Streda, 17. január, 2018 | Meniny má Nataša
Pridajte si svoje mesto

Hodiny v kostolnej veži majú ešte ručný pohon

Vežu v krivskom kostole zdobí rarita, o ktorej málokto vie. Hodiny z roku 1926 stále fungujú na ľudský, nie na elektrický pohon.

Mechanizmus hodín treba pravidelne naťahovať. Stará sa o ne Anton Habovštiak.(Zdroj: Naďa Kališová)

KRIVÁ. Hodiny vyrábal majster C. Chilla z Ružomberka. Rok výroby na nich uvedený nie je, podľa fotografií kostola z jeho posviacky však boli na veži zabudované už v roku 1926. Pôvodné boli čierne s bielymi ručičkami, dnes sú farby obrátené. Údržbár k nim musí chodiť minimálne raz do týždňa, aby ukazovali správny čas.

Učil ho starý majster

Anton Habovštiak mal pätnásť rokov, keď ho Ján Konfala, ktorý sa staral o všetko, čo bolo vo veži, poprosil, aby mu pomáhal s naťahovaním hodín. „Chodieval som do veže zvoniť na zvony, kým ešte neboli elektrifikované,“ hovorí Anton. „Nerobilo mi problém natiahnuť jednou cestou aj hodiny, keď už som tam bol.“

Ján Konfala chlapca zasvätil do mechanizmu staručkých hodín s rímskymi číslicami. Systém ozubených kolies, kladiek a závaží ho zaujal natoľko, že sa chcel o ňom dozvedieť čo najviac, najlepšie všetko. A majster mu to ochotne vysvetľoval. „Naučil ma, čo s nimi, keď idú rýchlo, prečo idú niekedy pomaly. Ako naťahovať lanká na bubne, ako správne mazať všetky prevody, akú funkciu má srdce v hodinách. Bije ako ľudské. Keď sa tento tlkot ozýva vo veži, je to veľmi zvláštny pocit.“

Desať rokov nefunkčné

V roku 1983, keď Krivania maľovali kostol, Ján Konfala hodiny rozobral, opravil, vymenil poškodené súčiastky a premaľoval. Podklad natrel z čiernej na bielu, ručičky boli po novom čierne namiesto bielych. Sám ich po domaľovaní nainštaloval naspäť do veže. Pár rokov nato sa hodiny pokazili a dedinčania sa z ich bitia netešili nasledujúcich desať rokov.

„Pri naťahovaní treba dávať veľký pozor na lanko a bubon, na ktorý je namotané,“ hovorí Anton Habovštiak. Lanko z bubna nedopatrením spadlo. Zhruba 40-kilové závažie na ňom vytrhlo celé ukotvenie hodín. Porušilo a poohýnalo vedenia zo všetkých štyroch strán.“

Antonovi zvuk kostolných hodín chýbal natoľko, že sa po rokoch vybral za správcom farnosti, či by sa nedali znovu spojazdniť. „Predtým bol za ním nejaký majster, že by oprava stála 85-tisíc korún. Toľko farnosť nemala.“

Anton sa spojil s Liborom Kubalom. S požehnaním Juraja Habovštiaka si z miestnej firmy zobrali potrebný materiál, spoločne ich zadarmo opravili a idú dodnes. Našli dokonca aj chýbajúce závažia, ktoré z veže zmizli, keď hodiny prestali fungovať. „Mali ich chlapci v miestnej posilňovni. Bez problémov ich však vrátili.“

Mráz im nepomáha

Systém takmer storočných kostolných hodín je precízne prepracovaný. Lano, ktoré treba naťahovať, je natiahnuté na bubne. Sú na ňom závažia, ktoré idú cez kladky. Lano je dlhé zhruba desať metrov a ťahá sa celou kostolnou vežou.

„Trvá osem dní, kým závažia prejdú zhora nadol,“ hovorí Anton Habovštiak. „Minimálne raz do týždňa tam teda musím ísť a natiahnuť ich. Teraz som bol skôr, lebo silný mráz s nimi robí šarapatu.“

Okrem pravidelného naťahovania musí robiť údržbu. Premazávať všetky prevody, kontrolovať mechanizmus, keďže hodiny už majú svoje roky.

