NÁMESTOVO. Donedávna bolo na Nábreží Oravskej priehrady na jednom mieste umiestnených niekoľko kontajnerov na komunálny odpad.
Kontrola je ťažká
Slúžili pre tamojšie prevádzky, pričom každá si na radnici nahlásila intenzitu vývozov a podľa toho platila mestu daň. Odkontrolovať, ktorá prevádzka vyprodukovala koľko odpadu, však bolo v takomto prípade takmer nemožné. Problém bol navyše s tým, že kontajnery boli nonstop plné.
„Na neporiadok sa sťažovali ľudia, ktorí chodili okolo, aj majitelia budov či nájomcovia priestorov na nábreží,“ hovorí prednosta mestského úradu Milan Rentka. „Vyvážali sme ich každý týždeň, no zistili sme, že niektorí prevádzkovatelia mali odvoz nahlásený len raz za dva týždne či dokonca za mesiac.“
Po novom bude kontajner umiestnený pri každej prevádzke. Nikto sa tak nebude môcť vyhovárať, že ju napĺňa niekto iný. Do všeobecne záväzného nariadenia sa dostal aj doplnok, že zodpovedný za zberné nádoby bude majiteľ budovy.
„Bolo by nemysliteľné, aby sme chodili napríklad za všetkými nájomcami v obchodnom dome Klinec a zisťovali, kto koľko odpadu tvorí,“ hovorí Rentka.
O separovaný zber sa stará každý sám
Napokon doplnok upravuje aj separovaný odpad, ktorý tvoria jednotlivé prevádzky v meste. Zo zákona sú povinné viesť evidenciu o inom ako komunálnom odpade a prevádzkovatelia si musia sami zabezpečiť organizáciu, ktorá ho bude likvidovať.
„Každá reštaurácia či predajňa má aj sklo, plasty, papier. Tie končia buď v zmesovom odpade, alebo ich vyvážajú do kontajnerov na sídliskách. Teraz budú musieť aj prevádzky separovať a vykazovať, že to robia. S organizáciou, ktorá im bude brať jednotlivé komodity, budú musieť mať uzavretú zmluvu.“