Nedeľa, 18. február, 2018 | Meniny má Jaromír
Pridajte si svoje mesto

V Dolnom Kubíne už bude treba za parkovanie platiť

Nezaplatenie parkovného v najväčšom oravskom meste vás môže vyjsť draho. Mestská polícia môže udeliť až päťdesiateurovú pokutu.

Na montáž parkomatu pozerá viceprimátor Jozef Šimek (vpravo).(Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Prvý júnový deň nastáva v centre mesta veľká zmena. Viac ako 600 parkovacích miest prejde na systém plateného státia. Práce na osadení 11 parkomatov a dopravných značiek finišujú.

Platí sa za hodinu

Dve zóny s rozdielnym poplatkom sa rozprestierajú od pošty až po Matúškovu ulicu. V prvej je približne 240 parkovacích miest. Vodič za jedno zaplatí počas pracovných dní od 8.00 h do 16.00 h 40 centov za prvú hodinu, za každú ďalšiu 60 centov. V druhej zóne, do ktorej patria aj parkoviská pri reštaurácii Koliba a daňovom úrade, sa nachádza približne 120 miest. Cena za hodinu je 20 centov, za každú ďalšiu 30 centov. 
V druhej zóne si môžete kúpiť celodenný lístok za dve eurá. V prvej táto možnosť nie je. Mimo tohto času a počas sobôt a nedieľ bude parkovanie v oboch zónach bezplatné.
Uvedené ceny platia pri platbe pomocou 11 parkomatov. Pri zaplatení prostredníctvom sms správy sa cena zvyšuje o 10 až 30 centov podľa miesta. Zvýšenú sumu radnica odôvodňuje odmenou, ktorú si berie prevádzkovateľ tejto služby.

Parkovacie karty

Na nový systém najviac doplatia obyvatelia s trvalým bydliskom v centre mesta. Budú si musieť kúpiť karty rezidentov. Mesto pre nich vyhradilo 188 miest. Predaných je už viac ako polovica. „Počet miest sa môže meniť podľa potreby,“ povedal správca parkovacieho systému Ján Lavrík. „Všetko ukážu prvé mesiace.“
Majiteľ za prvé auto v domácnosti zaplatí desať eur na rok, za druhé 50, za každé ďalšie sto eur.
Na vydanie karty potrebuje občiansky preukaz, technický preukaz vozidla a list vlastníctva, stačí neoverený. Údaje z katastra sú schopní zistiť aj v kancelárii, kde sa žiadosti podávajú, ale trvá to dlho. Preto odporúčajú priniesť si ho so sebou. 


Karta platí 12 mesiacov od vydania. Pri zmene vozidla počas tohto obdobia urobia úpravu na počkanie. Záujemcovia o akúkoľvek kartu musia požiadať o jej vydanie na mestskom úrade. 
„Rezidenti môžu stáť na parkoviskách označených značkami s parkovacím kotúčom s dodatkovou tabuľkou len s platnou rezidentskou kartou,“ povedal Ján Lavrík. Upozornil, že rezidenti nebudú môcť využívať platené miesta. „Tam, kde rezidentské miesta vyhradené nie sú, budú musieť platiť. Napríklad pri pošte.“

Abonenti platia oveľa viac

Druhou skupinou kariet sú abonentské. Kúpiť si ju môže ktokoľvek. Za neprenosnú s uvedeným evidenčným číslo zaplatí žiadateľ 200 eur, za prenosnú o stovku viac. „Abonenti spolu s bežne platiacimi vodičmi nemôžu zastať na rezidentských miestach ani v čase od 16.00 h do 08.00 h, kedy už nie je potrebné za parkovanie platiť,“ povedal Ján Lavrík. „Rezidentské miesta musia ostať voľné pre rezidentov nonstop počas 24 hodín.“
Treťou skupinou sú karty služobné. Získajú ich policajti, hasiči, zdravotníci, mestské spoločnosti a ďalšie štátne inštitúcie. Taxislužby budú mať dve vyhradené miesta pri pošte a dve pred bývalým Kinom Choč.
Dodržiavanie podmienok využívania plateného parkovania bude kontrolovať mestská polícia. „Pri nezaplatení poplatku môžeme udeliť až päťdesiateurovú pokutu,“ povedal náčelník mestskej polície Peter Uhrina. Vodič si na vozidle nájde papuču alebo lístok s oznamom, čoho sa dopustil a čo má robiť.

Vysoký zisk

Náklady na zavedenie systému presiahli 60-tisíc. V tejto sume je projektová dokumentácia za osemtisíc eur, vybavenie kancelárie vrátane technických zariadení potrebných na obsluhu systému za šesťtisíc, dopravné značenia za približne 13-tisíc, parkomaty za 38-tisíc. Ešte treba pripočítať plat zamestnanca a prevádzkové náklady vo výške približne 30-tisíc eur.
V správe predloženej mestským poslancom pri schvaľovaní plateného parkovania sa hovorí o príjme za parkovanie vo výške 180-tisíc eur. „V tejto sume nie sú zahrnuté pokuty, ktoré by možno mali stačiť na zaplatenie mzdy jedného mestského policajta,“ povedal Miroslav Kosmeľ počas minuloročného rokovania zastupiteľstva.
Systém by teda mal byť po zaplatení prvotných investícií vysoko ziskový. Mestské zastupiteľstvo zaviazalo mesto investovať výnosy z parkovania do rozvoja dopravy v meste. „Tomu neverím,“ povedal Ivan Hubinák. Prevádzkuje obchod s chovateľskými potrebami na Hviezdoslavovom námestí. Býva v centre a musel si kúpiť dve rezidentské karty. Nevadí mu, že za ne zaplatil 60 eur. „To ma nepoloží. Ale mám veľké obavy z toho, ako sa platené parkovanie prejaví na mojom obchode. Už teraz je námestie mŕtve. Toto ho môže úplne pochovať. Mesto zasa vytlačí kupujúcich ku hypermarketom a dolnokubínski podnikatelia v centre môžu aj skončiť. Čo pre nich mesto urobilo? Ako bude zabezpečené zásobovanie? Dolný Kubín vôbec nebol na tom tak, aby musel pristúpiť k spoplatneniu parkovania. Už na verejnom hovore som vravel, aby bola prvá polhodina parkovania zadarmo, tak ako vo veľa iných mestách. Prečo sa opičíme po takých, ktorí to nemajú. Urobme to tak, aby nás chválili a nie na nás nadávali. Ukážme, že sa to dá aj inak.“

Parkovacie automaty

Najväčšou investičnou položkou je 11 parkovacích automatov. Po ich osadení sa na radnicu zniesla vlna kritiky, pretože nevydávajú mince. Musíte vhodiť presnú sumu podľa dĺžky státia.
Jedným z dôvodov, prečo samospráva nekúpila automaty s vydávaním mincí, je ich vyššia cena. Snažili sme sa zistiť, kde na Slovensku ich prevádzkujú. Nepodarilo sa nám to. Všade tvrdili, že ich od toho odhovárali, pre nespoľahlivosť, problémy s mincami, zamŕzaním.


Jeden z predajcov Peter Rigó vysvetlil princíp fungovania. „Automaty sa dajú vyhrievať. Mince sa recyklujú, teda to, čo do nich zákazníci vhodia, sa použije na vydávanie. Systém je moderný, funkčný a spoľahlivý, len cena je vyššia.“
Mestá ale napriek tomu radšej kupujú lacnejšie verzie bez vydávania. Prispôsobiť sa musia vodiči. Nemajú na výber.
O názor sme požiadali aj Miroslava Lepetu, predsedu Slovenskej parkovacej asociácie. „Nepoznám mesto, ktoré by malo automaty s vydávaním mincí. Okrem prvotnej vyššej investície treba počítať aj s vyššími prevádzkovými nákladmi.“ Nevydávanie mincí nepovažuje za veľký problém. „Treba pozerať dopredu. Ak chcete od ľudí vyberať peniaze, treba to robiť sofistikovane. Na západe je už trend a k dispozícii sú technológie, ktoré umožňujú platiť bez toho, aby vodič vystúpil z auta. Ale počítam, že u nás to bude najskôr za päť rokov, aj to nie všade.“
Dolný Kubín zatiaľ zaviedol klasický systém, ktorý sa osvedčil v iných mestách.


  1. Chlebnický okruh znova prilákal množstvo účastníkov Foto 355
  2. Jednoduché riešenie prestalo deliť deti na naše a vaše 280
  3. Piatimi hoľami sa vydali traťou stovky bežkárov Foto 243
  4. Hasiči si zamakajú, aby mohli úradovať v novom 239
  5. Čo okrem truhiel ukrývala krypta pod trstenským kostolom Foto 120
  6. Európska komisia našla na Orave dobrý bod 106
  7. Malý návrat: Nezvyčajné počasie vylákalo na sneh hada 89
  8. Hľadá sa Kniha Oravy. Ak o nej viete, dajte vedieť 80
  9. Dnes sa mení čas aj na mieste, nielen cestovaním 67
  10. Parkoviská nestačia, v centre pribudnú parkovacie miesta 61

Najčítanejšie správy

Orava

Chlebnický okruh znova prilákal množstvo účastníkov

Na chate v Hrubkovej sa spievalo a pochutnávalo na dobrej kapustnici.

Jednoduché riešenie prestalo deliť deti na naše a vaše

Župa zrušila diskrimináciu v neštátnych zariadeniach. Na Orave toto opatrenie poteší žiakov v piatich zariadeniach.

Piatimi hoľami sa vydali traťou stovky bežkárov

Už 39. ročník bude všetkým účastníkom pripomínať vlajka s nálepkou.

Hasiči si zamakajú, aby mohli úradovať v novom

Dobrovoľné hasičské zbory si polepšia. Dotáciu na zvýšenie ochrany pred požiarmi dostalo až 26 oravských zoskupení. Hasiči investujú peniaze do zbrojníc.

Čo okrem truhiel ukrývala krypta pod trstenským kostolom

Jedna z krýpt pod Kostolom sv. Martina bude otvorená už o niekoľko mesiacov. Pozostatky z nej pomohli priblížiť život šľachty v 17. a 18. storočí.

Blízke regióny

Dokážeme v Martine postaviť niečo, čo nám budú závidieť?

V martinskej lokalite Pltníky by mohol za ideálnych okolností už tento rok začať rásť nový športovo-oddychový areál. Či sa tento zámer podarí uviesť do života, zatiaľ nie je jasné.

Vodič na Okružnej ulici bol opitý, poškodil ďalšie vozidlá

Opitý vodič zapríčinil v Čadci dopravnú nehodu. Jeho vinou došlo k zrážke viacerých vozidiel. Škodu vyčíslili na vyše 8-tisíc eur.

Auto šoféroval 14-ročný chlapec, narazil do stromu

Auto zobral otcovi, narazil do stromu a teraz je s vážnymi zraneniami v nemocnici.

Najohrozenejšiemu hradu svitá nádej. Starhradu pomôžu dobrovoľníci

Záchrancovia chcú získať ruinu do podnájmu od majiteľov hradu.

V niekdajšej reštaurácií sa budú ženy zo Sučian učiť životu

​​​​​​​V Sučanoch by malo ešte tento rok vzniknúť nové komunitné centrum pre ženy z marginalizovaných skupín.

Všetky správy

Slováci prehrali so Slovincami po nájazdoch, v skupine skončili poslední

Slovenskí hokejisti mali pred stretnutím šancu postúpiť priamo do štvrťfinále.

Slovensko má prvé zlato, Kuzminová vyhrala preteky s hromadným štartom

Slovenská biatlonistka minula iba posledný výstrel.

Obojživelník Ledecká šokuje. Najskôr médiá odmietala, teraz sa ich už nezbaví

Jazdí na lyžiach i snouborde. Češka Ester Ledecká sa môže stať najväčšou hviezdou na olympiáde.

Vlhová skončila v super-G v štvrtej desiatke, zlato získala senzačne Ledecká

V cieli nemohla uveriť, že sa stane olympijskou šampiónkou.

Kuzminová: Dochádzali mi sily, tŕpli nohy. Prísť s vlajkou však bol môj sen

Kuzminová si pri streľbe opakovala: Ja som tá voda, ktorá ťa drží nad vodou.