Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Zámer či omyl? Platíme zaň my...

Vodiči si užili nadávok, aj keď za nič nemohli. Prvý marcový deň nenechal totiž pokojného žiadneho rodiča, ale ani žiaka. Tí, ktorí si týždenné a mesačné lístky nestihli kúpiť ešte vo februári, už ich nekúpia.

Sklamané od autobusov odchádzali aj deti, ktoré si išli mesačné cestovné lístky kupovať v pondelok 28. februára večer – u šoférov už nepochodili. Slovenská autobusová doprava Liptovský Mikuláš tak už o deň skôr čiastočne uviedla do platnosti nový Cenový výmer č. 1/2005 Žilinského samosprávneho kraja.

„Vedia tí ľudia, čo robia? To už nie je možné, zanedlho z nás vycicajú aj to posledné,“ posťažovala sa nám matka štyroch detí zo Štefanova nad Oravou. „Do Tvrdošína stál doteraz jeden mesačný lístok 160 korún. Keď každý deň jedno dieťa cestuje za polovičný lístok, minie 10 Sk. Ak cestuje celý mesiac, zaplatí o 40 – 60 korún mesačne viac. Koľko to je pri štyroch deťoch, to si vie vypočítať každý, ale zdá sa, že našim pánom poslancom nejde ani takáto jednoduchá matematika!“ Podobné skúsenosti majú aj rodičia približne 60 školopovinných detí zo Zábiedova. A to ešte nie je reč o stredoškolákoch a vysokoškolákoch, ktorí cestujú oveľa dlhšie „štreky“ ako žiaci základných škôl, navštevujúci ZŠ v susednej dedine.

Skryť Vypnúť reklamu

Z autobusu ho vyhodili
Peter, študent SPŠE v Tvrdošíne si stihol kúpiť mesačný lístok na marec ešte v piatok. No v utorok od neho šofér pýtal peniaze za polovičný lístok. Keďže Peter mu ich odmietol dať, veď už raz za cestu zaplatil, šofér ho jednoducho z autobusu vyhodil. Petrov otec sa bol sťažovať na SAD v Dolnom Kubíne, kde sa dozvedel, že šofér urobil chybu, pretože vydané mesačné lístky „dobiehajú“ a sú teda platné do konca mesiaca, týždenné do konca týždňa. Vyžiadali si len meno šoféra, údajne vec vyriešia v rámci vnútorných podnikových predpisov... No škoda už bola napáchaná.
Žiadnou raritou už v autobusoch nebudú ani platiaci škôlkari. Podľa nového výmeru si cestovné musí zaplatiť aj kojenec v kočíku, aj keď len polovičné. Na „vyrovnanie“ aspoň tá útecha, že aj rodič, sprevádzajúci dieťa do 6 rokov zaplatí iba polovičný lístok. „U nás chodia škôlkari do materskej školy v centre z viacerých dolín,“ dozvedáme sa od mladej mamičky v Zázrivej. „Majú to peši niekoľko kilometrov. Ale ak rodičia na to nebudú mať, zrejme deti do škôlky nepôjdu. Neviem – z tohto šoku sa niektorí rodičia zatiaľ nevedia spamätať, nieto ho ešte riešiť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nahnevali voličov
Zdá sa teda, že poslanci Žilinského samosprávneho kraja si proti sebe týmto opatrením poštvali väčšinu voličov. Ide totiž o zásah do rozpočtov hlavne sociálne slabších vrstiev obyvateľstva. Čisto hypoteticky: Čo sa stane, ak rodičia, živiaci rodinu na hrane životného minima nebudú mať peniaze na cestovné? Deti nepôjdu do školy! Ale pozor! Tu sa už štát vyhráža trestom - odobratím rodinných prídavkov! (prinajmenšom) Desaťročná školská dochádzka je povinná, ale budú mať vôbec niektorí rodičia na ňu? Pritom je právo našich detí na bezplatné vzdelanie zakotvené v symbole štátnosti, Ústave SR!
Na internetovej stránke ŽSK sme si našli aktuálny Cenový výmer č. 1/2005, schválený poslancami kraja 23. februára. Platí pre vnútroštátnu pravidelnú autobusovú dopravu osôb, ak vzdialenosť od východiskovej po konečnú zastávku nepresahuje 100 km – krátko povedané, pre prímestskú dopravu.
Čo schválili?
Poslanci sa odvolávajú na to, že vo výmere sa nespomína zrušenie časových cestovných lístkov, schválili len 50 % zľavy pre vybrané kategórie cestujúcich. Aby sme boli znova konkrétni, vyberáme z cenového výmeru: Za zľavnené (polovičné) cestovné sa prepravujú: deti do dovŕšenia 15. roku veku (teda aj kojenci); sprievodca dieťaťa do dovŕšenia 6. roku veku; žiaci a študenti podľa osobitného predpisu (školského zákona a zákona o vysokých školách) v dennej forme štúdia do dovŕšenia 26. roku veku; zdravotne ťažko postihnuté osoby, držitelia preukazov ZŤP a ZŤP-S; sprievodcovia držiteľov ZŤP-S; rodičia na návštevu zdravotne postihnutých detí, ktoré sú umiestnené v školských, sociálnych alebo zdravotníckych zariadeniach na území SR; občania po dovŕšení 70. roku veku.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo na to obce?
Na naše nemalé prekvapenie „visela“ na internete aj výzva pre obce ŽSK, odboru financií, aby sa samosprávy vyjadrili k Návrhu cenového výmeru č.1/2005, datovaná 25. februára 2005, teda dva dni po tom, ako zastupiteľstvo cenový výmer schválilo a deň po tom, ako ho podpísal predseda Jozef Tarčák! O žiadnom predchádzajúcom pripomienkovaní návrhu obcami nevedia ani predsedovia ZMOHO a ZMOBO Ján Banovčan a František Poleta.
Hneď v prvý deň platnosti nového cenového výmeru sme hľadali vysvetlenie na odbore dopravy ŽSK. Podľa slov Ing. Andrej Tyla nesie zodpovednosť za zrušenie časových žiackych a študentských lístkov Ministerstvo financií SR, ktoré síce presunulo kompetencie na samosprávne kraje, ale samo stanovuje podmienky pre vytváranie maximálnych cien cestovných lístkov.

Je to prekvapujúce!
Hovorca ministerstva financií Peter Papánek sa na našu žiadosť problémom zaoberal podrobnejšie. Výsledkom bolo napokon jednoznačné konštatovanie: Reguláciu cien v prímestskej autobusovej doprave majú v zmysle platných predpisov od 1. 1. 2005 vo svojej kompetencii vyššie územné celky. „Je prekvapujúce, ak zamestnanci ktoréhokoľvek VÚC túto informáciu nemajú,“ dodáva Peter Papánek.

Čo na to poslanci?
V piatok minulý týždeň sme oslovili na túto tému aj v niektorých poslancov VÚC z Oravy, ktorí boli na poslednom zasadnutí krajského zastupiteľstva.
František Adamčák, poslanec VÚC za okres Tvrdošín: „V predkladanom materiáli nebola ani zmienka o tom, že by sa rušili časové zľavnené lístky pre žiakov a študentov. Ani pred hlasovaním o cenovom výmere o niečom podobnom nepadlo ani jediné slovo. Poslanci väčšinou súhlasili s tým, že samosprávny kraj môže prepravcom uhrádzať len preukázateľné náklady na zľavy, peňazí v rozpočte skutočne nie je nazvyš, ale nikto nepredpokladal, že to dopadne takto. Skutočnosť nás veľmi prekvapila.“

Marián Grígeľ, poslanec za okres Námestovo: „Ste prvá, kto mi niečo podobné hovorí. Je to pre mňa novinka. Hlasovali sme o 50-percentných zľavách, nič o rušení mesačných a týždenných lístkov sa nehovorilo.“
Ján Kapala, poslanec za okres Dolný Kubín: „Výsledok, s akým bol do praxe v SAD uvedený nový cenový výmer, aj mňa nepríjemne zaskočil. Dotkne sa to aj nášho rodinného rozpočtu. Hoci som za schválenie výmeru nehlasoval – musel som z rokovania kvôli ďalším povinnostiam odísť skôr – nechcem sa skrývať za žiaden alibizmus. V materiáloch na zastupiteľstvo sme v predstihu dostali iný návrh cenového výmeru, než kolegovia napokon schvaľovali. Definitívnu verziu sme dostali až tesne pred zastupiteľstvom, no väčšina z nás si jej konečné dôsledky uvedomila až dodatočne, keď mohla materiál preštudovať dôkladnejšie. A to už bolo po hlasovaní. V pôvodnom návrhu boli napríklad iné ceny cestovných lístkov pre deti do 6 rokov (1 Sk), ale aj dôchodcovia od 70. roku veku mali platiť jednotné cestovné nezávisle od dĺžky trasy (10 Sk). Podľa nového obe kategórie zaplatia polovičné lístky. Podľa mňa sa jednoznačne niekde stala chyba. Keby poslanci vedeli, že to takto dopadne, výmer by zrejme neodhlasovali. Každopádne budeme musieť urobiť niečo, aby došlo k náprave. Ja osobne na tom aspoň trvať budem. Za ostatných hovoriť nemôžem.“

Čo na to Jozef Tarčák?
Osobne sme mu položili túto otázku v piatok podvečer: „Nerád by som sa k tomu vyjadroval, nepoznám podrobnosti. Za prípravu cenového výmeru zodpovedal vedúci odboru dopravy Daniel Škerda. On jediný vám dá kompetentnú odpoveď.“
Pokúšali sme sa s Danielom Škerdom spojiť počas dňa, ba aj večer. Hoci sme sa vopred presvedčili, že vedúci odboru je riadne v práci, v telefóne sme celý deň počúvali iba toto: „Škerda, dobrý deň. Práve nie som v dosahu, zanechajte mi prosím odkaz. Ďakujem.“ Tiež riešenie...
Mimochodom, informovali sme sa aj v iných krajoch, či poslanci krajských parlamentov zaviedli podobné opatrenie. Pri našom pátraní nám ktosi pošepol, že údajne čosi podobné už platí v Prešovskom kraji. Neplatí. Aj naďalej v tomto kraji platia mesačné a týždenné žiacke lístky, rovnakého uistenia sa nám dostalo aj v banskobystrickom, trenčianskom a nitrianskom podniku SAD.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 938
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 078
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 828
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 717
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 709
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 544
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 130
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 278
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 102
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Dolný Kubín má dobrovoľníkov na testovanie dostatok

Dnes večer podstúpili antigénový test, jeho negativita je podmienkou zaradenia na odberné miesta.

Testovanie dobrovoľníkov Dolnom Kubíne.

Na koronavírus zomreli aj pacienti v oravských nemocniciach

Epidemiologická situácia sa prudko zhoršuje na Liptove.

Počty ťažko chorých v nemocniciach rastú spoločne s úmrtiami.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?