Od vstupu Slovenska do Európskej únie uplynie o mesiac presne rok. Po 1. máji minulého roku opustili colníci aj na Orave budovy colníc, vybudovaných len prednedávnom (Novoť, Oravská Polhora) i tých staršieho dáta (Trstená, Suchá Hora). Na hraničných priechodoch na pohyb osôb medzi štátmi EÚ zostali dohliadať už len príslušníci hraničnej polície. Ministerstvo vnútra SR však odmietlo od Ministerstva financií SR prebrať dve colnice na Orave – Trstenú a Suchú Horu. Bezodplatným prevodom na Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Žiline zmenili majiteľa budovy colníc v Novoti a Oravskej Polhore. Ďalšie dve sa stali „cukríkom“ pre podnikateľov. Ako sme sa dozvedeli od hovorkyne Colného riaditeľstva v Bratislave Silvie Balázsikovej, budova bývalej colnice v Suchej Hore už nového majiteľa dokonca má!
„O predaji našej colnice neviem doteraz nič, prekvapujete ma,“ povedala nám starostka Suchej Hory Anna Šikyňová. „O budovy mala záujem obec, oznámili sme to ministerstvu financií ešte v roku 2003, ale vtedy to bolo podľa nich ešte bezpredmetné. Mám dojem, že aj priznanie dane z nehnuteľnosti pre tento rok máme ešte od ministerstva, ale neviem to povedať na sto percent (starostku sme oslovili mimo OcÚ – pozn. aut.). Ak by však budova bola zmenila majiteľa ešte v roku 2004, nový majiteľ už s priznaním dane z nehnuteľnosti mešká.“
Podľa našich informácií Colné riaditeľstvo zverejnilo oznam o predaji nehnuteľnosti v Hospodárskych novinách, na čo sa prihlásil jediný záujemca a ten mal budovu vrátane lukratívneho pozemku aj odkúpiť. Hovorí sa o dvoch domácich obchodníkoch, ktorí by mohli byť novými majiteľmi, obaja majú v blízkosti colnice už svoje predajne. Bližšie k úradníkom na colnici má však iba jeden z nich. Podľa Suchohorčanov by s novým majiteľom mohol nastať aj nový problém – na pozemku colnice bola, a doteraz ešte aj je, autobusová zastávka pre horný koniec dediny. Ak by – teoreticky – nový majiteľ trval na odstránení zastávky zo svojho pozemku, autobusy by museli z konečnej v Suchej Hore buď vždy cúvať až do stredu obce, alebo by mali jednoducho konečnú už v centre. A ľudia by od poslednej zastávky domov na koniec obce približne trištvrte kilometra pokračovali po vlastných.
Aj keď sme sa Silvie Balázsikovej výslovne pýtali aj na osud colnice na priechode Trstená – Chyžné, v aktuálnych informáciách z colného riaditeľstva o nej nepadla ani zmienka. Ale o tom, že niečo sa tam deje, svedčí aj zriadenie súkromnej zmenárne v jednej z „búdok“, kde predtým sedávali colníci. Keďže sa v nej svieti, po vybavení prichádzajúcich vozidiel z poľskej strany našimi i poľskými hraničnými policajtmi zastavujú všetci šoféri aj pri nej – a čakajú, kedy z nej vyjde niekto v zelenej uniforme. Na priechode tak aj niekoľkokrát denne vzniká zápcha a hraničná polícia je z toho zákonite dosť nervózna. Nehovoriac o vodičoch.
O niekoľko rokov, keď aj pre Slovensko začne naplno platiť Schengenská dohoda, mali by zmiznúť hraničné kontroly úplne. No doteraz nikto s určitosťou nevie povedať, či si medzinárodná situácia v súvislosti s narastajúcim terorizmom vo svete v budúcnosti nevyžiada predsa len istú kontrolu hraníc aj v rámci EÚ. „Keď tu všetko predajú, kde nás potom strčia? Do nejakých provizórnych maringotiek?“, pýtajú sa už dnes príslušníci hraničnej polície.