Piatok, 24. november, 2017 | Meniny má Emília
Pridajte si svoje mesto

Hodiny v kostolnej veži majú ešte ručný pohon

Vežu v krivskom kostole zdobí rarita, o ktorej málokto vie. Hodiny z roku 1926 stále fungujú na ľudský, nie na elektrický pohon.

Mechanizmus hodín treba pravidelne naťahovať. Stará sa o ne Anton Habovštiak.(Zdroj: Naďa Kališová)

KRIVÁ. Hodiny vyrábal majster C. Chilla z Ružomberka. Rok výroby na nich uvedený nie je, podľa fotografií kostola z jeho posviacky však boli na veži zabudované už v roku 1926. Pôvodné boli čierne s bielymi ručičkami, dnes sú farby obrátené. Údržbár k nim musí chodiť minimálne raz do týždňa, aby ukazovali správny čas.

Učil ho starý majster

Anton Habovštiak mal pätnásť rokov, keď ho Ján Konfala, ktorý sa staral o všetko, čo bolo vo veži, poprosil, aby mu pomáhal s naťahovaním hodín. „Chodieval som do veže zvoniť na zvony, kým ešte neboli elektrifikované,“ hovorí Anton. „Nerobilo mi problém natiahnuť jednou cestou aj hodiny, keď už som tam bol.“

Ján Konfala chlapca zasvätil do mechanizmu staručkých hodín s rímskymi číslicami. Systém ozubených kolies, kladiek a závaží ho zaujal natoľko, že sa chcel o ňom dozvedieť čo najviac, najlepšie všetko. A majster mu to ochotne vysvetľoval. „Naučil ma, čo s nimi, keď idú rýchlo, prečo idú niekedy pomaly. Ako naťahovať lanká na bubne, ako správne mazať všetky prevody, akú funkciu má srdce v hodinách. Bije ako ľudské. Keď sa tento tlkot ozýva vo veži, je to veľmi zvláštny pocit.“

Desať rokov nefunkčné

V roku 1983, keď Krivania maľovali kostol, Ján Konfala hodiny rozobral, opravil, vymenil poškodené súčiastky a premaľoval. Podklad natrel z čiernej na bielu, ručičky boli po novom čierne namiesto bielych. Sám ich po domaľovaní nainštaloval naspäť do veže. Pár rokov nato sa hodiny pokazili a dedinčania sa z ich bitia netešili nasledujúcich desať rokov.

„Pri naťahovaní treba dávať veľký pozor na lanko a bubon, na ktorý je namotané,“ hovorí Anton Habovštiak. Lanko z bubna nedopatrením spadlo. Zhruba 40-kilové závažie na ňom vytrhlo celé ukotvenie hodín. Porušilo a poohýnalo vedenia zo všetkých štyroch strán.“

Antonovi zvuk kostolných hodín chýbal natoľko, že sa po rokoch vybral za správcom farnosti, či by sa nedali znovu spojazdniť. „Predtým bol za ním nejaký majster, že by oprava stála 85-tisíc korún. Toľko farnosť nemala.“

Anton sa spojil s Liborom Kubalom. S požehnaním Juraja Habovštiaka si z miestnej firmy zobrali potrebný materiál, spoločne ich zadarmo opravili a idú dodnes. Našli dokonca aj chýbajúce závažia, ktoré z veže zmizli, keď hodiny prestali fungovať. „Mali ich chlapci v miestnej posilňovni. Bez problémov ich však vrátili.“

Mráz im nepomáha

Systém takmer storočných kostolných hodín je precízne prepracovaný. Lano, ktoré treba naťahovať, je natiahnuté na bubne. Sú na ňom závažia, ktoré idú cez kladky. Lano je dlhé zhruba desať metrov a ťahá sa celou kostolnou vežou.

„Trvá osem dní, kým závažia prejdú zhora nadol,“ hovorí Anton Habovštiak. „Minimálne raz do týždňa tam teda musím ísť a natiahnuť ich. Teraz som bol skôr, lebo silný mráz s nimi robí šarapatu.“

Okrem pravidelného naťahovania musí robiť údržbu. Premazávať všetky prevody, kontrolovať mechanizmus, keďže hodiny už majú svoje roky.

