevedel, lebo pritom využil vlastných ľudí a stroje. Cenu štyroch strojov, ktoré slúžia športovcom už takmer tri roky, vedel presne. „Za všetky štyri stroje som dohromady zaplatil päťtisíc eur. Spĺňajú všetky predpísané normy a nemali sme s nimi problémy.“
Propagácia kultúrneho a prírodného dedičstva nášho regiónu prostredníctvom novín, smeroviek, informačných tabúľ, turistických máp umiestnených od Kubína až po Zakopané bude stáť približne 70-tisíc eur.
„Tiež zorganizujeme podujatie pre Poliakov,“ hovorí Beáta Valeková. „Rátame s približne dvesto ľuďmi, ktorým zabezpečíme celodennú stravu, autobusovú prepravu, vstupy, darčekové propagačné materiály pre účastníkov a ďalšie veci, ktoré sú podmienkou predloženého projektu.“ Táto suma nie je súčasťou spomínaných 630-tisíc eur, ale ju ešte navyšuje.

Porovnanie s inými cyklotrasami

Cyklotrasa z Trstenej do Nového Targu meria 37 kilometrov, z toho 14,3 kilometra vedie po slovenskej strane. Náklady na výstavbu dosiahli 1 226 045 eur, čo vychádza necelých 86-tisíc eur na kilometer. V tejto sume sú započítané všetky náklady spojené s jej výstavbou a doplnkami.
Liesek dal na 5,7 kilometra dlhý úsek 434-tisíc eur. „V tom je započítané zábradlie, odpočinkové miesto s altánkom, stĺpiky a stavba najväčšieho mostu na trase,“ povedal starosta Martin Dreveňák.
Marián Brnušák je starostom Hladovky. Stará sa o 3334 metrov trasy. „Celkovo to s dvoma altánkami, zábradlím a mostom stálo 374-tisíc eur.“
Trstená zaplatila za 3,5-kilometrový úsek 292-tisíc eur.
Suchá Hora má najkratší úsek, ale náklady boli v prepočte na kilometer najvyššie. Za 1857 metrov spolu s novým mostom zaplatili 181-tisíc eur.
„Cyklotrasa vedie po násype starej železnice, z ktorej štrk a kameň u nás úplne rozkradli,“ povedal starosta Miloš Šustek. „Boli tam hlboké a dlhé jamy. Niekde sme museli sypať kameň až do výšky 70 centimetrov, aby sme to zrovnali.“
K vyšším nákladom prispela aj doprava. „Ku niektorým miestam museli nákladné autá cúvať viac ako kilometer, pretože sa na trase nemohli otočiť.“ Posťažoval sa, že projektanti neboli ani na jednom kontrolnom dni. „To je zvláštne,“ odpovedal starosta na otázku, čo si myslí o sume 630-tisíc eur, ktorú chcú z eurofondov získať v Dolnom Kubíne. Všetky spomínané dediny a mesto sa zapojili aj do nového projektu, v ktorom je Dolný Kubín. Hladovka žiada 24-tisíc, Liesek 32-tisíc, Suchá Hora 13-tisíc, Trstená necelých 112-tisíc eur. Poslúžiť majú na dopravné značenie, v Trstenej aj na jeden cyklobox na železničnej stanici.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Školáci chodia na umenie čoraz menej. Ako zareagovala galéria?


„Vedenie mesta hľadá všetky možnosti, ako z Dolného Kubína urobiť miesto čo najpríjemnejšie pre život jeho obyvateľov a čo najlákavejšie pre jeho návštevníkov,“ píše sa v stanovisku dolnokubínskej radnice. „Navrhovaná cyklotrasa by po dlhých rokoch vhodne doplnila oddychovú a športovo-relaxačnú zónu, postupne budovanú na obidvoch brehoch rieky Orava. Uvedomujeme si, že predpokladaná cena plánovanej cyklotrasy, 630-tisíc eur, je vysoká, na čom nič nemení ani fakt, že mesto by v prípade schválenia projektu zaplatilo len päť percent z konečnej ceny diela.“
Hlavný podiel na cene majú naprojektované doplnky, ktoré by podľa projektanta mali spĺňať tie najprísnejšie kritériá životnosti a estetiky. „Veríme, že verejné obstarávanie ich cenu výrazne zníži. Každá investícia v meste je prísne posudzovaná aj z finančného hľadiska. Aj vďaka tomu sa v posledných rokoch stabilizovala finančná situácia a v roku 2015 bol Dolný Kubín vyhodnotený ako piate najúspešnejšie mesto na Slovensku v ukazovateli medziročného zlepšenia svojho hospodárenia.“

Kedy sa budeme bicyklovať?

Vyhodnotenie projektov by malo byť známe v priebehu februára. Ak Dolný Kubín uspeje, bude si musieť vziať úver, ktorý neskôr postupne splatí z eurofondov. Tie zafinancujú až 85 percent sumy. Desiatimi percentami prispeje štát, z mestskej kasy bude treba priložiť päť percent.
Presný termín výstavby zatiaľ nie je známy. Zástupcovia mesta povedali, že ak pôjde všetko dobre, s výstavbou by sa mohlo začať v septembri tohto roku, prví cyklisti by sa mohli po nábreží Oravy previezť v roku 2018.


  1. Požiar lesa hasiči uhasili, no z hory neodchádzajú Foto 2 374
  2. Futbal si kedysi nezahrali, dokým neporobili na gazdovstve Foto 718
  3. Aha, čo urobí gajdošská dedina s prázdnym pozemkom 435
  4. Ihrisko pri škole inšpektori zavreli, lebo už nie je bezpečné 332
  5. Jachtári postavia pri existujúcej ešte jednu lodenicu 272
  6. Pozreli sme sa do skladov civilnej ochrany 263
  7. Hlasujte za športovca mesiaca marec Foto 181
  8. Heligonkári roztlieskali plnú sálu 89
  9. Vyrobili vtáčie búdky. Čo bude ďalej? 80
  10. Žaškovskí seniori: Chceme mať v chotári poriadok 74

Najčítanejšie správy

Orava

Požiar lesa hasiči uhasili, no z hory neodchádzajú

Dobrovoľníci zostali pri požiarovisku hliadkovať celú noc. Suchý porast sa môže vznietiť opäť.

Futbal si kedysi nezahrali, dokým neporobili na gazdovstve

Rodák zo Zubrohlavy zasvätil celú športovú kariéru jedinému klubu. Nechcel skončiť s niečím, čo začal jeho otec.

Aha, čo urobí gajdošská dedina s prázdnym pozemkom

S projektovaním priestoru, aby spĺňal špecifiká zvuku gájd, nám pomáhal profesor zo Škótska

Ihrisko pri škole inšpektori zavreli, lebo už nie je bezpečné

Žiadosti o peniaze na havarijný stav školského športoviska neprešli. Obec ho ide opravovať z vlastných.

Jachtári postavia pri existujúcej ešte jednu lodenicu

Na nábreží Oravskej priehrady pribudne ďalší objekt. Poslanci prenajali pozemok na výstavbu skladov pre lode jachtárskeho klubu. Bude blízko starej lodenice.

Blízke regióny

Tragédia na Liptove. Žena vypadla z raftu, našli ju mŕtvu

Po pristátí si lekárka leteckých záchranárov prevzala do svojej starostlivosti muža a približne štvorročného chlapca.

Parkovanie pri Gaderskej doline nebude zadarmo

Výnos z parkovania použije obec i na rekonštrukciu ciest a chodníkov.

V centre máme miesto, kde každá generácia necháva svoje zarobené peniaze

​​​​​​​Severné centrum Martina so Zbojníckou fontánou prešlo počas 140 rokov rôznymi prestavbami. Napríklad na mieste dnešnej Unicredit banky stál v minulosti hotel, hostinec či obchod s bielizňou.

Jedlo si do hory doniesť vedia, ale vlastné odpadky nechajú rozhádzané

Poriadna spúšť ostala v martinskom lesoparku Jedľoviny po jednej rodinnej opekačke. Plechovky od piva, prázdne obaly od klobás sa povaľovali po tráve. Okoloidúci sa nestačili čudovať.

Vodič z Rakovej sa nevyhol dychovej skúške, tá bola pozitívna

V rukách policajnej hliadky skončil dvadsaťročný vodič z Rakovej. Tá mu pri kontrole namerala 1,50 promile.

Všetky správy

Bystrickí fanúšikovia sa snažili vniknúť do kabíny domácich, lietali päste

Po šiestom finálovom zápase medzi Banskou Bystricou a Trenčínom prišlo v útrobách štadióna k nechutnej dohre.

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť a nemať výčitky

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky a potom to nezvládajú.

Bystrica nevyužila ani tretí mečbal, Trenčín si vynútil rozhodujúci siedmy zápas

Trenčania prehrávali v sérii už 0:3, vyrovnali však na 3:3.

Sagan: Môj fanklub a moji fanúšikovia sú dve veci

Majster sveta prišiel na Slovensko, aby sa stretol s VIP fanúšikmi a podporil deti na Detskej Tour Petra Sagana.