Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

Mali by jazdiť autobusy zo Slovenska do Poľska?

Skupina aktivistov žiada o autobusové prepojenie Slovenska s prihraničnými poľskými gminami.

Skupina aktivistov si myslí, že autobusy zo Slovenska do Poľska a naopak by ľudia využívali. (Zdroj: Ilustračné Ján Krošlák)

TRSTENÁ. V súčasnosti môžu dopravcovia požiadať o prevádzkovanie autobusových liniek do Poľska. Sú však klasifikované ako medzinárodné, bez možnosti akéhokoľvek dotovania zo strany štátu či vyššieho územného celku. Na spoj z Trstenej do Jablonky by sa tak vzťahoval rovnaký režim ako napríklad z Bratislavy do Paríža. Aktivisti chcú cezhraničné linky rozdeliť podľa dĺžky trás do vnútrozemia iného štátu.

Autobus by mal byť samozrejmosťou

„To nie je dobré,“ hovorí Ján Vilem z Trstenej. „Sme už niekoľko rokov súčasťou Európskej únie a nemáme jedinú verejnú dopravnú linku medzi Slovenskom a Poľskom.“

Ján Vilem chodieva často do Poľska na nákupy. Má doma auto, ale keď na ňom ide manželka do práce, nemôže sa pohnúť. „Som odkázaný na auto. A pritom by to tak nemuselo byť. Keby jazdil autobus, sadnem a idem, pohodlne sa odveziem, nakúpim, aj výlet by som mal a o dve hodiny môžem ísť naspäť.“

Trstenčan si je istý, že hoci sú dnes ľudia pohodlní, autobusy by využívali. Záujem oň by bol najmä v stredu, keď je trh v Jablonke, alebo vo štvrtok či sobotu, keď sú zase trhovníci v Novom Targu. „Zopárkrát som cestoval z Jablonky autobusom do Krakowa. Musel som však prísť do Poľska autom, tam ho zaparkovať a presadnúť na autobus.“

Niekedy autobus do Jablonky premával. Z Trstenej vyrážal v stredu skoro ráno, z Poľska sa vracal zhruba okolo poludnia. Zakaždým bol takmer úplne plný. To však bolo ešte v čase, keď Slovensko nebolo súčasťou Európskej únie.

Rovnaké podmienky pre všetkých

Za iniciatívou Poľsko – Slovensko – autobusy stojí skupina aktivistov z oboch štátov. Kampaň rozbehli na sociálnej sieti. V prvých týždňoch ju podporilo viac ako dvetisíc ľudí.

Aktivisti navrhujú, aby Poľsko a Slovensko uzavreli novú zmluvu, ktorá by umožnila krátke cezhraničné spojenia, do 30 kilometrov, bez nutnosti vlastnenia medzinárodnej licencie.

„V súčasnosti, ak autobus zájde čo i len 500 metrov do susednej krajiny, aby zaviezol pasažierov na najbližšiu stanicu, je takéto spojenie považované za medzinárodnú linku,“ hovorí Dávid Nagy, jeden z aktivistov a súčasne Slovák bývajúci vo Varšave. „Nemá to zmysel ani logiku, keďže takéto spojenie vyžaduje rovnaké povolenia, ako napríklad spoj z Bratislavy do Paríža.“

Za prácou aj oddychom

Aktivisti navrhujú predĺženie vnútroštátnych liniek bez zmeny štatútu spoja aspoň do prvých obcí za hranicami, kde by už cestujúci mohli prestúpiť na miestny autobus.

„Jediný spôsob, ako sa dostať verejnou dopravou zo Zakopaného do slovenských Západných Tatier je doraziť autobusom do Chochołowa a odtiaľ ísť pešo 2,5 kilometra na prvú zastávku v Suchej Hore,“ povedal Dávid Nagy. „Do Suchej Hory premávajú slovenské linky prevádzkované vo verejnom záujme, ktoré spolufinancuje Žilinský samosprávny kraj. Dopravca rád predĺži túto linku aj do poľského Chochołowa, ale iba za podmienky, že samospráva sa bude naďalej podieľať na jej financovaní. Pri súčasnej legislatíve to nie je možné.“

Otvorený list s požiadavkou podpory myšlienky zavedenia cezhraničných spojov dostali aj hornooravskí starostovia. Žiadatelia v ňom argumentujú možnosťou zlepšenia podmienok na rozvoj cestovného ruchu na oboch stranách, ale aj znížením nezamestnanosti.

„Veľa obyvateľov Slovenska je nezamestnaných, pričom vhodné zamestnanie by našli v poľských obciach, najmä počas turistickej sezóny. Platí to aj opačne. Veľa poľských turistov by rado cestovalo na Slovensko inak ako autom,“ píšu v otvorenom liste.

Starostovia zoskupení v Združení miest a obcí horná Orava sa zhodli, že sa nebudú k listu vyjadrovať každý samostatne. Spoločne poslali podporné stanovisko na zriadenie cezhraničných spojov.

