Utorok, 19. november, 2019 | Meniny má Alžbeta

Inštruktori v autoškolách nemajú čas učiť mladých aj zodpovednosti

Niektoré autoškoly avizujú až 50-percentný nárast cien. Voči novej legislatíve majú výhrady. Prečo? Lebo si to niekto len tak vymyslel.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVA. Povinnosti vyplývajúce z nového zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave začnú platiť od 1. novembra. Autoškoly na ich splnenie musia vynaložiť tisíce eur, stovky eur bude stáť mesačná prevádzka systému. Zaplatia ich absolventi kurzov.
Ministerstvo dopravy si od tohto kroku sľubuje zlepšenie kvality kurzov, zánik nepoctivých autoškôl, ktoré nedodržiavajú učebné osnovy a úroveň ich výcviku je nízka.

Zodpovednosti nenaučia

V Dolnom Kubíne vyjde vodičský preukaz na osobné auto na 450 eur. Ján Beňuš odhadol novú cenu po splnení všetkých požiadaviek zákona na 550 eur. 
„Budeme musieť mať GPS nielen v autách, ale aj v učebniach. Za každý signál, ktorý zariadenie vyšle na začiatku a na konci hodiny budeme musieť platiť. Mesačne ma to vyjde na približne desať eur v každej učebni aj vozidle, celkovo okolo 300 eur mesačne. K tomu treba čipové karty a pracovníka, ktorý ich bude nastavovať. Je to vyťahovanie peňazí.“ Podľa neho autoškoly, ktoré robili poctivo, budú robiť rovnako. „Nič okrem zvýšených nákladov sa meniť nebude.“
Podobný názor má Daniel Bôžek z Trstenej. Rovnaký kurz u neho stojí 400 eur. „Možno zdvihnem cenu až na šesťsto eur.“
Uznáva, že sa zrovnajú podmienky pre všetky autoškoly. Vadia mu sankcie pre inštruktorov. „Za porušenie povinnosti zaplatí nielen pokutu, ale do pol roka musí absolvovať kurz. Ak nie, príde o vodičský preukaz.“
Bôžek sa obáva zvýšených nákladov na povinné vlastné cvičné plochy. „Obetoval som tejto práci tridsať rokov. Štát chce mať dobrých vodičov, ale čo pre to urobil? Všetko hádže na krk nám. Musíme sa ľuďom prispôsobovať, premávka je veľká, bláznov na ceste veľa. Mladí sú mimo reality. Nie je problém, že nevedia viesť auto. Naučíme ich to. Ale zodpovednosti ich nemám kedy učiť.“
Práve skupina vodičov do 25 rokov sa podieľa na takmer štvrtine dopravných nehôd.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako bude systém fungovať?

GPS zariadenia vo vozidlách budú sledovať každú jazdu, jej dĺžku a trasu. Cieľom je nielen sledovať dodržanie času, ale aj absolvovanie predpísaných úloh, ako je jazda po diaľnici či v premávke so semaformi. 
Okrem toho musia mať autoškoly po novom povinné stále kancelárie aj s otváracími hodinami. Pre malé, ktoré si prenajímajú priestory na niekoľko hodín týždenne na prednášanie povinnej teórie o cestnej premávke, to bude pravdepodobne problém.
Ceny kurzov sú rôzne. Vo väčších mestách spravidla drahšie. V Žiline a Martine sa približujú už teraz ku šesťsto eurám. U Alojza Bodoríka v Námestove zaplatíte 420 eur. „Predtým sme mali cenu 330 eur. Uvidíme, či toto zvýšenie pokryje vyššie náklady.“
Má vlastný trenažér aj cvičnú plochu. Obáva sa fungovania systému. Dáta sa budú sústreďovať v centrále kvôli kontrole. „Obávam sa, či systém nebude poruchový. Ak sa pokazí, nemôžem jazdiť ani učiť. Čo urobím, ak prestane fungovať v polovici prednášky či jazdy? Mám poslať žiakov domov?“

Neustále poplatky

Vladimír Urban z Dolného Kubína vníma novelu zákona veľmi negatívne. „Čo to vylepší? Ako sa zníži nehodovosť? Nijako.“ Proti GPS v autách nemá námietky. „Nech si kto chce pozerá, kadiaľ jazdíme. Ale v učebniach? Ako budú na hodiny chodiť ľudia, ktorí pracujú na zmeny? Budem sa jednému, dvom musieť osobitne venovať v inom čase. Kurz je vo veľkej miere o učení doma.“ 
V prípade nesplnenia podmienok, autoškola nebude môcť ukončiť kurz. Výhrady má Vladimír Urban k neustálym zmenám. 
„Najskôr sme si museli kúpiť drahé trenažéry, teraz musíme mať cvičné plochy. Povinné vysielačky mám v kúte. Ani raz som ich nepoužil a nikto to ani nesledoval. Každú chvíľu sa musíme preregistrovať. Už som to robil šesťkrát a stále som platil kolky. Prečo? Lebo si to niekto vymyslel. Stále len plať, plať, plať. Že sa nehanbia takto cicať peniaze.“
Podľa neho sú absurdné požiadavky kontrolórov. „Pri kontrole mi vytkli to, že nemám písmená na dverách auta také veľké, ako určuje zákon. No komu to ako pomôže alebo poškodí, keď mám iný rozmer písmen? Je to normálne? Našťastie som už dôchodca. Ak ma nahnevajú, zavriem dvere a bude pokoj.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  1. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  2. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  5. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 397
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 143
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 286
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 898
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 208
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 700
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 613
  8. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 589
  9. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 580
  10. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 3 930

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Vandali sa vybláznili na tribúne. Málokto pochopí, prečo

Amfiteáter je dielom dobrovoľníkov, niekto ničil ich prácu.

Kto mal potrebu urobiť toto?

Do Oravskej priehrady spadlo auto, vodič neprežil

Vodičovi sa nepodarilo dostať von z potápajúceho sa auta.

Vodič tohto auta pád do vody neprežil.

Právna poradňa: dnes na tému - kataster

Zistili ste chybu na liste vlastníctva a neviete, kto ju má opraviť? A kto túto opravu zaplatí? Zaujíma vás, ako postupovať, ak chcete zriadiť vecné bremeno na váš majetok, aby vás mohli deti doopatrovať vo vašom vlastnom dome? Odpovede nájdete v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

Vodič zo Zázrivej si urobil z cesty pretekársku dráhu

Tam kde bola povolená päťdesiatka uháňal až viac ako stodesaťkilometrovou rýchlosťou..

Dôkaz rýchlej jazdy.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Známy zápasník zrazil ženu, za jej smrť dostal podmienku

Prokurátor sa plánuje voči rozsudku odvolať.

Do Oravskej priehrady spadlo auto, vodič neprežil

Vodičovi sa nepodarilo dostať von z potápajúceho sa auta.

Aktualizované o 15.00

Na Švermovej ulici v Brezne zrazilo auto dve deti

Na mieste zasahovali hasiči, zdravotní záchranári aj polícia. Deti našťastie neutrpeli život ohrozujúce zranenia.

Nový most cez Dunaj otvoria podľa ministra v máji 2020

Most pri Komárne bude najvyšší na celom toku Dunaja.

Vybrali SME

Už ste čítali?