nia školy. Situácia však už vygradovala natoľko, že starosta v polovici januára riaditeľku s okamžitou platnosťou odvolal z funkcie. Dôvod: riaditeľka nespĺňa kvalifikačné predpoklady pre výkon tejto funkcie. Proti jej odvolaniu protestujú aj niekoľkí členovia rady školy, pretože starosta sa neunúval vôbec s nimi záležitosť konzultovať a nechať si odvolanie odsúhlasiť radou.
„Za dva a pol roka som tu urobila to, čo som si predsavzala,“ hovorí riaditeľka Adriana Zelníková. „Chcela som v prvom rade zaviesť vyučovanie svetových jazykov a zriadiť poriadnu počítačovú učebňu. Podarilo sa. No po celý čas mi starosta vyhadzoval na oči, že rozhadzujem peniaze. Keď som od sponzorov získala drevo na kúrenie a za ušetrené peniaze kúpila fax a počítač do riaditeľne, namiesto vďaky sa mi ušlo kárne opatrenie. A nie je vôbec pravda ani to, že nespĺňam kvalifikačné predpoklady. Mám technické vysokoškolské vzdelanie a pedagogické minimum, navštevujem aj kurz pre ďalšie vzdelávanie pre riadiacich pracovníkov v školstve. Do funkcie som bola riadne menovaná, ale odvolanie nie je podľa mňa právoplatné, preto som sa s celou záležitosťou obrátila na súd. Podľa uvedeného dôvodu odvolania mala k odvolaniu dať súhlas aj školská rada, no tej sa nikto nepýtal.
Ak by sme aj na toto zabudli, starosta mi dal po nástupe do funkcie podpísať aj pracovnú zmluvu na miesto riaditeľa. Z vlastnej iniciatívy, neviem o tom, že by niečo podobné robili na iných školách. Ja som pôvodne navrhovala pracovnú zmluvu ako pre zamestnanca. V tom prípade by som po odvolaní, aj keď napadnutom na súde, pravdepodobne musela svoje miesto opustiť. Starosta to však zmenil sám. A pracovná zmluva sa odvolaním neruší, môže skončiť len výpoveďou. Takže zostávam v riaditeľni, aj keď mi už starosta odobral podpisové právo.“
Starosta Michal Pida svoj krok zdôvodňuje celým radom výhrad: „Pani Zelníková má vysokoškolské vzdelanie v odbore dopravy, nie pedagogické. Absolvovala síce pedagogické minimum, no chýba jej I. kvalifikačná skúška, ktorú musí riaditeľ mať, alebo do roka doložiť, že sa na ňu pripravuje, čo riaditeľka neurobila. Potvrdil mi to právnik, aj personalisti na ministerstve školstva a Krajskom školskom úrade (KŠÚ) v Žiline. Uvidím, čo povie právnik ešte na tú nešťastnú pracovnú zmluvu. Ale už nehodlám tolerovať jej neschopnosť zostaviť - a aj dodržať – rozpočet školy, ani to, že učiteľov odmeňuje podľa vlastných kritérií. Je napríklad možné, že služobne najstaršia učiteľka nedostáva vôbec osobné ohodnotenie, kým niektoré jej o generáciu mladšie kolegyne áno? Na konci rozpočtového roka potom riaditeľka nevedela, čo s peniazmi. Hospodárenie v škole kontrolovala auditorka – aj od nej pani riaditeľka žiadala, aby zo správy vyhodila vetu, že riaditeľkinmu manželovi škola zaplatila za prácu, hoci nemal vedenú žiadnu dochádzku do práce. Tú riaditeľka predložila až dodatočne. Alebo zatvorila pre verejnosť novú telocvičňu, vraj je v havarijnom stave. Nakoniec sa až v spoločnej úradovni v Trstenej dozvedela, že chýbajú iba niektoré doklady, pričom všetky kontroly a revízie už boli hotové.
Tak by som mohol pokračovať ešte dlho. Niekedy mám pocit, že pani riaditeľka by chcela podľa seba dirigovať nielen školu, ale aj mňa a zastupiteľstvo. Jeden súd so svojím zamestnancom už v Brezovici absolvovala a viem aj o ďalšom najmenej jednom, ktorý prehrala s niekdajším zamestnávateľom. Ak chce, nech sa súdi. Ja budem trvať na svojom a tentoraz nepovolím.“
Prečo ste riaditeľku menovali, keď nespĺňala kvalifikačné predpoklady?
„Chyba sa stala na výberovom konaní ešte na okresnom úrade, pod ktorý vtedy ešte škola patrila. Ja som sa spoľahol, že tam jej kvalifikáciu dostatočne preverili. Prišiel som na to až neskôr.“
Prečo ste nepožiadali o súhlas radu školy?
„Keď riaditeľ nespĺňa kvalifikáciu, súhlas rady nie je potrebný. Žiaľ, do odvolania som napísal zlé číslo článku a odstavec konkrétneho paragrafu, a na ten uvedený súhlas rady potrebný je. Ale to je formálna chyba a dá sa napraviť. Ale základná požiadavka prvého kvalifikačného stupňa platí.“
Nezhodami medzi riaditeľkou a starostom určite trpí aj atmosféra na škole, vzťahom v rozpoltenom kolektíve zamestnancov tiež iste nepomôže. Učitelia s nami o probléme vôbec nechceli hovoriť, pravdupovediac, ani sme sa nečudovali. Traja z oslovených Brezovičanov o ničom nevedeli, jeden krátko skonštatoval: „Ono je to tak, že obidvaja sú tvrdohlaví a už nedokážu navzájom vôbec komunikovať.“
Oslovili sme aj člena rady školy Martina Ujmiaka: „Jedna vec je kvalifikácia riaditeľky. A druhá, že takýmto spôsobom sa to nerobí. Starosta nemal právo robiť taký dôležitý krok bez nás. Podľa mňa riaditeľka viedla školu dobre. Som toho názoru, že každý by mal robiť hlavne svoju prácu čo najlepšie – a nechať ju robiť aj toho druhého.“