Ministerstvá sa tomu nebránia

Podľa aktivistov poľské ministerstvo dopravy myšlienku podporuje. „Poľsko-slovenská spolupráca umožní dohodnúť, aké nevyhnutné dodatky vo vnútroštátnych právnych predpisoch oboch krajín je potrebné upraviť, aby boli zahrnuté v dvojstrannej medzinárodnej dohode, ktoré ustanoví podrobné pravidlá pre cezhraničnú verejnú dopravu osôb,“ informovalo mediálne oddelenie poľského Ministerstva infraštruktúry a výstavby.

Začiatkom novembra sa otázkou zaoberala slovensko-poľská skupina aj na pôde slovenského ministerstva dopravy.

„Uvedený typ dopravy je možné v súčasnosti vykonávať, ide o medzinárodné pravidelné autobusové linky schvaľované Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR,“ uviedli v stanovisku pracovníci Oddelenia pre komunikáciu s médiami a verejnosťou. „Ministerstvo privíta každú ponuku na prevádzku autobusovej linky a je pripravené na základe žiadosti a po splnení zákonných podmienok vydať povolenie pre danú medzinárodnú pravidelnú autobusovú linku.“

Posledné slovo má župa

Ak chce dopravca urobiť z medzinárodného spoja vnútroštátny, musí sa s požiadavkou obrátiť na župu, v našom prípade Žilinský samosprávny kraj. Ten žiadosti na takéto spoje zo strany cestujúcich či obcí zatiaľ neeviduje.

„Na strane Žilinského kraja existuje spojenie pravidelnej autobusovej dopravy od štátnej hranice z obce Suchá Hora,“ povedala krajská hovorkyňa Lenka Záteková. „Autobusové spoje na poľskej strane však zastavujú len priamo v obci Chocholow bez zachádzky na štátnu hranicu. Autobusy z poľskej strany tak nemôžu nadväzovať na slovenské. Bez toho, aby poľská strana zabezpečila dopravnú obsluhu zastávky na ich strane štátnej hranice, toto miesto nemôže byť nadväzným alebo prestupným miestom verejnej dopravy.“

Podľa hovorkyne samosprávny kraj nemôže uzatvoriť zmluvu o službách vo verejnom záujme na diaľkovú dopravu a dopravu na komerčné miestne rekreačné a turistické prepravy. Neumožňuje to súčasná slovenská legislatíva. Zákon o cestnej premávke však umožňuje objednávateľovi objednať vo verejnom záujme dopravné služby v rozsahu potrebnom na zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia, ak táto nie je dostatočne zabezpečená dopravcami na komerčnom základe ani železničnou dopravou.


  1. Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa 691
  2. Služby na cintoríne bude zabezpečovať opäť mesto 277
  3. Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič 259
  4. Pri schvaľovaní rozpočtu riešili už prvú zmenu. Vieme, akú 234
  5. Ocenený Pavol Bača: Z lavičky ma to priam ťahá na ihrisko 202
  6. Vieme, kto a koľko nových kamier nainštaluje v regióne 180
  7. Turnaj v Kňazej ukázal, aký nevyspytateľný môže byť futbal Foto 171
  8. Krivskou dolinou prešla viac ako tisícka turistov Foto 96
  9. Vitajte medzi nami, malinkí Oravci Foto 74
  10. Tipnite si, koľko ľudí prišlo na verejný hovor v meste 63

Najčítanejšie správy

Orava

Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa

Dominanta Oravy, s prvkami gotiky, renesancie a romantizmu, sa týči na strmom vápencovom brale vo výške 112 metrov nad hladinou rieky Oravy. Čo viete o Oravskom hrade?

Služby na cintoríne bude zabezpečovať opäť mesto

Pohrebné aj cintorínske služby doteraz v meste zabezpečoval súkromník. Od nového roka jedny z nich prechádzajú pod samosprávu.

Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič

Úrad pre verejné obstarávanie akceptoval pripomienky vylúčeného súťažiaceho. Zákazku na opravu mosta v Nižnej tak stále nikto nezískal.

Pri schvaľovaní rozpočtu riešili už prvú zmenu. Vieme, akú

Najväčšie mesto Bielej Oravy bude tento rok hospodáriť s rozpočtom viac ako 7,7 milióna eur. Výdavky by mali presiahnuť 7,4 milióna eur.

Ocenený Pavol Bača: Z lavičky ma to priam ťahá na ihrisko

Najznámejší tréner na Orave priznáva, že najťažšie je zvládanie tlaku.

Blízke regióny

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí

Sedem dní pred štartom druhej hokejovej ligy mal Martin na súpiske dvoch hráčov. Klub sa poďakoval hráčom, ktorí ho v ťažkých časoch nenechali v štichu.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo 
krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Všetky správy

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.