Piatok, 22. september, 2017 | Meniny má Móric
Pridajte si svoje mesto

Najťažší úsek diaľnice D1 prechádza cez Oravu

Diaľnicu z Bratislavy do Košíc stavajú už 40 rokov. Dokončenie sľubuje pravidelne každá vláda. Pravdepodobne sa to nepodarí ani súčasnej.

Dialnica mala pôvodne ísť ponad jazero v Kraľovanoch Rieke. V súčasnosti už neplatí ani variant s nadjazdom pod ním.(Zdroj: Archív OcÚ)

KRAĽOVANY. Kritickým miestom spojnice západu a východu Slovenska je 13-kilometrový úsek Turany – Hubová. Existuje niekoľko variantov. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) presadzujú údolný s tunelmi Rojkov (1,8 km) a trojkilometrovým Havranom. Proti sú ochranári, vedci aj obyvatelia Kraľovian. Žiadajú upustiť od Rojkova a viesť trasu cez takmer šesťkilometrový tunel Korbeľka do tunela Havran.

Kraľovany v obkľúčení

Na definitívnu trasu obyvatelia Kraľovian netrpezlivo čakajú. „Jednoznačne by sme uvítali stavbu tunelového variantu,“ hovorí starosta Miloš Had. „V súčasnosti je rozvoj našej obce zo severu limitovaný železnicou. Údolný variant by nám poškodil územia na južnom okraji obce. Zmaril by všetky životaschopné rozvojové zámery v oblasti osady Rieka. Navyše by sa stavba mosta nad touto časťou obce negatívne dotkla miestnych obyvateľov znížením prístupu svetla do obydlí a vyšším hlukom. Preto budeme veľmi radi, ak konečne definitívne a čím skôr uvedený úsek diaľnice nestranne posúdia.“
Jaroslav Babušiak predal pozemok s lesom pod diaľnicu pred viac ako ôsmimi rokmi. „Uvítal som, keď sa tam za prvej vlády Róberta Fica objavili stroje. Potom to zastavil Ján Figeľ. Druhá Ficova vláda sa stavby nechytila, teraz chce zmeniť trasu. Som zvedavý, kde sa Orava bude napájať na diaľnicu. Pôvodne to malo byť pri sútoku Oravy s Váhom. Ak bude Korbeľka, tak to posunú až ku Švošovu alebo Ružomberku? To je už ďaleko.“
Podľa pôvodného plánu chcela NDS spustiť tento úsek do prevádzky v roku 2019. V súčasnosti sa tento termín javí ako nesplniteľná vízia aj v prípade povrchového variantu. Ak sa rozhodne pre tunelový variant, na 13-kilometrovom úseku budú dva tunely s celkovou dĺžkou takmer deväť kilometrov. V tomto prípade sa spomína termín ukončenie okolo roku 2023.

Najzáhadnejší bod

Rozbehnutá výstavba údolného úseku sa zastavila pred niekoľkými rokmi. „Už sme raz tento úsek ako povrchový variant bez tunela Korbeľka vybojovali, avšak príroda zmarila náš zámer,“ povedal začiatkom marca vtedajší minister dopravy Ján Počiatek „Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant. Toto spustilo automaticky proces nového posúdenia, v rámci ktorého sú termíny pomerne zdĺhavé. Zapodievame sa tým vyše roka. No už sme na konci aj tohto príbehu, takže dúfam, že sa rozlúskne tento najzáhadnejší a najzložitejší bod na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami.“ Minister odporúčal upravený povrchový variant s dvoma kratšími tunelmi Rojkov a Havran.

Ochranári chcú Korbeľku

V poslednej dobe sa opäť začala skloňovať Korbeľka, pretože z posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) možno vyjde ako najvhodnejšia.
„Tunelový variant s Korbeľkou je z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb najmenej problémový,“ hovorí Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. „Obchádza chránené územia, zosuvy v Kraľovanoch, v Kraľovanoch – Rieke a pri Rojkove sa vyhýba jaskyniam v Kraľovianskom meandri, sutinovým lesom pod Kopou a jednému z najstarších rašelinísk v strednej Európe Rojkovskému rašelinisku.“
Jozef Ridzoň zo SOS/BirdLife Slovensko má rovnaký názor. „Veľmi oceňujeme prístup, aký zvolilo v posledných mesiacoch ministerstvo dopravy a ministerstvo životného prostredia. Pozorujeme snahu tento problém vyriešiť nestranne a na základe spoľahlivých faktov. Počas ostatného procesu posudzovania totiž stále pribúdali nové údaje o možných rizikách tohto úseku. Jedným je zvýšené riziko poškodenia unikátnych jaskynných systémov v Kraľovianskom meandri.“

