Sobota, 22. júl, 2017 | Meniny má Magdaléna
Pridajte si svoje mesto

Pochopili, že z ochrany prírody vyžijú

Bohatstvo prírodných zdrojov aj nezmyselné plytvanie. Lacný benzín a potraviny, na ktoré sa ale čaká v radoch. Luxusné vozidlá aj staré šunky bez značiek. Venezuela je plná paradoxov.

Dušan Karaska s obrím pavúkom.(Zdroj: Archív Dušana Karasku)

Nesmierna diverzita, po susednej Kolumbii najbohatšia ornitofauna na svete, najsilnejšie orly, najvyšší vodopád, prales v delte Orinoka, státisíce vtákov v savanách Los Llanos aj ukážkový Karibik vrátane kokosových paliem a masáží. Obľúbený poznávací zájazd Venezuela pre ornitológov si od 19. februára do 13. marca zaknihoval ďalšiu kapitolu. O zážitky z trojtýždňovej cesty po juhoamerických Benátočkách sa s nami podelil Dušan Karaska z Oravského Podzámku.

„V tomto období je tam relatívne sucho a chladno, čo znamená nielen menej komárov a rizík nákazy tropickými chorobami, ale v dôsledku sucha aj koncentráciu vodných druhov živočíchov na menších plochách, takže sa dali ľahšie vidieť,“ zdôvodňuje výber termínu riaditeľ Správy Chránenej krajinnej oblasti Horná Orava, jeden z troch Oravcov v slovenskej výprave.

Benátočky

Venezuela sa nachádza na severe Južnej Ameriky, hlavným mestom je Caracas. V krajine s rozlohou 912-tisíc kilometrov štvorcových žije viac ako 31 miliónov obyvateľov. „Venezuela je španielskou zdrobneninou názvu Venezia (Benátky),“ hovorí oravský ochranár a zoológ. „Keď prišli prví Európania do zálivu Maracaibo a videli obydlia indiánov na koloch vo vode, pripomínalo im to významné prístavné mesto v Taliansku. Krajinu preto pomenovali Malé Benátky alebo Benátočky (španielsky Venezuela).“

Slováci za tri týždne precestovali v podstate celú Venezuelu – lietadlami, mikrobusmi, džípmi, motorovými člnmi, v kanoe aj na koňoch. „Je to pestrá krajina. Žije tam 2,5-krát viac druhov vtáctva ako v Európe, ktorá je rozlohou desaťkrát väčšia. Videli sme približne 350 z 1400 známych druhov. Je tam veľká diverzita druhov, ale hustota určitého druhu na kilometer štvorcový je oveľa menšia ako u nás.“

Sloboda pre kajmana

Všetky oblasti mali niečo do seba, od nadmorskej výšky 3700 metrov v Andách až po Karibik. „Pozorovali sme harpyu pralesnú, najsilnejšieho orla na svete. Názov je známy skôr z mytológie. Hoci váži do 10 kilogramov, pazúry má veľké ako náš medveď. Videli sme niekoľko hniezd na obrovských stromoch seiba. Jeden kmeň bol veľký ako miestnosť, v ktorej teraz sedíme.“

V delte Orinoka nahliadli do života pôvodných obyvateľov – indiánov kmeňa Warao. „Samozrejme, nežijú na koňoch, ako to poznáme z mayoviek. Ich obydlia tvoria kolové stavby na vode, volajú sa palafitos. Živia sa zberom plodov a lovom. Ženy ručne pletú košíky, misky aj hojdacie siete a vyrezávajú z dreva zvieratá. Už malé deti chodia na prechádzky na kanoe. Je tam prebujnený čierny obchod s papagájmi a kajmanmi. Kúpili sme za euro jedného 30-centimetrového kajmaníka a pustili sme ho na slobodu. Z množstva zaujímavých živočíchov zaujali riečne delfíny aj opica vrešťan. Keby zvrešťal na Kubínskej holi, bolo by ho počuť až v Dolnom Kubíne.“

Ohňom k pôde

Los Llanos na západe krajiny tvoria rovinaté suché pláne s jazierkami. „Nepršalo od novembra, ráno bolo najmenej 27 stupňov. Vo vyprahnutej krajine na obrovských ohradených pasienkoch sa pásli kravy zebu. Vtáky sa sústreďovali v zníženinách s vodou. Za deň sme ich videli aj stotisíc vtákov. Okrem nich kajmany, krokodíly orinocké, známe kapybary, ktoré pripravujú na Veľkú noc ako Taliani jahňatá, a odchytili sme 4,5-metrovú anakondu.“

Dušana Karasku prekvapilo, že najväčšia hustota obyvateľstva nebola na rovine, ale v Andách. „Je neuveriteľné, aké strminy dokáže človek osídliť. Predstavte si, že by si ľudia u nás stavali domčeky v strminách Roháčov alebo v Malej Fatre.“
Pôdu domáci získavajú vypaľovaním. „Videli sme kilometrové ohne, ktoré menia prales na pasienky. Ohradia ich ostatným drôtom, vybudujú jazierko a pasú tam kravy. Vôbec sa o ne nestarajú. Po dobytok prídu, len keď ho chcú zobrať na bitúnok. Obdobie dažďov strieda sucho, je stále teplo, takže zvieratá netreba prikrmovať. A keď nejaké uhynie, postarajú sa oň stovky kondorov.“

Trestuhodné plytvanie

Podobizne bývalého prezidenta Huga Cháveza, bojovníka proti imperializmu, rady v obchodoch a na pumpách, plytvanie energiami. „Typický komunistický štýl, ako u nás pred rokom 1989,“ opisuje Dušan život bežných ľudí. „Venezuela údajne patrí ku krajinám s najväčšími zásobami ropy. Hoci prežíva krízu, pretože jej ťažká ropa je náročná na spracovanie, čo výrazne znižuje zisky pri v súčasnosti nízkych svetových cenách benzínu, má Venezuela najlacnejší benzín na svete. Liter stál jeden bolivar. Euro ste vymenili za tisíc bolivarov, takže za euro ste kúpili tisíc litrov benzínu. My chodíme na nákupy do Poľska, v lacnej Venezuele zas nakupujú Brazílčania a Kolumbijčania.“
Paradoxne, častokrát sa stalo, že na pumpe nemali benzín. „V hoteli sa nám ospravedlnili, že neupiekli chlieb, pretože nemajú múku, videli sme dlhé rady na základné potraviny.“

Slovákov šokovalo plytvanie prírodnými zdrojmi. „Keďže elektrina bola zdarma, v dedinách ani nezhasínali. Keby naši bezpečnostní technici videli tamojšie neizolované vedenia a povyťahované káble zo skriniek, zalomili by rukami. Žasli sme, že sa nikomu nič nestalo. 
Vypaľujú pralesy, ale drevo odtiaľ nevyužívajú takmer vôbec. Na varenie si radšej kúpia plynovú bombu a kúriť treba len vysoko v Andách. Potrebné stavebné drevo získavajú z plantáží cudzokrajných drevín, napríklad blahovičníkov alebo exotických borovíc, čím ničia pôvodnú flóru a faunu.“ 

Autá bez značiek, rezne z banánov

Hoci sú Venezuelčania obvykle milí, štátni zamestnanci často nevítajú cudzincov s úsmevom na tvári. Ani Slováci sa nevyhli kontrolám. „Policajti nosia samopaly a už na mimike vidno negatívny vzťah k imperialistom, hlavne k Američanom. Hoci sme sa ohradili, že sme z Európy, dvakrát nás vytiahli z auta a prinútili nás rozložiť batožinu. Kontrola trvala temer hodinu.“

V krajine, kde ročne evidujú 28-tisíc vrážd, okná domov zdobia mreže. „Jazdiť v noci sa neodporúča, pretože autá prepadávajú rôzne bandy. Len raz sme sa presúvali v noci autobusom, pretože rezervované letenky jednoducho predali niekomu inému a museli sme deň čakať na ďalší let. Neviem si predstaviť, že by sa to stalo v Európe.“

Priemerný plat bežného pracujúceho človeka je 16 eur. „Po cestách jazdia americké autá zo 70. rokov, často bez značiek, ale aj moderné luxusné vozidlá. Spoločnosť je rozvrstvená na pár boháčov a množstvo chudákov. Tí nemajú ani na náhradné diely, a tak majú každú pneumatiku inú.“
Tamojšiu stravu považuje ochranár za prijateľnú. „Zaujali ma rôzne druhy banánov. Miestni ich volajú podľa odrôd, jedny varia, iné obaľujú a pečú ako my rezne, trvanlivé topočo vydržia na slnku týždeň a nepokazia sa.“

Ekoturistika má zelenú

Národné parky spravujú a užívajú ochranári. Ekoturistika je na vzostupe. „Majú vlastných odborných sprievodcov, ktorí vodia nielen turistov, ale aj odborníkov z celého sveta. Chceli sme vidieť hniezdo vzácneho krokodíla orinockého, tak nás k nemu zaviedli. Dostali sme zoznam vtákov. Názov bol v latinčine, španielčine, angličtine a dokonca slovenčine, a to podľa nového názvoslovia. Stačí, aby do národného parku ročne prichádzali desiatky cudzincov z danej krajiny, už je to pre nich zaujímavé. Pochopili, že z ochrany prírody vyžijú, a to ich motivuje k jej zachovaniu. V Los Llanos napríklad pasú dobytok, ale popri tom zachovávajú biotopy vodného vtáctva.“

