Sobota, 22. júl, 2017 | Meniny má Magdaléna
Pridajte si svoje mesto

Lesnej železničke pomôžu staré koľajnice a podvaly

Oravské múzeum kúpi tisíc metrov koľajníc a podvaly. V Dolnom Kubíne zrušia železničiari slepú koľaj a v Tvrdošíne by chceli pomôcť staniciam.

Hlavná železničná stanica v Dolnom Kubíne. Generálny riaditeľ ŽSR si ju odfotil. Uznal, že potrebuje opravu.(Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN, TVRDOŠÍN, ORAVSKÁ LESNÁ. Minulotýždňová cesta vedenia Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na Oravu priniesla zopár dohôd i sľubov.
„Najskôr musíme rozhodnúť o tom, či sú pozemky neupotrebiteľné, potom ich predať a nakoniec stavať,“ povedal ich generálny riaditeľ Martin Erdössy k téme opravy hlavnej stanice v najväčšom oravskom meste a predaju pozemkov mestu.

Dostanú kilometer koľajníc

Železnice Slovenskej republiky predajú Oravskému múzeu tisíc metrov koľajníc za približne 2500 eur. „Je to dobrá cena,“ povedala riaditeľka múzea Mária Jagnešáková. Železničiari by mali múzeu pre Oravskú lesnú železnicu predať aj podvaly. „Využijeme ich na opravu trate a plánujeme zriadiť ďalšiu koľaj v stanici na Tanečníku.“
Ide o typ koľajníc, ktorý je už nepoužiteľný na bežnú dopravu. Pre historickú úvraťovú železničku sú však ideálne.
Počas návštevy Tvrdošína si Martin Erdössy prezrel hlavnú železničnú stanicu aj zatvorenú zastávku v Krásnej Hôrke. Prisľúbil preskúmanie možnosti na opravu hlavnej stanice a obnovenie zastávky, aby bola otvorená aspoň čakáreň.

Dolnokubínčania žiadajú oveľa viac

Intenzívnejšia spolupráca dolnokubínskej radnice so železnicami začala minulý rok. Mestu sa podarilo od ŽSR kúpiť pozemky pod cestu na Aleji slobody. Železničiari akceptovali požiadavku samosprávy na zrušenie slepej koľaje vlečky, ktorá prechádzala železničným priecestím pri hlavnej stanici.
„Odstránenie koľajníc zjednodušil prechod chodcov aj automobilov, čo zvýšilo bezpečnosť na priecestí,“ povedal primátor Roman Matejov.
Mesto chce ešte kúpiť ďalšie pozemky. Prvý sa nachádza pod zrušenou koľajou. „Chceme tam postaviť chodník od priecestia až po zberné suroviny oproti Tescu.“


Tento úsek je veľmi frekventovaný. Ľudia prichádzajúci od vlakovej a autobusovej stanice musia teraz prechádzať cez cestu na chodník na druhej strane pár metrov od priecestia a križovatky, čo nie je bezpečné.“
Táto úprava by mala byť súčasťou plánovanej rekonštrukcie križovatky pri priecestí. Vodičov okrem jej rozšírenia určite poteší odbočovací pruh na Brezovec. Umožní autám plynule odbočiť bez toho, aby museli stáť v rade s autami, ktoré čakajú pred svetelnou signalizáciou na prejazd vlaku.

Opravia hlavnú stanicu

Dolnokubínska samospráva chce od ŽSR odkúpiť aj pozemky pri železničnej zastávke na Bysterci. Aj na nich chce vybudovať chodník.
Primátor Roman Matejov poukázal aj na problémový železničný most ponad cestu na ulici M. R. Štefánika. Prejazd popod most majú povolené autá s výškou do 3,9 metra. Vodiči obmedzenie porušujú, pričom niektorí ostanú pod mostom zaseknutí.
Primátor požiadal riaditeľa Erdössyho o pomoc pri riešení tohto problému, pretože nákladná doprava z priemyselnej zóny musí prechádzať kruhovou križovatkou pri pošte. Zároveň povedal dobrú správu. „Župa plánuje znížiť vozovku popod most o približne 40 centimetrov, čo by výrazne pomohlo.“
Ďalší pozemok, ktorý skončil v hľadáčiku Dolnokubínčanov, sa nachádza v Kňažej, na mieste, kde bol kedysi močiar a smetisko. „Túto plochu by sme chceli odkúpiť a využiť pre potreby občanov, napríklad na šport,“ povedal Matejov.
Pri prehliadke hlavnej železničnej stanice v Dolnom Kubíne Martin Erdössy uznal, že potrebuje opravu. „Mohli by sme na to využiť aj peniaze, ktoré získame od mesta za predaj pozemkov, čím by sme urýchlili začiatok prác.“ Dátum však povedať nevedel. „Najskôr musíme rozhodnúť o tom, či sú pozemky neupotrebiteľné, potom ich predať a nakoniec stavať.“
Generálny riaditeľ ŽSR prišiel na Oravu na pozvanie poslanca Národnej rady Igora Janckulíka. „Lepšie je raz vidieť na vlastné oči, ako stokrát počuť či prezerať si fotografie,“ povedal. „Pomoc, o ktorú žiadame, zlepší kultúru cestovania aj bezpečnosť.“


