Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Richard Duda: Vážime si duševné bohatstvo a zručnosti našich zamestnancov

Richard Duda, generálny riaditeľ spoločnosti HERN.Richard Duda, generálny riaditeľ spoločnosti HERN. (Zdroj: mp)

V každej firme sa dajú zaviesť metódy a prísne štandardy automobilového priemyslu. S takouto víziou nastúpil do firmy pred necelým rokom nový riaditeľ RICHARD DUDA. Hovorí, že rovnako ako moderný automobilový priemysel môže fungovať aj ťažké strojárenstvo. V tomto duchu začal so svojim tímom meniť spoločnosť HERN so sídlom v Námestove.

Pripomínate si rok fungovania pod novou značkou. Prečo ste odišli od tradičného názvu ZTS?

Kliknite si na web a vyhľadajte značku  ZTS. Vyskočí vám ich niekoľko, ktoré sú v likvidácii a nový zákazník neregistruje, že sú to fabriky z minulosti a v súčasnosti navzájom neprepojené. Nerobilo to dobré meno. Siahli sme preto po zmene. Za novým názvom sa skrýva ešte vzdialenejšia história. Slovo Hern siaha až do obdobia, kedy na našom území pracovali so železom Kelti.

SkryťVypnúť reklamu

Ale nezmenili sme názov a logo, hoci tým sa všetko začalo. Chceme zmeniť a aj meníme aj vzhľad firmy či zmýšľanie ľudí.

Zvyknete hovorievať, že každá firma nesie so sebou nejaký ten batoh ťažkostí a moderné firmy, ktoré chcú byť na trhu konkurencieschopné, musia ten batoh odľahčovať, aby dobehli ďalej. Čo konkrétne nesie v tom batohu vaša spoločnosť?

Veľká organizácia má zbytočne veľa úrovní riadenia. To nie je v internej komunikácii dobré, lebo zhora nadol sa informácie vždy trocha osekajú a zmenia. Zrušením niektorých úrovní riadenia sa zároveň čistia aj vzťahy.

Druhou záťažou v tom batohu sú v našom prípade aj nehnuteľnosti. Zdedili sme obrovský areál s množstvom budov, do ktorých sa desiatky rokov neinvestovalo.

Tak teda aké sú vnútorné zmeny, ktoré ste rozbehli?

Snažíme sa optimalizovať náklady vnútri spoločnosti. Od jej ozdravenia očakávame, že k nám začne prúdiť viac biznisu – obchodných príležitostí. Pozeráme sa na to tak, že firma je výkonnejšia vtedy, ak vie ponúknuť  lepšie ceny. Samozrejme v náležitej kvalite a včasnosti dodávok.

SkryťVypnúť reklamu

Ktoré náklady vás pri tvorbe ceny najviac zaťažujú?

Zákazník dnes nie je ochotný platiť obrovský aparát u dodávateľa. Našou filozofiou je, že v každej spoločnosti, a teda aj v našej, sú šampióni a menej výkonní ľudia. Meníme tých, ktorí neodovzdávajú maximum za ľudí, ktorí majú ochotu maximum odovzdať. Tiež si myslíme, že je férové dať príležitosť talentom zvonku. Zároveň však chceme vyťahovať naše interné talenty na vyššiu úroveň a umožňovať im vyššiu mieru sebarealizácie.

Pod zmenami máte na mysli aj prepúšťanie zamestnancov?

Áno. Viem, že je to pre zamestnancov veľký stres, ale pre budúcnosť strojárenskej výroby v regióne to inak nejde.  Nie je možné, aby štyristo robotníkov vyrábalo peniaze na stošesťdesiat ľudí v kanceláriách. K znižovaniu niektorých úrovní riadenia dochádza aj v súvislosti s koncentráciou výroby v rámci areálu. V súčasnosti sa už však situácia stabilizuje.

SkryťVypnúť reklamu

Spomenuli ste talenty zvonku. Je v ponuke dostatok ľudí na vami žiadané pozície?

Sú, ale je pravda, že talentovaní ľudia prácu majú. Je pre nás výzvou vytvoriť pre nich u nás atraktívne podmienky. Zatiaľ sa nám darí. Značka HERN sa už dostala do povedomia a buduje si v regióne dobré meno.

Spolupracujeme napr. so Strednou odbornou školou technickou v Námestove. Ich študenti – strojári, majú u nás povinnú prax. Najlepším z nich dokonca poskytujeme štipendium.  Získajú tak motivačne zaujímavú finančnú čiastku a k nej odmenu podľa počtu odpracovaných hodín s tým, že sa  u nás po skončení štúdia zamestnajú.

Zamestnávate ľudí v rôznych profesiách. Ktoré je najťažšie obsadiť?

Áno, máme vyše 50 rôznych profesií. Cítime dlhodobý nedostatok špecialistov na obsluhu CNC strojov. Z technických profesií sa najťažšie obsadzujú konštruktéri. Tým, že máme malosériovú výrobu s množstvom požiadaviek na zmeny, potrebujeme masívnejšiu technickú podporu.

Máte skúsenosti s riadením firiem vo veľkých mestách, ako vnímate podnikanie na Orave?