Zaujímavosťou je, že v zime idú rýchlejšie a bijú pomalšie, v lete presne naopak. V lete ukazujú skoro stále presný čas. V zime s nimi treba robiť viac.

„Keby bola vo veži stála teplota, bolo by to jednoduchšie. Ale keďže je otvorená, mráz vplýva na celý mechanizmus. Keď začali teploty klesať pod dvadsiatky, bitie som odstavil. Železo sa stiahlo a už to nešlo tak, ako by malo. Aj závažie som pridal, ale bili kadejako. Biť začnú opäť na jar.“

K hodinám vedie až deväťdesiattri schodov. Antonovi však pravidelná malá rozcvička nevadí. Nad tým, že by ich napojili na elektrinu, zatiaľ nepremýšľa. „Aspoň mám pravidelný tréning,“ hovorí s úsmevom. „A kým vládzem, čo by som sa neprešiel. Bola by škoda zničiť takú raritu.“


  1. Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca 1 654
  2. Má to logiku? Dieťa jedlo zjesť môže, prasa nie. Aj taký je zákon 745
  3. Oravské futbalové kluby si znova zvolili rovnaké vedenie Foto 386
  4. Športové kluby dostali peniaze zvláštnou okľukou 367
  5. Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici 312
  6. Cesta dedinou je niekde až príliš úzka. Čo s ňou? 219
  7. Narazil do stĺpu, policajti mu namerali 2,13 promile 203
  8. Najvyšší súd bude rozhodovať o dovolaní exprimátora Trstenej 152
  9. Pozrite sa, čo pribudne v centre metropoly 110
  10. Na cyklotrenažéroch chcú odkrútiť vzialenosť z Čiech až do Litvy 99

Najčítanejšie správy

Orava

Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca

Dvoch lesných robotníkov privalil strom. Jeden má zranenú ruku, druhý zraneniam podľahol.

Má to logiku? Dieťa jedlo zjesť môže, prasa nie. Aj taký je zákon

Malé dediny nemohli splniť podmienky získania peňazí na nákup kompostérov. Ich spojením šanca na dotáciu vzrástla, výsledok je však stále neistý.

Oravské futbalové kluby si znova zvolili rovnaké vedenie

Konferencia bola iba formalitou. Najväčšie prekvapenie si užila sekretárka.

Športové kluby dostali peniaze zvláštnou okľukou

Kontrola financovania zimného štadióna odhalila nedostatky. Radnica bude musieť navrhnúť, ako im predchádzať.

Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici

Gynekologicko-pôrodnícke oddelenie Hornooravskej nemocnice prejde rozsiahlou rekonštrukciou. Z eurofondov získalo zariadenie až 3,7 milióna eur.

Blízke regióny

V Zákopčí pri požiari možno uhorel miestny podnikateľ

K obrovskej tragédii došlo v obci Zákopčie. Horelo tam osobné motorové vozidlo, v ktorom zrejme zahynul 54-ročný miestny podnikateľ.

Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia

Lokalita je treťou najnehodovejšou v Žiline. Do bezpečnosti dopravy chce mesto investovať v priebehu troch rokov.

Toľko kritizovaný podchod v centre Martina sa najprv zmení od Galérie, potom aj od tržnice

Do problémového objektu nalejú tisíce eur, na jeho obnovu už prispel aj majiteľ Obchodného centra Galéria.

NDS posúva termín výstavby D1. Nechce, aby sa diaľnica skončila v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, až teraz podpísali zmluvu so stavebnou spoločnosťou.

Aj križovatka mimo hlavného ťahu vie potrápiť,i tá neďaleko nákupného centra Kocka

Ťuknutia áut pod oknami paneláka sú vraj už pravidelné. Môže za to nepozornosť vodičov, ale aj zlý rozhľad pri vchádzaní do križovatky.

Všetky správy

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia proti Šajgalovi, ktorý je na úteku, odznova prejedná prvostupňový okresný súd.

Chaos a ticho. Uniknutý dokument o brexite zahanbil Britov

Uniknutý írsky dokument popisuje, aké zdĺhavé a neproduktívne sú rokovania o brexite.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Kam vyraziť