Piatok, 22. marec, 2019 | Meniny má Beňadik

V Dolnom Kubíne už bude treba za parkovanie platiť

Nezaplatenie parkovného v najväčšom oravskom meste vás môže vyjsť draho. Mestská polícia môže udeliť až päťdesiateurovú pokutu.

Na montáž parkomatu pozerá viceprimátor Jozef Šimek (vpravo).Na montáž parkomatu pozerá viceprimátor Jozef Šimek (vpravo).(Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Prvý júnový deň nastáva v centre mesta veľká zmena. Viac ako 600 parkovacích miest prejde na systém plateného státia. Práce na osadení 11 parkomatov a dopravných značiek finišujú.

Platí sa za hodinu

Dve zóny s rozdielnym poplatkom sa rozprestierajú od pošty až po Matúškovu ulicu. V prvej je približne 240 parkovacích miest. Vodič za jedno zaplatí počas pracovných dní od 8.00 h do 16.00 h 40 centov za prvú hodinu, za každú ďalšiu 60 centov. V druhej zóne, do ktorej patria aj parkoviská pri reštaurácii Koliba a daňovom úrade, sa nachádza približne 120 miest. Cena za hodinu je 20 centov, za každú ďalšiu 30 centov. 
V druhej zóne si môžete kúpiť celodenný lístok za dve eurá. V prvej táto možnosť nie je. Mimo tohto času a počas sobôt a nedieľ bude parkovanie v oboch zónach bezplatné.
Uvedené ceny platia pri platbe pomocou 11 parkomatov. Pri zaplatení prostredníctvom sms správy sa cena zvyšuje o 10 až 30 centov podľa miesta. Zvýšenú sumu radnica odôvodňuje odmenou, ktorú si berie prevádzkovateľ tejto služby.

Parkovacie karty

Na nový systém najviac doplatia obyvatelia s trvalým bydliskom v centre mesta. Budú si musieť kúpiť karty rezidentov. Mesto pre nich vyhradilo 188 miest. Predaných je už viac ako polovica. „Počet miest sa môže meniť podľa potreby,“ povedal správca parkovacieho systému Ján Lavrík. „Všetko ukážu prvé mesiace.“
Majiteľ za prvé auto v domácnosti zaplatí desať eur na rok, za druhé 50, za každé ďalšie sto eur.
Na vydanie karty potrebuje občiansky preukaz, technický preukaz vozidla a list vlastníctva, stačí neoverený. Údaje z katastra sú schopní zistiť aj v kancelárii, kde sa žiadosti podávajú, ale trvá to dlho. Preto odporúčajú priniesť si ho so sebou. 


Karta platí 12 mesiacov od vydania. Pri zmene vozidla počas tohto obdobia urobia úpravu na počkanie. Záujemcovia o akúkoľvek kartu musia požiadať o jej vydanie na mestskom úrade. 
„Rezidenti môžu stáť na parkoviskách označených značkami s parkovacím kotúčom s dodatkovou tabuľkou len s platnou rezidentskou kartou,“ povedal Ján Lavrík. Upozornil, že rezidenti nebudú môcť využívať platené miesta. „Tam, kde rezidentské miesta vyhradené nie sú, budú musieť platiť. Napríklad pri pošte.“

Abonenti platia oveľa viac

Druhou skupinou kariet sú abonentské. Kúpiť si ju môže ktokoľvek. Za neprenosnú s uvedeným evidenčným číslo zaplatí žiadateľ 200 eur, za prenosnú o stovku viac. „Abonenti spolu s bežne platiacimi vodičmi nemôžu zastať na rezidentských miestach ani v čase od 16.00 h do 08.00 h, kedy už nie je potrebné za parkovanie platiť,“ povedal Ján Lavrík. „Rezidentské miesta musia ostať voľné pre rezidentov nonstop počas 24 hodín.“
Treťou skupinou sú karty služobné. Získajú ich policajti, hasiči, zdravotníci, mestské spoločnosti a ďalšie štátne inštitúcie. Taxislužby budú mať dve vyhradené miesta pri pošte a dve pred bývalým Kinom Choč.
Dodržiavanie podmienok využívania plateného parkovania bude kontrolovať mestská polícia. „Pri nezaplatení poplatku môžeme udeliť až päťdesiateurovú pokutu,“ povedal náčelník mestskej polície Peter Uhrina. Vodič si na vozidle nájde papuču alebo lístok s oznamom, čoho sa dopustil a čo má robiť.

Vysoký zisk

Náklady na zavedenie systému presiahli 60-tisíc. V tejto sume je projektová dokumentácia za osemtisíc eur, vybavenie kancelárie vrátane technických zariadení potrebných na obsluhu systému za šesťtisíc, dopravné značenia za približne 13-tisíc, parkomaty za 38-tisíc. Ešte treba pripočítať plat zamestnanca a prevádzkové náklady vo výške približne 30-tisíc eur.
V správe predloženej mestským poslancom pri schvaľovaní plateného parkovania sa hovorí o príjme za parkovanie vo výške 180-tisíc eur. „V tejto sume nie sú zahrnuté pokuty, ktoré by možno mali stačiť na zaplatenie mzdy jedného mestského policajta,“ povedal Miroslav Kosmeľ počas minuloročného rokovania zastupiteľstva.
Systém by teda mal byť po zaplatení prvotných investícií vysoko ziskový. Mestské zastupiteľstvo zaviazalo mesto investovať výnosy z parkovania do rozvoja dopravy v meste. „Tomu neverím,“ povedal Ivan Hubinák. Prevádzkuje obchod s chovateľskými potrebami na Hviezdoslavovom námestí. Býva v centre a musel si kúpiť dve rezidentské karty. Nevadí mu, že za ne zaplatil 60 eur. „To ma nepoloží. Ale mám veľké obavy z toho, ako sa platené parkovanie prejaví na mojom obchode. Už teraz je námestie mŕtve. Toto ho môže úplne pochovať. Mesto zasa vytlačí kupujúcich ku hypermarketom a dolnokubínski podnikatelia v centre môžu aj skončiť. Čo pre nich mesto urobilo? Ako bude zabezpečené zásobovanie? Dolný Kubín vôbec nebol na tom tak, aby musel pristúpiť k spoplatneniu parkovania. Už na verejnom hovore som vravel, aby bola prvá polhodina parkovania zadarmo, tak ako vo veľa iných mestách. Prečo sa opičíme po takých, ktorí to nemajú. Urobme to tak, aby nás chválili a nie na nás nadávali. Ukážme, že sa to dá aj inak.“

Parkovacie automaty

Najväčšou investičnou položkou je 11 parkovacích automatov. Po ich osadení sa na radnicu zniesla vlna kritiky, pretože nevydávajú mince. Musíte vhodiť presnú sumu podľa dĺžky státia.
Jedným z dôvodov, prečo samospráva nekúpila automaty s vydávaním mincí, je ich vyššia cena. Snažili sme sa zistiť, kde na Slovensku ich prevádzkujú. Nepodarilo sa nám to. Všade tvrdili, že ich od toho odhovárali, pre nespoľahlivosť, problémy s mincami, zamŕzaním.


Jeden z predajcov Peter Rigó vysvetlil princíp fungovania. „Automaty sa dajú vyhrievať. Mince sa recyklujú, teda to, čo do nich zákazníci vhodia, sa použije na vydávanie. Systém je moderný, funkčný a spoľahlivý, len cena je vyššia.“
Mestá ale napriek tomu radšej kupujú lacnejšie verzie bez vydávania. Prispôsobiť sa musia vodiči. Nemajú na výber.
O názor sme požiadali aj Miroslava Lepetu, predsedu Slovenskej parkovacej asociácie. „Nepoznám mesto, ktoré by malo automaty s vydávaním mincí. Okrem prvotnej vyššej investície treba počítať aj s vyššími prevádzkovými nákladmi.“ Nevydávanie mincí nepovažuje za veľký problém. „Treba pozerať dopredu. Ak chcete od ľudí vyberať peniaze, treba to robiť sofistikovane. Na západe je už trend a k dispozícii sú technológie, ktoré umožňujú platiť bez toho, aby vodič vystúpil z auta. Ale počítam, že u nás to bude najskôr za päť rokov, aj to nie všade.“
Dolný Kubín zatiaľ zaviedol klasický systém, ktorý sa osvedčil v iných mestách.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  4. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  5. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  9. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 964
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 21 391
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 115
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 18 788
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 617
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 13 525
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 10 880
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 938
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 777
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 717

Hlavné správy z MY Orava

Aha, čo urobili škôlkari, keď sa im zima zdala dlhá

Centrom Tvrdošína sa dopoludnia niesol spev a ľudová hudba. Takto deti vítali jar.

Tvrdošínski škôlkari si tradičnú akciu užívali naplno.

O špeciálny štatút sa škola snažila sedem rokov

Nižnianska stredná škola je prvým centrom odborného vzdelávania na Orave. V kraji je škôl so špeciálnym certifikátom trinásť.

Slávnostné otvorenie prvého odborného centra na Orave.

Pre Trstenú by bolo vypadnutie obrovským sklamaním

Mužstvo sa posilnilo cez zimu o skúseného Daniela Kosmeľa.

V Trstenej dúfajú, že 5. ligu udržia.

Malých Zákamenčanov vítali do života aj uspávankami

Deti niekedy robia rodičom starosti, no zároveň im prinášajú aj mnohonásobnú radosť.

Polročný prírastok Zákamenného.

V Námestove by mohla vyrásť lezecká stena

Viacerí Námestovčania chcú v meste vytvoriť lezeckú stenu. Hľadajú voľné priestory, obrátili sa aj na samosprávu.

Aj Námestovčania by chceli mať v meste umelú lezeckú stenu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na D1 za Sencom v smere do Bratislavy došlo hromadnej nehode

Nehodu dokumentujú v smere za Sencom do Bratislavy.

Dve obrovské tragédie vo Svrčinovci, pri jednej dieťatko zrazil vlastný dedko

Obyvatelia Svrčinovca neveriacky krútia hlavami. V jeden deň sa v obci odohrali dve tragické udalosti.

Rimavskosobotský okres zamorila nebezpečná droga

Polícii rozviazal ruky fakt, že sa herba dostala do zoznamu zakázaných drog.

Vybrali SME

Už ste čítali?