Sú tu ohromní ľudia. Nikde som doteraz necítil takú stabilitu, lojalitu a príslušnosť k fabrike ako na Orave. Vo fabrike pracujú vo fabrike desiatky rokov, profilovali sa a sú to hrdí strojári. Je tu naozaj nízka fluktuácia v porovnaní s veľkými centrami, kde sa veľmi rýchlo striedajú ľudia. Oravci neskúšajú príležitostné šťastie inde a v iných firmách. Ak odchádzajú mladí priamo po ukončení štúdia, mnohí nazbierajú skúsenosti a vrátia sa späť. To považujem za fenomén strojárstva v tomto regióne.

Ak niekto odchádza, tak väčšinou za lepším platom.

Samozrejme, tlak na mzdy vždy bol, je a bude. Limitujúci faktor je však cena, akú je zákazník ochotný akceptovať. A tu potom musíme hľadať vnútorné zdroje. Musím to povedať na rovinu, že ak traja ľudia vedia urobiť robotu za štyroch, tak priestor na vyššiu mzdu vzniká. Ktorý podnikateľ, dávajúci prácu, by nechcel mať vo firme radšej 500 šťastných ľudí ako 600 nespokojných? Tiež nemôže byť niekto vyťažený na 20 percent a niekto iný na 80. Uvedomujeme si, že prepúšťanie spôsobuje bolesť a stres. Ale nerobíme to preto, aby sme dlhoročnú fabriku, ktorá je neodmysliteľne spojená s regiónom potopili. Naopak, chceme jej pomôcť.

Spomínali ste aj druhú záťaž v pomyselnom batohu, ktorou sú nehnuteľnosti.

Áno, máme obrovský areál s množstvom budov, túto plochu využívame len na 60 percent. Je z prvej polovice 50-tych rokov minulého storočia, kedy sa fabriky so špeciálnou výrobou stavali z množstva hál a materiál a výrobky sa medzi nimi prevážali. Dnes si firmy postavia jednu veľkú halu a výroba je z pohľadu manažmentu aj materiálových tokov riadená podstatne efektívnejšie. Analyzujeme súčasný stav a snažíme sa koncentrovať výrobu do niekoľkých budov, čím skrátime priebežnú dobu výroby. Ostatným nepotrebným stavbám chceme dať nový ekonomický zmysel.

Čo sa týka jednotlivých výrobných hál, keďže strojmi sa ťažko hýbe, začíname od čistoty a vzhľadu jednotlivých pracovísk, chceme, aby sa tam ľudia cítili dobre. Kultúrne prostredie, bezpečnosť a čistota sú strategickou prioritou. To si však vyžaduje aj zmenu dlhoročných návykov a zmenu myslenia.

Koľko máte v súčasnosti zamestnancov a ako vidíte budúcnosť v oblasti zamestnanosti?

Aktuálne máme 560 zamestnancov. Koľko ich ostane, závisí od toho, ako sa nám podarí optimalizovať výrobu a aké zákazky získame. Nemáme vlastný výrobok, sme teda absolútne závislí od zákaziek. Doba nábehu výroby je vždy niekoľkomesačná záležitosť. Už dnes začíname robiť na zákazkách, ktorých výroba sa rozbehne v druhej polovici roku 2017. Podstatné je, že tie zákazky máme ...

Tento rok ste podporili iniciatívu mladých ľudí Námestovo budúcnosti. Čo od toho očakávate?

Spoločnosť HERN zvykne podporiť menšie lokálne projekty týkajúce sa voľnočasových aktivít, najmä ak majú väzbu, či už organizačnú alebo podpornú, pre našich zamestnancov. Projekt Námestovo budúcnosti je väčší a podporili sme ho preto, lebo chceme, aby ľudia na Orave zostali a mali uplatnenie nielen v zamestnaní ale aj po práci. Je fajn, keď budú mať čo najviac infraštruktúry a podmienok na dobrý a pekný život v tomto krásnom regióne.  

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 720
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 12 696
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 350
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 758
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 976
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 794
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 794
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 205

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Zmena
  2. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  3. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  4. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  5. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  6. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  7. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  8. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 637
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 895
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 9 451
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 305
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 186
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 805
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 404
  8. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 375
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Za jazdu na červenú hrozí stoeurová pokuta.

Policajti udelili za víkend až sedemnásť pokút netrpezlivým vodičom.


6 h
Zápasy Oravskej Jasenice (v bielom) a Zubrohlavy (v tmavom) v uplynulej sezóne boli ozdobou súťaže. Obaja postúpili.

Ročník 2021/2022 je už minulosťou. Kluby sa pozerajú už smerom dopredu.


11 h
Riaditeľ Hornooravskej nemocnice Marian Tholt (vľavo) si preberá prestížnu Ambrovu cenu.

Na Orave sa stretli špičkoví odborníci gynekológie z krajín V4.


12 h
Pozemkové úpravy bežia v troch lokalitách.

Prinášame otázky a odpovede o aktuálnom stave pozemkových úprav v okresnom meste.


30. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Trestné oznámenia sa množia.


11 h

Nejde o prvý incident. V nedeľu sa začínajú mestské slávnosti.


10 h

Išlo o prvý väčší žatevný požiar v Nitrianskom kraji v tomto roku.


9 h

Chovná stanica V znamení Slnka je známa aj vo svete.


Lucia Debnárová 29. jún

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Zmena
  2. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  3. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  4. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  5. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  6. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  7. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  8. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 637
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 895
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 9 451
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 305
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 186
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 805
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 404
  8. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 375
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu