Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Stovky kilometrov s nulou na tachometri

Takmer štvorhodinovým meškaním a úspešnou vykládkou rumunského kamiónu sa v stredu 24. novembra skončila skúšobná jazda kamiónu po železnici až na slovensko-poľskú hranicu.

Ako nám povedal Miroslav Horečný, vedúci sekcie kombinovanej dopravy Železničnej spoločnosti v Bratislave, od februára by takto mohla po železničnej trati prechádzať spočiatku jedna vlaková súprava denne oboma smermi, čo je 2 x 16 kamiónov na trati Deva (Rumunsko) – Trstená. Mestá a obce celej Oravy sa nevedia dočkať, kedy sa projekt kombinovanej dopravy začne realizovať vo väčšom objeme. Sľubov o budovaní obchvatov sú už všetci Oravci prejedení. V kombinovanej doprave vidia ďalšiu možnosť odťaženia hlavného ťahu do Poľska, ktorým denne prejde priemerne 400 kamiónov. Keby sa projekt ujal a všetko by išlo ako má, onedlho by po železnici mohla podľa Miroslava Horečného putovať do Maďarska a Rumunska až štvrtina týchto kamiónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlakovú súpravu s vagónmi, nazývanými aj pohyblivá cesta, Rumuni vypravili na 836 km dlhú trať v utorok o siedmej hodine ráno, cez Maďarsko a Slovensko do Trstenej mala doraziť o 4.10 h nadránom. V snehom zavalenej konečnej stanici sa vlaku dočkali až krátko pred ôsmou hodinou. „Odvtedy som už dvakrát musel zametať výhybky,“ povedal nám jeden zo železničiarov v Trstenej, zatiaľ čo husté sneženie vôbec neustávalo. Rumunský vodič kamiónu a zástupca rumunských železníc boli počasím veľmi nepríjemne prekvapení: „Už sem prídeme iba v lete!“ zastrájali sa s humorom. Trochu premrzli aj vďaka tomu, že lôžkový vozeň pre posádky kamiónov sa od Kraľovian nedal vykurovať, tento technický nedostatok sa vraj dá ľahko odstrániť. Samozrejme, ani rumunskí kamionisti sa nevedia dočkať, kedy budú môcť dlhú cestu do Poľska a ďalej do Škandinávie absolvovať aspoň čiastočne bezpečne a v teple práve počas ťažkých zimných mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na absolvovanie 836 km cesty im postačí naštartovať len dvakrát – pri výjazde a zjazde z vozňa – a celú cestu prejdú o polovicu rýchlejšie, dokonca s nulou na tachometri. „Prepravná cena kamiónov bude určite konkurencieschopná, o niečo nižšia ako cena samotnej cesty kamiónu,“ hovorí Miroslav Horečný.
Podľa slov prednostu železničnej stanice v Trstenej Jozefa Letoštiaka sú tunajší železničiari v prípade nakládky schopní celú súpravu kamiónov naplniť v priebehu 20 minút: „Súprava prepraví však len kamióny bežných rozmerov, návesy s nadštandardnou výškou by neprešli niektorými tunelmi na trase. Na tento účel máme v Trstenej namontovanú obrysnicu, ktorou prejde každý kamión pred samotnou nakládkou.“

„Prvá skúšobná jazda sa robila na maďarských osemnápravových vagónoch, tentokrát už Rumuni použili vlastné 10-nápravové,“ hovorí zástupca vedúceho sekcie kombinovanej dopravy Juraj Kudláč. „Pre jednokoľajku z Kraľovian do Trstenej je to lepšie, pretože od zaťaženia náprav závisí zaťaženie trate. Pri plne naloženom kamióne s priemernou váhou 40 ton je to dôležité.“
Hodinu a pol po príchode sa cesty vlaku a kamiónu rozišli. „Pohyblivá cesta“ sa vracala po koľajach do Rumunska, kamión pokračoval cez hraničný priechod Trstená – Chyžné ďalej do Poľska.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 828
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 935
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 239
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 980
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 603
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 372
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 629
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 511
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 340
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 321
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ľadová stena z lezcom.

Stenu vytvorila partia nadšencov lezenia po ľade aj horách. Má dvanásť metrov, pre lezcov sa radí medzi tie najťažšie a ako mrzne jej vzhľad, sa tak každý deň mení.

5 h
Miesto zadržania unukajúceho vodiča.

Vodič mal zobratý vodičák a už mal sedieť vo väzení.

7 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan
Vráti sa alebo nevráti florbal ešte túto sezóna na palubovky?

Kluby by museli investovať veľa peňazí.

10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

24 h

Podľa aktuálne nastavených parametrov a údajov len z MOM, zriadených rezortom zdravotníctva, by si v Banskobystrickom kraji zopakovali testovanie v šiestich okresoch.

25. jan

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

3 h

Už ste čítali?