
Všetci však absolvovali písomku len zo slovenského jazyka a jedného cudzieho jazyka. Z matematiky len tí, ktorí si tento predmet vybrali z bloku prírodovedných predmetov. Tí, ktorí si vybrali ďalší cudzí jazyk, písali test aj z neho. Z bloku prírodovedných predmetov sa písomná skúška zatiaľ týka len matematiky. Študenti, ktorí si vybrali fyziku, chémiu, biológiu alebo informatiku, budú z tohto povinne voliteľného predmetu maturovať len ústne.
Napríklad na Gymnáziu Antona Bernoláka v Námestove maturuje 167 študentov, z nich si matematiku vybralo 79. Písomná časť maturít z matematiky prebiehala v stredu. Práve z tohto predmetu prišli na školy v úrovni A, tej obtiažnejšej, dve sady testov. Jedna z nich bola chybná, pretože v nej boli poznačené správne výsledky. Na niektorých školách si to včas všimli učitelia alebo žiaci a tak testy urýchlene vymenili. Na Orave to tak bolo napríklad na gymnáziách v Dolnom Kubíne a Trstenej. Na tvrdošínskom gymnáziu písali všetci žiaci len základnú úroveň B, ktorá bola v poriadku. Na gymnáziu v Námestove však chybný variant testov nepostrehli a tak s ním časť študentov pracovala. Upozornenie zo Štátneho pedagogického ústavu, ktorý testy distribuoval, prišlo na školu iba e-mailom, ale po začatí skúšky – neskoro. Na mnohých školách tak vznikla neregulárna situácia, ktorú muselo riešiť ministerstvo, vrátane personálnych dôsledkov. Všetci, ktorí si vybrali úroveň A, si test zopakujú 26. apríla. Tento krok ani študenti, ani pedagógovia nevítajú. Podľa riaditeľa Gymnázia A. Bernoláka v Námestove Petra Kuľhu by bolo v tejto situácii najlepším riešením monitor z matematiky zrušiť a maturantov hodnotiť iba na základe ústnej skúšky. „Najväčším problémom tejto maturity je šitie horúcou ihlou, bez ohľadu na pripravenosť ľudí a logického zabezpečenia,“ povedal.
Nebyť tohto škandálu s chybnou sadou testov, písomná skúška z matematiky by pre študentov dopadla veľmi dobre. Ani jeden z tých, ktorých sme oslovili, s ňou totiž nemal vážnejšie problémy. Väčšina nám povedala, že skúška bola ľahká. Neboli tým prekvapení? – pýtame sa. „Ani nie. Tieto typy príkladov sme už riešili na hodinách,“ odpovedal Michal. Horšie to bolo deň predtým s angličtinou. Aj tí najlepší sa sťažovali na vysokú náročnosť tejto skúšky. „Bolo to niečo strašné. Aj moja spolužiačka, ktorá je z angličtiny výborná, mi povedala, že niektoré slovíčka počula prvýkrát,“ dozvedeli sme sa od maturantky Evy. „Slovenčina bola v pohode. Z dobrých tém sa dalo vybrať. Ja som písala diskusný príspevok o revitalizácii Tatier po prírodnej katastrofe. Veľmi náročná bola angličtina. Zamerané to bolo úplne na všetko: slovnú zásobu, gramatiku, porozumenie textu, odposluch,“ podelila sa s nami so svojou skúsenosťou Dana. Maturantov ešte čakajú ústne skúšky, a to až z piatich predmetov. Tie sa budú konať v termíne od 23. do 10. júna, podľa rozhodnutia riaditeľa školy.