Veľmi zjednodušene ju možno vysvetliť takto: Aby mohol akýkoľvek živý organizmus plniť svoju životnú funkciu, musí byť riadený princípom rovnováhy. Ak jednotlivé prvky v rovnováhe nie sú, a chceme, aby organizmus napriek tomu fungoval, nedostatok treba kompenzovať.
Všetko, čo sa na kompenzáciu vynaloží, sa nazýva dodatková energia. Poznáme to všetci z prírody: ak pôda nemá dostatok vody, treba ju zavlažovať, ak nemá dosť živín, musíme jej ich dodať. Ak je porušená chemická rovnováha v ľudskom tele, musí sa kompenzovať liekmi. Princíp platí absolútne – i v spoločenských procesoch.
V školách v súčasnosti prebiehajú procesy kreovania nových školských rád a následné výberové konania na miesto riaditeľov škôl. Existujú presné a jasné postupy popísané v zákone. Podľa zákona sa uchádzač o funkciu musí prihlásiť do výberového konania, predložiť projekt a obhájiť ho pred jedenástimi členmi zvolenej školskej rady. V prípade viacerých uchádzačov vyberú najlepšieho.
Napriek jasným pravidlám, napriek zákonu a – napriek zdravému rozumu – sa však v praxi do celého procesu vkladá enormné množstvo dodatkovej energie. Už pred voľbami do školských rád začína takáto energia proces ovplyvňovať: zásahmi z boku, zo stredu i zhora, v podobe telefonátov, sťažností a kontrol, manipulácií, rozhovorov, dohovorov a sľubov, všetko v mene osobných záujmov. Nastupuje systém „ja tebe – ty mne“. Profesionalita, etika, ba ani zákon v tomto procese nemá miesto – „Pravda u dvier žobre“, ako už v 19. storočí zhodnotil slovenské pomery básnik.
V škole, nad ktorou sa zamýšľam a na ktorej mi záleží, sa toto všetko deje. A mne – a nielen mne - naskakujú v mysli výstražné otázky a varovania: Prečo sa vynakladá toľko dodatkovej energie? V čí prospech sa toto všetko deje? Čie záujmy sa sledujú? O čo sa vlastne hrá?
Zatiaľ nevidno vzorku výšivky. Iba uzlíky na jej opaku. Ale dozvieme sa. Vtedy, keď na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne vymenujú nového riaditeľa.
Autor: mp