Utorok, 21. november, 2017 | Meniny má Elvíra
Pridajte si svoje mesto

Mali by jazdiť autobusy zo Slovenska do Poľska?

Skupina aktivistov žiada o autobusové prepojenie Slovenska s prihraničnými poľskými gminami.

Skupina aktivistov si myslí, že autobusy zo Slovenska do Poľska a naopak by ľudia využívali. (Zdroj: Ilustračné Ján Krošlák)

TRSTENÁ. V súčasnosti môžu dopravcovia požiadať o prevádzkovanie autobusových liniek do Poľska. Sú však klasifikované ako medzinárodné, bez možnosti akéhokoľvek dotovania zo strany štátu či vyššieho územného celku. Na spoj z Trstenej do Jablonky by sa tak vzťahoval rovnaký režim ako napríklad z Bratislavy do Paríža. Aktivisti chcú cezhraničné linky rozdeliť podľa dĺžky trás do vnútrozemia iného štátu.

Autobus by mal byť samozrejmosťou

„To nie je dobré,“ hovorí Ján Vilem z Trstenej. „Sme už niekoľko rokov súčasťou Európskej únie a nemáme jedinú verejnú dopravnú linku medzi Slovenskom a Poľskom.“

Ján Vilem chodieva často do Poľska na nákupy. Má doma auto, ale keď na ňom ide manželka do práce, nemôže sa pohnúť. „Som odkázaný na auto. A pritom by to tak nemuselo byť. Keby jazdil autobus, sadnem a idem, pohodlne sa odveziem, nakúpim, aj výlet by som mal a o dve hodiny môžem ísť naspäť.“

Trstenčan si je istý, že hoci sú dnes ľudia pohodlní, autobusy by využívali. Záujem oň by bol najmä v stredu, keď je trh v Jablonke, alebo vo štvrtok či sobotu, keď sú zase trhovníci v Novom Targu. „Zopárkrát som cestoval z Jablonky autobusom do Krakowa. Musel som však prísť do Poľska autom, tam ho zaparkovať a presadnúť na autobus.“

Niekedy autobus do Jablonky premával. Z Trstenej vyrážal v stredu skoro ráno, z Poľska sa vracal zhruba okolo poludnia. Zakaždým bol takmer úplne plný. To však bolo ešte v čase, keď Slovensko nebolo súčasťou Európskej únie.

Rovnaké podmienky pre všetkých

Za iniciatívou Poľsko – Slovensko – autobusy stojí skupina aktivistov z oboch štátov. Kampaň rozbehli na sociálnej sieti. V prvých týždňoch ju podporilo viac ako dvetisíc ľudí.

Aktivisti navrhujú, aby Poľsko a Slovensko uzavreli novú zmluvu, ktorá by umožnila krátke cezhraničné spojenia, do 30 kilometrov, bez nutnosti vlastnenia medzinárodnej licencie.

„V súčasnosti, ak autobus zájde čo i len 500 metrov do susednej krajiny, aby zaviezol pasažierov na najbližšiu stanicu, je takéto spojenie považované za medzinárodnú linku,“ hovorí Dávid Nagy, jeden z aktivistov a súčasne Slovák bývajúci vo Varšave. „Nemá to zmysel ani logiku, keďže takéto spojenie vyžaduje rovnaké povolenia, ako napríklad spoj z Bratislavy do Paríža.“

Za prácou aj oddychom

Aktivisti navrhujú predĺženie vnútroštátnych liniek bez zmeny štatútu spoja aspoň do prvých obcí za hranicami, kde by už cestujúci mohli prestúpiť na miestny autobus.

„Jediný spôsob, ako sa dostať verejnou dopravou zo Zakopaného do slovenských Západných Tatier je doraziť autobusom do Chochołowa a odtiaľ ísť pešo 2,5 kilometra na prvú zastávku v Suchej Hore,“ povedal Dávid Nagy. „Do Suchej Hory premávajú slovenské linky prevádzkované vo verejnom záujme, ktoré spolufinancuje Žilinský samosprávny kraj. Dopravca rád predĺži túto linku aj do poľského Chochołowa, ale iba za podmienky, že samospráva sa bude naďalej podieľať na jej financovaní. Pri súčasnej legislatíve to nie je možné.“

Otvorený list s požiadavkou podpory myšlienky zavedenia cezhraničných spojov dostali aj hornooravskí starostovia. Žiadatelia v ňom argumentujú možnosťou zlepšenia podmienok na rozvoj cestovného ruchu na oboch stranách, ale aj znížením nezamestnanosti.

„Veľa obyvateľov Slovenska je nezamestnaných, pričom vhodné zamestnanie by našli v poľských obciach, najmä počas turistickej sezóny. Platí to aj opačne. Veľa poľských turistov by rado cestovalo na Slovensko inak ako autom,“ píšu v otvorenom liste.

Starostovia zoskupení v Združení miest a obcí horná Orava sa zhodli, že sa nebudú k listu vyjadrovať každý samostatne. Spoločne poslali podporné stanovisko na zriadenie cezhraničných spojov.

Ministerstvá sa tomu nebránia

Podľa aktivistov poľské ministerstvo dopravy myšlienku podporuje. „Poľsko-slovenská spolupráca umožní dohodnúť, aké nevyhnutné dodatky vo vnútroštátnych právnych predpisoch oboch krajín je potrebné upraviť, aby boli zahrnuté v dvojstrannej medzinárodnej dohode, ktoré ustanoví podrobné pravidlá pre cezhraničnú verejnú dopravu osôb,“ informovalo mediálne oddelenie poľského Ministerstva infraštruktúry a výstavby.

