V Dolnom Kubíne už bude treba za parkovanie platiť

Nezaplatenie parkovného v najväčšom oravskom meste vás môže vyjsť draho. Mestská polícia môže udeliť až päťdesiateurovú pokutu.

Na montáž parkomatu pozerá viceprimátor Jozef Šimek (vpravo).Na montáž parkomatu pozerá viceprimátor Jozef Šimek (vpravo). (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Prvý júnový deň nastáva v centre mesta veľká zmena. Viac ako 600 parkovacích miest prejde na systém plateného státia. Práce na osadení 11 parkomatov a dopravných značiek finišujú.

Platí sa za hodinu

Dve zóny s rozdielnym poplatkom sa rozprestierajú od pošty až po Matúškovu ulicu. V prvej je približne 240 parkovacích miest. Vodič za jedno zaplatí počas pracovných dní od 8.00 h do 16.00 h 40 centov za prvú hodinu, za každú ďalšiu 60 centov. V druhej zóne, do ktorej patria aj parkoviská pri reštaurácii Koliba a daňovom úrade, sa nachádza približne 120 miest. Cena za hodinu je 20 centov, za každú ďalšiu 30 centov. 
V druhej zóne si môžete kúpiť celodenný lístok za dve eurá. V prvej táto možnosť nie je. Mimo tohto času a počas sobôt a nedieľ bude parkovanie v oboch zónach bezplatné.
Uvedené ceny platia pri platbe pomocou 11 parkomatov. Pri zaplatení prostredníctvom sms správy sa cena zvyšuje o 10 až 30 centov podľa miesta. Zvýšenú sumu radnica odôvodňuje odmenou, ktorú si berie prevádzkovateľ tejto služby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Parkovacie karty

Na nový systém najviac doplatia obyvatelia s trvalým bydliskom v centre mesta. Budú si musieť kúpiť karty rezidentov. Mesto pre nich vyhradilo 188 miest. Predaných je už viac ako polovica. „Počet miest sa môže meniť podľa potreby,“ povedal správca parkovacieho systému Ján Lavrík. „Všetko ukážu prvé mesiace.“
Majiteľ za prvé auto v domácnosti zaplatí desať eur na rok, za druhé 50, za každé ďalšie sto eur.
Na vydanie karty potrebuje občiansky preukaz, technický preukaz vozidla a list vlastníctva, stačí neoverený. Údaje z katastra sú schopní zistiť aj v kancelárii, kde sa žiadosti podávajú, ale trvá to dlho. Preto odporúčajú priniesť si ho so sebou. 


Karta platí 12 mesiacov od vydania. Pri zmene vozidla počas tohto obdobia urobia úpravu na počkanie. Záujemcovia o akúkoľvek kartu musia požiadať o jej vydanie na mestskom úrade. 
„Rezidenti môžu stáť na parkoviskách označených značkami s parkovacím kotúčom s dodatkovou tabuľkou len s platnou rezidentskou kartou,“ povedal Ján Lavrík. Upozornil, že rezidenti nebudú môcť využívať platené miesta. „Tam, kde rezidentské miesta vyhradené nie sú, budú musieť platiť. Napríklad pri pošte.“

SkryťVypnúť reklamu

Abonenti platia oveľa viac

Druhou skupinou kariet sú abonentské. Kúpiť si ju môže ktokoľvek. Za neprenosnú s uvedeným evidenčným číslo zaplatí žiadateľ 200 eur, za prenosnú o stovku viac. „Abonenti spolu s bežne platiacimi vodičmi nemôžu zastať na rezidentských miestach ani v čase od 16.00 h do 08.00 h, kedy už nie je potrebné za parkovanie platiť,“ povedal Ján Lavrík. „Rezidentské miesta musia ostať voľné pre rezidentov nonstop počas 24 hodín.“
Treťou skupinou sú karty služobné. Získajú ich policajti, hasiči, zdravotníci, mestské spoločnosti a ďalšie štátne inštitúcie. Taxislužby budú mať dve vyhradené miesta pri pošte a dve pred bývalým Kinom Choč.
Dodržiavanie podmienok využívania plateného parkovania bude kontrolovať mestská polícia. „Pri nezaplatení poplatku môžeme udeliť až päťdesiateurovú pokutu,“ povedal náčelník mestskej polície Peter Uhrina. Vodič si na vozidle nájde papuču alebo lístok s oznamom, čoho sa dopustil a čo má robiť.

SkryťVypnúť reklamu

Vysoký zisk

Náklady na zavedenie systému presiahli 60-tisíc. V tejto sume je projektová dokumentácia za osemtisíc eur, vybavenie kancelárie vrátane technických zariadení potrebných na obsluhu systému za šesťtisíc, dopravné značenia za približne 13-tisíc, parkomaty za 38-tisíc. Ešte treba pripočítať plat zamestnanca a prevádzkové náklady vo výške približne 30-tisíc eur.
V správe predloženej mestským poslancom pri schvaľovaní plateného parkovania sa hovorí o príjme za parkovanie vo výške 180-tisíc eur. „V tejto sume nie sú zahrnuté pokuty, ktoré by možno mali stačiť na zaplatenie mzdy jedného mestského policajta,“ povedal Miroslav Kosmeľ počas minuloročného rokovania zastupiteľstva.
Systém by teda mal byť po zaplatení prvotných investícií vysoko ziskový. Mestské zastupiteľstvo zaviazalo mesto investovať výnosy z parkovania do rozvoja dopravy v meste. „Tomu neverím,“ povedal Ivan Hubinák. Prevádzkuje obchod s chovateľskými potrebami na Hviezdoslavovom námestí. Býva v centre a musel si kúpiť dve rezidentské karty. Nevadí mu, že za ne zaplatil 60 eur. „To ma nepoloží. Ale mám veľké obavy z toho, ako sa platené parkovanie prejaví na mojom obchode. Už teraz je námestie mŕtve. Toto ho môže úplne pochovať. Mesto zasa vytlačí kupujúcich ku hypermarketom a dolnokubínski podnikatelia v centre môžu aj skončiť. Čo pre nich mesto urobilo? Ako bude zabezpečené zásobovanie? Dolný Kubín vôbec nebol na tom tak, aby musel pristúpiť k spoplatneniu parkovania. Už na verejnom hovore som vravel, aby bola prvá polhodina parkovania zadarmo, tak ako vo veľa iných mestách. Prečo sa opičíme po takých, ktorí to nemajú. Urobme to tak, aby nás chválili a nie na nás nadávali. Ukážme, že sa to dá aj inak.“

Parkovacie automaty

Najväčšou investičnou položkou je 11 parkovacích automatov. Po ich osadení sa na radnicu zniesla vlna kritiky, pretože nevydávajú mince. Musíte vhodiť presnú sumu podľa dĺžky státia.
Jedným z dôvodov, prečo samospráva nekúpila automaty s vydávaním mincí, je ich vyššia cena. Snažili sme sa zistiť, kde na Slovensku ich prevádzkujú. Nepodarilo sa nám to. Všade tvrdili, že ich od toho odhovárali, pre nespoľahlivosť, problémy s mincami, zamŕzaním.


Jeden z predajcov Peter Rigó vysvetlil princíp fungovania. „Automaty sa dajú vyhrievať. Mince sa recyklujú, teda to, čo do nich zákazníci vhodia, sa použije na vydávanie. Systém je moderný, funkčný a spoľahlivý, len cena je vyššia.“
Mestá ale napriek tomu radšej kupujú lacnejšie verzie bez vydávania. Prispôsobiť sa musia vodiči. Nemajú na výber.
O názor sme požiadali aj Miroslava Lepetu, predsedu Slovenskej parkovacej asociácie. „Nepoznám mesto, ktoré by malo automaty s vydávaním mincí. Okrem prvotnej vyššej investície treba počítať aj s vyššími prevádzkovými nákladmi.“ Nevydávanie mincí nepovažuje za veľký problém. „Treba pozerať dopredu. Ak chcete od ľudí vyberať peniaze, treba to robiť sofistikovane. Na západe je už trend a k dispozícii sú technológie, ktoré umožňujú platiť bez toho, aby vodič vystúpil z auta. Ale počítam, že u nás to bude najskôr za päť rokov, aj to nie všade.“
Dolný Kubín zatiaľ zaviedol klasický systém, ktorý sa osvedčil v iných mestách.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 017
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 612
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 157
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 287
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 288
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 150
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 999
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 840
  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 755
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 844
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 606
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 151
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 968
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 556
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 150
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 723
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Miesto bol obhliadnuť pyrotechnik.


Ján Maslo.

Ján Maslo bude pokračovať ako tréner.


TASR
Pri výstavbe školičiek v 70. rokoch minulého storočia a úpravách okolia pomáhali rodičia i deti.

Jedna už nestojí, v druhej sú sklady.


Kadetky Tvrdošína vďačia za postup aj skvelým rodičom.

Kadetky Tvrdošína si zahrajú prvú ligu.


  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 755
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 844
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 606
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 151
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 968
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 556
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 150
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 723
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu