Začali prichádzať z poľskej Haliče a Sliezska v sedemdesiatych rokoch 18. storočia. Postupne ich počet rástol a začiatkom 20. storočia ich na Orave (vrátane dnešnej poľskej časti) žilo okolo 3200.
V tom čase tu mali dva rabináty, štyri školy a tri modlitebne. Koncom tridsiatych rokov minulého storočia ich počet klesal sťahovaním do iných častí Slovenska a sveta. Počas druhej svetovej vojny bola židovská komunita na Orave takmer úplne zničená. Napríklad len z Dolného Kubína bolo do koncentračných táborov odvlečených 93 rodín a z Námestova deportovali 73 Židov. Tí niekoľkí, ktorí sa pred holokaustom zachránili, sa po vojne zväčša z Oravy odsťahovali.
Synagógy a modlitebne zostali prázdne, nemal sa kto o ne starať. V Námestove synagóga počas ostreľovania ruskou mínometnou paľbou vyhorela a po vojne bola zbúraná. Zbúraná bola aj židovská modlitebňa vo Veličnej. Do dnešných dní sa zachovali budovy synagóg v Dolnom Kubíne, Tvrdošíne a Trstenej. Zostali aj tri židovské cintoríny. Relatívne najzachovalejší a najudržiavanejší je v Dolnom Kubíne, dva – v Námestove v lesnom pásme na brehu Oravskej priehrady a Pod Halečkovou pri Trstenej – sú zdevastované. V bývalej synagóge v Dolnom Kubíne boli po vojne sýpky. V súčasnosti patrí objekt mestu a je v ňom kino a čajovňa, čo je ten lepší prípad. Tragický osud židovských spoluobčanov pripomína aspoň pamätná tabuľa, osadená na budovu v roku 1990. V Trstenej sú však v bývalom židovskom chráme obchody s obuvou a textilom a v Tvrdošíne reštauračné zariadenie, v ktorom sa cez víkendy konajú diskotéky.
Pietu bývalých synagóg v súčasnosti nemá veľmi kto chrániť: židovskej komunity tu niet a ostatných, zdá sa, tento problém netrápi. Pravda, aj samotná Židovská náboženská obec na Slovensku urobila pre zachovanie dôstojného charakteru oravských synagóg veľmi málo. Synagógu v Tvrdošíne predala súkromnému majiteľovi a v Trstenej budovu prenajíma. Na jej ospravedlnenie môže poslúžiť len fakt, že je málopočetná a na udržiavanie objektov nemá dosť prostriedkov. Pri dobrej vôli by sa však určite dalo nájsť riešenie, ako bývalým chrámom vrátiť primeranú vážnosť. Príkladom môže byť trnavská synagóga, v ktorej je dnes galéria moderného umenia. Ale aj – aby sme nechodili ďaleko – kresťanský kostol na Slanickom ostrove umenia, kde je expozícia sakrálnej ľudovej plastiky.