Platené parkovanie splnilo očakávania radnice

Odhad o vyťaženosti parkovacích miest sa výrazne líši od reality, no na ekonomiku to nemá zásadný vplyv. Pomohli parkovacie karty.

Parkovisko pred Lidlom. Nájsť voľné miesto je ťažké, pretože susedí s platenou zónou.Parkovisko pred Lidlom. Nájsť voľné miesto je ťažké, pretože susedí s platenou zónou. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. V okresnom meste musia majitelia áut za parkovanie v centre platiť. Vodiči sa dozvedeli, akou sumou prispeli do mestského rozpočtu.

Poloprázdne parkoviská

Jedným z dôvodov zavedenia plateného parkovania je zvýšenie obrátkovosti existujúcich parkovacích miest, vytlačenie dlhodobo parkujúcich áut z cen-tra mesta a zlepšenie dopravnej situácie.
„Po vyhodnotení dosiahnutých parametrov z polročnej prevádzky môžeme konštatovať, že stanovené ciele sa nám podarilo naplniť,“ píše sa v správe za obdobie od 1. júna do 30. novembra minulého roku. „Vo všetkých lokalitách zóny regulácie je možné komfortne parkovať.“
V analýze bol uvedený odhad využiteľnosti parkovacích miest na úrovni 80 percent. V skutočnosti priemerne nedosiahla ani 40 percent. Naopak, zaplnili sa parkoviská na okrajoch platenej zóny, hlavne v obchodnej zóne pred nákupnými centrami, ktoré praskajú vo švíkoch, čo neteší miestnych obchodníkov.
Kritická situácia je na neplatenom parkovisku s kapacitou 20 miest pri Slovenskej pošte. Vodiči v snahe ušetriť parkujú aj na trávniku a príjazdovej ceste k budove.
„Takmer každý deň musíme riešiť neprejazdnosť prístupovej cesty,“ povedala pracovníčka pošty. „Niekoľkokrát za deň jazdia ku nám aj väčšie nákladné autá, ktoré nemajú šancu vytočiť sa pomedzi husto nastavané osobné autá. Prosíme vodičov, aby nám nesťažovali prácu.“
O situácii vie aj mestská polícia. „Túto oblasť kontrolujeme ako každú inú,“ povedal náčelník Peter Uhrina. „Teraz sa sústreďujeme hlavne na zabezpečenie prejazdnosti ciest pre techniku, ktorá sa stará o cesty a chodníky.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pomohli parkovacie karty

S prázdnejšími parkoviskami súvisia aj platby za státie. Podľa plánu mali vodiči za rok zaplatiť mestu za túto službu približne 180-tisíc eur. Po polroku je výnos na úrovni takmer 54-tisíc. Ročne to vychádza na približne 110-tisíc eur. Oproti plánu môže chýbať takmer 70-tisíc eur.
Rozdiel trochu pomohli vykryť parkovacie karty. Hlavnou úlohou rezidentských je vyriešenie nedostatku rezidentských parkovacích miest pre obyvateľov s trvalým a prechodným pobytom v zóne regulácie, čiže v blízkosti bytových a rodinných domov. Mesto za 265 kariet získalo 3858 eur.
Do rozpočtu výrazne prispeli 200 a 300 eurové abonentské karty pre autá, ktorých majitelia nemajú trvalé bydlisko v zóne. Namiesto plánovaných 25 za päťtisíc eur ich predali až 90, čo prinieslo štvornásobnú sumu 20-tisíc eur.
Zo štatistiky vyplýva, že vodiči využili na platbu sms správu v 6500 prípadoch. Lístkov z parkomatov si zakúpili takmer 50-tisíc, Zaplatili za ne 25-tisíc eur. Najvyťaženejšie parkoviská sú pred VUB so 70 percentami, pred farou s 55 percentami. Slabšie obsadené sú s 30 percentami miesta pred reštauráciou Koliba a na Sládkovičovej ulici.
Najviac ľudí platilo po zavedení systému regulácie v júni, až 9204. Potom sa naučili využívať miesta na okrajoch zóny a počet klesol priemerne o tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

S výsledkami sú spokojní

Napriek výkyvom je mesto s výsledkami spokojné. „Po prepočítaní nákladov a tržieb môžeme konštatovať, že pri nezmenených podmienkach bude návratnosť investičných nákladov potrebných k realizácii a spusteniu parkovacieho systému kratšia ako rok,“ povedal vedúci kancelárie primátora Vladimír Adamec. „V ďalšom ro-ku prevádzky bude vytvorený prevádzkový zisk, ktorý použijeme na zlepšenie dopravnej situácie v meste.“
Mesto má túto možnosť preto, lebo ako jedno z mála prevádzku-je systém vo vlastnej réžii a má plne pod kontrolou aj peniaze súvisiace s plateným parkovaním.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 862
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 383
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 146
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 262
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 645
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 045
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 900
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 576
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ilustračné foto.

V jednom úseku sa uvoľnila skala.


Ján Maslo.

Ján Maslo bude pokračovať ako tréner.


TASR
Pri výstavbe školičiek v 70. rokoch minulého storočia a úpravách okolia pomáhali rodičia i deti.

Jedna už nestojí, v druhej sú sklady.


Kadetky Tvrdošína vďačia za postup aj skvelým rodičom.

Kadetky Tvrdošína si zahrajú prvú ligu.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu