Štvrtok, 17. august, 2017 | Meniny má Milica
Pridajte si svoje mesto

Inštruktori v autoškolách nemajú čas učiť mladých aj zodpovednosti

Niektoré autoškoly avizujú až 50-percentný nárast cien. Voči novej legislatíve majú výhrady. Prečo? Lebo si to niekto len tak vymyslel.

Zákon upravuje aj veľkosť písmen na dverách.(Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVA. Povinnosti vyplývajúce z nového zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave začnú platiť od 1. novembra. Autoškoly na ich splnenie musia vynaložiť tisíce eur, stovky eur bude stáť mesačná prevádzka systému. Zaplatia ich absolventi kurzov.
Ministerstvo dopravy si od tohto kroku sľubuje zlepšenie kvality kurzov, zánik nepoctivých autoškôl, ktoré nedodržiavajú učebné osnovy a úroveň ich výcviku je nízka.

Zodpovednosti nenaučia

V Dolnom Kubíne vyjde vodičský preukaz na osobné auto na 450 eur. Ján Beňuš odhadol novú cenu po splnení všetkých požiadaviek zákona na 550 eur. 
„Budeme musieť mať GPS nielen v autách, ale aj v učebniach. Za každý signál, ktorý zariadenie vyšle na začiatku a na konci hodiny budeme musieť platiť. Mesačne ma to vyjde na približne desať eur v každej učebni aj vozidle, celkovo okolo 300 eur mesačne. K tomu treba čipové karty a pracovníka, ktorý ich bude nastavovať. Je to vyťahovanie peňazí.“ Podľa neho autoškoly, ktoré robili poctivo, budú robiť rovnako. „Nič okrem zvýšených nákladov sa meniť nebude.“
Podobný názor má Daniel Bôžek z Trstenej. Rovnaký kurz u neho stojí 400 eur. „Možno zdvihnem cenu až na šesťsto eur.“
Uznáva, že sa zrovnajú podmienky pre všetky autoškoly. Vadia mu sankcie pre inštruktorov. „Za porušenie povinnosti zaplatí nielen pokutu, ale do pol roka musí absolvovať kurz. Ak nie, príde o vodičský preukaz.“
Bôžek sa obáva zvýšených nákladov na povinné vlastné cvičné plochy. „Obetoval som tejto práci tridsať rokov. Štát chce mať dobrých vodičov, ale čo pre to urobil? Všetko hádže na krk nám. Musíme sa ľuďom prispôsobovať, premávka je veľká, bláznov na ceste veľa. Mladí sú mimo reality. Nie je problém, že nevedia viesť auto. Naučíme ich to. Ale zodpovednosti ich nemám kedy učiť.“
Práve skupina vodičov do 25 rokov sa podieľa na takmer štvrtine dopravných nehôd.

Ako bude systém fungovať?

GPS zariadenia vo vozidlách budú sledovať každú jazdu, jej dĺžku a trasu. Cieľom je nielen sledovať dodržanie času, ale aj absolvovanie predpísaných úloh, ako je jazda po diaľnici či v premávke so semaformi. 
Okrem toho musia mať autoškoly po novom povinné stále kancelárie aj s otváracími hodinami. Pre malé, ktoré si prenajímajú priestory na niekoľko hodín týždenne na prednášanie povinnej teórie o cestnej premávke, to bude pravdepodobne problém.
Ceny kurzov sú rôzne. Vo väčších mestách spravidla drahšie. V Žiline a Martine sa približujú už teraz ku šesťsto eurám. U Alojza Bodoríka v Námestove zaplatíte 420 eur. „Predtým sme mali cenu 330 eur. Uvidíme, či toto zvýšenie pokryje vyššie náklady.“
Má vlastný trenažér aj cvičnú plochu. Obáva sa fungovania systému. Dáta sa budú sústreďovať v centrále kvôli kontrole. „Obávam sa, či systém nebude poruchový. Ak sa pokazí, nemôžem jazdiť ani učiť. Čo urobím, ak prestane fungovať v polovici prednášky či jazdy? Mám poslať žiakov domov?“

Neustále poplatky

Vladimír Urban z Dolného Kubína vníma novelu zákona veľmi negatívne. „Čo to vylepší? Ako sa zníži nehodovosť? Nijako.“ Proti GPS v autách nemá námietky. „Nech si kto chce pozerá, kadiaľ jazdíme. Ale v učebniach? Ako budú na hodiny chodiť ľudia, ktorí pracujú na zmeny? Budem sa jednému, dvom musieť osobitne venovať v inom čase. Kurz je vo veľkej miere o učení doma.“ 
V prípade nesplnenia podmienok, autoškola nebude môcť ukončiť kurz. Výhrady má Vladimír Urban k neustálym zmenám. 
„Najskôr sme si museli kúpiť drahé trenažéry, teraz musíme mať cvičné plochy. Povinné vysielačky mám v kúte. Ani raz som ich nepoužil a nikto to ani nesledoval. Každú chvíľu sa musíme preregistrovať. Už som to robil šesťkrát a stále som platil kolky. Prečo? Lebo si to niekto vymyslel. Stále len plať, plať, plať. Že sa nehanbia takto cicať peniaze.“
Podľa neho sú absurdné požiadavky kontrolórov. „Pri kontrole mi vytkli to, že nemám písmená na dverách auta také veľké, ako určuje zákon. No komu to ako pomôže alebo poškodí, keď mám iný rozmer písmen? Je to normálne? Našťastie som už dôchodca. Ak ma nahnevajú, zavriem dvere a bude pokoj.“


  1. Prečo tečie Považím Váh a nie Orava? 1 865
  2. V obchodnej zóne sa strhla hotová kanonáda. Čo na to okolie? 850
  3. Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017 758
  4. Pozrite sa, čo postavili v centre najväčšieho oravského mesta 569
  5. Ochranári zakázali orezať lipu. Sfúklo ju, poškodila cintorín 545
  6. Na hranici s Poľskom zhorel kamión. Vieme, čo viezol Foto 488
  7. Rezbári dostali zaujímavé zadanie - smrteľné hriechy 473
  8. Zubrohlava má prvý bod po návrate do piatej ligy Foto 216
  9. Na troch štadiónov videli diváci päť a viac gólov Foto 155
  10. Takmer samé remízy. Z výhry sa tešila iba Nižná 150

Najčítanejšie správy

Orava

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

V obchodnej zóne sa strhla hotová kanonáda. Čo na to okolie?

Juraj oslavoval svoje narodeniny a narodenie syna. Bolo to vidieť a počuť doďaleka. Niektorí ľudia ohňostroj obdivovali, iní nadávali.

Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017

Do národnej súťaže sa tento rok zapojilo dvadsať obcí, z Oravy iba jedna. A práve tá oravská vyhrala.

Pozrite sa, čo postavili v centre najväčšieho oravského mesta

Mesto rozšírilo možnosti oddychu a zábavy. Novým nahradilo staré, stálo to 10-tisíc eur.

Ochranári zakázali orezať lipu. Sfúklo ju, poškodila cintorín

Ochranári nechcú povoliť opíliť staré stromy, teraz jeden z nich zničil dvanásť pomníkov.

Blízke regióny

Ženu už nedokázali zachániť

V stredu 16. augusta popoludní došlo na železničnom priecestí k zrážke cyklistky osobným motorovým vlakom.

V Žiline zrazil vlak 13-ročné dievča

O udalosti informovala facebooková stránka Policajti Žilina

Cyklistka po zrážke s vlakom v nemocnici zraneniam podľahla

Podľa rušňovodiča mala dievčina na ušiach slúchadlá.

Polícia hľadá zlodejov, nepoznáte ich náhodou?

Chvíľka nepozornosti a peňaženka s dokladmi, peniazmi a bankomatovou kartou bola fuč. Problémy tým ale neskončili.

Funkcionári MHA rokovali na hokejovom zväze, témou bola dorast a juniorka

Mužstvo dospelých, ak vôbec bude, má ročník 2017/2018 odohrať v druhej lige.

Všetky správy

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

Košická schránka siahala na 29 miliónov od Plavčana. Zrazu ich už nechce

Profesor po otázkach cúvol. Vo firme je svokra hodnotiteľa, minule išlo o švagrinú.

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Prvého podpredsedu SNS nahnevalo, že ombudsmanka Patakyová podporila Dúhový pochod.

Politológ Kusý: Danko je veľmi labilný človek

Politológ Miroslav Kusý pre SME hodnotí Dankovo vystupovanie na verejnosti.

Kam vyraziť