Využiť získané poznatky u nás je v podstate nemožné. „Systém a pravidlá sú rozdielne,“ zdôvodňuje Dušan Karaska. „Ochrana prírody na Slovensku má podstatne iné usporiadanie. Štátna ochrana prírody u nás nevlastní chránené územia, z tohto dôvodu je ťažké ich spravovanie. Slovák sa o problematiku ochrany prírody zaujíma podstatne menej ako je to u našich susedov. Je to ako so zdravím, keď ho človek má, nestará sa oň. Možno sa zobudíme, keď bude neskoro a dopadneme ako Holandsko alebo Nemecko, kde ostali doslova kúsky voľnej prírody.“


  1. V Párnici na Orave sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu Foto 2 216
  2. Hľadajú nezvestnú poľskú pútničku 1 682
  3. Padajúce skaly a zem ohrozovali vodičov 411
  4. Poslanci vraj na rizikový priestor upozorňovali 325
  5. Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili 275
  6. Oravci odkazujú Kysučanom: Aj my dokážeme zablokovať cestu Foto 240
  7. Oravamanu kraľuje naďalej španielsky triatlonista Foto 220
  8. Oknami uniká teplo. A s ním aj peniaze 187
  9. Kanalizačné poklopy na ceste sú nakrivo. Kto to opraví? 149
  10. Vítame medzi nami ďalších malinkých Oravcov 140

Riešime za Vás

zlomená lavička
Dolný Kubín

zlomená lavička

Vyriešené
Smeti pri Orave
Dolný Kubín

Smeti pri Orave

V riešení
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Orava

V Párnici na Orave sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu

Dolnokubínski policajti nepustia smerom na Terchovú žiadny kamión. Ich žilinskí kolegovia sú k zákazu prejazdu nákladných áut nad 7,5 tony benevolentnejší. Čo to spôsobuje?

Hľadajú nezvestnú poľskú pútničku

Polícia pátra po 39-ročnej Poľke, ktorá je nezvestná od štvrtka 13. júla. Naposledy ju videli v tento deň v Oravskom Podzámku.

Padajúce skaly a zem ohrozovali vodičov

Na cestách pribudli nové betónové zábrany.

Poslanci vraj na rizikový priestor upozorňovali

Vážna nehoda chlapca vyvolala diskusiu. Mestskí poslanci, škola, vodiči a obyvatelia Kňažej žiadali mesto, aby zlepšilo bezpečnosť detí pred základnou školou. Radnica tvrdí, že ich požiadavka nie je dlhodobá a nie je v programovom vyhlásení mesta.

Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili

Podnikatelia Dolných Kysúc podporili Oravcov, nesúhlasia s krokmi niektorých kysuckých politikov.

Blízke regióny

Opustený hotel má po rokoch nového majiteľa

V príjemnom lesnom prostredí medzi Kráľovou Lehotou a Hybami pustne kedysi vychýrený hotel. Nedávno ho kúpila súkromná firma.

Obyvatelia viacerých kysuckých obcí zostanú bez elektriny

Vo viacerých kysuckých obciach sa musia v týchto dňoch obyvatelia zaobísť bez elektriny. Plánovaných odstávok bude v najbližšej dobe viac. Je za tým rekonštrukcia vedenia aj bežná údržba.

Vodiči pozor- panelovku medzi Diviakmi a Mošovcami úplne zatvoria

​​​​​​​Analýzy vzoriek starého betónu z panelovky ukázali, že podložie pod cestou musia stavbári ešte viac prehĺbiť. To bude mať za následok úplnú uzáveru trasy medzi dvomi obcami.

Tri dni bez prúdu. Niektoré obce pri Bytči nebudú mať elektrinu

Energetici chystajú rekonštrukciu dvoch veľmi významných liniek 110-kilovoltového vedenia, ktoré prepája elektrárne.

K. Kaliský: „Ničenie lesov národného parku pokračuje šialenou rýchlosťou.“

Karol Kaliský, ekológ, lesník, úspešný filmár a fotograf prírody, po ukončení štúdia lesníctva vo Zvolene dva roky pôsobil ako účastník projektu na záchranu tatranského kamzíka, ďalších päť rokov robil na Správe TANAP-u.

Všetky správy

Riaditeľ Stella centra: Nedobré zvyky vodičov akoby pribúdali (rozhovor)

Situáciu na diaľnici D1 komplikujú viac vodiči ako stavbári, hovorí Viliam Brtáň.

Odhalili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším. Vedci zistili, ako to je možné.

Zemetrasenie na gréckom Kose zabilo dvoch turistov, v oblasti sú aj Slováci

Z oblasti hlásia aj viac ako dvesto zranených, otrasy poškodili dovolenkové rezorty.

Benningtonove trápenia nevyšli nazmar. Dôkazom je Hybrid Theory

Správe o smrti speváka Linkin Park sa nedá uveriť.

Devätnástu etapu vyhral Boasson Hagen, pelotón finišoval s veľkou stratou

Z triumfu sa radoval jazdec z úniku. Pelotón prišiel do cieľa s viac ako 12-minútovou stratou.

Kam vyraziť