PODBIEL. „Chceme obchvaty našich miest a obcí. Orava si žiada bezpečné cesty.“ Transparenty s týmito nápismi rozvinuli domáci obyvatelia počas slávnostného otvorenia nového 60 metrového mosta v Podbieli.
Milióny na dopravu
Medzinárodný ťah do Poľska na ceste I/59 cez Oravu zažil pred desiatimi mesiacmi dopravný kolaps. Pre havarijný stav museli uzavrieť most v Podbieli. Obchádzky a dočasné premostenie spôsobili komplikácie vodičom aj mnohým domácim obyvateľom. Minister dnes slávnostne prestrihol pásku na úplne novom moste.
„Teší ma, že dodávateľ stihol stavbu nového mosta v rekordnom čase a dodržal dohodnutú cenu,“ povedal Roman Žembera, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorej most patrí. „Klobúk dole pred Doprastavom.“ NDS zaplatila za dva dočasné, jeden úplne nový most, nájazdy a ďalšie práce takmer 6,2 milióna eur.
„Reálna cena za toto dielo je približne dva milióny eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín. „Nech si nerobia srandu zo stavbárov. Z peňazí, ktoré sa minuli na predražený most v Podbieli a sedemnásťmiliónovej rekonštrukcii obchvatu Dolného Kubína sme mohli mať na Orave vyasfaltovaných desiatky kilometrov ciest.“
Potrebujeme R3
Počas slávnostných príhovorov viacerí okoloidúci vodiči trúbili. Jeden z transparentov držal Ján Murina z Podbiela. „Bývam tu 70 rokov. Doprava je neúnosná. Potrebujeme rýchlostnú cestu R3.“
Na druhej strane transparentu stále jeho manželka Mária. „Obchod, poštu aj kostol máme na druhej strane cesty. Nedá sa prejsť z jednej strany cesty na druhú. Viem, že rýchlostná cesta a obchvaty nebudú dnes ani zajtra, ale sme tu kvôli deťom. Mám ich sedem.“
Tretím nosičom bol Peter Chorvát z Tvrdošína. „Nemáme tu nadchody ani podchody. Už v roku 2012 bolo platné stavebné povolenie na obchvat Tvrdošína. Nerobí sa nič. Pozrite sa na tento most. Sami si to spôsobili. Mohla to byť obyčajná rekonštrukcia, ktorá by stála oveľa menej. Teraz to museli robiť narýchlo a stálo to milióny. Veľa vecí je veľmi predražených.“
Poslanec Národnej Rady Igor Janckulík počas príhovoru upozornil, že takým situáciám treba predchádzať. „Nesmieme zabúdať, prečo tu dnes stojíme a čo bolo príčinou. Ľudia museli za prácou cestovať po poľných cestách ako v päťdesiatych rokoch minulého storočia.“ Obchádzková trasa kamiónovej dopravy bola vedená po cestách, ktoré na takú záťaž neboli stavané. Odniesol si to najviac horský priechod Príslop, kde sú zosuvy. „Ich oprava si bude vyžadovať veľké investície. Preto je veľmi dôležité, aby sa začalo s výstavbou R3 čím skôr, aby sme sa takýmto kritickým situáciám vyhli.“
Ján Kamas, starosta Dlhej nad Oravou most uvítal. Podľa neho kritickú situáciu v doprave Oravou nevyrieši úplne. „Počas výstavby intenzitu dopravy cez dediny regulovali semafory pred mostom. Autá prechádzali v intervaloch. Teraz bude doprava plynulá. Vrátia sa tu aj kamióny, ktoré pre zdržanie volili iný smer. Treba R3.“
Pridal sa aj starosta Podbiela Slavomír Korčuška. Poďakoval za nový most, ale podporil žiadateľov o R3. „Keby sme z tejto cesty odklonili kamiónovú dopravu, tento most by možno vydržal sto rokov. Ale čo s ďalšími? V Nižnej je v dezolátnom stave.“
Riaditeľ NDS Roman Žembera má iný názor. „Nie je až v takom strašnom stave." Ale pripustil, že ho opravia. Termín upresniť nevedel.
Chýbajú peniaze
Roman Žembera odpovedal aj na otázku, či by sa pri takýchto stavbách nedalo pracovať aj v noci, keď je intenzita dopravy minimálna. Skrátil by sa aj čas výstavby. „Musíme rozprávať aj o bezpečnosti pri práci. Most nie je cesta. Pracuje sa vo výške. Skúste ľudí naháňať v noci pri lampášikoch. Existujú vhodné zariadenia, ale zbytočne predražujú stavbu. A povedzme si otvorene, nikdy sa nespraví ten výkon v noci ako cez deň.“
Minister Roman Brecely potešil obyvateľov Tvrdošína. „V prvej polovici budúceho roku vypíšeme výberové konanie na úsek R3 Tvrdošín Nižná.“ Ďalšie slová však vyvolali pochybnosti o realizácii výstavby. „Všetko závisí od zdrojov financovania. Postupne ich budeme hľadať. Eurofondy na to už nie sú. Budeme tlačiť na pílu a hľadať riešenia. Čakajú nás komplikované rokovania v rámci koalície.“