Nedeľa, 20. august, 2017 | Meniny má Anabela
Pridajte si svoje mesto

Spomienky vodiča autobusu Jozefa Hrabala (I.)

V tomto roku si mestská hromadná doprava (MHD) pripomína 30. výročie vzniku. Prinášame jej históriu z pohľadu vodiča, ktorý po meste jazdí od samého začiatku.

Karosa C 734.20 na Alejke (2006).(Zdroj: kamin.sk)

V tej dobe panovali iné politické pomery a rozhodnutie o založení MHD vychádzalo zo straníckych úloh. Za zostavením prvej osnovy MHD stál Jozef Hlavna, vtedajší vedúci osobnej dopravy Československej autobusovej dopravy (ČSAD), ktorý býva doteraz v Dolnom Kubíne. 

Zo spomienok Jozefa Hlavnu

„V máji sa vždy upravovali cestovné poriadky celej Oravy, bolo s nimi veľa roboty,“ spomína Hlavna. „Do toho prišla hektická požiadavka zriadenia MHD. Bol to vtedy veľký boom vo viacerých mestách. V priebehu mája som vypracoval nový cestovný poriadok MHD, vybavil potrebné povolenia, zostavil tarifný systém a zadefinoval rozmiestnenie automatov na cestovné lístky. ČSAD bola súčasťou národného podniku so sídlom v Banskej Bystrici. Tam sme objednali autobusy, ktoré nám potom aj pridelili.“

Technickú časť zabezpečoval Ján Bartek z Likavky. Stojany na zastávky, smerové tabule, vývesky cestovného poriadku a kde bolo treba aj čakárne. Zamestnanec Karol Duraj z Valašskej Dubovej striekal farbou cez šablónu celé dni čísla liniek so smerovou šípkou, názvy zastávok a piktogram autobusu. 

„Zámerom MHD bolo zvýšiť prepravnú rýchlosť a minimálne zdržanie na zastávkach,“ vysvetľuje Jozef Hlavna. „Mali tomu napomôcť automaty na cestovné lístky, ktoré boli rozmiestnené po meste. Predávali sa aj v novinových stánkoch a inde. Cestovné lístky vo vozidle sa predávali s prirážkou, ako doplnkový predaj. Až keď predajcovia požadovali viac ako päť percent z ceny lístka a automaty začali ničiť vandali, bol tento systém zrušený. Ako sa doba menila a prichádzali nové technické vymoženosti, modernizovala sa aj MHD, neskôr zmenená mestská autobusová doprava (MAD), pretože pôvodná definícia vypadla z dopravného zákona.“

Vznik, trasovanie, spoje

Spomínam si, že prvý spoj mal ísť už o 4.15 h ráno s tým, že prepojí Bysterec – Banisko – Brezovec a skončí na stanici ČSAD alebo v mestskej časti Kňažia. Spolu s cestujúcimi mal doviezť ostatných vodičov do zamestnania, k čomu ale nedošlo a túto prepravu zabezpečoval iný spoj, ktorý potom pokračoval do Trstenej. 

Nosné trasy boli tri. Kňažia – Vyšný Kubín s označením linky číslom 1, Nemocnica – Beňová Lehota s označením linky číslom 2 a Záskalie – Medzihradné s označením linky číslom 3.

Centrom spájania týchto trás boli zastávky pred hotelom Severan, v opačnom smere jazdy pred okresným súdom. V týchto bodoch sa trasy križovali a bol možný prestup na spoje do cieľových zastávok. 

Dodnes si pamätám, ako vodiči chodili takmer denne k vedúcemu dopravy a prinášali vlastné poznatky alebo získané od cestujúcich. Tie sa potom využili pri prvých úpravách cestovného poriadku MHD. 

Uvedené trasy prakticky existujú doteraz s drobnými obmenami, ktoré si vyžiadala reorganizácia dopravy v meste. Prvá zmena nastala asi roku 1988 vznikom pešej zóny cez námestie P. O. Hviezdoslava, ktoré bolo dovtedy prejazdné. Po jeho uzavretí sa odklonili trasy, zabočili pri Oravskej knižnici ulicou Samuela Nováka na ulicu Aleja Slobody. Linka 1 pokračovala do Vyšného Kubína, linka 2 sa otáčala na vyasfaltovanom priestore pred domom rodiny Sárených, kde bol neskôr vybudovaný kruhový objazd. Otáčanie bolo potrebné kvôli podchyteniu zastávky Aleja Slobody, z ktorej spoj pokračoval okolo vtedajšieho Poľnonákupu (PNZ) ku nemocnici. 

V ďalšej reorganizácii dopravy a po dobudovaní obchvatu Dolného Kubína došlo k úplnému vynechaniu zastávok pred Severanom a okresným súdom. Celá autobusová doprava sa presunula na ulicu Aleja Slobody s vybudovaním zastávok v oboch smeroch v jej dolnej časti. Odvtedy skončilo otáčanie autobusov linky 2 pred domom rodiny Sárených, ale pokračovali po ulici Nemocničná smerom na sídlisko až k nemocnici. 

