Spomienky vodiča autobusu Jozefa Hrabala (I.)

V tomto roku si mestská hromadná doprava (MHD) pripomína 30. výročie vzniku. Prinášame jej históriu z pohľadu vodiča, ktorý po meste jazdí od samého začiatku.

Karosa C 734.20 na Alejke (2006).Karosa C 734.20 na Alejke (2006). (Zdroj: kamin.sk)

V tej dobe panovali iné politické pomery a rozhodnutie o založení MHD vychádzalo zo straníckych úloh. Za zostavením prvej osnovy MHD stál Jozef Hlavna, vtedajší vedúci osobnej dopravy Československej autobusovej dopravy (ČSAD), ktorý býva doteraz v Dolnom Kubíne. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zo spomienok Jozefa Hlavnu

„V máji sa vždy upravovali cestovné poriadky celej Oravy, bolo s nimi veľa roboty,“ spomína Hlavna. „Do toho prišla hektická požiadavka zriadenia MHD. Bol to vtedy veľký boom vo viacerých mestách. V priebehu mája som vypracoval nový cestovný poriadok MHD, vybavil potrebné povolenia, zostavil tarifný systém a zadefinoval rozmiestnenie automatov na cestovné lístky. ČSAD bola súčasťou národného podniku so sídlom v Banskej Bystrici. Tam sme objednali autobusy, ktoré nám potom aj pridelili.“

SkryťVypnúť reklamu

Technickú časť zabezpečoval Ján Bartek z Likavky. Stojany na zastávky, smerové tabule, vývesky cestovného poriadku a kde bolo treba aj čakárne. Zamestnanec Karol Duraj z Valašskej Dubovej striekal farbou cez šablónu celé dni čísla liniek so smerovou šípkou, názvy zastávok a piktogram autobusu. 

„Zámerom MHD bolo zvýšiť prepravnú rýchlosť a minimálne zdržanie na zastávkach,“ vysvetľuje Jozef Hlavna. „Mali tomu napomôcť automaty na cestovné lístky, ktoré boli rozmiestnené po meste. Predávali sa aj v novinových stánkoch a inde. Cestovné lístky vo vozidle sa predávali s prirážkou, ako doplnkový predaj. Až keď predajcovia požadovali viac ako päť percent z ceny lístka a automaty začali ničiť vandali, bol tento systém zrušený. Ako sa doba menila a prichádzali nové technické vymoženosti, modernizovala sa aj MHD, neskôr zmenená mestská autobusová doprava (MAD), pretože pôvodná definícia vypadla z dopravného zákona.“

SkryťVypnúť reklamu

Vznik, trasovanie, spoje

Spomínam si, že prvý spoj mal ísť už o 4.15 h ráno s tým, že prepojí Bysterec – Banisko – Brezovec a skončí na stanici ČSAD alebo v mestskej časti Kňažia. Spolu s cestujúcimi mal doviezť ostatných vodičov do zamestnania, k čomu ale nedošlo a túto prepravu zabezpečoval iný spoj, ktorý potom pokračoval do Trstenej. 

Nosné trasy boli tri. Kňažia – Vyšný Kubín s označením linky číslom 1, Nemocnica – Beňová Lehota s označením linky číslom 2 a Záskalie – Medzihradné s označením linky číslom 3.

Centrom spájania týchto trás boli zastávky pred hotelom Severan, v opačnom smere jazdy pred okresným súdom. V týchto bodoch sa trasy križovali a bol možný prestup na spoje do cieľových zastávok. 

Dodnes si pamätám, ako vodiči chodili takmer denne k vedúcemu dopravy a prinášali vlastné poznatky alebo získané od cestujúcich. Tie sa potom využili pri prvých úpravách cestovného poriadku MHD. 

SkryťVypnúť reklamu

Uvedené trasy prakticky existujú doteraz s drobnými obmenami, ktoré si vyžiadala reorganizácia dopravy v meste. Prvá zmena nastala asi roku 1988 vznikom pešej zóny cez námestie P. O. Hviezdoslava, ktoré bolo dovtedy prejazdné. Po jeho uzavretí sa odklonili trasy, zabočili pri Oravskej knižnici ulicou Samuela Nováka na ulicu Aleja Slobody. Linka 1 pokračovala do Vyšného Kubína, linka 2 sa otáčala na vyasfaltovanom priestore pred domom rodiny Sárených, kde bol neskôr vybudovaný kruhový objazd. Otáčanie bolo potrebné kvôli podchyteniu zastávky Aleja Slobody, z ktorej spoj pokračoval okolo vtedajšieho Poľnonákupu (PNZ) ku nemocnici. 

V ďalšej reorganizácii dopravy a po dobudovaní obchvatu Dolného Kubína došlo k úplnému vynechaniu zastávok pred Severanom a okresným súdom. Celá autobusová doprava sa presunula na ulicu Aleja Slobody s vybudovaním zastávok v oboch smeroch v jej dolnej časti. Odvtedy skončilo otáčanie autobusov linky 2 pred domom rodiny Sárených, ale pokračovali po ulici Nemocničná smerom na sídlisko až k nemocnici. 

Po dobudovaní časti sídliska Brezovec IV bola linka predĺžená až k Penziónu, ako miestni ľudia hovoria tamojšej zastávke. 
Posledná významnejšia úprava bola na linke 1 po osamostatnení sa prímestskej časti Vyšný Kubín, čo viedlo k skráteniu linky po sídlisko Banisko. 

Ani pôvodný návrh Jozefa Hlavnu nezapadol prachom. V sobotu, nedeľu a počas sviatkov sú prepojené sídliská priebežným spojom a to viackrát počas dňa. 
Zmena politickej situácie po roku 1989 vniesla do prepravy osôb väčšiu flexibilnosť. Častejšie sa upravovali cestovné poriadky, pretože niektoré inštitúcie prešli z tradičného pevného pracovného času na pohyblivý, čím sa zmenil čas nástupu do zamestnania. Pôvodne zaužívané zmeny cestovného poriadku raz za rok sa stali minulosťou. Vďaka profesionalite dlhoročného vedúceho dopravy Ľubomíra Greša sú na základe požiadaviek upravované priebežne a zmeny aj prostredníctvom internetu včas oznámené cestujúcej verejnosti.

V ďalších častiach prinesieme pohľad na autobusy, vodičov a ich uniformy, cestovné lístky, automaty a ďalšie zaujímavosti.

Autor: Jozef Hrabal

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  3. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  4. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  6. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  7. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  1. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  2. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  3. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  4. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe
  6. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  7. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  8. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 212
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 567
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 087
  4. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 7 722
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 359
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 132
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 004
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 3 966
  1. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  2. Peter Hroško: Prečo si sami sabotujeme vlastné šťastie
  3. Štefan Šturdzík: Pán Zurian nehanbíte sa za svojich podriadených ?
  4. Ján Otčenáš: Konsolidácia z pohľadu kopáča
  5. Monika Albertiová: Nomen omen: Fiala, Fico a Orbán. Mená, ktoré hovoria o osude krajín. Prečo Česko bohatne a Slovensko s Maďarskom stráca dych
  6. Erik Kiss: Táto krajina nie je pre nikoho
  7. Jaroslav Liptak: Aká je budúcnosť digitálnej meny?
  8. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 043
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 947
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 17 134
  4. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 10 211
  5. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 7 250
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 456
  7. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 6 308
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 059
  1. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  2. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  3. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  4. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  5. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  6. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  7. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  8. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Veľké dodávky v priemere stoja necelých 12-tisíc eur a majú 11 rokov.


Dolnokubínskej nemocnici chýba krv.

Ľudí vyzýva, aby prišli darovať už zajtra.


Dolný Kubín sa tento rok rozhodol zmeniť koncepciu jarmoku  a vyplniť plnohodnotným kultúrnym programom celé dva dni.

Podujatia, kiná, kultúrne pamiatky aj výstavy.


Sebastián Jurčo.

Dolný Kubín ešte nezískal ani bod.


1

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu