Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Kultúra s názvom Reality show

Zápas televízií o priazeň diváka, ktorý sa poslednú dobu na Slovensku rozbehol, a ktorý je v konečnom dôsledku aj zápasom o vyššie príjmy z reklám, bol spúšťacím mechanizmom na zaradenie fenoménu reality show do programovej štruktúry viacerých televízií n

a našom území. Slovenský divák tak týždeň čo týždeň zdieľal a zdieľa osudy castingových hrdinov najrôznejších typov reality show lámajúce rekordy sledovanosti ako sú Slovensko hľadá SuperStar, Dievča za Milión, či Mojsejovci. Pokiaľ poniektorí podobné relácie doslova hlcú, iní ich odsudzujú pre ich plytkosť, či zúfalú prázdnotu deformujúcu ľudskú osobnosť.
Napriek svojej kontroverznosti, sledovanie reality show sa stalo neoddeliteľným rituálom desiatok, až stoviek tisícok ľudí bez ohľadu na vek, vzdelanie, či spoločenské postavenie. Prilepení k televízoru a so zatajeným dychom sledujeme svoj neuskutočnený americký sen o úspechu a bohatstve. Stávame sa tak chtiac-nechtiac súčasťou nekonečného kolobehu víťazstiev a prehier súťažiacich, o ktorých osude môžu rozhodnúť diváci svojimi esemeskami. Prichuť reality je v každej z nich navyše okorenená emotívnymi prejavmi súťažiacich, škandálmi a škandálikmi, vytvárajúcimi obrovský priestor pre bulvár, dennodenne kŕmiaci konzumnú spoločnosť 21. storočia.

Skryť Vypnúť reklamu

Či si to už priznáme, alebo nie, reality show nás ovládli natoľko, že predurčujú témy našich rozhovorov, náš časový harmonogram a svet každodennej reality je tak aspoň na chvíľu vystriedaný starosťami typu, ktorý súťažiaci najbližšie vypadne, alebo mi mal vypadnúť. V pohodlí domova, rozvalení pri televízore tak zdieľame so súťažiacimi falošné pocity empatie a solidarity a predstavujeme si samých seba na ich mieste. Je však smutné, že diváci sa najviac zabávajú na tých najnižších atribútoch ľudského správania a zvrátených hraniciach ľudskej morálky. Z tohto pohľadu sú reality show akýmsi sociálnym pornom, ktoré má hranice inde ako v samotných reláciách, pričom každou ďalšou zvrátenosťou sa túžba po ukojení emotívneho voyerizmu divákov len zväčšuje. Pojem reality show sa stal symbolom televízneho vysielania začiatku 21. storočia a práve pre svoju dynamiku, emotívnosť a niekedy až zvrátenosť núti mnohých divákov sledovať program každý týždeň znovu. Relácie podobného typu sa v novom miléniu stali jednou z najosvedčenejších ciest ako prilákať k televízoru čo najviac divákov.

Skryť Vypnúť reklamu

Absurdnosťou celej tejto mašinérie je skutočnosť, že v zápase o diváka, ktorý sa medzi televíziami rozbehol, začína byť takmer úplne nepodstatné, či sa divákovi program páči, alebo nie, hlavne aby bol sledovaný. Práve od miery sledovanosti závisí aj podiel reklamy a preto sú televízie existenčne závislé od diváka. Napriek tomu, že ide o biznis, ktorý je legitímny, je jasné, že to nemôže mať a ani nemá pozitívny dosah na kultúrny život a vývoj krajiny. Avšak ako spieva Fredie Mercury vo svojej piesni – Show must go on...

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 590
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 31 074
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 410
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 233
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 770
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 601
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 261
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 831
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 528
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 751
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

7 h
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan
Takéto krásne ceny čakajú na najlepších bežcoch.

Oravská bežecká liga už tvorí nový kalendár.

6 h
Novinka v Oravskej Lesnej pomáha v orientácii.

Orientáciu v dedine zlepšili informačné tabule.

20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

20. jan

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

23 h

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan

Už ste čítali?