Sobota, 22. september, 2018 | Meniny má Móric

Mali by jazdiť autobusy zo Slovenska do Poľska?

Skupina aktivistov žiada o autobusové prepojenie Slovenska s prihraničnými poľskými gminami.

Skupina aktivistov si myslí, že autobusy zo Slovenska do Poľska a naopak by ľudia využívali. (Zdroj: Ilustračné Ján Krošlák)

TRSTENÁ. V súčasnosti môžu dopravcovia požiadať o prevádzkovanie autobusových liniek do Poľska. Sú však klasifikované ako medzinárodné, bez možnosti akéhokoľvek dotovania zo strany štátu či vyššieho územného celku. Na spoj z Trstenej do Jablonky by sa tak vzťahoval rovnaký režim ako napríklad z Bratislavy do Paríža. Aktivisti chcú cezhraničné linky rozdeliť podľa dĺžky trás do vnútrozemia iného štátu.

Autobus by mal byť samozrejmosťou

„To nie je dobré,“ hovorí Ján Vilem z Trstenej. „Sme už niekoľko rokov súčasťou Európskej únie a nemáme jedinú verejnú dopravnú linku medzi Slovenskom a Poľskom.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Ján Vilem chodieva často do Poľska na nákupy. Má doma auto, ale keď na ňom ide manželka do práce, nemôže sa pohnúť. „Som odkázaný na auto. A pritom by to tak nemuselo byť. Keby jazdil autobus, sadnem a idem, pohodlne sa odveziem, nakúpim, aj výlet by som mal a o dve hodiny môžem ísť naspäť.“

Trstenčan si je istý, že hoci sú dnes ľudia pohodlní, autobusy by využívali. Záujem oň by bol najmä v stredu, keď je trh v Jablonke, alebo vo štvrtok či sobotu, keď sú zase trhovníci v Novom Targu. „Zopárkrát som cestoval z Jablonky autobusom do Krakowa. Musel som však prísť do Poľska autom, tam ho zaparkovať a presadnúť na autobus.“

Niekedy autobus do Jablonky premával. Z Trstenej vyrážal v stredu skoro ráno, z Poľska sa vracal zhruba okolo poludnia. Zakaždým bol takmer úplne plný. To však bolo ešte v čase, keď Slovensko nebolo súčasťou Európskej únie.

Rovnaké podmienky pre všetkých

Za iniciatívou Poľsko – Slovensko – autobusy stojí skupina aktivistov z oboch štátov. Kampaň rozbehli na sociálnej sieti. V prvých týždňoch ju podporilo viac ako dvetisíc ľudí.

Aktivisti navrhujú, aby Poľsko a Slovensko uzavreli novú zmluvu, ktorá by umožnila krátke cezhraničné spojenia, do 30 kilometrov, bez nutnosti vlastnenia medzinárodnej licencie.

„V súčasnosti, ak autobus zájde čo i len 500 metrov do susednej krajiny, aby zaviezol pasažierov na najbližšiu stanicu, je takéto spojenie považované za medzinárodnú linku,“ hovorí Dávid Nagy, jeden z aktivistov a súčasne Slovák bývajúci vo Varšave. „Nemá to zmysel ani logiku, keďže takéto spojenie vyžaduje rovnaké povolenia, ako napríklad spoj z Bratislavy do Paríža.“

Za prácou aj oddychom

Aktivisti navrhujú predĺženie vnútroštátnych liniek bez zmeny štatútu spoja aspoň do prvých obcí za hranicami, kde by už cestujúci mohli prestúpiť na miestny autobus.

„Jediný spôsob, ako sa dostať verejnou dopravou zo Zakopaného do slovenských Západných Tatier je doraziť autobusom do Chochołowa a odtiaľ ísť pešo 2,5 kilometra na prvú zastávku v Suchej Hore,“ povedal Dávid Nagy. „Do Suchej Hory premávajú slovenské linky prevádzkované vo verejnom záujme, ktoré spolufinancuje Žilinský samosprávny kraj. Dopravca rád predĺži túto linku aj do poľského Chochołowa, ale iba za podmienky, že samospráva sa bude naďalej podieľať na jej financovaní. Pri súčasnej legislatíve to nie je možné.“

Otvorený list s požiadavkou podpory myšlienky zavedenia cezhraničných spojov dostali aj hornooravskí starostovia. Žiadatelia v ňom argumentujú možnosťou zlepšenia podmienok na rozvoj cestovného ruchu na oboch stranách, ale aj znížením nezamestnanosti.

„Veľa obyvateľov Slovenska je nezamestnaných, pričom vhodné zamestnanie by našli v poľských obciach, najmä počas turistickej sezóny. Platí to aj opačne. Veľa poľských turistov by rado cestovalo na Slovensko inak ako autom,“ píšu v otvorenom liste.

Starostovia zoskupení v Združení miest a obcí horná Orava sa zhodli, že sa nebudú k listu vyjadrovať každý samostatne. Spoločne poslali podporné stanovisko na zriadenie cezhraničných spojov.

Ministerstvá sa tomu nebránia

Podľa aktivistov poľské ministerstvo dopravy myšlienku podporuje. „Poľsko-slovenská spolupráca umožní dohodnúť, aké nevyhnutné dodatky vo vnútroštátnych právnych predpisoch oboch krajín je potrebné upraviť, aby boli zahrnuté v dvojstrannej medzinárodnej dohode, ktoré ustanoví podrobné pravidlá pre cezhraničnú verejnú dopravu osôb,“ informovalo mediálne oddelenie poľského Ministerstva infraštruktúry a výstavby.

Začiatkom novembra sa otázkou zaoberala slovensko-poľská skupina aj na pôde slovenského ministerstva dopravy.

„Uvedený typ dopravy je možné v súčasnosti vykonávať, ide o medzinárodné pravidelné autobusové linky schvaľované Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR,“ uviedli v stanovisku pracovníci Oddelenia pre komunikáciu s médiami a verejnosťou. „Ministerstvo privíta každú ponuku na prevádzku autobusovej linky a je pripravené na základe žiadosti a po splnení zákonných podmienok vydať povolenie pre danú medzinárodnú pravidelnú autobusovú linku.“

Posledné slovo má župa

Ak chce dopravca urobiť z medzinárodného spoja vnútroštátny, musí sa s požiadavkou obrátiť na župu, v našom prípade Žilinský samosprávny kraj. Ten žiadosti na takéto spoje zo strany cestujúcich či obcí zatiaľ neeviduje.

„Na strane Žilinského kraja existuje spojenie pravidelnej autobusovej dopravy od štátnej hranice z obce Suchá Hora,“ povedala krajská hovorkyňa Lenka Záteková. „Autobusové spoje na poľskej strane však zastavujú len priamo v obci Chocholow bez zachádzky na štátnu hranicu. Autobusy z poľskej strany tak nemôžu nadväzovať na slovenské. Bez toho, aby poľská strana zabezpečila dopravnú obsluhu zastávky na ich strane štátnej hranice, toto miesto nemôže byť nadväzným alebo prestupným miestom verejnej dopravy.“

Podľa hovorkyne samosprávny kraj nemôže uzatvoriť zmluvu o službách vo verejnom záujme na diaľkovú dopravu a dopravu na komerčné miestne rekreačné a turistické prepravy. Neumožňuje to súčasná slovenská legislatíva. Zákon o cestnej premávke však umožňuje objednávateľovi objednať vo verejnom záujme dopravné služby v rozsahu potrebnom na zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia, ak táto nie je dostatočne zabezpečená dopravcami na komerčnom základe ani železničnou dopravou.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 023
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 16 185
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 981
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 596
  5. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 6 955
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 358
  7. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 6 249
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 5 526
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 3 674
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 2 921

Hlavné správy z MY Orava

Dobrú vodu z podzemia odčerpávajú akvaparky

Vody v najmenších prírodných prameňoch ubúda, no riešenie, ako tomu zamedziť, stále neexistuje.

Martin Réway bude hrať za Dolný Kubín

Slovenský hokejista figuroval toto leto ešte v kádri Hradca Králové.

O primátorské kreslo zabojuje sedemnásť kandidátov

V Dolnom Kubíne dôjde k zmene primátora určite, Roman Matejov nekandiduje. Najviac súperov bude mať najdlhšie slúžiaci primátor v Tvrdošíne.

Zápas v Krušetnici otočili dve penalty

Vedúce Mútne sa na tretie víťazstvo za sebou poriadne nadrelo.

Lukratívne Vojenské je poriadne rozdrobené

Viac ako 30 hektárov, takmer 400 spoluvlastníkov a bezmála 160 parciel. Tak v číslach vyzerá navrhovaný obvod pozemkových úprav. Mesto sa ide tretí raz pokúsiť o scelenie pozemkov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pezinské vinobranie sa zobudilo do hrôzostrašného rána + FOTO

Popadané stromy, zdemolované stánky či prevrátené smetiaky.

Víkend prinesie silné ochladenie, vietor i dážď

Zdá sa, že krátkym rukávom aspoň na nejaký čas odzvonilo.

Pripravte sa na zdržanie, v sobotu začnú opravovať diaľnicu D2

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) bude v nasledujúcich dňoch opravovať viaceré úseky diaľnice D2.

Vybrali SME

Už ste čítali?