Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Najťažší úsek diaľnice D1 prechádza cez Oravu

Diaľnicu z Bratislavy do Košíc stavajú už 40 rokov. Dokončenie sľubuje pravidelne každá vláda. Pravdepodobne sa to nepodarí ani súčasnej.

Dialnica mala pôvodne ísť ponad jazero v Kraľovanoch Rieke. V súčasnosti už neplatí ani variant s nadjazdom pod ním.Dialnica mala pôvodne ísť ponad jazero v Kraľovanoch Rieke. V súčasnosti už neplatí ani variant s nadjazdom pod ním. (Zdroj: Archív OcÚ)

KRAĽOVANY. Kritickým miestom spojnice západu a východu Slovenska je 13-kilometrový úsek Turany – Hubová. Existuje niekoľko variantov. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) presadzujú údolný s tunelmi Rojkov (1,8 km) a trojkilometrovým Havranom. Proti sú ochranári, vedci aj obyvatelia Kraľovian. Žiadajú upustiť od Rojkova a viesť trasu cez takmer šesťkilometrový tunel Korbeľka do tunela Havran.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kraľovany v obkľúčení

Na definitívnu trasu obyvatelia Kraľovian netrpezlivo čakajú. „Jednoznačne by sme uvítali stavbu tunelového variantu,“ hovorí starosta Miloš Had. „V súčasnosti je rozvoj našej obce zo severu limitovaný železnicou. Údolný variant by nám poškodil územia na južnom okraji obce. Zmaril by všetky životaschopné rozvojové zámery v oblasti osady Rieka. Navyše by sa stavba mosta nad touto časťou obce negatívne dotkla miestnych obyvateľov znížením prístupu svetla do obydlí a vyšším hlukom. Preto budeme veľmi radi, ak konečne definitívne a čím skôr uvedený úsek diaľnice nestranne posúdia.“
Jaroslav Babušiak predal pozemok s lesom pod diaľnicu pred viac ako ôsmimi rokmi. „Uvítal som, keď sa tam za prvej vlády Róberta Fica objavili stroje. Potom to zastavil Ján Figeľ. Druhá Ficova vláda sa stavby nechytila, teraz chce zmeniť trasu. Som zvedavý, kde sa Orava bude napájať na diaľnicu. Pôvodne to malo byť pri sútoku Oravy s Váhom. Ak bude Korbeľka, tak to posunú až ku Švošovu alebo Ružomberku? To je už ďaleko.“
Podľa pôvodného plánu chcela NDS spustiť tento úsek do prevádzky v roku 2019. V súčasnosti sa tento termín javí ako nesplniteľná vízia aj v prípade povrchového variantu. Ak sa rozhodne pre tunelový variant, na 13-kilometrovom úseku budú dva tunely s celkovou dĺžkou takmer deväť kilometrov. V tomto prípade sa spomína termín ukončenie okolo roku 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Najzáhadnejší bod

Rozbehnutá výstavba údolného úseku sa zastavila pred niekoľkými rokmi. „Už sme raz tento úsek ako povrchový variant bez tunela Korbeľka vybojovali, avšak príroda zmarila náš zámer,“ povedal začiatkom marca vtedajší minister dopravy Ján Počiatek „Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant. Toto spustilo automaticky proces nového posúdenia, v rámci ktorého sú termíny pomerne zdĺhavé. Zapodievame sa tým vyše roka. No už sme na konci aj tohto príbehu, takže dúfam, že sa rozlúskne tento najzáhadnejší a najzložitejší bod na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami.“ Minister odporúčal upravený povrchový variant s dvoma kratšími tunelmi Rojkov a Havran.

Ochranári chcú Korbeľku

V poslednej dobe sa opäť začala skloňovať Korbeľka, pretože z posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) možno vyjde ako najvhodnejšia.
„Tunelový variant s Korbeľkou je z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb najmenej problémový,“ hovorí Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. „Obchádza chránené územia, zosuvy v Kraľovanoch, v Kraľovanoch – Rieke a pri Rojkove sa vyhýba jaskyniam v Kraľovianskom meandri, sutinovým lesom pod Kopou a jednému z najstarších rašelinísk v strednej Európe Rojkovskému rašelinisku.“
Jozef Ridzoň zo SOS/BirdLife Slovensko má rovnaký názor. „Veľmi oceňujeme prístup, aký zvolilo v posledných mesiacoch ministerstvo dopravy a ministerstvo životného prostredia. Pozorujeme snahu tento problém vyriešiť nestranne a na základe spoľahlivých faktov. Počas ostatného procesu posudzovania totiž stále pribúdali nové údaje o možných rizikách tohto úseku. Jedným je zvýšené riziko poškodenia unikátnych jaskynných systémov v Kraľovianskom meandri.“

