Predaj z dvora po novom: zatiaľ žiadny záujem

Na výrobu a predaj domácich sirupov, zaváranín či cestovín už nepotrebujete podnikateľské oprávnenie ani schválenú prevádzku. Stačí sa zaregistrovať na príslušnej Regionálnej veterinárnej a potravinovej správe.

Ak príležitostný predaj nepresiahne tridsať dní v roku, povolenie nepotrebujete. Ak príležitostný predaj nepresiahne tridsať dní v roku, povolenie nepotrebujete. (Zdroj: Lucia Šmigovská)

DOLNÝ KUBÍN. Novela vládneho nariadenia, ktorá dopĺňa podmienky predaja z dvora o vyššie uvedený sortiment, zatiaľ na Orave nezaznamenalo žiadny ohlas. Platí od marca a umožňuje predaj malého množstva prvotných aj spracovaných produktov rastlinného pôvodu. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ani baza, ani čučoriedky

V zmysle nariadenia je malým množstvom prvotných produktov napríklad do 500 kilogramov strukovín, 2000 kilogramov zemiakov, tisíc kilogramov kôstkového ovocia, 50 kg bylín, zaváraniny z 1250 kg ovocia alebo zeleniny, kvasená kapusta do 500 kg hmotnosti suroviny, lokše, pagáče a cestoviny z maximálne 400 kilogramov obilnín alebo zemiakov. 

SkryťVypnúť reklamu

Podmienkou je spracovať produkty z vlastnej pestovateľskej činnosti. Nariadenie sa preto nevťahuje na pesto z medvedieho cesnaku, bazový sirup ani na čučoriedkový džem. „Cieľom právnej úpravy je v prvom rade možnosť finalizácie vlastnej produkcie prvotných produktov rastlinného pôvodu, prípadne jej následné spracovanie na produkty uvedené v predmetnom nariadení vlády,“ povedala Radka Kulaviaková z ministerstva pôdohospodárstva.

Základ je registračné číslo

Výrobcov malých množstiev registruje príslušná Regionálna veterinára a potravinová správa na základe ich oznámenia, respektíve žiadosti o registráciu. „Po registrácii dostanú registračné číslo,“ hovorí zástupkyňa ministerstva. „Predajca – výrobca malých množstiev, nemusí mať právnu formu, môže byť fyzická osoba.“

SkryťVypnúť reklamu

Svoje výrobky môže predávať z domu, pričom obchodné miesto označí menom, priezviskom, adresou a prideleným číslom, na miestnom trhovisku, alebo ich dodávať do miestnej maloobchodnej prevádzky.

„Nariadenie ukladá výrobcom povinnosť označovať výrobky údajmi o názve produktu a jeho cene, menom a priezviskom výrobcu, registračným číslom a rokom výroby,“ hovorí Pavol Cserei z Regionálnej veterinárnej a potravinovej správy (RVPS) v Dolnom Kubíne. „Na požiadanie musia podať ústnu informáciu o ostatných údajoch, napríklad o zložení. Spotrebiteľ musí zvážiť, či mu to stačí.“

Výrobca zodpovedá za bezpečnosť a kvalitu produktov, musí byť zdravotne spôsobilý, čo preukazuje potvrdením od lekára a viesť príslušnú evidenciu. Výkon kontroly spadá do kompetencie RVPS.

SkryťVypnúť reklamu

Pozor na tridsať dní 

„Uvedené výrobky možno predávať bez podnikateľského oprávnenia a schválenej prevádzky,“ vysvetľuje Ľubica Matláková, vedúca odboru živnostenského podnikania Okresného úradu v Dolnom Kubíne. „Mnohé fyzické osoby však predávajú okrem produktov vlastnej pestovateľskej a chovateľskej činnosti aj produkty zakúpené od iných dodávateľov, čím dochádza k porušovaniu živnostenského zákona.“

Pripomína preto, že ak predaj ovocia, zeleniny a kvetov na trhovisku, tržnici, pojazdnej predajni alebo ambulantne presiahne 30 kalendárnych dní v roku, ide o činnosť, na ktorú je potrebné osvedčenie o zápise samostatne hospodáriaceho roľníka. 
„Uvedenú činnosť možno za určitých podmienok vykonávať aj prostredníctvom živnosti.“

Do päťsto eur daň neplatíte

Predajca nie je povinný registrovať sa na daňovom úrade. Nepotrebuje ani registračnú pokladnicu. „Keďže nie je podnikateľom, tržby za predaj výrobkov prijaté v hotovosti nepodliehajú evidencii v pokladnici,“ povedala hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková.
Príležitostný príjem do 500 eur je oslobodený od dane z príjmu. Ak predajca zarobí viac, do základu dane sa zahrnú len príjmy nad spomínanú sumu.

Z dvora ide hlavne med

Na predaj z dvora RVPS v súčasnosti registruje na Orave dvoch predajcov ovocia a zeleniny, šesť predajcov rýb, 18 predajcov surového mlieka a 561 predajcov medu.

„Od doplnenia legislatívy sa zatiaľ neprihlásil nikto nový,“ hovorí Pavol Cserei. Medzi príčiny zrejme patrí aj fakt, že na úrodu, ktorú možno spracovať, si ešte nejaký ten mesiac počkáme. „Pri takomto uvádzaní potravín do obehu si pestovateľ, respektíve výrobca musí uvedomiť, že nejde o anonymný predaj. Je to predaj jeho vlastných produktov a výrobkov pod jeho menom, takže by mu malo záležať na tom, v akých hygienických podmienkach vyrába a aký kvalitný výrobok ponúkne spotrebiteľovi, lebo za to je aj zodpovedný v zmysle potravinovej legislatívy.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 174
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 924
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 435
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 150
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 724
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 648
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 329
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 124
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 551
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 371
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 609
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 590
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 770
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 636
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 175
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 551
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 371
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 609
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 590
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 770
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 636
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 175
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu