Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana
Pridajte si svoje mesto

Otvorili nový most v Podbieli

Minister dopravy Roman Brecely dnes oslavuje päťdesiatku. Vodiči ho vítali trúbením, Oravci transparentmi. Žiadali rýchlostnú cestu R3.

Strihanie pásky na novom moste. Oravci transparentmi vyjadrili svoje požiadavky.(Zdroj: Martin Pavelek)

PODBIEL. „Chceme obchvaty našich miest a obcí. Orava si žiada bezpečné cesty.“ Transparenty s týmito nápismi rozvinuli domáci obyvatelia počas slávnostného otvorenia nového 60 metrového mosta v Podbieli.

Milióny na dopravu

Medzinárodný ťah do Poľska na ceste I/59 cez Oravu zažil pred desiatimi mesiacmi dopravný kolaps. Pre havarijný stav museli uzavrieť most v Podbieli. Obchádzky a dočasné premostenie spôsobili komplikácie vodičom aj mnohým domácim obyvateľom. Minister dnes slávnostne prestrihol pásku na úplne novom moste.

„Teší ma, že dodávateľ stihol stavbu nového mosta v rekordnom čase a dodržal dohodnutú cenu,“ povedal Roman Žembera, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorej most patrí. „Klobúk dole pred Doprastavom.“ NDS zaplatila za dva dočasné, jeden úplne nový most, nájazdy a ďalšie práce takmer 6,2 milióna eur.

„Reálna cena za toto dielo je približne dva milióny eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín. „Nech si nerobia srandu zo stavbárov. Z peňazí, ktoré sa minuli na predražený most v Podbieli a sedemnásťmiliónovej rekonštrukcii obchvatu Dolného Kubína sme mohli mať na Orave vyasfaltovaných desiatky kilometrov ciest.“

Potrebujeme R3

Počas slávnostných príhovorov viacerí okoloidúci vodiči trúbili. Jeden z transparentov držal Ján Murina z Podbiela. „Bývam tu 70 rokov. Doprava je neúnosná. Potrebujeme rýchlostnú cestu R3.“

Na druhej strane transparentu stále jeho manželka Mária. „Obchod, poštu aj kostol máme na druhej strane cesty. Nedá sa prejsť z jednej strany cesty na druhú. Viem, že rýchlostná cesta a obchvaty nebudú dnes ani zajtra, ale sme tu kvôli deťom. Mám ich sedem.“

Tretím nosičom bol Peter Chorvát z Tvrdošína. „Nemáme tu nadchody ani podchody. Už v roku 2012 bolo platné stavebné povolenie na obchvat Tvrdošína. Nerobí sa nič. Pozrite sa na tento most. Sami si to spôsobili. Mohla to byť obyčajná rekonštrukcia, ktorá by stála oveľa menej. Teraz to museli robiť narýchlo a stálo to milióny. Veľa vecí je veľmi predražených.“

Poslanec Národnej Rady Igor Janckulík počas príhovoru upozornil, že takým situáciám treba predchádzať. „Nesmieme zabúdať, prečo tu dnes stojíme a čo bolo príčinou. Ľudia museli za prácou cestovať po poľných cestách ako v päťdesiatych rokoch minulého storočia.“ Obchádzková trasa kamiónovej dopravy bola vedená po cestách, ktoré na takú záťaž neboli stavané. Odniesol si to najviac horský priechod Príslop, kde sú zosuvy. „Ich oprava si bude vyžadovať veľké investície. Preto je veľmi dôležité, aby sa začalo s výstavbou R3 čím skôr, aby sme sa takýmto kritickým situáciám vyhli.“

Ján Kamas, starosta Dlhej nad Oravou most uvítal. Podľa neho kritickú situáciu v doprave Oravou nevyrieši úplne. „Počas výstavby intenzitu dopravy cez dediny regulovali semafory pred mostom. Autá prechádzali v intervaloch. Teraz bude doprava plynulá. Vrátia sa tu aj kamióny, ktoré pre zdržanie volili iný smer. Treba R3.“

Pridal sa aj starosta Podbiela Slavomír Korčuška. Poďakoval za nový most, ale podporil žiadateľov o R3. „Keby sme z tejto cesty odklonili kamiónovú dopravu, tento most by možno vydržal sto rokov. Ale čo s ďalšími? V Nižnej je v dezolátnom stave.“

Riaditeľ NDS Roman Žembera má iný názor. „Nie je až v takom strašnom stave." Ale pripustil, že ho opravia. Termín upresniť nevedel.

