POKRYVÁČ. Okrem Hornooravcov, ktorí podpisujú petíciu za poriadnu obnovu ciest po výstavbe kanalizácie, sa pre rovnaký spôsob boja rozhodli aj obyvatelia dolnej Oravy. Žiadajú odstrániť havarijný stav na ceste medzi Pokryváčom a Osádkou.
Nikto nás nepočúva
„Stav cesty je katastrofálny, na čo intenzívne upozorňujeme od roku 2011,“ povedala predsedníčka petičného výboru Jana Šuvadová z Pokryváča. „Každý rok píšeme kompetentným, že to treba zmeniť, no nikto sa tým nezaoberá. Vždy nám pošlú odpoveď, že ide o málo frekventovanú cestu a že na opravu nie sú peniaze. Využili sme preto možnosť, ktorú nám umožňuje právny systém Slovenskej republiky.“
Šuvadová pripomína, že cesta je nebezpečná nielen pre vodičov, ale aj pre cyklistov. „Sama som bola vlani svedkom nehody, keď cyklista narazil do výtlku, prevrátilo ho a museli sme ho oživovať.“
Od polovice marca do konca apríla sa pod petíciu podpísalo 700 obyvateľov celej doliny, podporili ju aj obyvatelia obcí z druhej strany kopca. „Počas podpisovania petície sme sa dozvedeli, že sa bude robiť nový koberec na ceste medzi Osádkou a Lúčkami. Zaujímalo by ma, na základe akých kritérií kraj rozdeľuje peniaze na opravy.“
Cestu poškodzujú stroje
Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) tvrdí, že spomínaná cesta bola zaradená medzi cesty III. triedy aj napriek tomu, že nespĺňa požadované parametre. „Má nevyhovujúce podložie, malú šírku, prudké stúpanie a iné neprimerané vlastnosti,“ povedala hovorkyňa župy Lenka Záteková.
„Dlhodobo je využívaná ako prístup pre obhospodarovanie poľnohospodárskej pôdy a lúk, a preto dochádza k jej poškodzovaniu. Nepremáva tam ani verejná autobusová doprava a v porovnaní s inými cestami III. triedy je veľmi málo využívaná.“
ŽSK poukazuje na fakt, že spravuje vyše 1 430 kilometrov ciest. Udržiava a obnovuje ich postupne, čo zdôvodňuje obmedzenými finančnými možnosťami. „Ako župa zabezpečujeme pre región Oravy a ďalšie štyri regióny Žilinského kraja aj financovanie zdravotníctva prostredníctvom našich nemocníc, vzdelávania prostredníctvom stredných škôl v pôsobnosti ŽSK, poskytovania sociálnych služieb v domovoch sociálnych služieb a rovnako podpory našich kultúrnych inštitúcií.“
Cestu medzi Pokryváčom a Osádkou kraj opravuje vždy na jar a na jeseň. „Tak, aby bola zjazdná,“ vysvetľuje hovorkyňa. „Naďalej budeme pokračovať v jej úprave, aby bola pre vodičov, ktorí ju využívajú, dostupná.“
Oprava viac škodí ako pomáha
Za dlhoročný boj s veternými mlynmi označuje snahu o opravu cesty pokryváčsky starosta Miroslav Lupták. „Páli nás to, no nikoho to nezaujíma. Ak je raz cesta zaradená do cestnej siete, má tomu zodpovedať aj jej stav. Spôsob, akým ju v súčasnosti opravujú, skôr škodí ako pomáha. Drť, ktorou výtlky zasypú, zoberie prvá búrka, a výsledkom sú zapchaté cestné priekopy.“
Starosta nesúhlasí s tvrdením, že cesta patrí k menej frekventovaným. „Slúži pre celú spádovú dolinu. Okrem ľudí, ktorí ňou jazdia do práce, ju využívajú aj Poliaci a cyklisti. Pomaly denne tam nájdeme mláku, ktorá ostala po odrazenej vani na vozidle s nižším podvozkom. Najviac ma rozčuľuje, keď vidím dolu na križovatke na Osádku policajtov. Hliadka tam stojí dennodenne. Keby radšej namiesto kontrolovania vodičov dali trestné oznámenie na správcu cesty, pretože jazdiť po nej je životunebezpečné.“
Dolnooravci sa nevzdávajú, veria, že aj zásluhou petície dosiahnu zmenu k lepšiemu. „Očakávame, že budeme aspoň sčasti vypočutí,“ hovorí Jana Šuvadová. „Nežiadame opravu za milióny. Ale nech aspoň dva veľké výtlky ročne opravia poriadne.“