  1. Do dediny sa privalila voda z oblohy i kopcov 5 515
  2. V Párnici na Orave sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu Foto 672
  3. Hľadajú nezvestnú poľskú pútničku 650
  4. Padajúce skaly a zem ohrozovali vodičov 222
  5. Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili 155
  6. Poslanci vraj na rizikový priestor upozorňovali 151
  7. Chodník nemôžu skolaudovať. Prečo? 140
  8. Oravci odkazujú Kysučanom: Aj my dokážeme zablokovať cestu Foto 139
  9. Podujatie na Oravskom hrade priblíži svadby Thurzovcov 131
  10. Slovenský box zažíva vďaka úspechom Jessicy Triebeľovej historické okamihy 118

Najčítanejšie správy

Orava

Do dediny sa privalila voda z oblohy i kopcov

Jozef Murín: Takej vody si nepamätám a to som dosť starý. Veď v lete je v tom potoku pár centimetrov vody, teraz by prúd poľahky zobral vola. Viacerým ľuďom poriadne vypucovala humno.

V Párnici na Orave sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu

Dolnokubínski policajti nepustia smerom na Terchovú žiadny kamión. Ich žilinskí kolegovia sú k zákazu prejazdu nákladných áut nad 7,5 tony benevolentnejší. Čo to spôsobuje?

Hľadajú nezvestnú poľskú pútničku

Polícia pátra po 39-ročnej Poľke, ktorá je nezvestná od štvrtka 13. júla. Naposledy ju videli v tento deň v Oravskom Podzámku.

Padajúce skaly a zem ohrozovali vodičov

Na cestách pribudli nové betónové zábrany.

Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili

Podnikatelia Dolných Kysúc podporili Oravcov, nesúhlasia s krokmi niektorých kysuckých politikov.

Blízke regióny

Nízkotatranské lesy miznú

Národný park Nízke Tatry na budúci rok oslavuje 40 rokov existencie. Pri pohľade na jeho obnažené svahy a závery dolín je na mieste otázka, či ešte bude čo ochraňovať.

Opustený hotel má po rokoch nového majiteľa

V príjemnom lesnom prostredí medzi Kráľovou Lehotou a Hybami pustne kedysi vychýrený hotel. Nedávno ho kúpila súkromná firma.

Vodiči pozor- panelovku medzi Diviakmi a Mošovcami úplne zatvoria

​​​​​​​Analýzy vzoriek starého betónu z panelovky ukázali, že podložie pod cestou musia stavbári ešte viac prehĺbiť. To bude mať za následok úplnú uzáveru trasy medzi dvomi obcami.

K. Kaliský: „Ničenie lesov národného parku pokračuje šialenou rýchlosťou.“

Karol Kaliský, ekológ, lesník, úspešný filmár a fotograf prírody, po ukončení štúdia lesníctva vo Zvolene dva roky pôsobil ako účastník projektu na záchranu tatranského kamzíka, ďalších päť rokov robil na Správe TANAP-u.

Tadiaľto pôjdu v okolí Žiliny nové cyklotrasy

Pracuje sa na projektoch Vážskej, Kysuckej a Rajeckej cyklotrasy.

Všetky správy

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné. Počas obdobia v ústraní rozmýšľa o svojej politickej budúcnosti.

Froome štvrtý raz vyhrá Tour de France, Bardet uhájil tretie miesto o sekundu

Sobotňajšiu individuálnu časovku vyhral tímový kolega Petra Sagana z Bory-Hansgrohe Maciej Bodnar.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Kam vyraziť