SkryťVypnúť reklamu

Peniaze a čas

V tlačovej správe, ktorú Jozef Ridzoň vydal s Jánom Topencerom, uvádzajú ďalšie dôležité fakty. Týkajú sa aj financovania. Podľa pôvodných odhadov mal údolný variant stáť približne pol miliardy eur, podľa EIA až 750 miliónov. K tejto sume treba pripočítať nevyhnutné kompenzačné opatrenia, ktoré cenu môžu navýšiť až ku 900 miliónom eur. A to je už odhadovaná cena variantu s Korbeľkou. 
Jozef Ridzoň upozorňuje, že pri realizácii kompenzačných opatrení môže dôjsť ku niekoľkoročnému zdržaniu výstavby. „V prípade obchvatu Bratislavy sa detaily kompenzačných opatrení dolaďovali viac ako rok. Pripravovali sa spolu s ostatnými dokumentmi a nespôsobili zdržanie prípravy výstavby D4. V prípade diaľnice D1 je však diskusia o kompenzačných opatreniach k údolnému variantu na úplnom začiatku.“
Financovanie je ďalším z kritických bodov úseku Turany – Hubová. Z operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 sú všetky finančné prostriedky na cesty rozdelené. Do úvahy prichádza financovanie zo štátneho rozpočtu, pôžička alebo súkromné zdroje investované cez PPP projekt. Všetky tri možnosti znamenajú značnú záťaž pre štát. Navyše, môžu odčerpať zdroje, ktoré vláda potrebuje na sľúbené výstavby rýchlostných ciest. Patrí medzi ne aj R3 cez Oravu.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 443
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 101
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 903
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 792
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 748
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 033
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 892

Blogy SME

  1. Peter Blaškovitš: Minister má výhovorky riěsenia nie
  2. Peter Kubica: Meditácia v teniskách
  3. Karol Dučák: Príbeh ukradnutej firmy
  4. Magdaléna Cifrová: ChatGPT, život tínedžerov a nespravodlivý rebríček INEKO
  5. Ľuboš Vodička: O Orlom hniezde, o Hitlerovi, ale aj o rozpakoch z turistickej atrakcie
  6. Věra Tepličková: Jeden za všetkých a všetci za jedného
  7. Post Bellum SK: Prečo je potrebné darovať a hovoriť o tom
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.2.1923)
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 363
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 5 299
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 650
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 913
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 699
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 320
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 998
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 990
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Alžbeta Bajáková s manželom Petrom.

O dieťa prišla Alžbeta Bajáková v 34. týždni tehotenstva.


3 h
Účastníci si na konci pochutnali na domácej kapustnici.

Akciu prišli podporiť štyri stovky milovníkov zimnej turistiky.


Renáta Grobarčíková 4 h
Mário Košút mal zo striebornej medaily veľkú radosť.

Mário Košút absolvoval majstrovstvá Európy v zimnom triatlone.


20 h
Kolkári Trstená Starek prežívajú výnimočnú sezónu.

Najlepší výkon Starekovcov predviedol Michal Szulc, ktorý zvalil 651 kolov.


2. feb

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muž na následky zranení zomrel.


1. feb

Aktuálny dlh letiska je 1,8 milióna eur.


2. feb

Opatrenia sú tiež na ďalších súdoch. Zo Špecializovaného trestného súdu v Pezinku museli odviesť dvojicu obžalovaných.


(JN) 23 h

Na mieste zasahovala polícia i záchranná služba.


19 h

Blogy SME

  1. Peter Blaškovitš: Minister má výhovorky riěsenia nie
  2. Peter Kubica: Meditácia v teniskách
  3. Karol Dučák: Príbeh ukradnutej firmy
  4. Magdaléna Cifrová: ChatGPT, život tínedžerov a nespravodlivý rebríček INEKO
  5. Ľuboš Vodička: O Orlom hniezde, o Hitlerovi, ale aj o rozpakoch z turistickej atrakcie
  6. Věra Tepličková: Jeden za všetkých a všetci za jedného
  7. Post Bellum SK: Prečo je potrebné darovať a hovoriť o tom
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.2.1923)
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 363
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 5 299
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 650
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 913
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 699
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 320
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 998
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 990
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu