merovali si to za vodou – na Oravskú priehradu. Nebolo ťažké sa tam dostať. Je to, ako sa hovorí, za rohom a doobeda sme možno mali aj viac šťastia na šoférov autobusu SAD. Boli milí a proti našim buginám neprotestovali. Strávili sme pri vode príjemný deň. Keď prišiel čas odchodu, počkali sme si na prvý autobus. Šofér nás však s kočíkmi do autobusu odmietol zobrať, pretože vraj nemôže. „Keď zoberiem kočiare, kde vezmem cestujúcich na ďalšej zastávke?“ reagoval.
V tomto autobuse sa viezlo vari dvadsať ľudí, nie viac, na ďalšej zastávke ich pár nastúpilo a pár vystúpilo. Nikto z cestujúcich nestál v uličke. Po šoférovej námietke som sa bránila tým, že kočíky poskladáme do palice a dáme do batožinového priestoru. Dostala som na to odpoveď, vraj šofér ma nie je povinný s kočíkmi zobrať a autobusy nie sú pre kočíky, ale pre ľudí. Napokon nás však predsa len zobral, kočíky dal do batožinového priestoru a za každý mi vytlačil na lístku 15 korún (batožina do 25 kg). Na inom lístku od kočíka mám napísanú sumu 6 Sk – batožina do 25 kg.
Koľko teda stojí spomínaná batožina do 25 kg? Kto sme vlastne my matky s deťmi, ak nie sú pre nás určené prostriedky hromadnej dopravy? Čo ak matka ide k lekárovi s dieťatkom a stretne podobne „ochotného“ šoféra? Cestujem s kočíkmi v našej hromadnej doprave už päť rokov a cestovala som autobusom aj s takým šoférom, ktorý mi dokonca pomohol vyniesť ho do autobusu, alebo – keď to bolo treba – zložiť ho do batožinového priestoru. Takým šoférom srdečná vďaka za mňa i za všetky matky. A tým, ktorí nás nechápu? Keď zatvárate dvere pred matkou s kočíkom, zamyslite sa, či náhodou nejde s dieťaťom k lekárovi alebo od lekára. V našom prípade to bol len výlet.
O reakciu sme požiadali zástupcu SAD, a. s., Liptovský Mikuláš Tomáša Gálika, vedúceho prevádzky dopravy PS:
Je ťažké jednoznačne odpovedať na túto sťažnosť, keď dotyčná neuviedla ani čas, kedy cestovala. Ide v podstate o to, že v dnešnej dobe má každý dopravca svoj vlastný prepravný poriadok a svoju vlastnú cenovú politiku na prepravu batožín a cestovných lístkov na diaľkových linkách. Regulované sú len ceny lístkov na prímestských linkách, aj to len ich strop.
V danom prípade sa dá vydedukovať, že pisateľka sa na Oravskú priehradu odviezla autobusom prímestskej linky SAD, a. s., L. Mikuláš a mala správne vyúčtovanú cenu 6 Sk. Naspäť však išla podľa všetkého diaľkovou linkou (o 14.38 h Piešťanmi, o 16.23 h B. Bystricou alebo o 18.30 h B. Bystricou – smer Trstená – ide o SAD Piešťany alebo Banská Bystrica, ich predpisy a cenníky však nepoznám), kde je cena prepravy batožín 15 Sk. Chcem ešte podotknúť, že všetky SAD-ky dnes majú vybavené autobusy elektronickými pokladnicami, kde vodič nemôže ovplyvniť cenu lístka .Ceny sú nahraté centrálne v každej SAD-ke zvlášť.
Pokiaľ ide o to, že vodič nechcel zobrať cestujúcu s kočíkom – prepravný poriadok čl. 8 ods.1 okrem iného hovorí, že „v čase zvýšených nárokov na prepravu môže byť preprava detského kočíka vylúčená aj v prípadoch, že na východzích zastávkach nie je autobus plne obsadený, ale je predpoklad, že na ďalších zastávkach dôjde k zvýšeným prepravným nárokom“.
Autor: zp