Nedeľa, 22. október, 2017 | Meniny má Sergej
Pridajte si svoje mesto

Dvojkilometrová kolóna áut komplikuje dopravu v meste

Ľudia sa do práce radšej vozia autami ako autobusmi. Mesto potrebuje koncepciu rozvoja dopravy, ktorá by vyriešila naraz niekoľko kritických úsekov.

Kolóna siaha každý pracovný deň o druhej popoludní od kruhovej križovatky pri pošte až za bývalé SAD a čerpaciu stanicu Slovnaft.(Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. V čase dopravnej špičky o druhej popoludní sa z priemyselnej zóny v Mokradi do centra mesta vydajú desiatky automobilov. Väčšina z nich prechádza križovatkou s kruhovým objazdom pri pošte. Kolóna áut siaha od križovatky až ku viac ako dva kilometre vzdialenej priemyselnej zóne. Následne sa dlhé rady tvoria na príjazdoch do mesta od Trstenej, Ružomberka, Kraľovian. Upchatá je aj Alej Slobody. Vodiči čakajú v radoch dlhé minúty.

Rýchlejší vyhráva

Problém dopravy v priemyselnej zóne bol jedným z dôvodov, prečo primátor Roman Matejov zvolal pracovné stretnutie s 12 firmami zo zóny. „Spoločne sme prerokovali možné riešenia dopravnej zaťaženosti mesta,“ povedal.
Zástupcovia mesta prezentovali materiál, v ktorom zhrnuli aktivity podniknuté v oblasti dopravy za posledné obdobie. Súčasťou boli riešenia, ktoré je potrebné v blízkej budúcnosti uskutočniť. Jedná sa hlavne o štyri najproblematickejšie úseky. Výrazne komplikujú dopravnú situáciu v meste.


Najväčší problém spôsobuje prehustená doprava v okolí priemyselnej zóny. „Našťastie si označujeme odchod o druhej, rýchlo naskáčeme do áut a letíme dopredu, aby sme to stihli skôr, ako sa vytvorí kolóna,“ hovorí Tatiana Kubániová z Kovohút. „Smolu majú zamestnanci Klauke, Scame a Technických služieb, ktoré sú na konci cesty. Do kolóny sa dostanú už pri čerpacej stanici Slovnaft.“
Nepríjemná situácia nastáva aj pri výjazde áut zo SEZ, pretože sa musia spoliehať len na tolerantnosť vodičov v dlhej kolóne. Menej nervózni ich pustia pred seba.
Vrátnici z priemyselnej zóny potvrdili, že v čase špičky autá siahajú až ku nim. Z okna sa na ňu pozerá Mária Miklušová, pracovníčka blízkeho bufetu v bývalej ZVL. Pod oknami má cestu, parkovisko aj zastávku autobusov. „To je úžas. Prichádzajúce a odchádzajúce autobusy, autá aj chodci sa miešajú, zavadzajú si navzájom.“

R3 nie je všeliek

Vladimír Toman, konateľ firmy MIBA, ktorá zamestnáva tisíc ľudí v priemyselnom parku, sa rokovania zúčastnil. „Zaspali sme s koncepciou dopravy v meste aj priľahlých regiónoch. Automobilizmus sa prudko rozvíja. Upli sme sa na R3. Rýchlostná cesta je fajn, ale je v nedohľadne. Mesto by malo mať krátkodobú aj dlhodobú víziu.“
Pochválil mesto za výjazd od Kauflandu na Brezovec aj pripravovanú úpravu križovatky pri železničnom priecestí vedľa Tesca. Upozornil, že treba riešiť chodcov aj cyklistov na Mokradi. „Potrebujeme chodníky a cyklotrasy.“
Za pravdu mu dáva konateľ Technických služieb Pavol Heško. „Veľa ľudí by rado chodilo v lete do práce na bicykli, no prejsť cez zúženú cestu od SEZ ku SAD a čerpacej stanici je životu nebezpečné.“
Opísal aj situáciu druhého kritického bodu. Je ňou priestor pri Technických službách. Autobusy MHD tam majú konečnú. Otáčajú sa a čakajú na parkovisku pre autá. Aj tu sa ľudia pletú do cesty autobusom aj autám. „Je len otázkou času, kedy sa tam niečo stane,“ hovorí Pavol Heško.

Treba novú cestu

Tretím kritickým miestom je železničný most ponad cestu na ulici M. R. Štefánika. Má obmedzenú výšku. Väčšina kamiónov zásobujúcich priemyselnú zónu a vyvážajúcich odtiaľ výrobky popod neprejde. Preto musia ísť cez kruhovú križovatku, kde vznikajú pre ich šírku a dĺžku kolízne situácie. Isť hlbšie s cestou pod mostom nie je rozumné, pretože už teraz sa tam počas prudkých dažďov tvorí mláka hlboká viac ako pol metra, ktorá ochromí dopravu.


