h listov. Občania nad 51 rokov sa tak dozvedia, či im sociálna poisťovňa započítava do dôchodku všetko, čo doteraz odpracovali, alebo treba žiadať opravu a zháňať dokumenty spred desaťročí.
Je paradoxom, že Úrad pre verejné obstarávanie zrušil výberové konanie na dodávateľa týchto prác. Víťaz tendra mal za spracovanie tejto dokumentácie pre celé Slovensko zinkasovať 90 miliónov korún. Po zrušení výberového konania sa 90 miliónov „scvrklo“ na 10 miliónov, za ktoré majú prácu vykonať jednotlivé pobočky Sociálnej poisťovne. A to aj napriek tomu, že ich úradníci sú priam zavalení agendou, súvisiacou s neustále sa meniacou legislatívou a novými predpismi. S týmito zmenami je, samozrejme, úzko spojený záujem podnikateľov, samostatne zárobkovo činných osôb či zamestnancov pred nástupom na dôchodok, ktorí v pobočkách hľadajú kompetentnú radu a pomoc v spleti nových zákonov a vyhlášok..
Ako sme sa dozvedeli od riaditeľa Sociálnej poisťovne, pobočky Dolný Kubín Jozefa Adamca, na Orave má pobočka vystaviť zhruba 80 000 takýchto dokladov. Prvé evidenčné listy sú už na svete, na zvyšok majú úradníci ešte necelé 4 mesiace.
Spracovanie údajov, rozhodujúcich o výške budúceho dôchodku najstaršej ekonomicky činnej skupiny obyvateľov by v dobe počítačov nemal byť žiaden problém. Preto sme sa spýtali Ing. Jozefa Adamca, kde je vlastne „pes zakopaný.“
„Niektoré údaje máme priamo v našom elektronickom systéme, no staršie dokumenty existujú len v obrazovo nasnímaných kópiách. Nedajú sa teda zaviesť do programu automaticky, musia sa všetky spracovávať ručne. Na to, žiaľ, nie sme zatiaľ dostatočne vybavení technicky ani personálne. Ale úlohu zvládnuť musíme,“ skonštatoval riaditeľ.