Minulý týždeň sme informovali verejnosť o tom, ako „nevedomky“ krajská samospráva ukrojila ďalší krajec z chleba viacdetným rodinám tým, že „vďaka“ novému cenovému výmeru prestali platiť týždenné a mesačné zľavnené cestovné lístky pre žiakov a študentov. Prednedávnom sa však aj poľnohospodári dozvedeli, že vo svojich neustávajúcich starostiach s nevyplatenými dotáciami majú ďalší problém navyše. A tým je Všeobecne záväzné nariadenie ŽSK č. 5/2004 o zdanení motorových vozidiel, ktoré naši volení zástupcovia – poslanci ŽSK – schválili na konci minulého roka. Podľa neho musia družstvá zaplatiť daň aj za vozidlá, ktorými hoci len vyvážajú hnoj z maštalí.
Odnepamäti doteraz mali poľnohospodári úľavy z cestnej dane na vozidlá, ktoré im slúžili prevažne na hospodárskych dvoroch a poliach a na cestu vychádzali len sezónne, aby sa prepravili z poľa na pole. Každému je jasné, že aj tieto vozidlá musia spĺňať isté bezpečnostné a technické parametre a byť legálne v evidencii vozidiel. Podľa zákona 582/2004 Z. Z. o miestnych daniach môže samosprávny kraj oslobodiť od daní alebo dať úľavu na dani vozidlám „používaným výhradne v poľnohospodárskej a lesnej výrobe, ktoré využíva len na prejazd z jedného miesta mimo pozemných komunikácií na druhé miesto v rámci obhospodarovaného územia“. Poľnohospodárske družstvá, podniky a farmári majú množstvo starej techniky, slúžiacej iba na zvážanie sena a podobne. A hoci ich použijú iba párkrát za rok, teraz za ne musia platiť rádovo desaťtisíce korún (napr. dvojnápravové vozidlo od 6 do 8 t – 10 600 Sk). Pritom v poľnohospodársky silných krajoch, ako je Trenčiansky či Nitriansky kraj poľnohospodári úľavu na dani naďalej majú, v Trnavskom a Banskobystrickom kraji sú od nej dokonca celkom oslobodení. Podľa úradníkov ŽSK bol návrh VZN spracovaný podľa vyhlášky a zverejnený tak, ako mal byť. Od poľnohospodárov však žiadne pripomienky na kraj neprišli...
Nové VZN zasiahne predovšetkým tie poľnohospodárske subjekty, ktoré si podnikanie v poľnohospodárstve vylepšujú nákladnou dopravou. To by bolo v poriadku, keby sa popri tom „nezviezli“ aj autá, používané iba na dvoroch. Poľnohospodári najprv žiadali vysvetlenie novej legislatívy od ministerstva financií, pretože sa obávali, že daň musia zaplatiť aj napr. z prípojných nemotorových vozidiel a traktorov. Podľa Anny Zápražnej, riaditeľky odboru priamych daní, to však tak nie je, vlečky a traktory nie sú predmetom dane z motorových vozidiel. Ostatné však áno. Za Oravskú poľnohospodársku a potravinársku komoru v Dolnom Kubíne sa rokovaní so zástupcami ŽSK zúčastnil jej riaditeľ Michal Šulič. Aj keď prvé rokovanie spočiatku dávalo poľnohospodárom určitú nádej – vyplynula z neho rada, aby najprv zaplatili iba časť dane za 1. štvrťrok a potom sa uvidí – dnes je už jasné, že v tomto roku sa na VZN-ku už nič nezmení. Odbor dopravy ŽSK bude o možných úľavách pre poľnohospodárov rokovať iba pri príprave nového nariadenia, platného až v roku 2006.