Také sú pravidlá RZP podľa opätovne schváleného „balíčka“ zákonov pre naše reformujúce sa zdravotníctvo.
Ministerstvo zdravotníctva zadalo odborníkom zo Žilinskej univerzity úlohu, aby vytipovali najideálnejšie stanoviská RZP tak, aby spĺňali 15-minútový limit kedykoľvek, aj v sťažených zimných podmienkach. Podľa prvých návrhov však majú byť stanice rozmiestnené dosť kuriózne, podľa niektorých by nemala byť napríklad RZP ani v doterajších centrách – v Dolnom Kubíne, Námestove a Trstenej. Ako nám povedala vedúca lekárka RZP Božena Horanová, na prvý pohľad to vyzerá tak, akoby si spracovatelia zobrali kružidlá a rozdelili región na plošne približne rovnaké spádové oblasti potenciálnych staníc RZP. Napríklad v Námestovskom okrese, kde má byť rozmiestnených 5 staníc, boli pre ne vytipované Námestovo, Oravská Polhora, Oravská Lesná, Breza a Oravské Veselé, teda aj tzv. „koncové“ obce. Podľa skúseností vodičov sanitiek i lekárov by však boli oveľa vhodnejšie obce, v ktorých sú dôležité križovatky. Z Oravskej Lesnej by bol napríklad komplikovaný dojazd do niektorých častí Novote, hlavne v zimných mesiacoch. Preto by bolo lepšie stanicu RZP zriadiť v Zákamennom a ďalšie v Rabči a v Lokci pričom v Námestove by boli potrebné dve posádky.
V týchto „uzloch“ sú k dispozícii aj vhodné priestory v miestnych zdravotných strediskách. V okrese Námestovo je situácia s obslužnosťou regiónu oveľa komplikovanejšia – okrem toho, že okres je najrozľahleší a veľmi členitý, nemá vlastnú nemocnicu. Dlhší je teda čas prepravy pacientov do nemocníc v Trstenej a Dolnom Kubíne, ale aj čas ich návratu. Nehovoriac už o tom, že sanitky takto najazdia oveľa viac kilometrov, než v ostatných dvoch okresoch Oravy.
„Je nereálne, aby nové stanice RZP začali fungovať od 1. januára, nábeh bude postupný a chvíľu potrvá. Nemáme dostatok sanitných vozidiel a ich dvaja dodávatelia pre celé Slovensko nemôžu zvládnuť takýto nával. Okrem toho nie sú na to zatiaľ ani peniaze,“ hovorí MUDr. Horanová. „To isté platí o vyškolenom personáli. Zatiaľ nevieme, či každá posádka bude musieť mať aj lekára, alebo bude stačiť vyškolený záchranár s vodičom. Zatiaľ máme personálne obsadenú akurát fungujúcu RZP v Námestove a ďalší dvaja záchranári sa začali doškoľovať v Žiline. Zvýšenie kvalifikácie však nejde zo dňa na deň, u záchranára trvá najmenej rok. Teraz máme dve sanitné vozidlá, tretie je na dobrej ceste.
Sanitka s potrebným vybavením stojí takmer tri milióny a my sme tento rok dostali na ňu iba 2,23 milióna korún. Ostatné prostriedky zháňame od sponzorov v okrese a ešte stále sa nám nepodarilo zozbierať dostatok peňazí.“
Podobná je situácia aj v Tvrdošínskom okrese. Ako nám povedal riaditeľ NsP v Trstenej MUDr. Vojtech Koleják, nemocnica tiež pripomienkovala návrh Žilinskej univerzity, chýba jej potrebný personál, jedno vozidlo pribudne do konca roka a jedno bude ešte chýbať. Stanice RZP by mali byť rozmiestnené v Zuberci, Podbieli, Trstenej a vo Vitanovej. „Jednoznačne bude všade chýbať personál,“ hovorí Vojtech Koleják. „Každé pracovisko potrebuje päť vodičov, päť lekárov a päť záchranárov. Tých však musíme najprv vyškoliť. Zatiaľ nám nie je jasné ani to, kde by sme mali vziať peniaze na technické vybavenie staníc RZP.“
Primárka RZP NsP v Dolnom Kubíne MUDr. Eva Majchráková tiež nebola spokojná s dielom „odborníkov.“ Jediný bod, v ktorom s nimi súhlasila bola stanica RZP v Zázrivej. Ďalšie by mali byť v Dolnom Kubíne a v Dlhej.