Vtedy sa po koľajach do Trstenej dostal rumunský kamión – za 24 hodín so spiacim šoférom absolvoval 836 kilometrovú trasu za 24 hodín.
Ako nám vtedy povedal Miroslav Horečný, vedúci sekcie kombinovanej dopravy Železničnej spoločnosti v Bratislave, od polovice februára 2005 takto mala po železničnej trati prechádzať spočiatku jedna vlaková súprava denne oboma smermi, čo je 2 x 16 kamiónov. Ľudia v obciach, lemujúcich hlavnú cestu sa nevedia dočkať, kedy sa projekt kombinovanej dopravy konečne začne realizovať vo väčšom objeme. Vidia v tom totiž ďalšiu možnosť odťaženia hlavného ťahu do Poľska, ktorým denne prejde viac ako 400 kamiónov. Keby sa projekt ujal a všetko by išlo ako má, onedlho by po železnici mohla podľa Miroslava Horečného putovať do Rumunska a späť až štvrtina týchto kamiónov.
Aj prednosta železničnej stanice v Trstenej Jozef Letoštiak hovorí, že tunajší železničiari sú na nakládky kamiónov pripravení: celú súpravu kamiónov dokážu naplniť v priebehu 20 minút. Tak kde je problém? Dnes máme už predsa posledný februárový deň a kamióny na trati akosi stále nevidieť. Preto sme si štádium projektu overovali priamo pri zdroji – na sekcii kombinovanej dopravy Železničnej spoločnosti v Bratislave. Aj keď Miroslav Horečný a jeho zástupca Juraj Kudláč boli momentálne na druhej strane republiky, v Čiernej nad Tisou, predsa sme sa dozvedeli, že príprava uviazla na mŕtvom bode. Pripravení na tranzit sú železničiari v Maďarsku aj na Slovensku, len Rumuni zatiaľ nedokázali dotiahnuť do konca rokovania s viacerými operátormi železničnej prepravy. Odložené bolo aj februárové slovensko-rumunské rokovanie, uskutočniť by sa malo až teraz, v prvej polovici marca.
Ale ak píšeme, že nie je nič nové, nie je to celkom pravda. Zmenil sa aspoň názov sekcie, ktorá má tento druh dopravy na Slovensku na starosti. Je novší, modernejší – zo sekcie kombinovanej dopravy sa stala sekcia intermodálnej dopravy Železničnej spoločnosti, a. s. Bratislava. Ale to asi ťažko pomôže posunúť veci dopredu...
Autor: mp