Piatok, 23. apríl, 2021 | Meniny má VojtechKrížovkyKrížovky

Otvorili nový most v Podbieli

Minister dopravy Roman Brecely dnes oslavuje päťdesiatku. Vodiči ho vítali trúbením, Oravci transparentmi. Žiadali rýchlostnú cestu R3.

Strihanie pásky na novom moste. Oravci transparentmi vyjadrili svoje požiadavky.Strihanie pásky na novom moste. Oravci transparentmi vyjadrili svoje požiadavky. (Zdroj: Martin Pavelek)

PODBIEL. „Chceme obchvaty našich miest a obcí. Orava si žiada bezpečné cesty.“ Transparenty s týmito nápismi rozvinuli domáci obyvatelia počas slávnostného otvorenia nového 60 metrového mosta v Podbieli.

Milióny na dopravu

Medzinárodný ťah do Poľska na ceste I/59 cez Oravu zažil pred desiatimi mesiacmi dopravný kolaps. Pre havarijný stav museli uzavrieť most v Podbieli. Obchádzky a dočasné premostenie spôsobili komplikácie vodičom aj mnohým domácim obyvateľom. Minister dnes slávnostne prestrihol pásku na úplne novom moste.

Skryť Vypnúť reklamu

„Teší ma, že dodávateľ stihol stavbu nového mosta v rekordnom čase a dodržal dohodnutú cenu,“ povedal Roman Žembera, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorej most patrí. „Klobúk dole pred Doprastavom.“ NDS zaplatila za dva dočasné, jeden úplne nový most, nájazdy a ďalšie práce takmer 6,2 milióna eur.

„Reálna cena za toto dielo je približne dva milióny eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín. „Nech si nerobia srandu zo stavbárov. Z peňazí, ktoré sa minuli na predražený most v Podbieli a sedemnásťmiliónovej rekonštrukcii obchvatu Dolného Kubína sme mohli mať na Orave vyasfaltovaných desiatky kilometrov ciest.“

Potrebujeme R3

Počas slávnostných príhovorov viacerí okoloidúci vodiči trúbili. Jeden z transparentov držal Ján Murina z Podbiela. „Bývam tu 70 rokov. Doprava je neúnosná. Potrebujeme rýchlostnú cestu R3.“

Skryť Vypnúť reklamu

Na druhej strane transparentu stále jeho manželka Mária. „Obchod, poštu aj kostol máme na druhej strane cesty. Nedá sa prejsť z jednej strany cesty na druhú. Viem, že rýchlostná cesta a obchvaty nebudú dnes ani zajtra, ale sme tu kvôli deťom. Mám ich sedem.“

Tretím nosičom bol Peter Chorvát z Tvrdošína. „Nemáme tu nadchody ani podchody. Už v roku 2012 bolo platné stavebné povolenie na obchvat Tvrdošína. Nerobí sa nič. Pozrite sa na tento most. Sami si to spôsobili. Mohla to byť obyčajná rekonštrukcia, ktorá by stála oveľa menej. Teraz to museli robiť narýchlo a stálo to milióny. Veľa vecí je veľmi predražených.“

Poslanec Národnej Rady Igor Janckulík počas príhovoru upozornil, že takým situáciám treba predchádzať. „Nesmieme zabúdať, prečo tu dnes stojíme a čo bolo príčinou. Ľudia museli za prácou cestovať po poľných cestách ako v päťdesiatych rokoch minulého storočia.“ Obchádzková trasa kamiónovej dopravy bola vedená po cestách, ktoré na takú záťaž neboli stavané. Odniesol si to najviac horský priechod Príslop, kde sú zosuvy. „Ich oprava si bude vyžadovať veľké investície. Preto je veľmi dôležité, aby sa začalo s výstavbou R3 čím skôr, aby sme sa takýmto kritickým situáciám vyhli.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ján Kamas, starosta Dlhej nad Oravou most uvítal. Podľa neho kritickú situáciu v doprave Oravou nevyrieši úplne. „Počas výstavby intenzitu dopravy cez dediny regulovali semafory pred mostom. Autá prechádzali v intervaloch. Teraz bude doprava plynulá. Vrátia sa tu aj kamióny, ktoré pre zdržanie volili iný smer. Treba R3.“

Pridal sa aj starosta Podbiela Slavomír Korčuška. Poďakoval za nový most, ale podporil žiadateľov o R3. „Keby sme z tejto cesty odklonili kamiónovú dopravu, tento most by možno vydržal sto rokov. Ale čo s ďalšími? V Nižnej je v dezolátnom stave.“

Riaditeľ NDS Roman Žembera má iný názor. „Nie je až v takom strašnom stave." Ale pripustil, že ho opravia. Termín upresniť nevedel.

Chýbajú peniaze

Roman Žembera odpovedal aj na otázku, či by sa pri takýchto stavbách nedalo pracovať aj v noci, keď je intenzita dopravy minimálna. Skrátil by sa aj čas výstavby. „Musíme rozprávať aj o bezpečnosti pri práci. Most nie je cesta. Pracuje sa vo výške. Skúste ľudí naháňať v noci pri lampášikoch. Existujú vhodné zariadenia, ale zbytočne predražujú stavbu. A povedzme si otvorene, nikdy sa nespraví ten výkon v noci ako cez deň.“

Minister Roman Brecely potešil obyvateľov Tvrdošína. „V prvej polovici budúceho roku vypíšeme výberové konanie na úsek R3 Tvrdošín Nižná.“ Ďalšie slová však vyvolali pochybnosti o realizácii výstavby. „Všetko závisí od zdrojov financovania. Postupne ich budeme hľadať. Eurofondy na to už nie sú. Budeme tlačiť na pílu a hľadať riešenia. Čakajú nás komplikované rokovania v rámci koalície.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  3. Niečo pečie: Junior pripravuje novú kuchársku show
  4. Seychely: Pláže, korytnačky aj unikátny prales
  5. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  6. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  7. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  8. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  9. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  10. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  1. Seychely: Pláže, korytnačky aj unikátny prales
  2. Niečo pečie: Junior pripravuje novú kuchársku show
  3. Svoj Dom snov nájdete pri OC Cassovia už tento víkend
  4. 7 najčastejších chýb pri zateplení fasády
  5. Riaditeľ Kositu: Odpad vyriešia technológie, skládky končia
  6. Nákupy zadarmo vo Forum Poprad
  7. AAA AUTO otvorilo pobočky s ponukou 4000 áut
  8. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  9. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  10. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 716
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 14 156
  3. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou 10 869
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 10 563
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 7 748
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 262
  7. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 114
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 672
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 6 671
  10. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov 6 525
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Už takmer 25 rokov trvá výstavba diaľnice D3 v náročných úsekoch severného Slovenska. Pripomína tak trochu nekonečný príbeh, o ktorom sa budeme rozprávať v pondelok v LIVE diskusii o 18:00 hod.

21. apr
Učiteľky berú popoludní do rúk metly a handry.

Kvôli korone ostali doma všetci nepedagogickí zamestnanci školy, zastúpiť ich museli tí spoza katedry.

14 h
Obec má svoju prvú monografiu.

Vyšla prvá monografia Suchej Hory, tvorili ju päť rokov.

17 h
Dolnokubínsky zimný štadión, za ním je letný štadión.

Dolný Kubín vyhlásil súťaž na rekonštrukciu zimného štadióna. Ide o viac ako 660-tisíc eur.

20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?