Rovnako vedec ako aj chlebnickí žiaci sa smelo pustili do konštrukcií jednoduchých robotov zo stavebníc lega v rámci Infoveku, ale aj z náročnejšej stavebnice, ktorú škole venovala Vysoká škola banícka z Ostravy. Ako sme sa napokon dozvedeli, odvaha siedmakov z Chlebníc vôbec nebola premrštená, veď pod vedením učiteľa fyziky Karola Pauchlyho sa venujú práci s počítačom a programovaniu už dlhší čas. Minulý rok dospeli už tak ďaleko, že sa so svojimi robotmi mohli prezentovať na celoslovenskej výstave mladých konštruktérov. O týždeň sa pripravuje 12-ročný Karol Pauchly, žiak ZŠ s MŠ Dlhá nad Oravou s kolekciou hier na konkurenciu v rámci medzinárodnej súťaže mladých programátorov v Brne. Pauchlyovci majú lásku k programovaniu a k počítačom zrejme v génoch, pretože rovnakému koníčkovi sa nevenuje len syn, ale aj manželka, učiteľka na ZŠ s MŠ v Dlhej.
Na konferencii Infovek, ktorá sa konala 3. – 6. novembra v Trenčíne, získal Karol Pauchly za svoju činnosť v rámci vyučovania, ale hlavne v rámci školskej záujmovej činnosti mimoriadne ocenenie. Iba traja pedagógovia z celého Slovenska boli nominovaní na Cenu ministra školstva SR Martina Fronca za príspevok k rozvoju informatizácie slovenského školstva. Ocenení však nemohli byť všetci, pretože cena bola iba jedna. Cenu ministra školstva napokon získal práve PaedDr. Karol Pauchly, učiteľ ZŠ s MŠ v Chlebniciach.
„Načim povedať, že súčasný model slovenského školstva a zastaralé štandardy učebných osnov učiteľovi absolútne neumožňujú plnohodnotný individuálny prístup ku všetkým žiakom. Nech si školské metodické centrá tvrdia čo chcú, prax je taká, že ak chcem venovať žiakom dostatočný priestor, musím z nich vyberať len tých najlepších. A s nimi robiť popoludní, mimo vyučovania,“ hovorí Karol Pauchly. „Čiastočne sa to dá zvládnuť aj na delených hodinách, kde je v skupinách menej žiakov. Z 333 žiakov na našej škole má doma počítače približne stovka, ak to počítame na domácnosti, je to 60 počítačov. Spolupráca medzi školou a rodičmi je výborná, preto sme sa pustili aj do projektu jednotného vybavenia počítačov operačným programom GNU Linux, ktorý si môže každý užívateľ upravovať podľa vlastných požiadaviek a za istých okolností ho môže aj ďalej šíriť. Tento program žiakov súčasne vychováva k správnej voľbe, aby sa v silnom komerčnom prostredí naučili rešpektovať a nezneužívať autorské práva.“
Podľa Karola Pauchlyho u nás v škole ešte stále platí, že učiteľ má žiaka učiť, no on sám radšej žiakov učí ako sa učiť. Namiesto automatického „ládovania hláv“ kvantom teoretických vedomostí sa snaží žiakov zaujať aj formou, akou získavajú vedomosti. V minulom školskom roku chlebnická škola získala vynikajúcu učebnú pomôcku – digitálny mikroskop. Jedna vzorka tkaniva a mikroskop na stole prepojený s počítačom stačia na to, aby na monitore celá trieda videla získaný obraz. Toho roku už netreba zároveň s mikroskopom prenášať celý počítač, škola už má notebook a dataprojektor, takže obraz mikroskopu sa prenáša na stenu. „Ešte by sme radi získali digitálny ďalekohľad vybavený výkonnou optikou a digitálnym fotoaparátom. Okolitú prírodu by tak žiaci mohli na prechádzkach pozorovať z úplne iného uhla, pripravovať si rôzne prezentácie a výskumy, naučiť sa ich predostrieť a vysvetliť rovesníkom..,“ nadšenie Karola Pauchlyho pre takúto formu vyučovania sa ozýva aj v jeho hlase. Zo základnej školy v Chlebniciach sme odchádzali presvedčení, že ministerské ocenenie sa tentoraz dostalo skutočne do povolaných rúk.