RABČA, ORAVSKÁ POLHORA. „My, občania regiónu Bielej Oravy, žiadame ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o pomoc pri asfaltovaní cesty I/78, ktorá je zároveň spojnicou medzi Slovenskou republikou a Poľskom. Žiadame, aby bola na území obcí Oravská Polhora, Rabča, Hruštín asfaltovaná v plnom profile a v celej dĺžke aj na miestach, ktoré nie sú projektom Zásobovanie vodou a kanalizácia oravského regiónu etapa 2 riešené. A to z dôvodu komplexného riešenia jej zlého technického stavu, ktorý je havarijný a nebezpečný pre všetkých účastníkov cestnej premávky, obyvateľov a návštevníkov regiónu Bielej Oravy.“
Tento text petície koncom apríla začali podpisovať obyvatelia Rabče a Oravskej Polhory.
Ako v Anglicku
„Pred kostolmi v obidvoch obciach sme za nedeľu vyzbierali takmer dvetisíc podpisov,“ hovorí starosta Rabče Július Piták. „Hárky sme umiestnili aj na obecnom úrade, knižnici, v obchodoch, v školách a iných obciach. Podpisujeme ich preto, aby naše požiadavky mali väčšiu váhu pri jednaní s ministrom.“
Petičný hárok má však niekoľko chýb. Neobsahuje mená osôb petičného výboru ani kontaktnú osobu. „Po vyzbieraní podpisov dotlačíme na petičné hárky údaje, ktoré tam majú byť, aby spĺňali podmienky stanovené zákonom,“ hovorí starosta Oravskej Polhory Michal Strnál.

Napriek nedostatkom sa pridal aj automechanik Vladimír Jašák Oravskej Polhory. „Katastrofa. Ničia sa autá, tlmiče, čapy, kolesá. Máme veľa roboty, no ľudia majú škodu. Ale to nie je chyba robotníkov, na vine sú ich šéfovia. Keď im dali hlinu, výkop zasýpali hlinou a nie štrkom. Zasypali ho naraz celý a zhutnili len pol metra. Mali to robiť postupne a popri tom zhutňovať. Teraz tu všetci jazdia po ľavej nezničenej strane ako v Anglicku.“
Nespokojná je aj Eva Adamčíková z Rabče. „Urobili z nej tankodrom. Najhoršie je to na začiatku dediny smerom od Námestova.“
Zhotoviteľ stavby zlyháva
Investorom projektu Zásobovanie vodou a kanalizácia oravského regiónu je Oravská vodárenská spoločnosť (OVS).
Na tento účel preinvestuje približne 42 miliónov eur. Získala ich z eurofondov.
Zhotoviteľ stavebných prác je skupina dodávateľov OHL a MBM – GROUP, ktoré si na práce najali ďalšie firmy. Tak, ako sa postupne striedali, upadala aj kvalita prác.
OVS po marcovej kontrole nedostatky na ceste I/78 zaznamenala. Súčasťou je takmer 49 fotografií s presným zameraním GPS súradnicami.

„Premerané poklesy svedčia o nedostatočnom hutnení zásypu ryhy,“ píše sa v liste adresovanom zhotoviteľovi. „Poklesy sú priemerne šesť centimetrov hlboké, maximálne až trinásť centimetrov. Narušené povrchy a výtlky poukazujú na nevyhovujúcu kvalitu asfaltových zmesí a nekvalitne vyhotovenú prácu. Takýto podklad je nevhodný pre realizáciu konečnej úpravy cesty, preto žiadame v týchto úsekoch o celoplošnú opravu.“
Oravská vodárenská spoločnosť poukazuje aj na chýbajúce poklopy, zničené obrubníky, zle osadené šachty, množstvo výtlkov. Upozorňuje na poškodzovanie majetku ľudí.
„Zhotoviteľ stavby zlyháva pri výkone povinností. Žiadame stavebný dozor, aby zhotoviteľa vyzval bezodkladne k náprave.“
Opravy začali
„Robili sme takmer dva kilometre,“ povedal Miroslav Kolčák, ktorý zastupuje zhotoviteľa. Jeho partiu ľudí so strojmi sme zastihli pri oprave cesty na začiatku Rabče.
„Kedysi bola táto cesta celá štetovaná kameňom, pod ním je íl,“ dodáva majster Vladimír Janči. „Porušili sme to pri výkope, teraz to upadlo. Ale uznávame, že to treba opraviť.“
Práce na približne päťdesiatmetrovom úseku odhadli na týždeň.
„Ale hlavná cesta I. triedy meria päť kilometrov, k tomu treba pripočítať cesty 3. triedy a miestne komunikácie, na ktorých je tiež veľa zle urobených miest,“ hovorí starosta Július Piták. „Uvidíme, ako budú vyzerať koncom júla, kedy majú byť podľa projektu dokončené.“
Ohlasy z facebooku
Tereza: Nechápem, ako môže firma odovzdať takú prácu. Veď to niekto musel prebrať.
Anton: Platíme nemecké ceny za cesty a dostávame ledva rumunskú kvalitu. Dúfam, že obec dohliadne, aby zarovnanie nebolo odfláknuté, ako majú cestári zvykom. Inak im budem za každé vytlčenie pravého kolesa posielať úhradu opravy. Nemáme sa prečo hanbiť ozvať, že chceme primeranú kvalitu (v 21. storočí).
Veronika: Neviem komu mám dať k náhrade tlmič. Išla som ľavou stranou, ale oproti išlo auto, tak som sa zaradila doprava. Keď ma švihlo do jamy, tak som myslela, že mi odpadli všetky štyri kolesá. To bol nekonečný cieľ mojej návštevy.