Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Inštruktori v autoškolách nemajú čas učiť mladých aj zodpovednosti

Niektoré autoškoly avizujú až 50-percentný nárast cien. Voči novej legislatíve majú výhrady. Prečo? Lebo si to niekto len tak vymyslel.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVA. Povinnosti vyplývajúce z nového zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave začnú platiť od 1. novembra. Autoškoly na ich splnenie musia vynaložiť tisíce eur, stovky eur bude stáť mesačná prevádzka systému. Zaplatia ich absolventi kurzov.
Ministerstvo dopravy si od tohto kroku sľubuje zlepšenie kvality kurzov, zánik nepoctivých autoškôl, ktoré nedodržiavajú učebné osnovy a úroveň ich výcviku je nízka.

Zodpovednosti nenaučia

V Dolnom Kubíne vyjde vodičský preukaz na osobné auto na 450 eur. Ján Beňuš odhadol novú cenu po splnení všetkých požiadaviek zákona na 550 eur. 
„Budeme musieť mať GPS nielen v autách, ale aj v učebniach. Za každý signál, ktorý zariadenie vyšle na začiatku a na konci hodiny budeme musieť platiť. Mesačne ma to vyjde na približne desať eur v každej učebni aj vozidle, celkovo okolo 300 eur mesačne. K tomu treba čipové karty a pracovníka, ktorý ich bude nastavovať. Je to vyťahovanie peňazí.“ Podľa neho autoškoly, ktoré robili poctivo, budú robiť rovnako. „Nič okrem zvýšených nákladov sa meniť nebude.“
Podobný názor má Daniel Bôžek z Trstenej. Rovnaký kurz u neho stojí 400 eur. „Možno zdvihnem cenu až na šesťsto eur.“
Uznáva, že sa zrovnajú podmienky pre všetky autoškoly. Vadia mu sankcie pre inštruktorov. „Za porušenie povinnosti zaplatí nielen pokutu, ale do pol roka musí absolvovať kurz. Ak nie, príde o vodičský preukaz.“
Bôžek sa obáva zvýšených nákladov na povinné vlastné cvičné plochy. „Obetoval som tejto práci tridsať rokov. Štát chce mať dobrých vodičov, ale čo pre to urobil? Všetko hádže na krk nám. Musíme sa ľuďom prispôsobovať, premávka je veľká, bláznov na ceste veľa. Mladí sú mimo reality. Nie je problém, že nevedia viesť auto. Naučíme ich to. Ale zodpovednosti ich nemám kedy učiť.“
Práve skupina vodičov do 25 rokov sa podieľa na takmer štvrtine dopravných nehôd.

SkryťVypnúť reklamu

Ako bude systém fungovať?

GPS zariadenia vo vozidlách budú sledovať každú jazdu, jej dĺžku a trasu. Cieľom je nielen sledovať dodržanie času, ale aj absolvovanie predpísaných úloh, ako je jazda po diaľnici či v premávke so semaformi. 
Okrem toho musia mať autoškoly po novom povinné stále kancelárie aj s otváracími hodinami. Pre malé, ktoré si prenajímajú priestory na niekoľko hodín týždenne na prednášanie povinnej teórie o cestnej premávke, to bude pravdepodobne problém.
Ceny kurzov sú rôzne. Vo väčších mestách spravidla drahšie. V Žiline a Martine sa približujú už teraz ku šesťsto eurám. U Alojza Bodoríka v Námestove zaplatíte 420 eur. „Predtým sme mali cenu 330 eur. Uvidíme, či toto zvýšenie pokryje vyššie náklady.“
Má vlastný trenažér aj cvičnú plochu. Obáva sa fungovania systému. Dáta sa budú sústreďovať v centrále kvôli kontrole. „Obávam sa, či systém nebude poruchový. Ak sa pokazí, nemôžem jazdiť ani učiť. Čo urobím, ak prestane fungovať v polovici prednášky či jazdy? Mám poslať žiakov domov?“

SkryťVypnúť reklamu

Neustále poplatky

Vladimír Urban z Dolného Kubína vníma novelu zákona veľmi negatívne. „Čo to vylepší? Ako sa zníži nehodovosť? Nijako.“ Proti GPS v autách nemá námietky. „Nech si kto chce pozerá, kadiaľ jazdíme. Ale v učebniach? Ako budú na hodiny chodiť ľudia, ktorí pracujú na zmeny? Budem sa jednému, dvom musieť osobitne venovať v inom čase. Kurz je vo veľkej miere o učení doma.“ 
V prípade nesplnenia podmienok, autoškola nebude môcť ukončiť kurz. Výhrady má Vladimír Urban k neustálym zmenám. 
„Najskôr sme si museli kúpiť drahé trenažéry, teraz musíme mať cvičné plochy. Povinné vysielačky mám v kúte. Ani raz som ich nepoužil a nikto to ani nesledoval. Každú chvíľu sa musíme preregistrovať. Už som to robil šesťkrát a stále som platil kolky. Prečo? Lebo si to niekto vymyslel. Stále len plať, plať, plať. Že sa nehanbia takto cicať peniaze.“
Podľa neho sú absurdné požiadavky kontrolórov. „Pri kontrole mi vytkli to, že nemám písmená na dverách auta také veľké, ako určuje zákon. No komu to ako pomôže alebo poškodí, keď mám iný rozmer písmen? Je to normálne? Našťastie som už dôchodca. Ak ma nahnevajú, zavriem dvere a bude pokoj.“

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 31 435
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 132
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 330
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 7 377
  5. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 5 599
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 918
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 400
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 481

Blogy SME

  1. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  2. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  3. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  4. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  5. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  6. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  8. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 050
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 171
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 462
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 007
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 835
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 702
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 654
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 515
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Novinky z MY regióny.

Máme pre vás dve veľmi žiadané novinky, ktoré aktuálne spúšťame na regionálnych weboch MY.


16. aug
Martina hľadali desiatky ľudí, využívali aj techniku.

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


9 h

Viac ako osem hodín bojoval Dolnokubínčan na trati v Estónsku.


9 h
www.MYtipujeme.sk

Registrácia je bezplatná.


16. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  2. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  3. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  4. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  5. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  6. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  8. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 050
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 171
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 462
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 007
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 835
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 702
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 654
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 515
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu