Piatok, 28. júl, 2017 | Meniny má Krištof
Pridajte si svoje mesto

Najťažší úsek diaľnice D1 prechádza cez Oravu

Diaľnicu z Bratislavy do Košíc stavajú už 40 rokov. Dokončenie sľubuje pravidelne každá vláda. Pravdepodobne sa to nepodarí ani súčasnej.

Dialnica mala pôvodne ísť ponad jazero v Kraľovanoch Rieke. V súčasnosti už neplatí ani variant s nadjazdom pod ním.(Zdroj: Archív OcÚ)

KRAĽOVANY. Kritickým miestom spojnice západu a východu Slovenska je 13-kilometrový úsek Turany – Hubová. Existuje niekoľko variantov. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) presadzujú údolný s tunelmi Rojkov (1,8 km) a trojkilometrovým Havranom. Proti sú ochranári, vedci aj obyvatelia Kraľovian. Žiadajú upustiť od Rojkova a viesť trasu cez takmer šesťkilometrový tunel Korbeľka do tunela Havran.

Kraľovany v obkľúčení

Na definitívnu trasu obyvatelia Kraľovian netrpezlivo čakajú. „Jednoznačne by sme uvítali stavbu tunelového variantu,“ hovorí starosta Miloš Had. „V súčasnosti je rozvoj našej obce zo severu limitovaný železnicou. Údolný variant by nám poškodil územia na južnom okraji obce. Zmaril by všetky životaschopné rozvojové zámery v oblasti osady Rieka. Navyše by sa stavba mosta nad touto časťou obce negatívne dotkla miestnych obyvateľov znížením prístupu svetla do obydlí a vyšším hlukom. Preto budeme veľmi radi, ak konečne definitívne a čím skôr uvedený úsek diaľnice nestranne posúdia.“
Jaroslav Babušiak predal pozemok s lesom pod diaľnicu pred viac ako ôsmimi rokmi. „Uvítal som, keď sa tam za prvej vlády Róberta Fica objavili stroje. Potom to zastavil Ján Figeľ. Druhá Ficova vláda sa stavby nechytila, teraz chce zmeniť trasu. Som zvedavý, kde sa Orava bude napájať na diaľnicu. Pôvodne to malo byť pri sútoku Oravy s Váhom. Ak bude Korbeľka, tak to posunú až ku Švošovu alebo Ružomberku? To je už ďaleko.“
Podľa pôvodného plánu chcela NDS spustiť tento úsek do prevádzky v roku 2019. V súčasnosti sa tento termín javí ako nesplniteľná vízia aj v prípade povrchového variantu. Ak sa rozhodne pre tunelový variant, na 13-kilometrovom úseku budú dva tunely s celkovou dĺžkou takmer deväť kilometrov. V tomto prípade sa spomína termín ukončenie okolo roku 2023.

Najzáhadnejší bod

Rozbehnutá výstavba údolného úseku sa zastavila pred niekoľkými rokmi. „Už sme raz tento úsek ako povrchový variant bez tunela Korbeľka vybojovali, avšak príroda zmarila náš zámer,“ povedal začiatkom marca vtedajší minister dopravy Ján Počiatek „Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant. Toto spustilo automaticky proces nového posúdenia, v rámci ktorého sú termíny pomerne zdĺhavé. Zapodievame sa tým vyše roka. No už sme na konci aj tohto príbehu, takže dúfam, že sa rozlúskne tento najzáhadnejší a najzložitejší bod na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami.“ Minister odporúčal upravený povrchový variant s dvoma kratšími tunelmi Rojkov a Havran.

Ochranári chcú Korbeľku

V poslednej dobe sa opäť začala skloňovať Korbeľka, pretože z posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) možno vyjde ako najvhodnejšia.
„Tunelový variant s Korbeľkou je z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb najmenej problémový,“ hovorí Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. „Obchádza chránené územia, zosuvy v Kraľovanoch, v Kraľovanoch – Rieke a pri Rojkove sa vyhýba jaskyniam v Kraľovianskom meandri, sutinovým lesom pod Kopou a jednému z najstarších rašelinísk v strednej Európe Rojkovskému rašelinisku.“
Jozef Ridzoň zo SOS/BirdLife Slovensko má rovnaký názor. „Veľmi oceňujeme prístup, aký zvolilo v posledných mesiacoch ministerstvo dopravy a ministerstvo životného prostredia. Pozorujeme snahu tento problém vyriešiť nestranne a na základe spoľahlivých faktov. Počas ostatného procesu posudzovania totiž stále pribúdali nové údaje o možných rizikách tohto úseku. Jedným je zvýšené riziko poškodenia unikátnych jaskynných systémov v Kraľovianskom meandri.“

