Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

Radnica žiada státisíce eur na nový cyklochodník po nábreží Oravy

V Dolnom Kubíne chcú postaviť 1542 metrov dlhú cyklotrasu. Podľa projektu by náklady na výstavbu a propagáciu mali dosiahnuť približne 700-tisíc eur.

Posledný úsek cyklotrasy by mal viesť po nábreží Oravy od kolonádového po cestný most. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Cyklotrasa z Trstenej do Suchej Hory meria 14,3 kilometra. Náklady na jej výstavbu dosiahli 1 226 045 eur. Kilometer stál necelých 86-tisíc eur. V Dolnom Kubíne by mal kilometer stáť 454-tisíc eur. Túto cenu pravdepodobne zníži verejné obstarávanie. Čo všetko bude na trase?

Pri trase budú zaujímavé doplnky

Dolnokubínska cyklotrasa po nábreží Oravy bude tvoriť nedeliteľnú súčasť cyklistickej infraštruktúry v meste, širšom okolí a dokonca až v Poľsku. Do projektu s názvom Na bicykli za kultúrnym a prírodným dedičstvom pohraničného regiónu je zapojených ďalších päť partnerov zo Slovenska a štyria z Poľska. Súčasťou je aj vylepšenie spomínanej cyklotrasy z Trstenej do poľského Nového Targu, ktorá slúži cyklistom od minulého roku.
Dolnokubínska časť meria 1542 metrov, široká bude približne tri metre. Začínať bude pri železničnej zastávke na Bysterci. Odtiaľ povedie po hlavnej ceste ku lavici na Gäceľ, kde bude pokračovať po nábreží Oravy ku kolonádovému mostu. Tam na cyklistov čaká krátky prejazd po ceste popred most a opäť sa dostanú na nábrežie. Posledný 245-metrový úsek skončí pri cestnom moste ponad Oravu.
„Súčasťou cyklotrasy budú aj cykloboxy, kruhové fitnes ihrisko, ihrisko pre najmenších cyklistov s detskými prvkami, oddychové miesta s lavičkami, osvetlenie a dopravné značenie,“ povedala Beáta Valeková, projektová manažérka mestského úradu. Popri trase budú informačné tabule s mapami, z ktorých sa cyklisti dozvedia o zaujímavých prírodných, historických a kultúrnych miestach v okolí.

Je cena primeraná?

Cenu cyklotrasy výrazne navýšili doplnky popri nej. Výpočet projektanta sa zastavil na sume 165-tisíc eur. Cyklobox pre 15 bicyklov, ktorý umiestnia pri železničnej zastávke na Bysterci, by mal vrátane osadenia a montáže stáť 34-tisíc eur. „Je to niečo ako skrinka, do ktorej schováte celý bicykel,“ hovorí Beáta Valeková. „Využívať ho môžu turisti, ktorí prídu do Dolného Kubína na bicykli, odložia si ho tam a vlakom sa presunú na zaujímavé miesta Oravy, napríklad hrad alebo drevenice v Podbieli. Potom sa vrátia späť.“
Rovnaký cyklobox by mal byť aj v Trstenej. Železnica bude spojnicou týchto dvoch miest. Na 1,5-kilometrovej trase budú dve odpočívadlá s lavičkami a pumpami na fúkanie kolies.
Malých cyklistov, ale aj obyvateľov mesta poteší detské ihrisko s netradičným povrchom a hracími prvkami, napríklad trampolínou zabudovanou v zemi. Projektant vypočítal cenu na 70-tisíc eur. Športovo naladení cyklisti si budú môcť zacvičiť na kruhovom fitnes, cena 47-tisíc eur. Využitie potme zabezpečí osvetlenie s 30 svetelnými telesami v sume 95-tisíc eur. V stavebnej časti projektu sa uvádza suma 370-tisíc eur.
Fitnes pod holým nebom a 1,4 kilometra dlhú cyklotrasu postavil Daniel Škerda na Gäceli pri Dolnom Kubíne. Cenu cyklochodníka povedať nevedel, lebo pritom využil vlastných ľudí a stroje. Cenu štyroch strojov, ktoré slúžia športovcom už takmer tri roky, vedel presne. „Za všetky štyri stroje som dohromady zaplatil päťtisíc eur. Spĺňajú všetky predpísané normy a nemali sme s nimi problémy.“
Propagácia kultúrneho a prírodného dedičstva nášho regiónu prostredníctvom novín, smeroviek, informačných tabúľ, turistických máp umiestnených od Kubína až po Zakopané bude stáť približne 70-tisíc eur.
„Tiež zorganizujeme podujatie pre Poliakov,“ hovorí Beáta Valeková. „Rátame s približne dvesto ľuďmi, ktorým zabezpečíme celodennú stravu, autobusovú prepravu, vstupy, darčekové propagačné materiály pre účastníkov a ďalšie veci, ktoré sú podmienkou predloženého projektu.“ Táto suma nie je súčasťou spomínaných 630-tisíc eur, ale ju ešte navyšuje.

Porovnanie s inými cyklotrasami

Cyklotrasa z Trstenej do Nového Targu meria 37 kilometrov, z toho 14,3 kilometra vedie po slovenskej strane. Náklady na výstavbu dosiahli 1 226 045 eur, čo vychádza necelých 86-tisíc eur na kilometer. V tejto sume sú započítané všetky náklady spojené s jej výstavbou a doplnkami.
Liesek dal na 5,7 kilometra dlhý úsek 434-tisíc eur. „V tom je započítané zábradlie, odpočinkové miesto s altánkom, stĺpiky a stavba najväčšieho mostu na trase,“ povedal starosta Martin Dreveňák.
Marián Brnušák je starostom Hladovky. Stará sa o 3334 metrov trasy. „Celkovo to s dvoma altánkami, zábradlím a mostom stálo 374-tisíc eur.“
Trstená zaplatila za 3,5-kilometrový úsek 292-tisíc eur.
Suchá Hora má najkratší úsek, ale náklady boli v prepočte na kilometer najvyššie. Za 1857 metrov spolu s novým mostom zaplatili 181-tisíc eur.
„Cyklotrasa vedie po násype starej železnice, z ktorej štrk a kameň u nás úplne rozkradli,“ povedal starosta Miloš Šustek. „Boli tam hlboké a dlhé jamy. Niekde sme museli sypať kameň až do výšky 70 centimetrov, aby sme to zrovnali.“
K vyšším nákladom prispela aj doprava. „Ku niektorým miestam museli nákladné autá cúvať viac ako kilometer, pretože sa na trase nemohli otočiť.“ Posťažoval sa, že projektanti neboli ani na jednom kontrolnom dni. „To je zvláštne,“ odpovedal starosta na otázku, čo si myslí o sume 630-tisíc eur, ktorú chcú z eurofondov získať v Dolnom Kubíne. Všetky spomínané dediny a mesto sa zapojili aj do nového projektu, v ktorom je Dolný Kubín. Hladovka žiada 24-tisíc, Liesek 32-tisíc, Suchá Hora 13-tisíc, Trstená necelých 112-tisíc eur. Poslúžiť majú na dopravné značenie, v Trstenej aj na jeden cyklobox na železničnej stanici.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Školáci chodia na umenie čoraz menej. Ako zareagovala galéria?


„Vedenie mesta hľadá všetky možnosti, ako z Dolného Kubína urobiť miesto čo najpríjemnejšie pre život jeho obyvateľov a čo najlákavejšie pre jeho návštevníkov,“ píše sa v stanovisku dolnokubínskej radnice. „Navrhovaná cyklotrasa by po dlhých rokoch vhodne doplnila oddychovú a športovo-relaxačnú zónu, postupne budovanú na obidvoch brehoch rieky Orava. Uvedomujeme si, že predpokladaná cena plánovanej cyklotrasy, 630-tisíc eur, je vysoká, na čom nič nemení ani fakt, že mesto by v prípade schválenia projektu zaplatilo len päť percent z konečnej ceny diela.“
Hlavný podiel na cene majú naprojektované doplnky, ktoré by podľa projektanta mali spĺňať tie najprísnejšie kritériá životnosti a estetiky. „Veríme, že verejné obstarávanie ich cenu výrazne zníži. Každá investícia v meste je prísne posudzovaná aj z finančného hľadiska. Aj vďaka tomu sa v posledných rokoch stabilizovala finančná situácia a v roku 2015 bol Dolný Kubín vyhodnotený ako piate najúspešnejšie mesto na Slovensku v ukazovateli medziročného zlepšenia svojho hospodárenia.“

Kedy sa budeme bicyklovať?

Vyhodnotenie projektov by malo byť známe v priebehu februára. Ak Dolný Kubín uspeje, bude si musieť vziať úver, ktorý neskôr postupne splatí z eurofondov. Tie zafinancujú až 85 percent sumy. Desiatimi percentami prispeje štát, z mestskej kasy bude treba priložiť päť percent.
Presný termín výstavby zatiaľ nie je známy. Zástupcovia mesta povedali, že ak pôjde všetko dobre, s výstavbou by sa mohlo začať v septembri tohto roku, prví cyklisti by sa mohli po nábreží Oravy previezť v roku 2018.


  1. Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa 691
  2. Služby na cintoríne bude zabezpečovať opäť mesto 277
  3. Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič 259
  4. Pri schvaľovaní rozpočtu riešili už prvú zmenu. Vieme, akú 234
  5. Ocenený Pavol Bača: Z lavičky ma to priam ťahá na ihrisko 202
  6. Vieme, kto a koľko nových kamier nainštaluje v regióne 180
  7. Turnaj v Kňazej ukázal, aký nevyspytateľný môže byť futbal Foto 171
  8. Krivskou dolinou prešla viac ako tisícka turistov Foto 96
  9. Vitajte medzi nami, malinkí Oravci Foto 74
  10. Tipnite si, koľko ľudí prišlo na verejný hovor v meste 63

Najčítanejšie správy

Orava

Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa

Dominanta Oravy, s prvkami gotiky, renesancie a romantizmu, sa týči na strmom vápencovom brale vo výške 112 metrov nad hladinou rieky Oravy. Čo viete o Oravskom hrade?

Služby na cintoríne bude zabezpečovať opäť mesto

Pohrebné aj cintorínske služby doteraz v meste zabezpečoval súkromník. Od nového roka jedny z nich prechádzajú pod samosprávu.

Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič

Úrad pre verejné obstarávanie akceptoval pripomienky vylúčeného súťažiaceho. Zákazku na opravu mosta v Nižnej tak stále nikto nezískal.

Pri schvaľovaní rozpočtu riešili už prvú zmenu. Vieme, akú

Najväčšie mesto Bielej Oravy bude tento rok hospodáriť s rozpočtom viac ako 7,7 milióna eur. Výdavky by mali presiahnuť 7,4 milióna eur.

Ocenený Pavol Bača: Z lavičky ma to priam ťahá na ihrisko

Najznámejší tréner na Orave priznáva, že najťažšie je zvládanie tlaku.

Blízke regióny

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí

Sedem dní pred štartom druhej hokejovej ligy mal Martin na súpiske dvoch hráčov. Klub sa poďakoval hráčom, ktorí ho v ťažkých časoch nenechali v štichu.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo 
krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Všetky správy

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.