To sú zistenia Slovenskej obchodnej inšpekcie z vyše 200 kontrol po tom, čo veľké obchodné reťazce uskutočnili niekoľko veľkolepých výpredajov. Inak povedané, inšpektori objavili to, čo už bolo dávno objavené. Veď sa opýtajte ktoréhokoľvek občana z odkiaľkoľvek, či sa pri nakupovaní nestretol s klamlivou reklamou, či v obchode nezaplatil viac, ako sľubovali reklamné letáky. A každý ich dostáva do poštových schránok neúrekom.
A teraz niekoľko skúseností z dolnokubínskych predajní, aby sme dokumentovali, aké ťahy sú ochotní urobiť obchodníci kvôli zvýšeniu obratu. Pri vyložení tovaru obchodník schválne nadhodnotí jeho cenu a po týždni, niekedy už na druhý deň, ju veľkodušne zníži o niekoľko percent. Pritom znížená cena je prinajmenšom taká, aká mala byť úplne na začiatku. Kupujúci má nakoniec pocit, že kúpil lacnejšie, obchodník je spokojný, lebo v konečnom dôsledku aj tak zarobil. Alebo iný príklad - v regáli, kde sú uložené povedzme jogurty, sa dočítate, že zlacneli o 20 percent. Pri pokladnici však zaplatíte pôvodnú cenu. Ak sa ohradíte, pokladníčka spokojne oponuje, že ona musí účtovať cenu, ktorá je v registračnej pokladnici. A preto máte jedinú možnosť – tovar, ktorý ste vložili do nákupného košíka kvôli klamlivej reklame, vyložiť.
Teraz sa dostávame k jadru celého problému. Načo nám je obchodná inšpekcia, ktorá iba potvrdí, že tovar bol predražený? Stačí, ak zákazník bude pozornejší. Pri akomkoľvek klamlivom ťahu obchodníka treba tovar vyložiť a nezaplatiť. A ešte lepšie zákazník urobí, ak do predajne, kde sa také a im podobné ťahy robia, už viac nevkročí. To bude krok, ktorý si každý obchodník zapamätá, to bude odpoveď, ktorá ho zabolí pri každom počítaní tržieb.
A príkladov na to, že kdejaké neprijateľné maniere sa dejú, nájdete dosť aj medzi dolnokubínskymi obchodníkmi, hlavne potravinárskych predajní. Teraz ide len o to, aby sme sa my zákazníci začali brániť tým najúčinnejším spôsobom – ignorovaním tých, ktorí idú proti nám, proti našej peňaženke.
Tak kedy začneme?
Autor: eli