Peniaze a čas

V tlačovej správe, ktorú Jozef Ridzoň vydal s Jánom Topencerom, uvádzajú ďalšie dôležité fakty. Týkajú sa aj financovania. Podľa pôvodných odhadov mal údolný variant stáť približne pol miliardy eur, podľa EIA až 750 miliónov. K tejto sume treba pripočítať nevyhnutné kompenzačné opatrenia, ktoré cenu môžu navýšiť až ku 900 miliónom eur. A to je už odhadovaná cena variantu s Korbeľkou. 
Jozef Ridzoň upozorňuje, že pri realizácii kompenzačných opatrení môže dôjsť ku niekoľkoročnému zdržaniu výstavby. „V prípade obchvatu Bratislavy sa detaily kompenzačných opatrení dolaďovali viac ako rok. Pripravovali sa spolu s ostatnými dokumentmi a nespôsobili zdržanie prípravy výstavby D4. V prípade diaľnice D1 je však diskusia o kompenzačných opatreniach k údolnému variantu na úplnom začiatku.“
Financovanie je ďalším z kritických bodov úseku Turany – Hubová. Z operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 sú všetky finančné prostriedky na cesty rozdelené. Do úvahy prichádza financovanie zo štátneho rozpočtu, pôžička alebo súkromné zdroje investované cez PPP projekt. Všetky tri možnosti znamenajú značnú záťaž pre štát. Navyše, môžu odčerpať zdroje, ktoré vláda potrebuje na sľúbené výstavby rýchlostných ciest. Patrí medzi ne aj R3 cez Oravu.


  1. Rady Oravcov rozšírili ďalší novorodenci Foto 1 585
  2. Smutné. Dvoch mužov na dvoch miestach našli ráno potoku 447
  3. Ľudia si k domom potiahli cestu sami, teraz ju chcú predať mestu 422
  4. To je trúfalosť. Pozrite sa, čo sa stalo na jednej svadbe 311
  5. Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili 288
  6. Viete, na ktorej radnici je kráľovská koruna? 277
  7. Fungovanie stavebného úradu sa niektorým starostom nepáči. Prečo? 261
  8. Ranení horolezci ďakujú všetkým, ktorí sa modlili 193
  9. Prídu, odvolajú sa na zákon a vy platíte. Je to v poriadku? 130
  10. V Oravskej Lesnej sa bežalo pre zdravie 128

Najčítanejšie správy

Orava

Rady Oravcov rozšírili ďalší novorodenci

Nech sú zdraví a nech sa im na svete darí.

Smutné. Dvoch mužov na dvoch miestach našli ráno potoku

Ján chodieval vedľajšími cestami a po lúke, aby ho nezrazilo auto. Osudným sa mu stal pád do potoka.

Ľudia si k domom potiahli cestu sami, teraz ju chcú predať mestu

Úsek cesty na slepej ulici si obyvatelia spevňovali za vlastné peniaze. Teraz ho chcú mestu predať aj s pozemkami.

To je trúfalosť. Pozrite sa, čo sa stalo na jednej svadbe

Mladomanželia sa z peňazí, ktoré dostali počas venčekového tanca, netešili dlho.

Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili

Podnikatelia Dolných Kysúc podporili Oravcov, nesúhlasia s krokmi niektorých kysuckých politikov.

Blízke regióny

Pod Strečnom prejdete už v sobotu

Čiastočne bude komunikácia obmedzená aj naďalej.

V Žiline sa na šesť dní zastaví unikátny Légiovlak

Posádka vlaku bude návštevníkov sprevádzať v dobových uniformách.

Bábätká z čadčianskej pôrodnice 13.

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v čadčianskej nemocnici uplynulý týždeň a ich fotky sú zverejnené aj v MY Kysuckých novinách.

Národný park po slovensky. Najskôr asfalt, potom kola a hamburgery

Do Gaderskej doliny prúdi čoraz viac turistov. Zdá sa, že podnikavci chcú pre nich postaviť bufet v treťom pásme ochrany národného parku.

Ján Slota je vinný z podplácania

Expolitik sa pokúsil podplácať vlani po dopravnej nehode.

Všetky správy

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Bolo to dobre predané. Byty sú moja súkromná vec.

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka. Na zmenu platformy má tri roky.

Tridsaťtisíc Angličanov a ticho. Na Evertone bolo počuť Ružomberok

V prvom stretnutí tretieho predkola Európskej ligy Ružomberok prehral na pôde anglického Evertonu 0:1.

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

Kam vyraziť