Pondelok, 19. február, 2018 | Meniny má Vlasta
Pridajte si svoje mesto

Dvojkilometrová kolóna áut komplikuje dopravu v meste

Ľudia sa do práce radšej vozia autami ako autobusmi. Mesto potrebuje koncepciu rozvoja dopravy, ktorá by vyriešila naraz niekoľko kritických úsekov.

Kolóna siaha každý pracovný deň o druhej popoludní od kruhovej križovatky pri pošte až za bývalé SAD a čerpaciu stanicu Slovnaft.(Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. V čase dopravnej špičky o druhej popoludní sa z priemyselnej zóny v Mokradi do centra mesta vydajú desiatky automobilov. Väčšina z nich prechádza križovatkou s kruhovým objazdom pri pošte. Kolóna áut siaha od križovatky až ku viac ako dva kilometre vzdialenej priemyselnej zóne. Následne sa dlhé rady tvoria na príjazdoch do mesta od Trstenej, Ružomberka, Kraľovian. Upchatá je aj Alej Slobody. Vodiči čakajú v radoch dlhé minúty.

Rýchlejší vyhráva

Problém dopravy v priemyselnej zóne bol jedným z dôvodov, prečo primátor Roman Matejov zvolal pracovné stretnutie s 12 firmami zo zóny. „Spoločne sme prerokovali možné riešenia dopravnej zaťaženosti mesta,“ povedal.
Zástupcovia mesta prezentovali materiál, v ktorom zhrnuli aktivity podniknuté v oblasti dopravy za posledné obdobie. Súčasťou boli riešenia, ktoré je potrebné v blízkej budúcnosti uskutočniť. Jedná sa hlavne o štyri najproblematickejšie úseky. Výrazne komplikujú dopravnú situáciu v meste.


Najväčší problém spôsobuje prehustená doprava v okolí priemyselnej zóny. „Našťastie si označujeme odchod o druhej, rýchlo naskáčeme do áut a letíme dopredu, aby sme to stihli skôr, ako sa vytvorí kolóna,“ hovorí Tatiana Kubániová z Kovohút. „Smolu majú zamestnanci Klauke, Scame a Technických služieb, ktoré sú na konci cesty. Do kolóny sa dostanú už pri čerpacej stanici Slovnaft.“
Nepríjemná situácia nastáva aj pri výjazde áut zo SEZ, pretože sa musia spoliehať len na tolerantnosť vodičov v dlhej kolóne. Menej nervózni ich pustia pred seba.
Vrátnici z priemyselnej zóny potvrdili, že v čase špičky autá siahajú až ku nim. Z okna sa na ňu pozerá Mária Miklušová, pracovníčka blízkeho bufetu v bývalej ZVL. Pod oknami má cestu, parkovisko aj zastávku autobusov. „To je úžas. Prichádzajúce a odchádzajúce autobusy, autá aj chodci sa miešajú, zavadzajú si navzájom.“

R3 nie je všeliek

Vladimír Toman, konateľ firmy MIBA, ktorá zamestnáva tisíc ľudí v priemyselnom parku, sa rokovania zúčastnil. „Zaspali sme s koncepciou dopravy v meste aj priľahlých regiónoch. Automobilizmus sa prudko rozvíja. Upli sme sa na R3. Rýchlostná cesta je fajn, ale je v nedohľadne. Mesto by malo mať krátkodobú aj dlhodobú víziu.“
Pochválil mesto za výjazd od Kauflandu na Brezovec aj pripravovanú úpravu križovatky pri železničnom priecestí vedľa Tesca. Upozornil, že treba riešiť chodcov aj cyklistov na Mokradi. „Potrebujeme chodníky a cyklotrasy.“
Za pravdu mu dáva konateľ Technických služieb Pavol Heško. „Veľa ľudí by rado chodilo v lete do práce na bicykli, no prejsť cez zúženú cestu od SEZ ku SAD a čerpacej stanici je životu nebezpečné.“
Opísal aj situáciu druhého kritického bodu. Je ňou priestor pri Technických službách. Autobusy MHD tam majú konečnú. Otáčajú sa a čakajú na parkovisku pre autá. Aj tu sa ľudia pletú do cesty autobusom aj autám. „Je len otázkou času, kedy sa tam niečo stane,“ hovorí Pavol Heško.

Treba novú cestu

Tretím kritickým miestom je železničný most ponad cestu na ulici M. R. Štefánika. Má obmedzenú výšku. Väčšina kamiónov zásobujúcich priemyselnú zónu a vyvážajúcich odtiaľ výrobky popod neprejde. Preto musia ísť cez kruhovú križovatku, kde vznikajú pre ich šírku a dĺžku kolízne situácie. Isť hlbšie s cestou pod mostom nie je rozumné, pretože už teraz sa tam počas prudkých dažďov tvorí mláka hlboká viac ako pol metra, ktorá ochromí dopravu.


Vhodným riešením pre kamióny by mohla byť spojnica hlavnej cesty I/59 s cestou tretej triedy pri bývalej železničnej stanici Mokraď kúsok od priemyselnej zóny. „Kamióny smerujúce do Ružomberka by sa centru mesta vyhli a idúce na Kraľovany by už neblokovali ulicu ČSA a cestu okolo nákupnej zóny,“ povedal Pavol Heško.

Kruháče môžu pomôcť

Posledným, štvrtým, sú tri po sebe nasledujúce križovatky na ceste I/59. Prvou je kruhový objazd pri pošte. Druhá je pred mostom a tretia za ním. Odbočiť na nich doľava je takmer nemožné. Na výjazd zo Záskalia treba poriadnu dávku trpezlivosti, zároveň drzosti a dobré zrýchlenie. Pomohli by križovatky s kruhovými objazdmi, no cesta patrí Slovenskej správe ciest (SSC).
„Toto sa rieši už niekoľko rokov, no SSC zmenu stále neurobila,“ hovorí Michal Cimrák, dopravný inžinier, ktorý je novým zamestnancom mestského úradu. Má pomôcť nájsť riešenie súčasnej nelichotivej dopravnej situácie.
Vladimír Toman sa o stretnutí vyjadruje kladne. Spolu s ostatnými zástupcami firiem vyjadril podporu zámerom radnice. Ich hlasy by mali pomôcť mestu pri rokovaní so SSC a Žilinským samosprávnym krajom, aby prispeli ku vyriešeniu kritickej dopravnej situácie v Dolnom Kubíne.


  1. Čo okrem truhiel ukrývala krypta pod trstenským kostolom Foto 6 750
  2. Nestarnúci bežec z Oravy stále udivuje bežeckou kondíciou 364
  3. Jednoduché riešenie prestalo deliť deti na naše a vaše 285
  4. Európska komisia našla na Orave dobrý bod 238
  5. Široň už dlho lieči ľudí smiechom 209
  6. Hasiči si zamakajú, aby mohli úradovať v novom 179
  7. Piatimi hoľami sa vydali traťou stovky bežkárov Foto 150
  8. Chlebnický okruh znova prilákal množstvo účastníkov Foto 123
  9. Hľadá sa Kniha Oravy. Ak o nej viete, dajte vedieť 73
  10. Malý návrat: Nezvyčajné počasie vylákalo na sneh hada 72

Najčítanejšie správy

Orava

Čo okrem truhiel ukrývala krypta pod trstenským kostolom

Jedna z krýpt pod Kostolom sv. Martina bude otvorená už o niekoľko mesiacov. Pozostatky z nej pomohli priblížiť život šľachty v 17. a 18. storočí.

Nestarnúci bežec z Oravy stále udivuje bežeckou kondíciou

Dolnokubínčan neoddychuje ani počas zimných mesiacov. Zúčastnil sa prvých pretekov.

Jednoduché riešenie prestalo deliť deti na naše a vaše

Župa zrušila diskrimináciu v neštátnych zariadeniach. Na Orave toto opatrenie poteší žiakov v piatich zariadeniach.

Európska komisia našla na Orave dobrý bod

Trstenské združenie V.I.A.C. – Inštitút pre podporu a rozvoj mládeže je od januára jedným z ôsmich európskych informačných centier na Slovensku.

Široň už dlho lieči ľudí smiechom

Ochotnícky divadelný súbor z Hornej Lehoty má za sebou už 95 rokov pôsobenia na javiskách.

Blízke regióny

Chcete hrad? Môžete ho mať – na predaj je Sklabinský

O kúpu národnej kultúrnej pamiatky majú vraj záujem štyria investori.

Najohrozenejšiemu hradu svitá nádej. Starhradu pomôžu dobrovoľníci

Záchrancovia chcú získať ruinu do podnájmu od majiteľov hradu.

Dokážeme v Martine postaviť niečo, čo nám budú závidieť?

V martinskej lokalite Pltníky by mohol za ideálnych okolností už tento rok začať rásť nový športovo-oddychový areál. Či sa tento zámer podarí uviesť do života, zatiaľ nie je jasné.

Súper chcel hrať otvorený hokej, no s Martinčanmi sa poriadne popálil

Priučka od nepríjemného Brezna zrejme pomohla a do štvrťfinálovej série vstúpili naši jednoznačným víťazstvom. Teraz ho ešte treba potvrdiť doma.

Auto šoféroval 14-ročný chlapec, narazil do stromu

Auto zobral otcovi, narazil do stromu a teraz je s vážnymi zraneniami v nemocnici.

Všetky správy

Tvorba pre deti valcuje slovenskú hudbu. Až na žiarivú výnimku je primitívna

Dospelí sa tvária, že sú deti a herečka prezlečená za škriatka hypnotizuje divákov.

Lidl sťahuje z pultov ryžu Basmati

Ak ste si už výrobok kúpili, prineste ho do predajne, vrátia vám peniaze.

Bolo správne, že Nasťa odišla na Slovensko, vraví Kuzminovej otec

V Rusku je v biatlone veľký tlak, silná konkurencia a aj tréningy sú veľmi ťažké, hovorí mama Anastasie Kuzminovej.

Slováci si zahrajú proti USA, víťaza vo štvrťfinále čaká Česko

Zápas Slovensko - USA je na programe v utorok o 4:10 nášho času.

Vojnový reportér Etzler: Päť dní som nevyšiel z hotela, hanbil som sa

Videl toho veľa. Keď ho poslali na liečenie posttraumatického syndrómu, psychiater sa ho spýtal, či je normálny. Tomáš Etzler pre SME hovorí, prečo.