Stretla sa tu viac ako stovka zástupcov samospráv oravských okresov, predstaviteľov štátnych organizácií, samosprávneho kraja, podnikateľských subjektov i podnikateľov. Cieľom podujatia malo byť rozdiskutovanie projektu Národného akčného plánu rozvoja cestovného ruchu a služieb v oravskom regióne. Organizátori ani neočakávali, že o stretnutie bude taký veľký záujem, veď tým, ktorých rozvoj regiónu zaujíma a chceli „prispieť svojou troškou do mlyna“, takmer nestačili stoličky v sále. O fundované a odborné informácie sa postarali odborní konzultanti.
„Spoločne by sme mali vytvoriť systém, zabezpečujúci rozvoj Oravy ako celku,“ predstavil zámer Ing. Ján Badžgoň, konateľ konzultantskej spoločnosti. „Výsledkom by mal byť projekt, ktorý by schválila a potom aj rešpektovala Vláda SR. Ak sa nám to podarí, jednotlivé projekty, ktoré v ňom budú mať oporu, by mali mať oveľa väčšie šance na získavanie finančnej podpory od štátu, prípadne z fondov EÚ. Naším cieľom je vybudovanie ekonomicky fungujúceho modelu pre rozvoj cestovného ruchu s efektívnym využívaním všetkých prírodných, kultúrnych a materiálno-technických zdrojov. Aby turistický ruch zabezpečil rast životnej úrovne v regióne, jeho rozvoj musí byť trvaloudržateľný. A na to, aby sa rozvíjal cielene, treba presný systém. Inak sa budú potrebné zariadenia a služby rozvíjať iba živelne, bez ladu a skladu, čo neprinesie v konečnom dôsledku žiaden väčší efekt.“
Mnohí zástupcovia samospráv namietali: odborníci i laici v spolupráci s Kanadským urbanistickým inštitútom len prednedávnom spracovali Strategický plán rozvoja regiónu, načo treba ďalší? Podľa Jána Badžgoňa je však niečo iné odvolávať sa na dokument regionálnej úrovne a niečo iné na koncepciu, schválenú a akceptovanú vládou. Vstupné náklady na spracovanie odborných analýz a vytvorenie koncepcie môžu síce dosiahnuť 3 – 6 miliónov korún, no výsledkom bude schéma, od ktorej sa budú môcť „odpichnúť“ podnikatelia, samosprávy, podniky a iné organizácie pri svojich individuálnych projektoch. Nie je mysliteľné, aby na niekoľkých kilometroch štvorcových vyrástli služby jedného druhu a iné zas celkom absentovali. Dnes chce turista v okruhu hodinovej jazdy autom nájsť všestrannú ponuku aktivít. Namiesto pobytovej turistiky hľadajú návštevníci nielen prírodné a kultúrne zaujímavosti, ale hlavne dobrodružstvo, komfort, rekondičné aktivity, narastá vidiecka turistika.
„Viem, že takmer všetci, čo tu sedia, majú v „šuplíkoch“ pozakladané rôzne vízie, plány a projekty, ktoré by sa dali využiť, o to by bola koncepcia lacnejšia, len ich oprášte!“ uzavrel J. Badžgoň. Čím viac subjektov sa do prípravy zapojí, tým menej ich bude stáť. V závere stretnutia sa starostovia a primátori zhodli na tom, že ponúkanú šancu musia prediskutovať v okresných združeniach, podnikatelia a právnické subjekty sa musia rozhodnúť sami.
Autor: mp