DOLNÝ KUBÍN. Nemecká prepravná spoločnosť Arriva prevádzkuje na Liptove a na Orave takmer stodvadsať liniek prímestskej autobusovej dopravy objednávanej a dotovanej Žilinským samosprávnym krajom. Zabezpečuje aj mestskú dopravu v Liptovskom Mikuláši, Ružomberku a Dolnom Kubíne.
Požiadavky zamestnancov
V decembri 2015 končila platnosť kolektívnej zmluvy. Podľa nej majú vodiči priemerne 800 eur plat v hrubom. Zdá sa im to málo.
„V dnešnej dobe je osemsto eur so všetkými príplatkami za sviatky či víkendy málo,“ hovorí Jozef Tyrol, predseda Základnej organizácie OZ KOVO Orava – Liptov, ktorý je zároveň vodičom autobusu. „Máme zodpovednosť za cestujúcich, musíme absolvovať preskúšania z predpisov, školenia, staráme sa o vozidlá.“
Rokovania o novej kolektívnej zmluve prebiehali od septembra. Odborári pôvodne žiadali zvýšenie platu o 40 eur, o 6,6 percent naviac žiadali pri tarifných mzdách vodičov. Vedenie nesúhlasilo.
Neúspešné vyjednávanie
Po troch kolách rokovaní sa 19. januára odborári so zamestnávateľom dohodli na zvýšení mzdy vodičov od januára o 22 centov na hodinu v pevnej zložke mzdy. O 25 eur sa mala zvýšiť aj mesačná mzda všetkých zamestnancov.
„Sľub nesplnili,“ hovorí Jozef Tyrol. Vysvetlil prečo. Pracovný čas vodiča sa skladá zo štyroch častí. Z doby jazdy, manipulácie, čo je vydávanie cestovných lístkov, ošetrovania vozidla a odvodu tržieb. „Dohodli sme sa, že nám 22 centov pridajú na celú dobu, ale dali nám ich len na dobu jazdy.“
Vodiči dlhších liniek začínajú ráno a končia večer. V práci sú 12 hodín, jazdia osem. Pri kratších zo 7,5 hodinového pracovného času jazdia 4 až 5 hodín.
Pôjdeme do štrajku
Všetky doterajšie rokovania skončili neúspešne. Preto odborári 18. marca po konferencii vyhlásili štrajkovú pohotovosť.
„Požiadali sme ministerstvo práce o sprostredkovateľa pri rokovaniach,“ hovorí odborársky predák. „Vkladáme do toho veľa nádejí. Dúfame, že zvíťazí zdravý rozum. Ak podmienky nesplnia, veľa ľudí je rozhodnutých vstúpiť do ostrého štrajku.“
Ladislav Hološ, generálny riaditeľ Arriva Liorbus, potvrdil, že s odbormi sú pripravení rokovať. „Sporný zostáva len bod týkajúci sa rozsahu nárastu platov. Vedenie spoločnosti ponúka spravodlivé percentuálne zvýšenie miezd všetkých zamestnancov o štyri percentá.“
Vodiči však trvajú na náraste ich miezd o fixnú sedempercentnú čiastku. Pre ostatných zamestnancov navrhujú len polovičný nárast. „Všetky ostatné body kolektívnej zmluvy sme prediskutovali a vzájomne odsúhlasili. Už v súčasnosti poskytujeme zamestnancom množstvo finančných i nefinančných benefitov.“
Požiadavky zamestnancov podporuje Mária Žúborová z Dolného Kubína, ktorá pravidelne cestuje autobusom do práce. „Nech im dajú tie peniaze. Pracovala som aj v zahraničí a viem to porovnať. Ľudia potrebujú aj na Slovensku žiť. A čo z týchto platov? Sú hrozné.“
Či ostane Orava a Liptov bez autobusového spojenia, ukážu najbližšie rokovania. „Veríme, že nezávislý sprostredkovateľ objektívne posúdi možnosti navyšovania miezd a vďaka jeho prispeniu dôjde medzi oboma stranami k dohode, tak ako v minulosti,“ hovorí Ladislav Hološ.