Chýbajú peniaze

Roman Žembera odpovedal aj na otázku, či by sa pri takýchto stavbách nedalo pracovať aj v noci, keď je intenzita dopravy minimálna. Skrátil by sa aj čas výstavby. „Musíme rozprávať aj o bezpečnosti pri práci. Most nie je cesta. Pracuje sa vo výške. Skúste ľudí naháňať v noci pri lampášikoch. Existujú vhodné zariadenia, ale zbytočne predražujú stavbu. A povedzme si otvorene, nikdy sa nespraví ten výkon v noci ako cez deň.“

Minister Roman Brecely potešil obyvateľov Tvrdošína. „V prvej polovici budúceho roku vypíšeme výberové konanie na úsek R3 Tvrdošín Nižná.“ Ďalšie slová však vyvolali pochybnosti o realizácii výstavby. „Všetko závisí od zdrojov financovania. Postupne ich budeme hľadať. Eurofondy na to už nie sú. Budeme tlačiť na pílu a hľadať riešenia. Čakajú nás komplikované rokovania v rámci koalície.“


  1. Prečo tečie Považím Váh a nie Orava? 1 031
  2. Zošili plachty a premietli na ne film. Tipnite si, koľko ľudí prišlo 809
  3. Deti spod Pilska čerpajú z nevyčerpateľnej klenotnice tradícií predkov 482
  4. Ochranári zakázali orezať lipu. Sfúklo ju, poškodila cintorín 418
  5. Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017 345
  6. Vítame na svete ďalších maličkých Oravcov Foto 228
  7. Predať pôdu nechcú, pomôže len komasácia 152
  8. Domov sa vrátiť nemohli a tak jazdili po Sibíri. Medzi legionármi boli aj Oravci 147
  9. Na hranici s Poľskom zhorel kamión. Vieme, čo viezol Foto 144
  10. Fazuľový festival pripomenul, ako by sa dal vyriešiť hlad vo svete 118

Najčítanejšie správy

Orava

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

Zošili plachty a premietli na ne film. Tipnite si, koľko ľudí prišlo

Téma znovuotvorenia kina je druhou najčastejšou, s ktorou sa Dolnokubínčania obracajú na poslancov. Viete, čo je prvou? Parkovanie.

Deti spod Pilska čerpajú z nevyčerpateľnej klenotnice tradícií predkov

Ľudia oddávna hĺbili pri prameňoch malé jamky, aby do nich natiekla voda. Zväčša nie pre seba, ale aby sa z nich mohli napiť okoloidúci. Potom sa pýtali, studženko, studženko, jako mos vode? A takéto studne nemusia byť len v prírode, ale aj medzi ľuďmi.

Ochranári zakázali orezať lipu. Sfúklo ju, poškodila cintorín

Ochranári nechcú povoliť opíliť staré stromy, teraz jeden z nich zničil dvanásť pomníkov.

Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017

Do národnej súťaže sa tento rok zapojilo dvadsať obcí, z Oravy iba jedna. A práve tá oravská vyhrala.

Blízke regióny

V Tepliciach sa ďakovalo za úrodu, pozrite si fotky z dožiniek

Sprievod mestom, odovzdávanie dožinkových vencov, hudba, tanec, spev a aj dobré jedlo. To všetko patrí k poďakovaniu za úrodu.

Plavecké rekordy v žilinskom bazéne neplatia. Bazén nemá 50 metrov

Štandardné rozmery dostane bazén po rekonštrukcii. Mestská plaváreň bude niekoľko týždňov zatvorená.

Kompletné výsledky súťaže Dedina roka, ako dopadla Blatnica?

O prestížny titul sa uchádzalo 20 obcí, z Turca len jedna.

ZMENÁREŇ: Zverila sa do rúk odborníkov opäť. Vyplatilo sa!

Sympatickú Evu sme v rámci Zmenárne premenili už po druhýkrát. Keďže je vernou čitateľkou našich novín, zapojila sa do premeny po niekoľkých rokoch opäť a vyplatilo sa.

Osud mosta vo Vraní je v rukách žilinských poslancov

Národná diaľničná spoločnosť chce provizórne objekty prenajať.

Všetky správy

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy. Najvyššia z nich, Eurovea 2 by mala vyrásť do roku 2020.

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Mladý Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Investície sú neúmerné výkonom. Slovan kupuje hráčov, ktorým niečo chýba

Slovan nastúpil s najlepšou zostavou v tejto sezóne. Preukázali sme mu až príliš veľa rešpektu a nervozity, priznal tréner Trnavy.

Kam vyraziť