Poľska a Nemecka v rámci medzinárodného programu Socrates Comenius. Učitelia z niekoľkých oravských a liptovských škôl neleňošili ani cez prázdniny a kurz zavŕšili v Centre výchovnej a psychologickej prevencie pri PPP v Dolnom Kubíne druhou časťou uplynulý týždeň.
Počas posledného augustového týždňa mali možnosť pracovať v tvorivých dielňach v malých skupinkách spolu s lektormi, pričom sa zameriavali najmä na interkulturálnu komunikáciu. „V kurze sa zameriavame na to, aby sme učiteľom pomohli v komunikácii s deťmi, ktoré sú nejakým spôsobom izolované, odlišné, majú nejaké osobitosti, napr. problém so slovenským jazykom, problém porozumieť našej kultúre, našim zvyklostiam,“ povedal nám riaditeľ PPP Anton Sojčák a pripomenul, že v popredí bola metóda video-interaktívneho tréningu: „Veľa situácií počas seminárov a tvorivých dielní natáčame na videokameru. Učitelia si spätne pozrú, čo urobili dobre, vidia, akým spôsobom prijali iniciatívu lektorov, ako reagovali.“ Na problémy v komunikácii s deťmi narážajú nielen slovenskí učitelia. To nám potvrdila aj Urszula Srzednicka z Fondu PLUS z Krakova, ktorá v kurzoch pôsobila ako supervízorka.
„Aj naši učitelia vítajú možnosť naučiť sa chápať potreby detí, ich hodnoty, počúvať o ich problémoch, ťažkostiach,“ skonštatovala. V rozhovore sa nám zverila, že je prekvapená iniciatívou učiteľov nielen v Poľsku, ale aj na Slovensku a v Nemecku. „Je úžasné, že učitelia aj deti dokážu prekonávať kulturálne aj jazykové bariéry.“
Z Centra výchovnej a psychologickej prevencie pri PPP sa kurzov ako lektorka zúčastnila aj Mária Takáčová, ktorá mala z práce učiteľov a ich ochoty prijať aj novátorské metódy dobrý pocit: „Keď vidíte učiteľov, ako pracujú a ako sa nadchnú pre všetko nové, tak tá námaha naozaj stojí za to.“ Podľa M. Takáčovej dokážu učitelia prijať nové metódy, postupy či techniky, „ale je dosť málo podobných kurzov ako tento. Malo by byť asi viac lektorov z metodických centier, ktorí by kurzy zamerali iným spôsobom. Nesmú to byť len prednášky a školenia, ale mali by to byť tvorivé dielne“.
Všetko úsilie a získané poznatky sa odzrkadlili v posledný deň kurzu, kedy mali učitelia možnosť samostatne pracovať a pripraviť si svoj vlastný program, ktorý využijú v praxi vo vyučovacom procese. Lektori im totiž ukázali nielen nové metódy a techniky, ale poradili im, ako pracovať s dieťaťom, ktoré má problémy napríklad v správaní, ako nájsť s ním spoločnú reč. To bol podľa M. Takáčovej jeden z hlavných problémov, ktorý učiteľov trápil. „Chceli však vedieť aj to, ako sa rozprávať s rodičmi, ako nájsť spoločnú cestu, na koho sa obrátiť, ale hovorili sme aj o tom, čo má učiteľ urobiť pre seba, aby porozumel potrebám dieťaťa – žiaka, ale aj potrebám rodičov a ich očakávaniam,“ zhrnula M. Takáčová.
Dôležitou súčasťou kurzu boli aj videotréningy. Práve skúsenosti z neho chce v praxi využiť aj učiteľka slovenského jazyka a hudobnej výchovy zo ZŠ na Nemocničnej ulici v Dolnom Kubíne Eva Smolková. Ako nám povedala, už od marca sa tešila na prázdninové pokračovanie kurzu. „Bola to výborná skúsenosť. Je ale škoda, že na tréningu mohol byť len obmedzený počet učiteľov. Nové skúsenosti a zážitky by potrebovali získať aj ďalší. Budem sa však snažiť posunúť poznatky z kurzu aj ďalej, ak nie inak, tak aspoň vlastnou prácou,“ prisľúbila.
Výsledky a skúsenosti z tvorivého seminára určite nezapadnú prachom. Do praxe ho pretavia učitelia, ktorí sa kurzu zúčastnili, ale aj ich kolegovia. Tí budú mať možnosť pozrieť si akúsi „multimediálnu“ formu kurzu – program, ktorého sa môžu vo vyučovacom procese „chytiť“.
Autor: zp