Štvrtok, 18. január, 2018 | Meniny má Bohdana
Pridajte si svoje mesto

Termín ukončenia výstavby diaľnice D1 odsúvajú aj petície

Úsek medzi Turanmi a Hubovou rozhádal obyvateľov okolitých dedín. Časť z nich sa obáva tunela Korbeľka. Ohrozí zdroje pitnej vody?

Pôvodná trasa prechádzala z ľavej strany jazera v kameňolome, kde je veľký zosuv pôdy.(Zdroj: Archív OcÚ)

KRAĽOVANY. Diaľnicu z Bratislavy do Košíc stavajú už 40 rokov. Dokončenie pravidelne sľubuje každá vláda. Určite sa to nepodarí súčasnej, nejasné je, či to stihne nasledujúca.

Výstavbu prerušil zosuv

Trinásťkilometrový úsek medzi Turanmi na Turci, Kraľovanmi na Orave a Hubovou na Liptove začali stavať už v roku 2010. Mali byť na ňom dva tunely. Rojkov s dĺžkou 1810 metrov a 2989 metrov dlhý Havran. Výstavbu po dvoch rokoch prác zastavili.
„Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant,“ povedal bývalý minister dopravy Ján Počiatek v marci tohto roku. Upozornil, že náhradný variant predĺži termín začatia výstavby.
Vtedy ešte nebolo jasné, kadiaľ diaľnica povedie. A nie je to jasné ani dnes. Prvý variant počíta s odklonením na pravú stranu jazera v kameňolome v Kraľovanoch aj s tunelmi Rojkov a Havran. No ochranárom svitla nádej na oprášenie projektu takmer šesťkilometrového tunela Korbeľka, ktorý by sa napájal na Havran.
Aktivisti proti tunelu spísali petíciu. Ale aj podporovatelia Korbeľky urobili to isté. Ministerstvo životného prostredia má teraz na stole dve petície. Jednu proti tunelu Korbeľka, druhú za jej výstavbu.

Hlasy proti tunelu

Prvú petíciu proti Korbeľke zorganizovali nespokojní obyvatelia Krpelian. Obávajú sa o zdroje pitnej vody. Vyvierajú na území, cez ktoré má tunel viesť.
„Voda je strategická surovina,“ hovorí starosta Krpelian Jaroslav Kráľ. Ich vodovod zásobuje dvetisíc obyvateľov Krpelian, Šútova, Ratkova a Kraľovany Rieka. Zároveň je náhradným zdrojom pre Martin. „Všade, kde sa budovali tunely, narušili vodné zdroje. Vo Višňovom aj Skalitom. Nemáme záruku, že o vodu neprídeme. Aj v správe sa píše, že z tunela bude odtekať okolo 40 litrov za sekundu.“
Podporila ho členka petičného výboru Renáta Tvarožná z Krpelian. „Oblasť výstavby je bohatá na prirodzené zdroje a pramene podzemných vôd, ktoré boli uvedené v hydrogeologickej štúdii stavby D1 Turany – Hubová.“
Podľa štúdie sú z vodárenského hľadiska najvýznamnejšie pramene Pod kopou južne nad Kraľovanmi, Teplica západne od Krpelian, Fatra juhozápadne od Ľubochne, Korbeľka severne od Ľubochne a Rojkov v Rojkove. Všetky sú vodárensky využívané na hromadné zásobovanie obyvateľstva pitnou vodu. Oblasť Veľkej Fatry je vyhlásená za chránenú vodohospodársku oblasť.


„Argumenty o nepriepustnej vrstve sú nepresvedčivé, pretože by musel byť urobený geologický prieskum na každý meter,“ tvrdí Renáta Tvarožná.
Na podporu svojich argumentov použila slová premiéra Roberta Fica, ktorý povedal, že brániť si vodné zdroje všetkými dostupnými opatreniami je právom každého štátu a nie až vtedy, keď je vody nedostatok. Má to význam predovšetkým vtedy, keď krajina zápasí s jej nedostatkom.
„Po dôkladnom preštudovaní všetkých faktov a informácií sme presvedčení, že pre prírodu a človeka je lepší povrchový variant s odklonom bez tunelu Korbeľka, pretože má menší negatívny vplyv na životné prostredie a negatívne ovplyvní kvalitu života menšieho počtu obyvateľov,“ pokračuje Renáta Tvarožná. „Najhlavnejšie je, že zachráni jedinečný, strategicky dôležitý zdroj pitnej vody pre obyvateľov Turca, Oravy, Slovenska.“
Petíciu podpísalo 1200 obyvateľov okolitých dedín. Kraľovany rozdelila na polovice. „Som za údolný variant, ktorý začali stavať pred šiestimi rokmi, pretože sa dá postaviť najrýchlejšie “ hovorí Jaroslav Babušiak. „Korbeľka je v nedohľadne. Nebude ani o dvadsať rokov.“

Argumenty za Korbeľku

Jaroslavovi Babušiakovi oponuje Jozef Ridzoň, člen petičného výboru druhej petície, ktorá naopak podporuje výstavbu 5800 metrov dlhého tunela. „Pri zmene údolnej trasy treba upraviť projekt, vykúpiť pozemky a zabezpečiť veľa ďalších vecí. Začiatok a ukončenie výstavby neúmerne posunú podobne ako pri Čebrati pred Ružomberkom.“
Petíciu za Korbeľku podpísalo približne 3300 ľudí.
„Tunelový variant s Korbeľkou je z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb najmenej problémový,“ hovorí Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. „Obchádza chránené územia, zosuvy v Kraľovanoch, v Kraľovanoch Rieke a pri Rojkove, vyhýba sa jaskyniam v Kraľovianskom meandri, sutinovým lesom pod Kopou a jednému z najstarších rašelinísk v strednej Európe Rojkovskému rašelinisku.“

O vodu sa nebojte

Jozef Ridzoň nesúhlasí ani s názorom, že Krpeľany prídu o vodu. „Odporcovia Korbeľky poukazujú na to, že z tunela Višňové odteká 160 litrov vody za sekundu. Ale tam nerobili vrty. Rovno vykopali štôlňu, pričom narazili na vodu. Pri Korbeľke sú vrty urobené a potvrdili, že sa bude raziť v nepriepustnej vrstve, na kraji ktorej je prameň Krpelian.“
Nespochybňuje, že voda bude aj v Korbeľke, ale podľa neho zdroju pre Krpeľany neuškodí.
Do pozornosti dáva prípad z čias druhej svetovej vojny, keď stavali železničnú trať medzi Turcom a Banskou Bystricou. Nachádza sa tam 22 tunelov. Najdlhší Čremošniansky dnes slúži ako zdroj pitnej vody. Podzemná voda, ktorá do neho prenikala, pri výstavbe prekážala. Pri prevádzke tunela je príčinou zhoršovania a zdražovania údržby. Až po rokoch zistili jej výhody. Čistá voda z hlbín horského masívu totiž nie je odpadom, ale cennou látkou. Preto bol odvodňovací systém tunela v roku 1965 začlenený ako bohatý zdroj pitnej vody do pohronského skupinového vodovodu. Voda z Čremošnianskeho tunela dodáva vodu pre oblasť Banskej Bystrice, Zvolena a Žiaru nad Hronom. „Ak dokázali pred päťdesiatimi rokmi vodu zachytiť a využiť, môžeme to urobiť aj teraz.“

Nech rozhodnú odborníci

„Výhodou variantu s Korbeľkou je trasa kratšia o tri kilometre a vyhnutie sa kritickému úseku pod Kopou, kde by v zime dochádzalo kvôli poveternostným podmienkam k namŕzaniu vozovky,“ hovorí Jozef Ridzoň.
Oravci sa pýtajú, kde sa na diaľnicu napoja. Ani jeden z projektov nepočíta s pripojením v Kraľovanoch. Jednou z možností je vyústenie dlho plánovanej rýchlostnej cesty R3 z Oravy pri Švošove. Ale proti R3 poza svoje humná tvrdo bojujú obyvatelia Komjatnej a trasa okolo Dolného Kubína stále nie je určená. Oravci by sa tak mali na D1 dostať v Turanoch, alebo pri Ružomberku.
Starosta Kraľovian Miloš Had sa na celú vec snaží pozerať s chladnou hlavou. „O najlepšom riešení nech rozhodnú odborníci bez emócií tak, aby bolo citlivé ku životnému prostrediu, najvhodnejšie pre ľudí a čo najefektívnejšie z hľadiska ekonomiky, dopravy a času realizácie.“
O konečnej trase rozhodne ministerstvo životného prostredia. Bude záväzné aj pre ministerstvo dopravy, ktoré sa ním bude riadiť. Ak sa rozhodne pre Korbeľku, na 13-kilometrovom úseku budú dva tunely s celkovou dĺžkou takmer deväť kilometrov. Pôvodný termín ukončenia rok 2019 sa však určite posunie pri obidvoch variantoch. Optimisti hovoria o roku 2025.


