TRSTENÁ. Cyklochodník z Trstenej do Nového Targu oficiálne otvorili na sklonku roka. Slovenský úsek dlhý 14,3 kilometra vedie po katastroch Trstenej, Liesku, Hladovky a Suchej Hory. Ďalší bezmála kilometer postavili v Nižnej.
Samosprávy v týchto dňoch riešia, akým spôsobom budú cyklotrasu udržiavať. Či každá zvlášť alebo spoločne. Téme sa venovali aj na minulotýždňovom rokovaní Združenia miest a obcí Hornej Oravy vo Vitanovej.
Ponad stĺpik neprejde
Vyriešiť treba napríklad kosenie. „Neviem si predstaviť robiť to ručne pomocou krovinorezu,“ povedal trstenský primátor Juraj Bernaťák. „Pre betónové zábrany uprostred chodníka sa tam technika nedostane. Bolo by ich treba znížiť, čo nie je možné, pretože také majú byť.“
Vozidlo s mulčovačom vlastní vitanovský starosta Dušan Ondrík. „Je široké 2,3 metra, rameno meria päť metrov. Multifunkčné zariadenie dokáže zmulčovať tri až štyri metre svahu okolo cyklochodníka. Auto však ponad stĺpik neprejde.“
Obce preto uvažujú o možnosti nahradiť betónové stĺpiky odmontovateľnými.
Treba vyriešiť prístup
„Dôležité je nerobiť údržbu ledabolo,“ zdôrazňuje primátor Trstenej. Upozornil aj na potrebu vyriešiť prístup na cyklotrasu, a to hlavne z Hladovky. „Cyklisti prichádzajú na chodník z poľnej cesty. Keď prší, je zanesený blatom.“
Z mesta, Liesku a Suchej Hory vedie na chodník asfaltka. „U nás sa naň ľudia dostanú po urbárskej ceste vysypanej štrkom, čiže nie je to komfort,“ spresnil starosta Marián Brnušák. Prístupová cesta meria 2,3 kilometra.
Pripravujú ďalšiu etapu
Výstavba oravského úseku Cesty okolo Tatier stála takmer 1,23 milióna eur. Predminulý pondelok navštívila Trstenú pracovná návšteva z Poľska.
„Prišla aj riaditeľka monitorovacieho výboru z Krakowa, doviezla si aj bicykel,“ povedal Juraj Bernaťák. „Pripravuje sa ďalšia etapa budovania cyklotrás okolo Tatier. Monitorovací výbor pochopil, že má význam pokračovať a podporil náš zámer.“
V ďalšej etape sa počíta s pokračovaním cyklochodníka v Trstenej, a to po sídlisko Západ. Dĺžka úseku je 2,3 kilometra.