Zaujímavosťou je, že v zime idú rýchlejšie a bijú pomalšie, v lete presne naopak. V lete ukazujú skoro stále presný čas. V zime s nimi treba robiť viac.

„Keby bola vo veži stála teplota, bolo by to jednoduchšie. Ale keďže je otvorená, mráz vplýva na celý mechanizmus. Keď začali teploty klesať pod dvadsiatky, bitie som odstavil. Železo sa stiahlo a už to nešlo tak, ako by malo. Aj závažie som pridal, ale bili kadejako. Biť začnú opäť na jar.“

K hodinám vedie až deväťdesiattri schodov. Antonovi však pravidelná malá rozcvička nevadí. Nad tým, že by ich napojili na elektrinu, zatiaľ nepremýšľa. „Aspoň mám pravidelný tréning,“ hovorí s úsmevom. „A kým vládzem, čo by som sa neprešiel. Bola by škoda zničiť takú raritu.“


  1. Kamión sa vyvalil na chodník pre chodcov 1 193
  2. Nezvestného Antona z Mútneho našli v priehrade 822
  3. Ukradnutý lesný traktor konečne našli 580
  4. Malý návrat: Ľudí zobudilo praskanie, plamene bolo vidno ďaleko 501
  5. Vo Vasiľove sa vlani narodilo 21 detí 455
  6. Hokejista pokľakol pred priateľku za potlesku plného štadióna Foto 395
  7. Tibor sa vrátil z Taiwanu vo veľkom štýle Foto 310
  8. Neuveriteľná séria skončila. Tréner: Je to pre nás facka 178
  9. Majster: Jano, ty ako keby si sa už s podkovou a kladivom narodil 168
  10. Zákamenskí pútnici si z Fatimy priviezli aj sochu 165

Najčítanejšie správy

Orava

Kamión sa vyvalil na chodník pre chodcov

Turci nezvládli prejazd dedinou, skončili v priekope.

Nezvestného Antona z Mútneho našli v priehrade

Antona našli záchranári v nedeľu večer. Jeho telo vytiahli zo studenej vody Oravskej priehrady.

Ukradnutý lesný traktor konečne našli

Špeciálny stroj ukradli pred dvoma mesiacmi, majiteľovi pomohol pri hľadaní aj článok v novinách a na internete.

Malý návrat: Ľudí zobudilo praskanie, plamene bolo vidno ďaleko

Humno ľahlo popolom. Susednú faru a z druhej strany rodinný dom sa hasičom podarilo ochrániť. Horieť začalo okolo tretej ráno.

Vo Vasiľove sa vlani narodilo 21 detí

Uvítanie detí je príležitosť porozprávať sa, vymeniť skúsenosti, spoznať sa navzájom.

Blízke regióny

Opitý Kysučan jazdil na diaľnici v protismere

Štyridsaťdvaročný vodič, ktorému namerali policajti až 2,48 promile, jazdil na diaľnici v protismere.

Pozor, na ceste sú klince! Značkou upozornil žilinský poslanec na dlhodobý problém

Kritická dopravná situácia v čase špičky v Bánovej priniesla radikálne riešenie. Obyvateľ mestskej časti sa bráni prejazdu áut klincami.

Rýchlik v Čadci stojí, cestujúci však nemôžu doň nastúpiť

Kysučania sú nespokojní s novým grafikonom. Ide konkrétne o ranný rýchlik Slovakia, ktorý už v Čadci nezastavuje pre cestujúcich. Paradoxom je, že tam pritom stojí, ale len pre výmenu vlakových čiat.

Ministri sa dohodli na dobudovaní diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S1

Dvaja ministri vo vyhlásení, ktoré včera podpísali v Žywci, potvrdzujú potrebu pokračovať v príprave výstavby diaľnice D3 na slovenskej strane a rýchlostnej cesty S1 v Poľsku v rámci baltsko - jadranského koridoru.

Policajti pátrajú po šoférovi, ktorý sa medzi Žilinou a Martinom zavesil na sanitku

Video z nebezpečnej jazdy poslúži na objasnenie priestupku.

Všetky správy

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

Stretol som desiatky satanom posadnutých ľudí, tvrdí exorcista

Exorcista môže pomôcť veriacemu človeku uniknúť pred problémami, ale nie ich vyriešiť, vraví psychiater Hunčík.

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.