Piatok, 20. apríl, 2018 | Meniny má Marcel
Pridajte si svoje mesto

Mali by jazdiť autobusy zo Slovenska do Poľska?

Skupina aktivistov žiada o autobusové prepojenie Slovenska s prihraničnými poľskými gminami.

Skupina aktivistov si myslí, že autobusy zo Slovenska do Poľska a naopak by ľudia využívali. (Zdroj: Ilustračné Ján Krošlák)

TRSTENÁ. V súčasnosti môžu dopravcovia požiadať o prevádzkovanie autobusových liniek do Poľska. Sú však klasifikované ako medzinárodné, bez možnosti akéhokoľvek dotovania zo strany štátu či vyššieho územného celku. Na spoj z Trstenej do Jablonky by sa tak vzťahoval rovnaký režim ako napríklad z Bratislavy do Paríža. Aktivisti chcú cezhraničné linky rozdeliť podľa dĺžky trás do vnútrozemia iného štátu.

Autobus by mal byť samozrejmosťou

„To nie je dobré,“ hovorí Ján Vilem z Trstenej. „Sme už niekoľko rokov súčasťou Európskej únie a nemáme jedinú verejnú dopravnú linku medzi Slovenskom a Poľskom.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Ján Vilem chodieva často do Poľska na nákupy. Má doma auto, ale keď na ňom ide manželka do práce, nemôže sa pohnúť. „Som odkázaný na auto. A pritom by to tak nemuselo byť. Keby jazdil autobus, sadnem a idem, pohodlne sa odveziem, nakúpim, aj výlet by som mal a o dve hodiny môžem ísť naspäť.“

Trstenčan si je istý, že hoci sú dnes ľudia pohodlní, autobusy by využívali. Záujem oň by bol najmä v stredu, keď je trh v Jablonke, alebo vo štvrtok či sobotu, keď sú zase trhovníci v Novom Targu. „Zopárkrát som cestoval z Jablonky autobusom do Krakowa. Musel som však prísť do Poľska autom, tam ho zaparkovať a presadnúť na autobus.“

Niekedy autobus do Jablonky premával. Z Trstenej vyrážal v stredu skoro ráno, z Poľska sa vracal zhruba okolo poludnia. Zakaždým bol takmer úplne plný. To však bolo ešte v čase, keď Slovensko nebolo súčasťou Európskej únie.

Rovnaké podmienky pre všetkých

Za iniciatívou Poľsko – Slovensko – autobusy stojí skupina aktivistov z oboch štátov. Kampaň rozbehli na sociálnej sieti. V prvých týždňoch ju podporilo viac ako dvetisíc ľudí.

Aktivisti navrhujú, aby Poľsko a Slovensko uzavreli novú zmluvu, ktorá by umožnila krátke cezhraničné spojenia, do 30 kilometrov, bez nutnosti vlastnenia medzinárodnej licencie.

„V súčasnosti, ak autobus zájde čo i len 500 metrov do susednej krajiny, aby zaviezol pasažierov na najbližšiu stanicu, je takéto spojenie považované za medzinárodnú linku,“ hovorí Dávid Nagy, jeden z aktivistov a súčasne Slovák bývajúci vo Varšave. „Nemá to zmysel ani logiku, keďže takéto spojenie vyžaduje rovnaké povolenia, ako napríklad spoj z Bratislavy do Paríža.“

Za prácou aj oddychom

Aktivisti navrhujú predĺženie vnútroštátnych liniek bez zmeny štatútu spoja aspoň do prvých obcí za hranicami, kde by už cestujúci mohli prestúpiť na miestny autobus.

„Jediný spôsob, ako sa dostať verejnou dopravou zo Zakopaného do slovenských Západných Tatier je doraziť autobusom do Chochołowa a odtiaľ ísť pešo 2,5 kilometra na prvú zastávku v Suchej Hore,“ povedal Dávid Nagy. „Do Suchej Hory premávajú slovenské linky prevádzkované vo verejnom záujme, ktoré spolufinancuje Žilinský samosprávny kraj. Dopravca rád predĺži túto linku aj do poľského Chochołowa, ale iba za podmienky, že samospráva sa bude naďalej podieľať na jej financovaní. Pri súčasnej legislatíve to nie je možné.“

Otvorený list s požiadavkou podpory myšlienky zavedenia cezhraničných spojov dostali aj hornooravskí starostovia. Žiadatelia v ňom argumentujú možnosťou zlepšenia podmienok na rozvoj cestovného ruchu na oboch stranách, ale aj znížením nezamestnanosti.

„Veľa obyvateľov Slovenska je nezamestnaných, pričom vhodné zamestnanie by našli v poľských obciach, najmä počas turistickej sezóny. Platí to aj opačne. Veľa poľských turistov by rado cestovalo na Slovensko inak ako autom,“ píšu v otvorenom liste.

Starostovia zoskupení v Združení miest a obcí horná Orava sa zhodli, že sa nebudú k listu vyjadrovať každý samostatne. Spoločne poslali podporné stanovisko na zriadenie cezhraničných spojov.

Ministerstvá sa tomu nebránia

Podľa aktivistov poľské ministerstvo dopravy myšlienku podporuje. „Poľsko-slovenská spolupráca umožní dohodnúť, aké nevyhnutné dodatky vo vnútroštátnych právnych predpisoch oboch krajín je potrebné upraviť, aby boli zahrnuté v dvojstrannej medzinárodnej dohode, ktoré ustanoví podrobné pravidlá pre cezhraničnú verejnú dopravu osôb,“ informovalo mediálne oddelenie poľského Ministerstva infraštruktúry a výstavby.

Začiatkom novembra sa otázkou zaoberala slovensko-poľská skupina aj na pôde slovenského ministerstva dopravy.

„Uvedený typ dopravy je možné v súčasnosti vykonávať, ide o medzinárodné pravidelné autobusové linky schvaľované Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR,“ uviedli v stanovisku pracovníci Oddelenia pre komunikáciu s médiami a verejnosťou. „Ministerstvo privíta každú ponuku na prevádzku autobusovej linky a je pripravené na základe žiadosti a po splnení zákonných podmienok vydať povolenie pre danú medzinárodnú pravidelnú autobusovú linku.“

Posledné slovo má župa

Ak chce dopravca urobiť z medzinárodného spoja vnútroštátny, musí sa s požiadavkou obrátiť na župu, v našom prípade Žilinský samosprávny kraj. Ten žiadosti na takéto spoje zo strany cestujúcich či obcí zatiaľ neeviduje.

„Na strane Žilinského kraja existuje spojenie pravidelnej autobusovej dopravy od štátnej hranice z obce Suchá Hora,“ povedala krajská hovorkyňa Lenka Záteková. „Autobusové spoje na poľskej strane však zastavujú len priamo v obci Chocholow bez zachádzky na štátnu hranicu. Autobusy z poľskej strany tak nemôžu nadväzovať na slovenské. Bez toho, aby poľská strana zabezpečila dopravnú obsluhu zastávky na ich strane štátnej hranice, toto miesto nemôže byť nadväzným alebo prestupným miestom verejnej dopravy.“

Podľa hovorkyne samosprávny kraj nemôže uzatvoriť zmluvu o službách vo verejnom záujme na diaľkovú dopravu a dopravu na komerčné miestne rekreačné a turistické prepravy. Neumožňuje to súčasná slovenská legislatíva. Zákon o cestnej premávke však umožňuje objednávateľovi objednať vo verejnom záujme dopravné služby v rozsahu potrebnom na zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia, ak táto nie je dostatočne zabezpečená dopravcami na komerčnom základe ani železničnou dopravou.


  1. Za bryndzové halušky ponúkla Morava Orave košt vína 530
  2. Prvé jarné kolo postavilo proti sebe dva najlepšie tímy Foto 242
  3. Hlasujte za športovca mesiaca marec Foto 214
  4. Motorkár mával deťom, druhý do neho narazil 207
  5. Pod Babou horou by mohli dýchať morský vzduch 196
  6. Trápenie vodičov jazdiacich cez Oravskú Lesnú sa skončilo 186
  7. Viac ako šesť mesiacov čakali na víťazstvo Foto 177
  8. Smetiaky miznú, odpadky sú všade naokolo 161
  9. Zimu využila obec aj na roboty vnútri 140
  10. Vandali sa vlámali do domu smútku 103

Najčítanejšie správy

Orava

Za bryndzové halušky ponúkla Morava Orave košt vína

Na Orave bol prvý košt kvalitného juhomoravkého vína. Návštevníci mohli ochutnať z 218 vzoriek.

Prvé jarné kolo postavilo proti sebe dva najlepšie tímy

Za Sedliacku Dubovú nastúpili štyria Zrnčíkovci.

Hlasujte za športovca mesiaca marec

Vážime si úspechy oravských športovcov a preto sme sa rozhodli v spolupráci s Keramikou Kubo odmeniť najlepšieho v každom mesiaci.

Motorkár mával deťom, druhý do neho narazil

Pekné počasie vylákalo na cesty vodičov motocyklov aj cyklistov. Niektorí po dopravnej nehode skončili v nemocnici.

Pod Babou horou by mohli dýchať morský vzduch

V obnovu kedysi slávnych kúpeľov už Oravskopolhorčania neveria. Snažia sa však urobiť všetko pre to, aby ich pripomínali a napodobňovali, aj keď v zmenšenej podobe. Najnovšie vymysleli inhalatórium so slanou vodou.

Blízke regióny

Pri návrhu nových chát v Jasnej sa inšpirovali dedinou Santa Clausa

Nad legendárnou Björnsonkou v Demänovskej doline chcú stavať pätnásť nových chát. Od minulého roka ide už o siedmy zámer rozširovania ubytovacích kapacít.

Turistov aj cyklistov vykázali z Jánskej doliny

Od minulého týždňa majú peší a cyklisti zakázaný vstup do jednej z najnavštevovanejších slovenských dolín. Dôvodom je ťažba kalamitného dreva.

Za mŕtvych kamarátov zapália sviečku

Tragická dopravná nehoda, pri ktorej nedávno zomreli dvaja Ružomberčania, zasiahla množstvo ľudí.

Keď Martinčan kradol bundy, všimol si ho policajt

Vrútockému policajtovi sa v čase voľna podarilo v nákupnom centre zadržať mladého zlodeja.

Na opravy dlažby v centre dalo mesto už vyše pol milióna, stále to nestačí

Tentoraz sa budú dlaždice vymieňať na Divadelnom námestí.

Všetky správy

Bratislava má nový hit. Prechádzku vo výške 85 metrov

Záujemcovia sa môžu pokochať výhľadom na Bratislavu z parapetnej rímsy okolo reštaurácie Ufo na Moste SNP.

Koalícia chce ľuďom prispieť na dovolenky a pôžičky. Hovorí aj o vyšších platoch

Sociálny balíček strán Smer, SNS a Most-Híd začína naberať reálne obrysy.

Miloš Zeman by do vlády posadil Fica s Dankom aj s Kotlebom

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach sa postupne vytratí. Ale nádej zostane.

Prečo chytil Sagan hostesku za zadok? Nahovorili ho kamaráti

Peter Sagan poskytol rozhovor anglickému Guardianu.

Pri Sade Janka Kráľa má vyrásť 30-poschodový vežiak

Na mieste bývalého futbalového štadióna Artmedie vznikne v Petržalke nová štvrť Green Park.