Po dobudovaní časti sídliska Brezovec IV bola linka predĺžená až k Penziónu, ako miestni ľudia hovoria tamojšej zastávke. 
Posledná významnejšia úprava bola na linke 1 po osamostatnení sa prímestskej časti Vyšný Kubín, čo viedlo k skráteniu linky po sídlisko Banisko. 

Ani pôvodný návrh Jozefa Hlavnu nezapadol prachom. V sobotu, nedeľu a počas sviatkov sú prepojené sídliská priebežným spojom a to viackrát počas dňa. 
Zmena politickej situácie po roku 1989 vniesla do prepravy osôb väčšiu flexibilnosť. Častejšie sa upravovali cestovné poriadky, pretože niektoré inštitúcie prešli z tradičného pevného pracovného času na pohyblivý, čím sa zmenil čas nástupu do zamestnania. Pôvodne zaužívané zmeny cestovného poriadku raz za rok sa stali minulosťou. Vďaka profesionalite dlhoročného vedúceho dopravy Ľubomíra Greša sú na základe požiadaviek upravované priebežne a zmeny aj prostredníctvom internetu včas oznámené cestujúcej verejnosti.

V ďalších častiach prinesieme pohľad na autobusy, vodičov a ich uniformy, cestovné lístky, automaty a ďalšie zaujímavosti.


  1. Prečo tečie Považím Váh a nie Orava? 1 027
  2. Ochranári zakázali orezať lipu. Sfúklo ju, poškodila cintorín 606
  3. Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017 473
  4. Zošili plachty a premietli na ne film. Tipnite si, koľko ľudí prišlo 397
  5. Deti spod Pilska čerpajú z nevyčerpateľnej klenotnice tradícií predkov 379
  6. Vítame na svete ďalších maličkých Oravcov Foto 370
  7. Predať pôdu nechcú, pomôže len komasácia 182
  8. Na hranici s Poľskom zhorel kamión. Vieme, čo viezol Foto 159
  9. Vo vibramkách necelých šesť hodín 115
  10. Oravskí atléti potvrdili, že patria ku európskej špičke 93

Najčítanejšie správy

Orava

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

Ochranári zakázali orezať lipu. Sfúklo ju, poškodila cintorín

Ochranári nechcú povoliť opíliť staré stromy, teraz jeden z nich zničil dvanásť pomníkov.

Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017

Do národnej súťaže sa tento rok zapojilo dvadsať obcí, z Oravy iba jedna. A práve tá oravská vyhrala.

Zošili plachty a premietli na ne film. Tipnite si, koľko ľudí prišlo

Téma znovuotvorenia kina je druhou najčastejšou, s ktorou sa Dolnokubínčania obracajú na poslancov. Viete, čo je prvou? Parkovanie.

Deti spod Pilska čerpajú z nevyčerpateľnej klenotnice tradícií predkov

Ľudia oddávna hĺbili pri prameňoch malé jamky, aby do nich natiekla voda. Zväčša nie pre seba, ale aby sa z nich mohli napiť okoloidúci. Potom sa pýtali, studženko, studženko, jako mos vode? A takéto studne nemusia byť len v prírode, ale aj medzi ľuďmi.

Blízke regióny

ZMENÁREŇ: Zverila sa do rúk odborníkov opäť. Vyplatilo sa!

Sympatickú Evu sme v rámci Zmenárne premenili už po druhýkrát. Keďže je vernou čitateľkou našich novín, zapojila sa do premeny po niekoľkých rokoch opäť a vyplatilo sa.

Kompletné výsledky súťaže Dedina roka, ako dopadla Blatnica?

O prestížny titul sa uchádzalo 20 obcí, z Turca len jedna.

Plavecké rekordy v žilinskom bazéne neplatia. Bazén nemá 50 metrov

Štandardné rozmery dostane bazén po rekonštrukcii. Mestská plaváreň bude niekoľko týždňov zatvorená.

Ako sa kempuje v Trusalovej, pozrite si aj fotky

Niektorí dovolenkári prídu s karavanom či stanmi len na jednu noc, často sa však stáva, že si potom pobyt pod horami Malej Fatry predĺžia. Očarí ich ticho, pokoj a aj zurčiaci potok s vodopádom.

V Tepliciach sa ďakovalo za úrodu, pozrite si fotky z dožiniek

Sprievod mestom, odovzdávanie dožinkových vencov, hudba, tanec, spev a aj dobré jedlo. To všetko patrí k poďakovaniu za úrodu.

Všetky správy

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

Zomrel účastník motoristického podujatia v Lehote pod Vtáčnikom

Smrť tridsaťjedenročného pretekára nezapríčinila nehoda.

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy. Najvyššia z nich, Eurovea 2 by mala vyrásť do roku 2020.

Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO

Sobotné derby, ktoré skončilo prehrou domácich, malo predohru ešte mimo štadióna. Fanúšikovia Slovana sa predviedli na toaletách.

Kam vyraziť