Peniaze a čas

V tlačovej správe, ktorú Jozef Ridzoň vydal s Jánom Topencerom, uvádzajú ďalšie dôležité fakty. Týkajú sa aj financovania. Podľa pôvodných odhadov mal údolný variant stáť približne pol miliardy eur, podľa EIA až 750 miliónov. K tejto sume treba pripočítať nevyhnutné kompenzačné opatrenia, ktoré cenu môžu navýšiť až ku 900 miliónom eur. A to je už odhadovaná cena variantu s Korbeľkou. 
Jozef Ridzoň upozorňuje, že pri realizácii kompenzačných opatrení môže dôjsť ku niekoľkoročnému zdržaniu výstavby. „V prípade obchvatu Bratislavy sa detaily kompenzačných opatrení dolaďovali viac ako rok. Pripravovali sa spolu s ostatnými dokumentmi a nespôsobili zdržanie prípravy výstavby D4. V prípade diaľnice D1 je však diskusia o kompenzačných opatreniach k údolnému variantu na úplnom začiatku.“
Financovanie je ďalším z kritických bodov úseku Turany – Hubová. Z operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 sú všetky finančné prostriedky na cesty rozdelené. Do úvahy prichádza financovanie zo štátneho rozpočtu, pôžička alebo súkromné zdroje investované cez PPP projekt. Všetky tri možnosti znamenajú značnú záťaž pre štát. Navyše, môžu odčerpať zdroje, ktoré vláda potrebuje na sľúbené výstavby rýchlostných ciest. Patrí medzi ne aj R3 cez Oravu.


  1. Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát 3 491
  2. Toto sú kandidáti na žilinského župana a poslancov za Oravu 2 879
  3. Voľby do VÚC 2017 Dolný Kubín: Zoznam kandidátov na poslancov 1 352
  4. Voľby do VÚC 2017 Tvrdošín: Zoznam kandidátov na poslancov 1 262
  5. Voľby do VÚC 2017 Námestovo: Zoznam kandidátov na poslancov 1 202
  6. Necelé tri týždne po požiari podľahlo zraneniam malé dievčatko 353
  7. Pozrite, čo sa bude diať v dolnooravskej metropole 342
  8. Na čo? Pre koho? Pýtali sa vtedy ľudia. A čo dnes? 336
  9. Celý futbalový zápas videli diváci iba na dvoch štadiónoch 243
  10. Mohli by stavať, zavadzia im vedenie vysokého napätia 188

Najčítanejšie správy

Orava

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Toto sú kandidáti na žilinského župana a poslancov za Oravu

V župných voľbách si vyberieme vyberieme na post predsedu Žilinského samosprávneho kraja spomedzi deviatich kandidátov.

Voľby do VÚC 2017 Dolný Kubín: Zoznam kandidátov na poslancov

Vo volebnom obvode Dolný Kubín sa o post poslancov Zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja bude uchádzať 23 kandidátov.

Voľby do VÚC 2017 Tvrdošín: Zoznam kandidátov na poslancov

Vo volebnom obvode Tvrdošín sa o post poslancov Zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja bude uchádzať 21 kandidátov.

Voľby do VÚC 2017 Námestovo: Zoznam kandidátov na poslancov

Vo volebnom obvode Námestovo sa o post poslancov Zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja bude uchádzať 25 kandidátov.

Blízke regióny

Kysučan sa zrejme zastrelil podomácky vyrobenou zbraňou

Včera otriasla kysuckou obcou Nesluša tragická správa. V rodinnom dome našli 47-ročného muža, ktorý si pravdepodobne siahol na život.

Voľby do VÚC 2017 Čadca: Zoznam kandidátov na poslancov

Do župy kandiduje 47 záujemcov o post poslanca. Krúžkovať budeme ôsmich.

Dôchodkyňa, ktorú dnes ráno zrazilo v centre auto, zomrela

Dnes ráne neďaleko Stop Shop-u auto zrazilo dôchodkyňu. Tá zraneniam podľahla.

Voľby do VÚC 2017 ŽILINA: Zoznam kandidátov na poslancov

V župných voľbách kandiduje 89 záujemcov o kreslo poslanca z okresu Žilina. Voliči vyberú trinástich.

Zoznam kandidátov na krajských poslancov - volebný obvod Martin

Vo volebnom obvode Martin sa o post poslancov Žilinského samosprávneho kraja bude uchádzať 54 kandidátov a kandidátok. Zvolení budú ôsmi.

Všetky správy

V Banskej Bystrici dnes otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke, majetkom mesta sa stane po zápise na list vlastníctva.

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Realitný trh sa zbláznil, byty sa predávajú za rekordné ceny

Za trojizbový byt v paneláku na Terase sú ľudia ochotní zaplatiť 105-tisíc.

Kam vyraziť