TVRDOŠÍN. „Vybavil som všetko, iba čísla športky mi nechceli podať,“ s úsmevom popísal jeden z prvých klientov novú službu štátnej správy. Je zriadená na prízemí administratívnej budovy na Medvedzí.
Klientske centrum v Tvrdošíne je štvrtým v Žilinskom kraji, na túto reformu čaká ešte sedem ďalších okresov. Jej podstatou je odbremeniť ľudí od zbytočnej administratívnej záťaže, napríklad chodenia po úradoch alebo poskytovania duplicitných informácií o sebe viacerým úradom, keď už štátna správa týmito údajmi disponuje.
Viac služieb v jednom
Okresný úrad v Tvrdošíne je v zmysle zákona úradom tretieho typu. Má len štyri odbory – organizačný, krízového riadenia, starostlivosti o životné prostredie a katastrálny.
„Aby sme mohli fungovať, máme u nás vysunuté pracoviská Okresného úradu v Námestove,“ hovorí jeho prednosta Jozef Turčák. „Po novom však do centra pribudnú ďalšie dva odbory, hoci len v podobe inteligentnej podateľne, teda pracovníci poradia a zozbierajú žiadosti.“
Pozemkový a lesný úrad bude k dispozícii len každú stredu, odbor dopravy a pozemných komunikácií zatiaľ vybavuje odbor živnostenského podnikania, čoskoro ho však posilnia dvaja pracovníci z OÚ Námestovo.
„Ani po vybudovaní klientskeho centra sa štátna správa v Tvrdošínskom okrese nedostala na úroveň okresného úradu druhého typu, ale pokiaľ ide o poskytovanie služieb občanom, výrazne si polepšila,“ dodal Turčák.
Inšpirácia v bankách
Nedošlo len k presťahovaniu a premenovaniu niektorých tabuliek na úradoch? „Nie, systém riadenia je iný, je postavený na centrálnom riadení priamo z ministerstva vnútra,“ hovorí prednosta. „Aktuálna reforma ESO našla inšpiráciu v bankovníctve. Keď sa tak dajú riadiť banky, dá sa aj štát, tvrdili vtedy kompetentní.“
Nová štátna správa má fungovať na systéme front office a back office, teda kancelárií kontaktu s verejnosťou a zázemia, ktoré robí podporu.
Všetky pracoviská sú sústredené na prízemí budovy, výnimkou je katastrálny odbor, ktorý ostáva v pôvodnej budove na Medvedzí.
„Vyvolávací systém v klientskom centre zároveň zbiera štatistiku pre ústredie. Všetky výkony zamestnancov sa dajú merať. Podľa vyťaženia pracovísk v jednotlivých okresoch môže ministerstvo vnútra úrady posilňovať alebo znižovať stavy.“
Čo tam vlastne je?
Klientske centrum Tvrdošín má sedem pracovísk: 1. supervízor, podateľňa, osvedčovanie listín a podpisov; 2. odbor živnostenského podnikania a odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií; 3. pozemkový a lesný odbor; 4. oddelenie dokladov odboru poriadkovej polície; 5. okresný dopravný inšpektorát; 6. odbor starostlivosti o životné prostredie; 7. katastrálny odbor.
Otvorené je denne od 8.00 h do 15.00 h, s výnimkou stredy, kedy je pracovná doba predĺžená do 17.00 h a skráteného piatku do 14.00 h.