Utorok, 26. marec, 2019 | Meniny má Emanuel

Inštruktori v autoškolách nemajú čas učiť mladých aj zodpovednosti

Niektoré autoškoly avizujú až 50-percentný nárast cien. Voči novej legislatíve majú výhrady. Prečo? Lebo si to niekto len tak vymyslel.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVA. Povinnosti vyplývajúce z nového zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave začnú platiť od 1. novembra. Autoškoly na ich splnenie musia vynaložiť tisíce eur, stovky eur bude stáť mesačná prevádzka systému. Zaplatia ich absolventi kurzov.
Ministerstvo dopravy si od tohto kroku sľubuje zlepšenie kvality kurzov, zánik nepoctivých autoškôl, ktoré nedodržiavajú učebné osnovy a úroveň ich výcviku je nízka.

Zodpovednosti nenaučia

V Dolnom Kubíne vyjde vodičský preukaz na osobné auto na 450 eur. Ján Beňuš odhadol novú cenu po splnení všetkých požiadaviek zákona na 550 eur. 
„Budeme musieť mať GPS nielen v autách, ale aj v učebniach. Za každý signál, ktorý zariadenie vyšle na začiatku a na konci hodiny budeme musieť platiť. Mesačne ma to vyjde na približne desať eur v každej učebni aj vozidle, celkovo okolo 300 eur mesačne. K tomu treba čipové karty a pracovníka, ktorý ich bude nastavovať. Je to vyťahovanie peňazí.“ Podľa neho autoškoly, ktoré robili poctivo, budú robiť rovnako. „Nič okrem zvýšených nákladov sa meniť nebude.“
Podobný názor má Daniel Bôžek z Trstenej. Rovnaký kurz u neho stojí 400 eur. „Možno zdvihnem cenu až na šesťsto eur.“
Uznáva, že sa zrovnajú podmienky pre všetky autoškoly. Vadia mu sankcie pre inštruktorov. „Za porušenie povinnosti zaplatí nielen pokutu, ale do pol roka musí absolvovať kurz. Ak nie, príde o vodičský preukaz.“
Bôžek sa obáva zvýšených nákladov na povinné vlastné cvičné plochy. „Obetoval som tejto práci tridsať rokov. Štát chce mať dobrých vodičov, ale čo pre to urobil? Všetko hádže na krk nám. Musíme sa ľuďom prispôsobovať, premávka je veľká, bláznov na ceste veľa. Mladí sú mimo reality. Nie je problém, že nevedia viesť auto. Naučíme ich to. Ale zodpovednosti ich nemám kedy učiť.“
Práve skupina vodičov do 25 rokov sa podieľa na takmer štvrtine dopravných nehôd.

Ako bude systém fungovať?

GPS zariadenia vo vozidlách budú sledovať každú jazdu, jej dĺžku a trasu. Cieľom je nielen sledovať dodržanie času, ale aj absolvovanie predpísaných úloh, ako je jazda po diaľnici či v premávke so semaformi. 
Okrem toho musia mať autoškoly po novom povinné stále kancelárie aj s otváracími hodinami. Pre malé, ktoré si prenajímajú priestory na niekoľko hodín týždenne na prednášanie povinnej teórie o cestnej premávke, to bude pravdepodobne problém.
Ceny kurzov sú rôzne. Vo väčších mestách spravidla drahšie. V Žiline a Martine sa približujú už teraz ku šesťsto eurám. U Alojza Bodoríka v Námestove zaplatíte 420 eur. „Predtým sme mali cenu 330 eur. Uvidíme, či toto zvýšenie pokryje vyššie náklady.“
Má vlastný trenažér aj cvičnú plochu. Obáva sa fungovania systému. Dáta sa budú sústreďovať v centrále kvôli kontrole. „Obávam sa, či systém nebude poruchový. Ak sa pokazí, nemôžem jazdiť ani učiť. Čo urobím, ak prestane fungovať v polovici prednášky či jazdy? Mám poslať žiakov domov?“

Neustále poplatky

Vladimír Urban z Dolného Kubína vníma novelu zákona veľmi negatívne. „Čo to vylepší? Ako sa zníži nehodovosť? Nijako.“ Proti GPS v autách nemá námietky. „Nech si kto chce pozerá, kadiaľ jazdíme. Ale v učebniach? Ako budú na hodiny chodiť ľudia, ktorí pracujú na zmeny? Budem sa jednému, dvom musieť osobitne venovať v inom čase. Kurz je vo veľkej miere o učení doma.“ 
V prípade nesplnenia podmienok, autoškola nebude môcť ukončiť kurz. Výhrady má Vladimír Urban k neustálym zmenám. 
„Najskôr sme si museli kúpiť drahé trenažéry, teraz musíme mať cvičné plochy. Povinné vysielačky mám v kúte. Ani raz som ich nepoužil a nikto to ani nesledoval. Každú chvíľu sa musíme preregistrovať. Už som to robil šesťkrát a stále som platil kolky. Prečo? Lebo si to niekto vymyslel. Stále len plať, plať, plať. Že sa nehanbia takto cicať peniaze.“
Podľa neho sú absurdné požiadavky kontrolórov. „Pri kontrole mi vytkli to, že nemám písmená na dverách auta také veľké, ako určuje zákon. No komu to ako pomôže alebo poškodí, keď mám iný rozmer písmen? Je to normálne? Našťastie som už dôchodca. Ak ma nahnevajú, zavriem dvere a bude pokoj.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 30 403
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 797
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 25 007
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 20 207
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 10 708
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 7 610
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 144
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 383
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 130
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 037

Hlavné správy z MY Orava

LEN TAK

Ísť či neísť?

Súboj o prezidentský palác je rozohraný, v sobotu poďme rozhodnúť medzi Zuzanou Čaputovou a Marošom Šefčovičom. Že nie? Že nemáte koho?

Ilustračné foto

Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis

Spoločnosti Stredoslovenská energetika Holding, a. s., a Stredoslovenská distribučná, a. s., predávajú na strednom Slovensku niekoľko zaujímavých nehnuteľností.

Cestou k rozhľadni využijú deti ceruzky aj loďky

Študenti urobili prospešnú vec pre škôlkarov, školákov, ale aj pre dospelých turistov. Na oplátku nechcú nič. Len to, aby ich dielko neničili tí, ktorí ruku k dielu nepriložili.

A takto to vyzerá priamo v teréne pri riešení úloh.

V Novoti opravujú kultúrny dom, pozrite, čo chcú stihnúť

Do rekonštrukcie a prístavby investujú obec 651-tisíc eur.

Vľavo balkón prístavby, vpravo pôvodná sála.

Nová dopravná značka zaskočila firmy za vodou

Za takmer 70 rokov už toho uniesol most spájajúci centrum dediny s jeho miestnou časťou veľmi veľa.

Výsledky diagnostiky mosta viedli k zníženiu nosnosti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozrite si najzaujímavejšie kaštiele na západnom Slovensku

Prinášame vám 1. diel najzaujímavejších kaštieľov na západnom Slovensku zhora.

Sudca prepustil jedného vodiča z tragickej jazdy na Orave na kauciu

Poľský vodič Ferari Adam Sz. nesmie opustiť Slovensko ani Žilinský kraj.

Cesta zo Žiliny na diaľnicu D3 je z dôvodu nehody neprejazdná

V smere do Bratislavy sa stala dopravná nehoda.

Vybrali SME

Už ste čítali?