Začiatkom novembra sa otázkou zaoberala slovensko-poľská skupina aj na pôde slovenského ministerstva dopravy.

„Uvedený typ dopravy je možné v súčasnosti vykonávať, ide o medzinárodné pravidelné autobusové linky schvaľované Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR,“ uviedli v stanovisku pracovníci Oddelenia pre komunikáciu s médiami a verejnosťou. „Ministerstvo privíta každú ponuku na prevádzku autobusovej linky a je pripravené na základe žiadosti a po splnení zákonných podmienok vydať povolenie pre danú medzinárodnú pravidelnú autobusovú linku.“

Posledné slovo má župa

Ak chce dopravca urobiť z medzinárodného spoja vnútroštátny, musí sa s požiadavkou obrátiť na župu, v našom prípade Žilinský samosprávny kraj. Ten žiadosti na takéto spoje zo strany cestujúcich či obcí zatiaľ neeviduje.

„Na strane Žilinského kraja existuje spojenie pravidelnej autobusovej dopravy od štátnej hranice z obce Suchá Hora,“ povedala krajská hovorkyňa Lenka Záteková. „Autobusové spoje na poľskej strane však zastavujú len priamo v obci Chocholow bez zachádzky na štátnu hranicu. Autobusy z poľskej strany tak nemôžu nadväzovať na slovenské. Bez toho, aby poľská strana zabezpečila dopravnú obsluhu zastávky na ich strane štátnej hranice, toto miesto nemôže byť nadväzným alebo prestupným miestom verejnej dopravy.“

Podľa hovorkyne samosprávny kraj nemôže uzatvoriť zmluvu o službách vo verejnom záujme na diaľkovú dopravu a dopravu na komerčné miestne rekreačné a turistické prepravy. Neumožňuje to súčasná slovenská legislatíva. Zákon o cestnej premávke však umožňuje objednávateľovi objednať vo verejnom záujme dopravné služby v rozsahu potrebnom na zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia, ak táto nie je dostatočne zabezpečená dopravcami na komerčnom základe ani železničnou dopravou.


  1. Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici 3 642
  2. Okolo cyklochodníka ľudia gazdujú. Cyklistom sa to nie vždy páči 1 202
  3. Vražda na okraji mestečka. Súdny príbeh 813
  4. Podarí sa spor o malé parkovisko konečne doriešiť? 570
  5. Mazda skončila v priekope, posádka v nemocnici 331
  6. Okolo predaja mestských lámp je už jasnejšie 293
  7. Narodili sa ďalší malinkí Oravci. Vitajte medzi nami Foto 239
  8. Erika Jurinová preberie funkciu 4. decembra 228
  9. Najvyšší súd bude rozhodovať o dovolaní exprimátora Trstenej 217
  10. Starostovia prekvapili dôchodcov. Spievali im 201

Najčítanejšie správy

Orava

Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici

Gynekologicko-pôrodnícke oddelenie Hornooravskej nemocnice prejde rozsiahlou rekonštrukciou. Z eurofondov získalo zariadenie až 3,7 milióna eur.

Okolo cyklochodníka ľudia gazdujú. Cyklistom sa to nie vždy páči

Deti majú strach z kráv pasúcich sa pri cyklotrase. Niektorým cyklistom zase prekáža blato, ktoré na trase nechávajú traktory. Ľudia na bicykloch si zrejme budú musieť zvyknúť na kolorit tunajšieho prostredia so všetkým, čo k nemu patrí.

Vražda na okraji mestečka. Súdny príbeh

Mladík sa k brutálnemu činu priznal, no zvalil vinu aj na kamaráta. Ten tvrdil, že je nevinný.

Podarí sa spor o malé parkovisko konečne doriešiť?

Poslanci schválili zrušenie troch starých uznesení o kúpe pozemku od miestneho občana. V decembri majú dostať na schválenie nové.

Mazda skončila v priekope, posádka v nemocnici

Rýchla jazda dvoch mladíkov netrvala dlho, skončila dopravnou nehodou.

Blízke regióny

D1 pri Žiline definitívne skončí v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, dodnes nie je zmluva so stavebnou spoločnosťou podpísaná.

Bude kde míňať peniaze

Do areálu nákupného strediska Campo di Martin v Košútoch pribudne nový objekt. Stavia sa tam ďalšie centrum s desiatimi prevádzkami pre obchod a služby.

NIKASPORT už čaká na svojich prvých zákazníkov

Pre verejnosť bude športová predajňa otvorená v stredu 22. novembra 2017.

Čadčan si pred jazdou vypil, teraz ho čaká trest

Rok môže pobudnúť vo väzení 25-ročný Čadčan. Obvinili ho z prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.

Takto sa čoskoro rozšíri martinské Campo di Martin

Do areálu nákupného strediska v martinských Košútoch pribudne nový objekt. Robotníci tam čoskoro postavia ďalšie centrum s desiatimi prevádzkami pre obchod a služby.

Všetky správy

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Vo veku 49 rokov zomrela bývalá wimbledonská víťazka Jana Novotná

Českej tenistke sa darilo najmä vo štvorhre, veľké úspechy však dosiahla aj v dvojhre.

Raši chce prerátať výsledky volieb, podal podnet na Ústavný súd

Košický primátor napadol sčítanie hlasov v Zemplínskej Širokej.

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

Kam vyraziť