Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Poľská cesta sa končí

Konkrétna dohoda o cestnom prepojení Slovenska a Poľska cez Skalité a Zwardoň predsa len existuje. Diaľnica sa tu teda nemá budovať do „stratena“, ako je to na celom Slovensku prezentované širokej verejnosti.

A či je to pre Oravu dobrá, alebo zlá správa, záleží od uhla pohľadu. Iný je zo strany podnikateľov, iný zo strany obyvateľov, žijúcich okolo hlavného cestného ťahu Oravou do Poľska.
O nečinnosti stavbárov na poľskej strane hranice chce Slovákov údajne niekto iba presvedčiť. Pred niekoľkými rokmi za Zwardoňou ešte bolo pusto, na prelome rokov 2004/2005 tu však Poliaci už dokončili dva kilometre štvorprúdovej rýchlostnej komunikácie po slovensko-poľskú hranicu. Spustiť prevádzku na nej však nemôžu, pretože sa končí v „slovenskom“ bahne a snehu – slovenská strana nedokončila asi 200-metrový prepájací úsek na starú cestu – serpentínu.
„Ešte v roku 2002 podpísal bývalý minister dopravy Jozef Macejko s poľským ministrom dopravy Jerzym Wydzikom protokol o prepojení úseku Bialsko-Biala – Čadca v polovičnom profile do roku 2006,“ povedal nám riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, Regionálnej komory v Žiline Ján Mišura.

Skryť Vypnúť reklamu

„Odvtedy sa na slovenskej strane postavil iba 500-metrový úsek okolo Budatína a tunel pri Čadci, ktorý sa staval už od roku 1996. Na úseku Svrčinovec – Skalité sa naďalej len konzervuje a projektuje. Pôvodný projekt je tým ohrozený. Na minuloročnej konferencii v Poľsku sme zistili, že slovenská strana navrhuje už nový termín prepojenia, rok 2010.“
Podľa Jána Mišuru niekomu veľmi záleží na tom, aby presvedčil verejnosť, že diaľnica v Skalitom nemá byť na čo napojená a tak by sa mali peniaze radšej investovať inde. (Podľa našich informácií pravdepodobne na Donovaloch, v prospech čoho má údajne v „tichosti“ pracovať-nepracovať aj ŽSK.)
„My sme jednoznačne za to, aby sa stavali európske koridory, schválené už desiatky rokov a aby sa stali spoločnou prioritou Slovenskej správy ciest, Národnej diaľničnej spoločnosti aj ministerstva dopravy,“ dodáva Ján Mišura.
Tvrdenia riaditeľa SOPK, RK Žilina dokazujú aj fotografie, zhotovené na poľskej strane hranice pred dvoma týždňami. „Na fotografiách jasne vidieť, že Poliaci už dokončili dvojkilometrový úsek (v r. 2002), ďalší dvojkilometrový úsek štvorprúdovky aj s kamiónovým terminálom až po slovenskú hranicu a teraz budujú trojkilometrovú estakádu na stĺpoch, obchádzajúcu obec Milówka. Už v máji tohto roka začnú stavať aj 10-kilometrový úsek Živec – Węgierska Górka smerom na slovenskú hranicu,“ upresňuje Ján Mišura.

Skryť Vypnúť reklamu

K stanovisku regionálnej komory sa pripojil aj starosta Skalitého Jozef Potočár. Dezinformáciami a mlčaním zainteresovaných je podľa J. Mišuru zmetené aj Veľvyslanectvo PR. Je len samozrejmé, že žilinská SOPK sa problémom intenzívne zaoberá, pretože pre podnikateľov tu prakticky neexistuje slušná štvorprúdová obchodná cesta európskej kategórie medzi Slovenskom a Poľskom. „A o ceste, ktorú schvaľuje aj EÚ, väčšina médií informuje neodborne a zavadzajúco,“ tvrdí Ján Mišura. „Potichu sa od roku 2004 buduje 12 km dlhý úsek rýchlostnej komunikácie okolo Tornale – pre približne 5 000 áut za deň - ale diaľnicu na Skalité Slovensko konzervuje a výstavbu obchvatov na Orave tiež podporuje nie financiami, ale iba rečami a konferenciami. A „skutek utek“. Začiatok výstavby diaľničného tunela Žilina – Martin (v súčasnosti 25 000 vozidiel denne) bol od roku 2002 dvakrát odložený. Teraz „kompetentní“ zrazu rýchlo presadzujú neefektívne náhradné riešenie – štvorprúdovku v doline pod Strečnom. Aj napriek tomu, že náklady na cestu budú rovnaké ako na tunel, ale trasa do Bratislavy a Česka sa neskráti. „Niekto“ jednoducho takto spravuje naše dane...“

Skryť Vypnúť reklamu

Čo by však pre Oravu napokon znamenalo, keby Slovensko dodržalo svoju časť dohody a kamiónová doprava sa odkloní z Oravy diaľnicou cez Kysuce? Nezastaví sa u nás náhodou budovanie obchvatov obcí a miest? „To v žiadnom prípade,“ tvrdí starosta Podbiela Ján Sitek. „Obchvaty sú o niečom inom, nielen o kamiónoch. Ich výstavba bude určite pokračovať.“
„Nie som Sibyla, pretože dnes sa na Slovensku môže stať skutočne všetko,“ reagoval na našu otázku primátor Trstenej Juraj Bernaťák. „Obchvaty na Orave zostávajú aj naďalej v plánoch ministerstva dopravy, aj keď som už získal isté informácie, že začiatok výstavby obchvatu Trstenej by sa mal posunúť z roku 2006 na rok 2008. Myslím si však, že teraz o tom už nebude rozhodovať ani tak ministerstvo, ako skôr Národná diaľničná spoločnosť a skutočnosť, či získa na výstavbu dostatok financií.“
O tom, či kamióny naozaj zmiznú z oravských ciest, nerozhodne len kvalita a „rýchlosť“ cesty, ale aj vzdialenosť. Ak by nebola trasa kratšia, niektorí kamionisti by sa možno aj naďalej držali svojho zvyku – nenadarmo sa hovorí, že ten je ako železná košeľa. Preto sme si na internetovom vyhľadávači Global search zisťovali dĺžku trás zo Žiliny do Katovíc cez hraničné priechody v Skalitom – Zwardoni a cez Trstenú – Chyžné. Výsledok bol jednoznačný: 145 km ku 215 km.

Záver? Na Slovensku je všetko možné – okrídlená a často používaná veta. Ale je naozaj možné, že niekto si môže dovoliť takto klamať ľudí popieraním existujúcej a hmatateľnej skutočnosti? Nehovoriac už o tom, že usilovnú prácu Poliakov ten „niekto“ označuje za nečinnosť... Akým slovom by sa potom dala označiť „činnosť“ našich ľudí, nesúcich (ne)zodpovednosť za výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií na severe Slovenska? Alebo je to bahno na konci poľskej štvorprúdovky dokonca symbolické..?

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 071
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 651
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 777
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 146
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 866
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 586
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 989
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 176
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Tanečník Kristián: Spočiatku sa ma pýtali, prečo nehrám futbal

Kristián Šimko z Klina má 12 rokov, chce dobyť tanečný parket.

Kristián na festivale Tanečno.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Ulice a námestia stíchli.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?