  1. Štefan Svitko na Rely Dakar skončil 918
  2. Ukradnutý lesný traktor konečne našli 875
  3. Tipnite si, koľko ľudí prišlo na verejný hovor v meste 782
  4. Vitajte medzi nami, malinkí Oravci Foto 410
  5. Nezvestného Antona z Mútneho našli v priehrade Foto 314
  6. Tibor sa vrátil z Taiwanu vo veľkom štýle Foto 277
  7. Malý návrat: Ľudí zobudilo praskanie, plamene bolo vidno ďaleko 255
  8. Kamión sa vyvalil na chodník pre chodcov 255
  9. Na zelených stoloch sa odohralo veľké oravské derby Foto 213
  10. Vo Vasiľove sa vlani narodilo 21 detí 128

Najčítanejšie správy

Orava

Štefan Svitko na Rely Dakar skončil

Osudnou sa oravskému jazdcovi stala desiata etapa.

Ukradnutý lesný traktor konečne našli

Špeciálny stroj ukradli pred dvoma mesiacmi, majiteľovi pomohol pri hľadaní aj článok v novinách a na internete.

Tipnite si, koľko ľudí prišlo na verejný hovor v meste

„Robte s tým niečo,“ ozývali sa hlasy z verejnosti po minuloročnom Kubínskom jarmoku na adresu samosprávy v súvislosti s bezpečnostnou situáciou v meste.

Vitajte medzi nami, malinkí Oravci

V trstenskej pôrodnici prišli na svet aj tieto bábätká. Želáme im zdravie, šťastie a Božie požehnanie.

Nezvestného Antona z Mútneho našli v priehrade

Antona našli záchranári v nedeľu večer. Jeho telo vytiahli zo studenej vody Oravskej priehrady.

Blízke regióny

Na ceste medzi Martinom a Košťanmi zomrel človek

Pri Košťanoch sa dnes ráno stala tragická dopravná nehoda. Vodič osobného auta sa zrazil so zhŕňačom a pri prevoze do nemocnice zomrel.

Opitý Kysučan jazdil na diaľnici v protismere

Štyridsaťdvaročný vodič, ktorému namerali policajti až 2,48 promile, jazdil na diaľnici v protismere.

Detský domov na Semeteši je minulosťou, bude slúžiť na iné účely

Detský domov vo Vysokej nad Kysucou – Semeteši, ktorý patril pod Bytču, vlani zrušili. Začiatkom tohto roka plánujú zrekonštruovaný objekt otvoriť. Bude slúžiť na resocializáciu maloletých.

Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister

Už by nemalo nič nezabrániť tomu, aby sa diaľničiari mohli pustiť do prípravy projektu na stavbu úseku D1 medzi Turanmi a Hubovou v tunelovom variante.

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Všetky správy

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

Boli sme na Babišovom Čapím hnízde. Nikde nikto, len hotel takmer plný

Žiadny podvod, opakuje český premiér. Podvod naznačujú európski vyšetrovatelia.

Zomrel herec Vladimír Bartoň

Na doskách DAB vytvoril rad nezabudnuteľných postáv v mnohých inscenáciách, známy bol aj z televíznych inscenácií, seriálov a filmov.

Meteorológovia vydali nové výstrahy pred snežením

Aké bude počasie najbližšie dni? Meteorológovia vydali nové výstrahy na štvrtok a piatok.