Vhodným riešením pre kamióny by mohla byť spojnica hlavnej cesty I/59 s cestou tretej triedy pri bývalej železničnej stanici Mokraď kúsok od priemyselnej zóny. „Kamióny smerujúce do Ružomberka by sa centru mesta vyhli a idúce na Kraľovany by už neblokovali ulicu ČSA a cestu okolo nákupnej zóny,“ povedal Pavol Heško.

Kruháče môžu pomôcť

Posledným, štvrtým, sú tri po sebe nasledujúce križovatky na ceste I/59. Prvou je kruhový objazd pri pošte. Druhá je pred mostom a tretia za ním. Odbočiť na nich doľava je takmer nemožné. Na výjazd zo Záskalia treba poriadnu dávku trpezlivosti, zároveň drzosti a dobré zrýchlenie. Pomohli by križovatky s kruhovými objazdmi, no cesta patrí Slovenskej správe ciest (SSC).
„Toto sa rieši už niekoľko rokov, no SSC zmenu stále neurobila,“ hovorí Michal Cimrák, dopravný inžinier, ktorý je novým zamestnancom mestského úradu. Má pomôcť nájsť riešenie súčasnej nelichotivej dopravnej situácie.
Vladimír Toman sa o stretnutí vyjadruje kladne. Spolu s ostatnými zástupcami firiem vyjadril podporu zámerom radnice. Ich hlasy by mali pomôcť mestu pri rokovaní so SSC a Žilinským samosprávnym krajom, aby prispeli ku vyriešeniu kritickej dopravnej situácie v Dolnom Kubíne.


  1. Muž vyskočil z balkóna horiaceho bytu 592
  2. Oravčan bežal v Estónsku. V cieli ostal zaskočený 412
  3. V Zákamennom dali uliciam nové názvy 392
  4. Cesta ku kaplnke je neraz nepríjemná 217
  5. Robotníci z Oravskej polikliniky stále neodišli 182
  6. Podroháčska obec kúpi cestu, treba ju opraviť 138
  7. Pod Roháčmi oprášia štúdiu starého oravského cintorína 124
  8. Vitajte na svete, najmenší spolurodáci 104
  9. Pucovčania ďakovali svätému Vendelínovi 102
  10. Narodili sa ďalší malinkí Oravci 95

Najčítanejšie správy

Orava

Muž vyskočil z balkóna horiaceho bytu

Spiaci muž sa prebral na pálivú bolesť na hlave, ktorú mu spôsobovali plamene. Príčinou požiaru je pravdepodobne zapálená cigareta.

Oravčan bežal v Estónsku. V cieli ostal zaskočený

Ján precestoval už tisíce kilometrov. Za tie roky sa už veľa naučil.

V Zákamennom dali uliciam nové názvy

Veterná, Slnečná, Včelárska, Kováčová, Lúčna. A j takéto názvy majú novopomenované ulice. Je ich celkom 41.

Cesta ku kaplnke je neraz nepríjemná

Veriaci z mesta sa tešia z novej kaplnky na Bubeníku. Viacerí sa tam chodia modliť, keď je pekné počasie. Prístup k nej je však katastrofálny.

Robotníci z Oravskej polikliniky stále neodišli

Firma nestihla zrekonštruovať druhé podlažie Oravskej polikliniky ani v druhom avizovanom termíne.

Blízke regióny

V Tepličke je už dva roky prekladisko. Nepreložili ani jeden kontajner

Štát vlani minul na údržbu areálu i žeriavov 68 452 eur.

Blatnický hrad sa mení na nepoznanie, láka turistov

Na obnove starobylého hradu sa už prestriedalo stodvadsať zamestnancov. Aj ich zásluhou pýcha Gaderskej doliny znovu ožila.

Martinskí hokejisti otočili duel s Gelnicou, celkovo vyhrali už piaty zápas

Turčania po prvej časti prehrávali 0:2, no zlepšenou hrou v druhej tretine strhli vedenie na svoju stranu a potom už bez komplikácii dokráčali za ďalším víťazstvom.

Mladý Kysučan je vicemajstrom sveta v silovom trojboji

Dvadsaťdvaročný František Šuška nadvíhal spolu 535 kilogramov.

VOĽBY DO VÚC 2017: Prieskum ukázal tesné výsledky v Žilinskom kraji

Najväčšie šance stať sa županom majú Juraj Blanár a Erika Jurinová.

Všetky správy

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojím výsledkom spokojné.

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

Škriniar je ako múr, zastaví všetko, ospevujú ho Taliani

V najväčšom hite talianskej ligy SSC Neapol doma remizoval s Interom Miláno. Zaujali obaja Slováci.

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Kedysi sa o Petrovi Vajdovi hovorilo ako o ministrovi, on sa však rozhodol politiku ovplyvňovať nepriamo.

Kam vyraziť