PODBIEL. Snaha vrátiť riadenie regionálneho školstva pod štát znepokojuje samosprávy. Reakciou na petíciu za zjednotenie školstva je analýza stavu regio-nálneho školstva z dielne Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS). Hornooravských starostov o nej informoval starosta Zábiedova Ján Banovčan.
Dávajú viac, ako dostávajú
Ak by sa originálne kompetencie miest a obcí v oblasti školstva stali preneseným výkonom štátnej správy, v praxi by to znamenalo, že by obce a mestá už nedostávali peniaze z podielu výnosu daní z príjmu fyzických osôb na materské školy, zušky a školské zariadenia. „Argument, že si samosprávy nechávajú peniaze určené na vzdelávanie a používajú ich na opravu ciest a chodníkov, nie je pravdivý,“ povedal Ján Banovčan na stredajšom rokovaní Združenia miest a obcí Hornej Oravy v Podbieli. „Od roku 2009 investujú do vzdelávania 57 až 62 percent z výnosu daní, pričom od štátu dostávajú len štyridsať. Zámer zobrať školských zamestnancov pod štát a obciam nechať budovy považujeme za nezmysel.“
ZMOS upozorňuje, že centralizácia regionálneho školstva by narušila celý systém verejnej správy a samosprávny princíp riadenia územia. Obce a mestá by neboli motivované podporovať vznik a chod školských zariadení. „V neposlednom rade by prišlo k úbytku finančných prostriedkov, ktoré v súčasnosti do školského systému vkladajú.“
Vyše osemsto pobočiek
Združenie poukazuje na 429-percentný nárast súkromných materských škôl. „V roku 2005 ich bolo na Slovensku 24, vlani už 127,“ píše sa v analýze. „Napriek poklesu demografickej krivky o 41 percent, v rovnakom období narástol počet súkromných základných umeleckých škôl (ZUŠ) o 391 percent, z 39 na 153. Obdobne dramaticky sa v týchto školách zvýšil počet žiakov, a to hlavne v skupinových formách – z 11 600 na takmer 52-tisíc. Ďalším zaujímavým ukazovateľom, ktorý sa často nezverejňuje, je enormný nárast pobočiek alebo detašovaných pracovísk ZUŠ. Kým v roku 1990 sme evidovali k celkovému počtu 155 ZUŠ len 46 pobočiek, tak v roku 2005 ich už bolo 143 a v roku 2014 dokonca 801.“
Z centier do zušiek
Ministerstvo školstva v tejto súvislosti pripravuje zmenu koeficientu pre prerozdeľovanie výnosu z daní v prospech individuálneho vzdelávania, ako je hranie na hudobný nástroj alebo spev, ktorý by sa mal zvýšiť zo súčasných 11,4 na 14,7 percenta.
„V skupinovej forme by klesol zo sedem na 4,9 percenta,“ povedal predseda ZMOHO. „Dianie v ZUŠ totiž začína kopírovať situáciu v centrách voľného času (CVČ) spred niekoľkých rokov, ktoré umelo navyšovali počty žiakov v snahe získať zo systému čo najviac peňazí. Od roku 2013, kedy došlo k zmene financovania voľnočasových aktivít, sa do ZUŠ presúva ich veľká časť, hoci by skôr patrili do CVČ. Zušky tak odčerpávajú z balíka určeného na originálne kompetencie, a to nielen tam, kde majú sídlo. Zachovanie tohto trendu by obciam stále viac uberalo prostriedky potrebné na financovanie materských škôl, školských klubov detí, centier voľného času či zariadení školského stravovania.“
Zmenou koeficientov chce štát docieliť návrat pred rok 2013. „Pre zaujímavosť, podľa prepočtov novými koeficientmi, základným umeleckým školám v Tvrdošínskom okrese by zmena priniesla viac peňazí na činnosť, ako je tomu v súčasnosti. To zároveň svedčí o skutočnosti, že tunajšie ZUŠ-ky sa nenechali zviesť na špekulatívne zneužívanie systému financovania a aj preto by jeho zmena podporená ZMOS-om bola pre ne zaslúženým prínosom."