Spomienky vodiča autobusu Jozefa Hrabala (I.)

V tomto roku si mestská hromadná doprava (MHD) pripomína 30. výročie vzniku. Prinášame jej históriu z pohľadu vodiča, ktorý po meste jazdí od samého začiatku.

Karosa C 734.20 na Alejke (2006).Karosa C 734.20 na Alejke (2006). (Zdroj: kamin.sk)

V tej dobe panovali iné politické pomery a rozhodnutie o založení MHD vychádzalo zo straníckych úloh. Za zostavením prvej osnovy MHD stál Jozef Hlavna, vtedajší vedúci osobnej dopravy Československej autobusovej dopravy (ČSAD), ktorý býva doteraz v Dolnom Kubíne. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zo spomienok Jozefa Hlavnu

„V máji sa vždy upravovali cestovné poriadky celej Oravy, bolo s nimi veľa roboty,“ spomína Hlavna. „Do toho prišla hektická požiadavka zriadenia MHD. Bol to vtedy veľký boom vo viacerých mestách. V priebehu mája som vypracoval nový cestovný poriadok MHD, vybavil potrebné povolenia, zostavil tarifný systém a zadefinoval rozmiestnenie automatov na cestovné lístky. ČSAD bola súčasťou národného podniku so sídlom v Banskej Bystrici. Tam sme objednali autobusy, ktoré nám potom aj pridelili.“

SkryťVypnúť reklamu

Technickú časť zabezpečoval Ján Bartek z Likavky. Stojany na zastávky, smerové tabule, vývesky cestovného poriadku a kde bolo treba aj čakárne. Zamestnanec Karol Duraj z Valašskej Dubovej striekal farbou cez šablónu celé dni čísla liniek so smerovou šípkou, názvy zastávok a piktogram autobusu. 

„Zámerom MHD bolo zvýšiť prepravnú rýchlosť a minimálne zdržanie na zastávkach,“ vysvetľuje Jozef Hlavna. „Mali tomu napomôcť automaty na cestovné lístky, ktoré boli rozmiestnené po meste. Predávali sa aj v novinových stánkoch a inde. Cestovné lístky vo vozidle sa predávali s prirážkou, ako doplnkový predaj. Až keď predajcovia požadovali viac ako päť percent z ceny lístka a automaty začali ničiť vandali, bol tento systém zrušený. Ako sa doba menila a prichádzali nové technické vymoženosti, modernizovala sa aj MHD, neskôr zmenená mestská autobusová doprava (MAD), pretože pôvodná definícia vypadla z dopravného zákona.“

SkryťVypnúť reklamu

Vznik, trasovanie, spoje

Spomínam si, že prvý spoj mal ísť už o 4.15 h ráno s tým, že prepojí Bysterec – Banisko – Brezovec a skončí na stanici ČSAD alebo v mestskej časti Kňažia. Spolu s cestujúcimi mal doviezť ostatných vodičov do zamestnania, k čomu ale nedošlo a túto prepravu zabezpečoval iný spoj, ktorý potom pokračoval do Trstenej. 

Nosné trasy boli tri. Kňažia – Vyšný Kubín s označením linky číslom 1, Nemocnica – Beňová Lehota s označením linky číslom 2 a Záskalie – Medzihradné s označením linky číslom 3.

Centrom spájania týchto trás boli zastávky pred hotelom Severan, v opačnom smere jazdy pred okresným súdom. V týchto bodoch sa trasy križovali a bol možný prestup na spoje do cieľových zastávok. 

Dodnes si pamätám, ako vodiči chodili takmer denne k vedúcemu dopravy a prinášali vlastné poznatky alebo získané od cestujúcich. Tie sa potom využili pri prvých úpravách cestovného poriadku MHD. 

SkryťVypnúť reklamu

Uvedené trasy prakticky existujú doteraz s drobnými obmenami, ktoré si vyžiadala reorganizácia dopravy v meste. Prvá zmena nastala asi roku 1988 vznikom pešej zóny cez námestie P. O. Hviezdoslava, ktoré bolo dovtedy prejazdné. Po jeho uzavretí sa odklonili trasy, zabočili pri Oravskej knižnici ulicou Samuela Nováka na ulicu Aleja Slobody. Linka 1 pokračovala do Vyšného Kubína, linka 2 sa otáčala na vyasfaltovanom priestore pred domom rodiny Sárených, kde bol neskôr vybudovaný kruhový objazd. Otáčanie bolo potrebné kvôli podchyteniu zastávky Aleja Slobody, z ktorej spoj pokračoval okolo vtedajšieho Poľnonákupu (PNZ) ku nemocnici. 

V ďalšej reorganizácii dopravy a po dobudovaní obchvatu Dolného Kubína došlo k úplnému vynechaniu zastávok pred Severanom a okresným súdom. Celá autobusová doprava sa presunula na ulicu Aleja Slobody s vybudovaním zastávok v oboch smeroch v jej dolnej časti. Odvtedy skončilo otáčanie autobusov linky 2 pred domom rodiny Sárených, ale pokračovali po ulici Nemocničná smerom na sídlisko až k nemocnici. 

Po dobudovaní časti sídliska Brezovec IV bola linka predĺžená až k Penziónu, ako miestni ľudia hovoria tamojšej zastávke. 
Posledná významnejšia úprava bola na linke 1 po osamostatnení sa prímestskej časti Vyšný Kubín, čo viedlo k skráteniu linky po sídlisko Banisko. 

Ani pôvodný návrh Jozefa Hlavnu nezapadol prachom. V sobotu, nedeľu a počas sviatkov sú prepojené sídliská priebežným spojom a to viackrát počas dňa. 
Zmena politickej situácie po roku 1989 vniesla do prepravy osôb väčšiu flexibilnosť. Častejšie sa upravovali cestovné poriadky, pretože niektoré inštitúcie prešli z tradičného pevného pracovného času na pohyblivý, čím sa zmenil čas nástupu do zamestnania. Pôvodne zaužívané zmeny cestovného poriadku raz za rok sa stali minulosťou. Vďaka profesionalite dlhoročného vedúceho dopravy Ľubomíra Greša sú na základe požiadaviek upravované priebežne a zmeny aj prostredníctvom internetu včas oznámené cestujúcej verejnosti.

V ďalších častiach prinesieme pohľad na autobusy, vodičov a ich uniformy, cestovné lístky, automaty a ďalšie zaujímavosti.

Autor: Jozef Hrabal

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 330
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 332
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 542
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 241
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 693
  6. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 564
  7. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 2 425
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 682
  1. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  2. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  3. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  4. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  5. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  6. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  7. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  8. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 890
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 912
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 003
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 6 256
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 190
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 719
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 4 533
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 375
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  2. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  3. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  4. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  5. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  6. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  7. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  8. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 890
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 912
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 003
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 6 256
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 190
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 719
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 4 533
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 375
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu