Slovenské a české deti prešli za posledných pár rokov niekoľkými medzinárodnými testovaniami. Ich výsledky ukázali, že v školách je príliš veľa strachu a nepríjemnej atmosféry. Ukázali tiež, ako slabo vedia žiaci použiť svoje vedomosti v každodenných situáciách. Český pedagóg Ondřej Hausenblas napísal pre mesačník Kritické myšlení: „Aj keby sme verili, že škola síce neučí, ale aspoň deťom neškodí, máme presné správy, že za peniaze, ktoré do nej dávame, nerobí pre niektoré významné schopnosti a postoje vlastne nič pozitívneho.
V škole budúcnosti by sa podľa nej mali deti viac učiť rôznym schopnostiam, ako len bezduchému memorovaniu vedomostí. Mali by sa naučiť, ako sa učiť, ako uvažovať, spolupracovať, komunikovať. „Škola by ich mala viesť k aktívnemu učeniu, samostatnému mysleniu, a tiež zásade, že učiteľ ani učebnica nie sú jedinými zdrojmi informácií,“ hovorí Zuzana Šranková z Centra pre vzdelávaciu politiku.
Podľa nej je nevyhnutná najmä kurikurálna reforma, teda zredukovanie nadmerného obsahu vedomostí, ktoré sa deti v školách musia učiť.
Prečo sa v živote nemôžeme spoliehať len na poučky nabifľované naspamäť? Čo hovoria odborníci na súčasný stav školstva? Plus niečo o tom, že aj na Slovensku začínajú pôsobiť zahraničné vysoké školy – nemajú však na to potrebnú licenciu.
Čítajte v utorok v denníku SME.