vici decembra schváliť nové cestovné poriadky. Budú sa teda autobusové spoje výrazne redukovať, aby sa aspoň obmedzila strata dopravných podnikov? Podľa slov vedúceho odboru dopravy Žilinského samosprávneho kraja Daniela Škerdu nič podobné – aspoň v prvom štvrťroku roka 2005 - nehrozí. Komisia dopravy pripravila na zasadnutie zastupiteľstva ŽSK, ktoré bude 15. decembra v Žiline materiál, v ktorom navrhuje zabezpečenie autobusovej dopravy v kraji v budúcom roku. Ak poslanci materiál schvália bez väčších zmien, autobusové spoje budú premávať podľa podobného grafikonu, ako tento rok. Vznikne však komisia, ktorá posúdi straty vo verejnom záujme, dosiahnuté jednotlivými dopravcovcami v kraji. Po reálnom zhodnotení situácie sa musí rozhodnúť, či sa niektoré spoje v priebehu roka obmedzia, či bude ŽSK rokovať s ministerstvom o úprave výšky cestovného, alebo hľadať iné alternatívy riešenia.
Zaujímavé bude ešte sledovať, ako napokon prebehne privatizácia dopravných podnikov a ich transformácia na akciové spoločnosti. V rámci navrhovanej koncepcie by mali kontrolný balík akcií SAD dostať vyššie územné celky, aby mohli mať kontrolu nad hospodárením podnikov a nad nakladaním s balíkom peňazí zo štátneho rozpočtu. Ale podľa materiálu zverejneného minulý týždeň na internete by VUC-ky nemali dostať žiadny podiel na akciách spoločností SAD. Kompletný balík akcií by mali dostať od Fondu národného majetku SAD-ky. „Nevidím dôvod, prečo by VUC-ky nemali dostať kontrolný balík,“ hovorí Daniel Škerda. „Nie je to v rozpore so zákonom a podľa nás je to nutnosť. Musíme predsa vedieť, kam naše dotáce v skutočnosti idú a ako sa s nimi nakladá. Ak budeme v obraze, aká je skutočná nákladovosť jednotlivých podnikov SAD, dokážeme efektívne pristupovať k rozhodovaniu o redukcii či o prípadnom navýšení niektorých spojov.“
Autor: mp