Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Ministerstvo odmieta účasť

V posledných novembrových dňoch sa začali prípravné práce pre výstavbu obchvatu Oravského Podzámku. No súčasne s „vypuknutím“ prác sa predseda Žilinského samosprávneho kraja Jozef Tarčák vyjadril:

„Viem, že táto otázka je veľmi citlivá pre všetkých Oravcov, ktorí žijú okolo hlavného ťahu do Poľska.

Nechcem si nijako „soliť svoju kartu“, ale smer cez Príslop na Námestovo a ďalej na Bobrov je oveľa reálnejším a teda aj priechodnejším riešením, než obchvaty obcí smerom na Trstenú. Verte, som na to veľmi malý pán, aby som si mohol myslieť, že rozhodnutie závisí od toho, čo chcem ja. Ministerstvo a vláda si dali urobiť odborné štúdie, z nich vyplýva, že rýchlostná komunikácia cez Príslop by bola takmer desaťkrát lacnejšia, ako obchvaty.“ Podľa neho by takáto cesta na Bobrov stála 3–4 miliardy, kým obchvaty a premostenia na trase do Trstenej by štát vyšli na viac ako 30 miliárd. Niet divu, že toto vyhlásenie znepokojilo viacero hláv oravských samospráv. Na decembrovom rokovaní Združenia miest a obcí hornej Oravy bola táto téma jednou z najdiskutovanejších.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedozvedeli sme sa, či starostovia stihli počas hektického záveru roka protestovať voči snahám župana na kompetentných miestach. Zato my sme písomne oslovili priamo ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Vzápätí sa nám ozval hovorca ministerstva Tomáš Šarluška, ktorý tvrdí: „Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR v žiadnom prípade neurobilo ani jediný krok k tomu, aby rýchlostná komunikácia na Orave viedla smerom cez Príslop na Námestovo. K snahám predsedu samosprávneho kraja Jozefa Tarčáka sa nemienime vyjadrovať. Naše ministerstvo však aj naďalej presadzuje doterajšie riešenie dopravnej situácie na Orave – prostredníctvom výstavby obchvatov.“

No ani na ministerstve nikto nedokáže povedať, akým tempom bude projekt realizovaný. Všetko závisí od postupného uvoľňovania peňazí zo štátneho rozpočtu, prípadne od čerpania prostriedkov z európskych fondov.
Kým v roku 1993 by bola nová 35-kilometrová cesta z Dolného Kubína do Trstenej stála zhruba 1,6 miliardy korún, v roku 2001 boli vypočítané už iba náklady na obchvat Oravského Podzámku na 1,3 miliardy. A to je iba 6,4 km rýchlostnej komunikácie. Pretože ceny materiálov i prác z roka na rok narastajú, dnes ešte nikto nevie povedať, či sa cena obchvatu pri Oravskom hrade vôbec zastaví pod dvomi miliardami. Rýchlosť výstavby bude totiž priamo úmerná k rýchlosti financovania diela.

Skryť Vypnúť reklamu

Za prvé dva mesiace priebehu prác preinvestovala Slovenská správa ciest v Žiline na podzámockom obchvate 5,5 milióna korún. Tie podnik dostal zo štátneho programu výstavby diaľnic. Od nového roka je stavba zároveň delimitovaná novovzniknutej Diaľničnej spoločnosti, ktorá je od 1. januára 2005 zodpovedná za budovanie diaľnic, diaľničných privádzačov a rýchlostných komunikácií.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 829
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 083
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 236
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 616
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 865
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 855
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 001
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 786
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 300
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Ulice a námestia stíchli.

Futbalisti Brezovice sa na jeseň bavili futbalom

Oravský Podzámok zimoval vlani na prvom mieste siedmej ligy. V aktuálnej sezóne sa nachádza na desiatom mieste.

Futbalisti Brezovice predvádzali na jeseň výborné výkony.

Dohrávať počas zimy je na Orave takmer nemožné

Názory klubov sa líšia. Umelú trávu však veľmi nepreferujú.

Na Orave máme dve ihriská s umelou trávou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?