Vodiči autobusov hrozia štrajkom

Vedenie spoločnosti Arriva, ktorá minulý rok kúpila SAD Liorbus, odmietlo podpísať kolektívnu zmluvu. Približne 370 zamestnancov vyhlásilo štrajkovú pohotovosť.

Arriva Liorbus zabezpečuje dopravu na Orave a Liptove.Arriva Liorbus zabezpečuje dopravu na Orave a Liptove. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Nemecká prepravná spoločnosť Arriva prevádzkuje na Liptove a na Orave takmer stodvadsať liniek prímestskej autobusovej dopravy objednávanej a dotovanej Žilinským samosprávnym krajom. Zabezpečuje aj mestskú dopravu v Liptovskom Mikuláši, Ružomberku a Dolnom Kubíne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Požiadavky zamestnancov

V decembri 2015 končila platnosť kolektívnej zmluvy. Podľa nej majú vodiči priemerne 800 eur plat v hrubom. Zdá sa im to málo.
„V dnešnej dobe je osemsto eur so všetkými príplatkami za sviatky či víkendy málo,“ hovorí Jozef Tyrol, predseda Základnej organizácie OZ KOVO Orava – Liptov, ktorý je zároveň vodičom autobusu. „Máme zodpovednosť za cestujúcich, musíme absolvovať preskúšania z predpisov, školenia, staráme sa o vozidlá.“
Rokovania o novej kolektívnej zmluve prebiehali od septembra. Odborári pôvodne žiadali zvýšenie platu o 40 eur, o 6,6 percent naviac žiadali pri tarifných mzdách vodičov. Vedenie nesúhlasilo.

SkryťVypnúť reklamu

Neúspešné vyjednávanie

Po troch kolách rokovaní sa 19. januára odborári so zamestnávateľom dohodli na zvýšení mzdy vodičov od januára o 22 centov na hodinu v pevnej zložke mzdy. O 25 eur sa mala zvýšiť aj mesačná mzda všetkých zamestnancov.
„Sľub nesplnili,“ hovorí Jozef Tyrol. Vysvetlil prečo. Pracovný čas vodiča sa skladá zo štyroch častí. Z doby jazdy, manipulácie, čo je vydávanie cestovných lístkov, ošetrovania vozidla a odvodu tržieb. „Dohodli sme sa, že nám 22 centov pridajú na celú dobu, ale dali nám ich len na dobu jazdy.“
Vodiči dlhších liniek začínajú ráno a končia večer. V práci sú 12 hodín, jazdia osem. Pri kratších zo 7,5 hodinového pracovného času jazdia 4 až 5 hodín.

Pôjdeme do štrajku

Všetky doterajšie rokovania skončili neúspešne. Preto odborári 18. marca po konferencii vyhlásili štrajkovú pohotovosť.
„Požiadali sme ministerstvo práce o sprostredkovateľa pri rokovaniach,“ hovorí odborársky predák. „Vkladáme do toho veľa nádejí. Dúfame, že zvíťazí zdravý rozum. Ak podmienky nesplnia, veľa ľudí je rozhodnutých vstúpiť do ostrého štrajku.“
Ladislav Hološ, generálny riaditeľ Arriva Liorbus, potvrdil, že s odbormi sú pripravení rokovať. „Sporný zostáva len bod týkajúci sa rozsahu nárastu platov. Vedenie spoločnosti ponúka spravodlivé percentuálne zvýšenie miezd všetkých zamestnancov o štyri percentá.“
 Vodiči však trvajú na náraste ich miezd o fixnú sedempercentnú čiastku. Pre ostatných zamestnancov navrhujú len polovičný nárast. „Všetky ostatné body kolektívnej zmluvy sme prediskutovali a vzájomne odsúhlasili. Už v súčasnosti poskytujeme zamestnancom množstvo finančných i nefinančných benefitov.“
Požiadavky zamestnancov podporuje Mária Žúborová z Dolného Kubína, ktorá pravidelne cestuje autobusom do práce. „Nech im dajú tie peniaze. Pracovala som aj v zahraničí a viem to porovnať. Ľudia potrebujú aj na Slovensku žiť. A čo z týchto platov? Sú hrozné.“
Či ostane Orava a Liptov bez autobusového spojenia, ukážu najbližšie rokovania. „Veríme, že nezávislý sprostredkovateľ objektívne posúdi možnosti navyšovania miezd a vďaka jeho prispeniu dôjde medzi oboma stranami k dohode, tak ako v minulosti,“ hovorí Ladislav Hološ.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 95 490
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 978
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 650
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 847
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 232
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 717
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu